Mera lastproblem...

Sv: Mera lastproblem...

Och är fallet så att hästen trycker på lämmen hjälper inte en fjäder. Men gör den det varje gång? Tanken med fjädern var att de skulle kunna släppa lämmen oavsett om hästen trycker på eller inte. "Om" spelar ingen roll. Man kan göra likadant varje gång i vilket fall och det tror jag skulle kunna undvika skador.

Lady_S skrev:
Och är fallet så att hästen trycker på lämmen hjälper inte en fjäder. Men gör den det varje gång? Tanken med fjädern var att de skulle kunna släppa lämmen oavsett om hästen trycker på eller inte. "Om" spelar ingen roll. Man kan göra likadant varje gång i vilket fall och det tror jag skulle kunna undvika skador.

Jo, där har du en poäng. Om hästen vräker sig varje gång får nog ägaren svara på =)

Lady_S skrev:
Där jag läste skrev du att hon stod still så länge du lossat henne innan luckorna öppnades bak. Blinkersarna borde ju gå att flytta från lämmen till sidan av transporten eller under lämmen? Är det du eller någon annan som öppnar lämmen bak, alltså, står du kvar inne i transporten innan hon ska backa ut?.

Blinkerserna är det allra minsta problemet. Bryr mig inte om att sätta dit dem igen förrän vi kan åka, för nu är fästena så utnötta så glasen inte fastnar längre.......Jag är oftast den som öppnar bak, då jag inte vill riskera livet på någon medhjälpare....Men någon annan knäpper loss henne, kopplar på långlina och står sedan utanför framdörren i väntan på att luckorna öppnas, för det GÅR inte att stå inne hos henne då. Lång lina som löper med utan motstånd ut, det är vad vi använt när vi har ÅKT de sista gångerna.

Lady_S skrev:
Jättebra! ;) Jag tror fortfarande inte på att hålla fast henne. Däremot går det kanske att sätta en fjäder på lämmen som det är på nya släpar så att den inte dunsar i backen för att man släpper den för tidigt. Jag tror också på att öppna båda sidorna bak samtidigt. Visserligen behövs det mer "personal" men det kanske skulle vara värt det. .

Vanligen är vi två som tar varsin, men det är inte alltid det klaffat med tiden ändå.....och det har hänt att jag varit själv då ingen funnits att ta till hjälp men detta gör jag ALLT jag kan för att undvika.

Lady_S skrev:
Nu tycker du säkert att jag är tjurig, men jag upprepar mig igen ändå. Jag tror INTE på att hålla fast en häst. Att ni inte stängt luckan, beror det på att ni inte har kommit så långt i träning eller att det inte går? Tidigare har du ju skrivit att problemet varit att hon har bråttom ut och att hon måste vara lossad innan någon av luckorna öppnas..

Jag tror inte heller på att hålla fast, men då den andra varianten inte gett något resultat så måste man ju prova andra vägar...
Det ursprungliga problemet har varit bråttom ut!! För att komma tillrätta med detta har vi delat upp hela lastningsprocessen i molekyler för att hitta anledningen till detta. OCH det är uppenbarligen så att hon inte accepterar till 100% att stå där inne. Så vi har alltså börjat från 0 och provat oss fram via olika varianter, vilket resulterade i en himla massa otrevligheter och lite demolerat släp mm....NU är det så här att hon inte överhuvudtaget velat gå in i släpet på ett tag. Efter att hon återigen givit med sig på den punkten, har hon kommit på att: OK, jag går väl in då, men är det så ni tänker stänga så GÅR jag ut igen, obs! hon kastar sig ej då.....
Tidigare stod hon kvar när jag stängde, vilket hon nu inte längre gör alltså......

Hon är en j*vel på att hitta kryphål som hon utnyttjar till sin fördel, för hon är inte den som ger sig i första taget...Går det inte att skrämmas genom att försöka ta livet av sig, så trampar hon sönder mattes fötter, eller så hittar hon något helt annat att ta sig till med för att slippa undan.....Det gäller verkligen att tänka efter FÖRE, när man hanterar henne vid transporten....

Lady_S skrev:
Är transporten ett problem så borde den byggas om, att flytta blinkersarna och sätta dit en fjäder är inget stort ingrepp. Att hästen är svårlastad är ett nog stort problem i sig, problemet med transporten i sig är nog lättare att åtgärda.

Nej, visst,,,den dan vi ska ut på vägarna så har jag en helt schysst transport igen.....Men att sätta dit fjäder för att det inte ska smälla när hon hoppar ut, det gör jag inte. Vill hon hoppa då får hon ta att det smäller med!!

Det enda en tvångshållning resulterar i är att:
1: Hästen lyckat slita sönder grejorna och hoopar upp på bommen.... eller
2: så lägger hon sig ner om hon inte kommer loss.....
Men troligast är 1, vilket också inträffat ett ANTAL gånger....

Så DET gör jag INTE!!

DETTA ska jag faktiskt prova. Eftersom hon står dubbelvikt och tittar bakåt KONSTANT när hon står där inne, så vill jag gärna räta upp henne så att hon kommer framför den främre bommen med huvudet, och inte intill magen så som hon står nu...

Ojjj,,,vilka diskussioner om den där fjädern, och jag som svarat ang, den redan INNAN jag läste allt.....

Jooooddåååå... VARJE gång och ganska exakt 1/1000-dels sekund efter att LILLA luckan börjar gliiiipa lite i överkant (pga att vi ska öppna den) så händer det....
Hon vräker sig inte mot luckan, utan hon HOPPAR OCH KASTAR SIG HEJDLÖST BAKÅT ända tills hon kommit UT!!!!!!

Med andra ord, så är det inte ens säkert att hon vidrör luckan på vägen ut, för hon kan lika gärna hoppa över den baklänges.....mycket sällsynt talang kanske,....med det är en mycket sällsynt häst också!!!!

Lillsillen skrev:
Ojjj,,,vilka diskussioner om den där fjädern, och jag som svarat ang, den redan INNAN jag läste allt.....

Jooooddåååå... VARJE gång och ganska exakt 1/1000-dels sekund efter att LILLA luckan börjar gliiiipa lite i överkant (pga att vi ska öppna den) så händer det....
Hon vräker sig inte mot luckan, utan hon HOPPAR OCH KASTAR SIG HEJDLÖST BAKÅT ända tills hon kommit UT!!!!!!

Med andra ord, så är det inte ens säkert att hon vidrör luckan på vägen ut, för hon kan lika gärna hoppa över den baklänges.....mycket sällsynt talang kanske,....med det är en mycket sällsynt häst också!!!!

Bra häöll jag på att säga, men då har jag inte i onödan envist som en gris hävdat att du INTE är hjälpt av en fjäder och att ditt problem inte är varken blinkerserna eller att NI släpper luckan i marken med ett brak då. Utan det är som jag tolkat det - hästen vräker sig på den och då hjälper inte fjäder. Hade ju varit illa om jag 'tjafsat' envist som en röd gris och tolkat fel ;)

Lillsillen skrev:
Blinkerserna är det allra minsta problemet. Bryr mig inte om att sätta dit dem igen förrän vi kan åka, för nu är fästena så utnötta så glasen inte fastnar längre.......
Så med andra ord använde du dem i diskussionen för att beskriva hur illa hon bar sig åt och inte för att dom i sig var ett problem?

Lillsillen skrev:
Jag är oftast den som öppnar bak, då jag inte vill riskera livet på någon medhjälpare....Men någon annan knäpper loss henne, kopplar på långlina och står sedan utanför framdörren i väntan på att luckorna öppnas, för det GÅR inte att stå inne hos henne då. Lång lina som löper med utan motstånd ut, det är vad vi använt när vi har ÅKT de sista gångerna.
Min tanke var där att hon ville ha dig där. Eftersom hon tidigare visat att hon inte ville bli lämnad i en främmande box t ex. Men det verkar ju inte vara så utan snarare själva transporten som är problemet? Det går föresten inte att stå i den andra spiltan heller?

Lillsillen skrev:
Vanligen är vi två som tar varsin, men det är inte alltid det klaffat med tiden ändå.....och det har hänt att jag varit själv då ingen funnits att ta till hjälp men detta gör jag ALLT jag kan för att undvika.
Och jag antar att du inte lasttränar själv heller?

Lillsillen skrev:
Jag tror inte heller på att hålla fast, men då den andra varianten inte gett något resultat så måste man ju prova andra vägar...
Det ursprungliga problemet har varit bråttom ut!! För att komma tillrätta med detta har vi delat upp hela lastningsprocessen i molekyler för att hitta anledningen till detta. OCH det är uppenbarligen så att hon inte accepterar till 100% att stå där inne. Så vi har alltså börjat från 0 och provat oss fram via olika varianter, vilket resulterade i en himla massa otrevligheter och lite demolerat släp mm....NU är det så här att hon inte överhuvudtaget velat gå in i släpet på ett tag. Efter att hon återigen givit med sig på den punkten, har hon kommit på att: OK, jag går väl in då, men är det så ni tänker stänga så GÅR jag ut igen, obs! hon kastar sig ej då.....
Tidigare stod hon kvar när jag stängde, vilket hon nu inte längre gör alltså......
Hon låter inte som någon picknick. Men det är ju inte särskilt ovanligt att de lär sig under tiden också... :smirk:

Lillsillen skrev:
Hon är en j*vel på att hitta kryphål som hon utnyttjar till sin fördel, för hon är inte den som ger sig i första taget...Går det inte att skrämmas genom att försöka ta livet av sig, så trampar hon sönder mattes fötter, eller så hittar hon något helt annat att ta sig till med för att slippa undan.....Det gäller verkligen att tänka efter FÖRE, när man hanterar henne vid transporten....
Det tror jag nog. Och att verkligen inte ge henne en chans att hitta på något nytt. Då är det bättre att låta bli. Men hur kan hon trampa på dina fötter om du inte är inne hos henne?

Lillsillen skrev:
Nej, visst,,,den dan vi ska ut på vägarna så har jag en helt schysst transport igen.....Men att sätta dit fjäder för att det inte ska smälla när hon hoppar ut, det gör jag inte. Vill hon hoppa då får hon ta att det smäller med!!
Jag hade läst någonstans att hon blev värre av smällandet, därav kunde fjädern gjort nytta.

Lady_S skrev:
Så med andra ord använde du dem i diskussionen för att beskriva hur illa hon bar sig åt och inte för att dom i sig var ett problem? .
Jepp!!

Lady_S skrev:
Min tanke var där att hon ville ha dig där. Eftersom hon tidigare visat att hon inte ville bli lämnad i en främmande box t ex. Men det verkar ju inte vara så utan snarare själva transporten som är problemet? Det går föresten inte att stå i den andra spiltan heller?.
Tanken var bra...När det gäller transporten, så är det nog varken den i sig, eller själva åkandet som är problemet. Snarare detta faktum att HÄSTEN tappar kontrollen på vad som händer UTANFÖR släpet....Vi har lastat henne på båda sidor i släpet, hon går förresten in trångt om jag inte nämnt det, och BÄST går det att ställa henne på samma sida som framdörren är. Detta för att HON då kan titta ut bättre OCH skulle hon ta sig upp på bommen så är det BÄTTRE att ha henne där så man kan ge henne stöd med huvudet mot väggen för att hon ska få kraft att ta sig AV bommen igen.

Lady_S skrev:
Och jag antar att du inte lasttränar själv heller?.
Joodå, jag tränar både själv och med en massa störande människor omkring mig. Det är ju JAG som ska ÅKA med min häst sen, och det gör ju att JAG måste kunna ta på och av henne SJÄLV...Men ännu så länge är vi ju bara (tillbaka) på gå in-stadiet. Allt går lugnt o fint till, inget stress eller bråk, så säkerheten i och med detta är jag inte orolig för.

Lady_S skrev:
Hon låter inte som någon picknick. Men det är ju inte särskilt ovanligt att de lär sig under tiden också... :smirk: .
VIsst, hon har lärt sig en himla massa nya knep för att slippa undan, under resans gång. Men matte ÄR lite smartare fortfarande....

Lady_S skrev:
Det tror jag nog. Och att verkligen inte ge henne en chans att hitta på något nytt. Då är det bättre att låta bli. Men hur kan hon trampa på dina fötter om du inte är inne hos henne?.
Jag står alltså på rampen BREVID hästen, och då tränger hon emot mig och slänger fram en långdojja rätt vad det är....

Lady_S skrev:
Jag hade läst någonstans att hon blev värre av smällandet, därav kunde fjädern gjort nytta.
Visst, NÄR hon HOPPADE UT (DÅ, när vi åkte) så FICK hon väl göra det då, med lös lina som du föreslog tidigare. MEN ATT hon fick göra detta, var för att hon KANSKE skulle inse att hon INTE satt fast. Men hon insåg ju aldrig detta...Därför provade vi att hålla emot när hon slänger sig, men inte heller detta har gjort saken bättre. SÅ NU har vi alltså backat tillbaka några miljoner steg, och bryter ner gå in-processen i molekyler där vi nu endast tränar röstkommandon. NÄR hon går BRA på dessa och även accepterar att stå där inne (och inte bara står kvar för att hon MÅSTE), DÅ hoppas jag att hon inte hoppar ut och därmed behöver jag inte bekymra mig för hur jag ska få henne kvar medans jag öppnar.

I dagsläget går hon alltså IN när jag säger GÅ IN. Stannar hon innan hon är helt inne, ber jag henne ETT STEG TILL, och hon går ett steg till. Säger jag BACKA så kommer hon lugnt o fint bakåt. MEN fortfarande orkar hon inte ALLTID vänta på mitt BACKA, och DÅ kommer hon som en katapult.....Så nu ser det mer ut som nån slags jojo-lek, där jag hela tiden styr framåt/bakåt och still emellan naturligvis, men bara så länge så att JAG hinner BE henne om något innan HON börjar tänka själv....Hur låter det??

Senast ändrad:

Lillsillen skrev:
Joodå, jag tränar både själv och med en massa störande människor omkring mig. Det är ju JAG som ska ÅKA med min häst sen, och det gör ju att JAG måste kunna ta på och av henne SJÄLV...Men ännu så länge är vi ju bara (tillbaka) på gå in-stadiet. Allt går lugnt o fint till, inget stress eller bråk, så säkerheten i och med detta är jag inte orolig för.
Visst, du ska åka själv, men om hon inte funkar då du har en massa människor till hjälp är väl inte chansen så stor att hon kommer funka när du är själv? För mig hade det känts bättre att börja med att ha hjälp och sedan när det fungerade gå till att lasta själv.

Lillsillen skrev:
VIsst, hon har lärt sig en himla massa nya knep för att slippa undan, under resans gång. Men matte ÄR lite smartare fortfarande....
Toppen! :)

Lillsillen skrev:
Visst, NÄR hon HOPPADE UT (DÅ, när vi åkte) så FICK hon väl göra det då, med lös lina som du föreslog tidigare. MEN ATT hon fick göra detta, var för att hon KANSKE skulle inse att hon INTE satt fast. Men hon insåg ju aldrig detta...Därför provade vi att hålla emot när hon slänger sig, men inte heller detta har gjort saken bättre. SÅ NU har vi alltså backat tillbaka några miljoner steg, och bryter ner gå in-processen i molekyler där vi nu endast tränar röstkommandon. NÄR hon går BRA på dessa och även accepterar att stå där inne (och inte bara står kvar för att hon MÅSTE), DÅ hoppas jag att hon inte hoppar ut och därmed behöver jag inte bekymra mig för hur jag ska få henne kvar medans jag öppnar.
Att hon inte satt fast kanske inte var ett problem. Men det betyder ju inte att det inte kan bli det.

Lillsillen skrev:
I dagsläget går hon alltså IN när jag säger GÅ IN. Stannar hon innan hon är helt inne, ber jag henne ETT STEG TILL, och hon går ett steg till. Säger jag BACKA så kommer hon lugnt o fint bakåt. MEN fortfarande orkar hon inte ALLTID vänta på mitt BACKA, och DÅ kommer hon som en katapult.....Så nu ser det mer ut som nån slags jojo-lek, där jag hela tiden styr framåt/bakåt och still emellan naturligvis, men bara så länge så att JAG hinner BE henne om något innan HON börjar tänka själv....Hur låter det??
*Skratt* Gissar att det kan se ganska roligt ut? :) Du får hålla oss uppdaterade på hur det går!

""Att hon inte satt fast kanske inte var ett problem. Men det betyder ju inte att det inte kan bli det.""

Vet inte riktigt vad du menar....det VAR ett stort problem som stegrades stadigt, nämligen det att hon kastade sig hejdlöst, inför varje urlastning blev hon värre o värre och på slutet hann man knappt stiga ur bilen innan hon började...TROTS att båda luckorna var stängda....det var verkligen HÖG RISK att hon hoppade upp på bommen, och DETTA är anledningen till att jag insåg att jag MÅSTE bryta hysterin!!

En annan sak...när jag nu skickar in henne själv så stannar ju änden på grimskafter kvar utanför, alltså i min hand där jag står...men när vi väl stänger luckan så drar jag ju fram detta och byter till transportgrimskaftet. Så när hon sen ska ut så och hon börjar backa så tror jag att hon är rädd för att vara fast, och därmed tror jag att grimskaftet stressar henne då det löper med henne ut.
Jag lägger alltid upp grimskaftet på halsen när jag skickar in hästen.....

Vad har du för transport?
Har du provat med hel dörr bak?
Vi har en rödhätta i stallet som har väldigt bestämda åsikter om det här med transportåkande :crazy:
In i transporten gick bra men ut kom hon i 180, så det var med livet som insats man fällde ner baklämmen, en fick stå med longerlina fram som löpte när hon kastade sig ut.

Lösningen på problemet för henne var att införskaffa en hel bakdörr till transporten, lika hög som baklämmen.Då kunde man utan att riskera livet fälla ner lämmen. När det var dax för utlastning så knäpptes hon lös och fick själv vända inne i transporten och kika över rampen en stund för att "kolla läget", då gick hon ut utan problem.
Utrymmet att vända på är väl inte det optimala men hon skötte det utmärkt när hon fick sköta det själv.

Detta löste hennes problem, men det kanske inte funkar på din, kan vara värt att prova?

Men berodde problemet på att hon satt fast när hon skulle ut eller att hon ville ut och lämmen var stängd?

Du är tapper tycker jag. När jag började läsa tråden så fäste jag mig vid hennes kontrollbehov och brådska att komma ut och se vad som händer. Jag funderar över hur hon skulle reagera om du låter henne leka "blindbock", alltså lägger något över huvudet så att hon vänjer sig med att stå, gå och höra saker utan att kunna se. Jag menar naturligtvis väldigt försiktigt och gradvis och inte i samband med lastning. Jag läste också Marnas föslag om skygglappar och det är nog som du skrev väl värt att prova.
Lycka till!!

nilema skrev:
Jag lägger alltid upp grimskaftet på halsen när jag skickar in hästen.....
Mmm..det kan jag ju göra, men gör jag lika när jag ska lasta ur så KAN det ju vara lite svårt att fånga upp henne om hon kommer utfarandes i full fart...In löser jag ju bra, men det är UT jag vill ha tips om hur jag kan göra....Har nu provat att lasta genom att lägga longerlinan runt bommen och jag håller i den där jag står utanför i bak. För det första så vill hon inte gärna gå in så, och när hon väl börjar backa så löper den med henne ut och detta stressar henne.
Ett alternativ är ju att jag helt enkelt lägger den längs med på andra sidan mellanväggen och låter den ligga så under transport. Då finns ju änden där bak redan när jag öppnar. Nackdelen är att det inte finns någon "broms" att ta i OM hon blir helgalen och tar sig upp på bommen igen eller så....

nilema skrev:
Vad har du för transport?
Värmlandsvagn

nilema skrev:
Har du provat med hel dörr bak?
Nej.

nilema skrev:
Vi har en rödhätta i stallet som har väldigt bestämda åsikter om det här med transportåkande :crazy:
In i transporten gick bra men ut kom hon i 180, så det var med livet som insats man fällde ner baklämmen, en fick stå med longerlina fram som löpte när hon kastade sig ut.

Lösningen på problemet för henne var att införskaffa en hel bakdörr till transporten, lika hög som baklämmen.Då kunde man utan att riskera livet fälla ner lämmen. När det var dax för utlastning så knäpptes hon lös och fick själv vända inne i transporten och kika över rampen en stund för att "kolla läget", då gick hon ut utan problem.
Utrymmet att vända på är väl inte det optimala men hon skötte det utmärkt när hon fick sköta det själv.

Detta löste hennes problem, men det kanske inte funkar på din, kan vara värt att prova?
Säkerligen en mycket bra lösning för många!! Men en heldörr i detta läge, skulle behöva gå ända upp i tak. Eftersom hon börjar flippa så snart lilla luckan öppnas. Att få denna dörr att stå emot dessa krafter som hästen har när hon hoppar/kastar sig bakåt, kan nog vara svårt eftersom dörren väl låses i mellanväggen (som i sig inte är ett dugg stadig) ??
Finns det "fördiga" dörrar att köpa?? Pris??
Ifall jag kommer tillrätta med hysterin, så tror jag det är en bra grej.

Från början var det så att hon ville UT till varje pris, och matte skötte inte detta tillräckligt fort tyckte hon!! Och var det så att hon satt fast när lilla luckan öppnades så blev det ett himla liv. Hon lyckades ju spränga sig ut några gånger, då grejorna inte höll.
Så då gjorde jag ALLT som stod i min makt för att hålla henne kvar därinne, vilket nu visat sig att det var HELT FEL metod för denna häst. Och vilket NU har resulterat i att hon är rädd för att sitta fast därinne också.

Senast ändrad:

Vi har ju kört en hel del Parelli-lekar, och då har jag bla stått på nån meters avstånd och slängt en jacka emot och över huvudet på henne. Denne har lagt sig över såväl ögon och öron och hon har fått stå med den på sig en stund. Ingen negativ reaktion alls, vare sig när den kom farandes EMOT huvudet, eller av att ha den "på" sig.

Kan nämna att mina sista experter har klätt in både häst o släp med presenningar......
Först hängdes en press över taket på släpet men nerhäng i bak. För att hon då skulle kunna gå in i släpet så fick hon "krypa" in under den och detta gick bra. Hon ville dock inte gå ända in....Men hon stod så gärna där med huvudet "innanför" och lekte lite tittut... Sen fick hon ha pressen som "täcke" från huvud till bak, och detta brydde hon sig inte ett sk*t om....En ny "Utter" kanske.....

Men skygglappar ska jag prova, har inte kommit på nåt bra att tillverka dem av bara, då jag tänkte testa en billig variant innan jag kostar på min ett par "riktiga" ifall det inte har nån effekt...

Min erfarenhet säger att det brukar vara fel metod för de flesta hästar... :crazy:

Men en annan fundering... Om man plockar bort lämmen helt. Det finns ju släp som bara har dörrar och ingen ramp. Hästarna får kliva upp och ner direkt från marken. Det skulle ju lösa problemet med risken att hamna under lämmen. Vissserligen kanske något skulle kunna hända när hon klev ut i all hast, men det kan det ju nu också.

När det gäller denna metod, så säger MIN erfarenhet att det har fungerat yppligt på MÅNGA hästar. Det har då räckt med att de försökt rejält EN gång, och sedan accepterat att det ej går. Men som sagt, det som funkar på EN funkar inte på ALLA.....

Nu är jag ju inte särskilt rädd för min egen säkerhet, när jag lastar ur.
Står man bara på sidan, så kan man ju inte få lämmen på sig....

Alla förslag om att köpa ny trailer, ska jag ta i beaktande NÄR jag kan åka med min häst. Så länge hon tänker fortsätta med sina hysteriska anfall så vill jag inte riskera att FLER släp blir plockepinn....

Värmlandsvagnen är ju ganska hög, jämfört med många andra släp, så det blir ej REJÄL tröskel att kliva upp/ner på....dessutom är det ju inte helt lätt (och gratis) att bygga om släpet, så detta tror jag att jag får lov att avstå ifrån.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 364
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar