Sv: Mera lastproblem...
Lady_S skrev:
Där jag läste skrev du att hon stod still så länge du lossat henne innan luckorna öppnades bak. Blinkersarna borde ju gå att flytta från lämmen till sidan av transporten eller under lämmen? Är det du eller någon annan som öppnar lämmen bak, alltså, står du kvar inne i transporten innan hon ska backa ut?.
Blinkerserna är det allra minsta problemet. Bryr mig inte om att sätta dit dem igen förrän vi kan åka, för nu är fästena så utnötta så glasen inte fastnar längre.......Jag är oftast den som öppnar bak, då jag inte vill riskera livet på någon medhjälpare....Men någon annan knäpper loss henne, kopplar på långlina och står sedan utanför framdörren i väntan på att luckorna öppnas, för det GÅR inte att stå inne hos henne då. Lång lina som löper med utan motstånd ut, det är vad vi använt när vi har ÅKT de sista gångerna.
Lady_S skrev:
Jättebra!
Jag tror fortfarande inte på att hålla fast henne. Däremot går det kanske att sätta en fjäder på lämmen som det är på nya släpar så att den inte dunsar i backen för att man släpper den för tidigt. Jag tror också på att öppna båda sidorna bak samtidigt. Visserligen behövs det mer "personal" men det kanske skulle vara värt det. .
Vanligen är vi två som tar varsin, men det är inte alltid det klaffat med tiden ändå.....och det har hänt att jag varit själv då ingen funnits att ta till hjälp men detta gör jag ALLT jag kan för att undvika.
Lady_S skrev:
Nu tycker du säkert att jag är tjurig, men jag upprepar mig igen ändå. Jag tror INTE på att hålla fast en häst. Att ni inte stängt luckan, beror det på att ni inte har kommit så långt i träning eller att det inte går? Tidigare har du ju skrivit att problemet varit att hon har bråttom ut och att hon måste vara lossad innan någon av luckorna öppnas..
Jag tror inte heller på att hålla fast, men då den andra varianten inte gett något resultat så måste man ju prova andra vägar...
Det ursprungliga problemet har varit bråttom ut!! För att komma tillrätta med detta har vi delat upp hela lastningsprocessen i molekyler för att hitta anledningen till detta. OCH det är uppenbarligen så att hon inte accepterar till 100% att stå där inne. Så vi har alltså börjat från 0 och provat oss fram via olika varianter, vilket resulterade i en himla massa otrevligheter och lite demolerat släp mm....NU är det så här att hon inte överhuvudtaget velat gå in i släpet på ett tag. Efter att hon återigen givit med sig på den punkten, har hon kommit på att: OK, jag går väl in då, men är det så ni tänker stänga så GÅR jag ut igen, obs! hon kastar sig ej då.....
Tidigare stod hon kvar när jag stängde, vilket hon nu inte längre gör alltså......
Hon är en j*vel på att hitta kryphål som hon utnyttjar till sin fördel, för hon är inte den som ger sig i första taget...Går det inte att skrämmas genom att försöka ta livet av sig, så trampar hon sönder mattes fötter, eller så hittar hon något helt annat att ta sig till med för att slippa undan.....Det gäller verkligen att tänka efter FÖRE, när man hanterar henne vid transporten....
Lady_S skrev:
Är transporten ett problem så borde den byggas om, att flytta blinkersarna och sätta dit en fjäder är inget stort ingrepp. Att hästen är svårlastad är ett nog stort problem i sig, problemet med transporten i sig är nog lättare att åtgärda.
Nej, visst,,,den dan vi ska ut på vägarna så har jag en helt schysst transport igen.....Men att sätta dit fjäder för att det inte ska smälla när hon hoppar ut, det gör jag inte. Vill hon hoppa då får hon ta att det smäller med!!