Mera lastproblem...

Sv: Mera lastproblem...

Ja, du. Jag vet faktiskt inte var man kan få tag på en sådan sak, men jag vet att det finns!

""Har du någon möjlighet att låna ett släp där hon kan åka baklänges, eller på annat sätt fixa så hon kan åka baklänges? Dvs lastas ut framåt, men på 'vanliga' rampen? ""

Med all sannolikhet kommer hon då att "hoppa ut" genom lilla luckan innan man hunnit öppna den stora.....läs ang. boxklättring ovan.....så jag ser detta inte som något alternativ.

""Och vad händer om du lastar, stänger, väntar, öppnar och lastar ut?""

Det har vi provat ett antal gånger, och då är det absolut ingen fara.
Då kan hon gå ut lugnt o fint :)

Visst, kanske hittar de något sätt att lösa problemet på och jag är öppen för alla förslag (även om det känns som om jag provat ALLT redan...)

Splittan skrev:
Ja, du. Jag vet faktiskt inte var man kan få tag på en sådan sak, men jag vet att det finns!

Överklättringsskydd heter det, en båge som fälls och fästs så den går över hästens manke så hästen inte får upp framdelen och kan komma över bommen.

Lillsillen skrev:
""Har du någon möjlighet att låna ett släp där hon kan åka baklänges, eller på annat sätt fixa så hon kan åka baklänges? Dvs lastas ut framåt, men på 'vanliga' rampen? ""

Med all sannolikhet kommer hon då att "hoppa ut" genom lilla luckan innan man hunnit öppna den stora.....läs ang. boxklättring ovan.....så jag ser detta inte som något alternativ.

""Och vad händer om du lastar, stänger, väntar, öppnar och lastar ut?""

Det har vi provat ett antal gånger, och då är det absolut ingen fara.
Då kan hon gå ut lugnt o fint :)

Fast om du sätter en extra bom lite längre in, binder i den, såpass kort att hon inte KAN hoppa över bommen då? Det borde ju hindra bomhoppandet?

Hmm, så hon är lugn om hon inte åkt, då verkar det ju vara något med åkandet som skapar situationen.. Problemet är j att hon blir såpass upprörd att hon som dus äger slår sönder både sig och släpet.. Annars borde det ju bara vara att åka, stanna, åka, stanna.. utan att öppna.

Men som någon skrev - vad händer om ni åker ett par - tre timmar, har du testat det?

Knepig nöt det där, men svaret ligger nog någonstans i varför hon blir exalterad och ska UUUUT först när ni åkt, och då verkar det ju vara det klassiska 'vi har stannat, vi är framme, jag ska UT nu'. och det BRUKAR gå att få bukt med genom att åka, stanna, åka, stanna.. i typ 2-3 timmar..men då vill det ju till att hon inte skadar sig under tiden.

""Börjar inte ditt tålamod tryta lite.... *ler*""
Hmmm....Tack vare mina "nya" experter, så hittade jag faktiskt ett STORT lager som har legat väl dolt och som jag aldrig kunna tänka mig att hitta.....

""Har sjävla en häst som kastade sig ut innan lämen var halvägs ner när hon var unghäst. Varför vet vi inte, men en dag bara hon slutade med det...""
SKÖNT! Jag bara väntar på den dagen....:)

När det gäller kommandon, så går hon jättebra på mina ord, dvs nej, woaw och backa.
Står hon inne och jag bakom så räcker det med "backa" så kommer hon ut lugnt o fint.
Problemet är att NEJ inte fungerar i de situationer när hon kastar sig ut, dock kan jag hejda henne halvvägs ut med mina kommandon...så det tar sig...

"Om din häst går över bommen så finns det gjerjer man kan köpa som hindrar hästen från att kunna gå över bommen. "
Och detta blir ju som du själv säger, ett slags tvång...så det provar jag ej.
Hon MÅSTE kunna stå av egen fri vilja!!

""Är din häst hysterisk när hon kastar sig ut, eller är hon cool i huvudet??""
Så fort hon landar utanför är hon stencool...då får hon ju koll på var hon är och vad som händer där ute, så då är faran över.

""hur var hon om ni bara lastar in och ut henne påp gården, utan att köra någon stans, får hon bråttom ut då med när hon ser att dörren öppnas där bak?""
Se tidigare svar...

""Jag vill bar att du kanske ska börja studera "när, var, hur"! När hon börjar bli jobbig, varför hon blir jobbig. Kanske, kanske kan du komma fram till en lösning varför hon gör som hon gör?!""
Som jag sagt tidigare, så är det NÄR det händer/låter något utanför som hon inte kan se, som hon blir så här "galen"....så nu håller vi på att rehabilitera med ALLA möjliga konstiga ljud....och nu KAN hon stå trots att det händer MASSOR utanför (fortfarande med öppen lucka) men rätt vad det är så pallar hon inte mer..

""Förstår att dina ider börjar tryta, men ge inte upp! Du har tålamod, och ge dig bara farao på att du ska vara mer envis och smart än vad din häst är. Så ska du se att det till sist löser sig. Jag hoppas innerligt att du lyckas lösa din häst problem!""

TACK!! Det gäller bara att tro på det man gör, trots att det MÅNGA GÅNGER känns helt hopplöst!!

""Ett litet råd på vägen, var inte rädd att prova det du tycker låter vettigt, var inte rädd för att ev. få hjälp av kuniga människor som kan "problem hästar", det finns kanske någon där ute som kan hjälpa dig. Eller så löser du det tids nog själva.""

Nejdå, jag testar ALLT jag känner kan vara till hjälp. Och kunniga människor, det har jag verkligen haft till min hjälp, även om de gått bet på just min häst....

Ja, i detta skede har vi bara åkt fram o tillbaka på gården vid ETT tillfälle. Och då tog hon sig upp på bommen.

Men jag har alltså transporterat till tävling (dock bara en mil enkel väg) under årens lopp (efter att problemen började) och hon beter sig då som en katapult när vi stannar....

Innan problemen kom, så åkte vi EN gång i VECKAN i 4-5 veckors tid och löshoppade hästen. Det var 10 mil ENKEL resa, alltså åkte hon då 20 mil/vecka. Aldrig hade vi några problem!!

Därefter åkte jag 3 mil enkel väg 1-2 gånger/vecka (=6 mil/dag) och tränade inför kvalitetstävlingen. ...och det var DÅ problemen började. MYCkET tror jag beror på att jag hade orutinerade medhjälpare som blev lite nervösa o stressade vid urlastningen.
DESSUTOM så lyckades hon få av kedjan och tog sig ut, så jag satte in bom och hade både och, men hon sprängde sig ut ändå (under bommen). OCH det är nog detta som har satt sina spår. De flesta hästar finner sig i att det tar stopp när de försöker slänga sig, så jag gjorde ALLT för att hon inte skulle lyckas, men gick bet....Inte ens med kedja, bom, dubbla grimmor, stigbett osv lyckades jag hålla henne kvar INNE....Så nu är hon LIVRÄDD för att bli fast. Av den anledningen kan jag bara sätta fast henne inne i släpet när BÅDA luckorna är stängda bak, och jag kan heller inte lossa henne EFTER att någon lucka har öppnats, för då är det panik av högsta graden....

Efter att problemen inträffat så är det längsta jag åkt, till kliniken vid 2 tillfällen och till sadelutprovning vid 2 tillfällen. Dessa resor var nog 10-12 mil enkel väg...Men visst kastade hon sig ut då med....och jag har även LÅTIT henne kasta sig ut (alltså bara låtit linan löpa med henne ut), just för att hon ska känna att hon INTE sitter fast, men det har varken blivit bättre eller sämre av detta...

Senast ändrad:

""Fast om du sätter en extra bom lite längre in, binder i den, såpass kort att hon inte KAN hoppa över bommen då? Det borde ju hindra bomhoppandet?""
Den gång hon hängde på bommen, så var det pga att transportgrimskaftet inte höll....
Hon var mkt kort bunden, och du vet de där breda nylontransportgrimskaften,,, de är RÄTT SÅ STARKA...men min häst är starkare :(

""Hmm, så hon är lugn om hon inte åkt, då verkar det ju vara något med åkandet som skapar situationen.. Problemet är j att hon blir såpass upprörd att hon som dus äger slår sönder både sig och släpet.. Annars borde det ju bara vara att åka, stanna, åka, stanna.. utan att öppna.""....""Knepig nöt det där, men svaret ligger nog någonstans i varför hon blir exalterad och ska UUUUT först när ni åkt, och då verkar det ju vara det klassiska 'vi har stannat, vi är framme, jag ska UT nu'. ""

Själva åkandet går JÄTTEBRA. Hon står lugnt o fint, är varken svettig, varm eller stressad när vi kommer fram...detta oavsett om vi åkt till tävling (1 mil) eller kliniken (12 mil)..Känslan jag har är att hon måste få koll på VAR hon är, VAD och VILKA som finns där ute. Kanske ett gäng krokodiler eller lejon ligger å lurar....
MÅSTA BARA VETA!!!

""Men som någon skrev - vad händer om ni åker ett par - tre timmar, har du testat det?"" Det tar ca 2 - 2.5 tim till kliniken (slingrig väg)....

Liten rapport om sista "träningen"...

Efter att hästen gått igenom det "mesta" som går vad gäller dumheter, och insett att hon inte kommer någonvart med att stå på bakbenen mm och försöka skrämma matte med hemskheter som skulle kunna leda till "döden", så kom hon då på att "då gör jag allt somstår i min makt för att trampa matte på fötterna istället, för då måste HON ju flytta på sig"" och detta lyckades ju NÅN gång kan jag säga (är nu hemskt blå o röd o lila på hela ovansidan av lilla tassen, snyft) men sedan lyckades matte överlista igen...

Envis som man är så jobbade vi vidare, och har nu kommit till det läge då hästen går in frivilligt trots att jag själv står kvar utanför bakom. Mina medhjälpare gör ALLT som går för att distrahera utifrån, dvs, skapar en herrans massa konstiga ljud mm. Själv har jag haft lite löpträning upp o ner från rampen och jag har även gömt mig på utsidan av släpet, och hästen står för det mesta kvar inne (lös).
Skulle hon få för sig att kasta sig ut, så har jag henne inne igen INOM 5-10 sekunder!! Bra va??

Så skulle vi stänga luckan (bara för att öppna den igen), vilket inte har varit något problem tidigare. MEN då börjar hon backa ut när den är halvvägs uppe vilket hon ABSOLUT inte gjort tidigare...dock går hon relativt lugnt, så det är ingen panikkastning... Och med tanke på att jag inte kan sätta fast henne så länge det är öppet i bak, så blir det lite knivigt att reda ut denna situation....Men eftersom det är min röst och mina kommandon hon går bäst på så kör vi vidare på detta (UTAN BOM O KEDJA, jag vet. men det är meningen att hon ska VÄLJA att stå kvar, jag tänker inte TVINGA henne!!)

ALLTSÅ hon hittar kryphål HELA TIDEN!!

Men med tanke på alla hemskheter som hon gjort, och att det inte blivit mer än några skråmor, så måste man säga att hon verkligen VET vad hon gör och VAR hon har sin kropp. Det verkar som om hon har sån koll på sin kropp, så att hon själv ser till så att hon inte kommer till skada...KAN en häst vara så här SMART??

har du kört med lilla luckan öppen? *spånar vilt* Eller blir hon etter värre när vi stannar då? Tänkte på det här med att ha koll, min herre vill ju också ha KOLL, och där gär lilla luckan öppen underverk. Å andra sidan är han lika smart som din när man ska PÅ, men sen är det lugnt, har han bara en bom bakom ändan är han lugn även när man fäller rampen (numera, förr blev det cirkus så fort man fällde rampen, men han har större delen av tiden, utom i början, varit lugn så länge han varit INSTÄNGD i släpet, stillastående släp eller ej)

Har läst alla inlägg men kan inte hitta något om en transportkompis.

Alltså har du provat att ha med någon LUGN häst tillsammans i transporten??? Främst en som då bara står och väntar tills man FÅR gå ut...

Vad är det för häst du har, en ponny? Tänkte bara eftersom du säger att hon kryper under bommen bak. Då kan hon ju inte vara så stor?

Själv har jag till min stora lycka ett halvblod 170 i manken som lastar sig själv och lastar av sig själv, helt lungt och coolt. :banana:

Har en nordis som lastar sig själv. En bruks. Har bara åkt med honom då vi hämtade hem honom. Han fick åka 60 mil den dagen och hade lite bråttomt ut när vi skulle lasta av honom här hemma, men det förstår man. (vi körde honom inte i sträck utan att få komma ut och röra på sig ifall någon undrar)

Även shettisen lastar sig på och av själv. :banana:

Vet ärligt talat inte riktigt hur vi gjorde i början....tänker.... men kommer inte ihåg med säkerhet om jag åkt med den öppen...dock VET jag att jag alltid BRUKAR ha den öppen sommartid, åtminstone när jag åkt med den andra. Så antagligen har jag åkt med den öppen även med denna dam...kan inte tänka mig att jag kört stängt sommartid när jag INTE hade några problem med damen i fråga...

MEN, eftersom jag inte kan binda hästen inne i släpet, och heller inte ta loss henne så länge inte BÅDA luckorna är stängda, så vet jag inte hur detta skulle gå tilll........

Mycket riktigt så har jag inte provat med bästa kompisen.
Tanken har slagit mig flera gånger, då hon är kool o schysst.
MEN, OM det funkar så får jag ju släpa med mig tanten varje gång jag ska iväg...
Å roligare kan man ju ha.....
Dessutom så VET jag att detta inte kommer lösa några problem, då problemen med ALL SÄKERHET kommer tillbaka den dan hon ska åka själv i gen.

Det har massor med hennes brist på självförtroende att göra.
Läs gärna mitt inlägg i början ang. klättra över boxar, krypa under stängsel och även hoppa över grindar....så förstår du kanske.

Hästen i fråga är ett halvblod på 164 cm, inte särskilt liten alltså, men smidig som få!!
Mkt fullblodsinslag vilket inte gör henne särskilt "rastypisk" utan mer ser ut som nån arabkorsning. Oerhört kraftfull bakdel vilket gör att hon gärna är superlätt i fram.

PARENTES:: Hoppade dike igår, och då sätter sig hästen först o främst på baken. hon lättar i fram så frambenen är i luften, står så i MÅNGA SEKUNDER, innan hon med FULL kraft skjuter i från med bak o FLYGER som en katapult över.......inte helt kul......

Lillsillen skrev:
Vet ärligt talat inte riktigt hur vi gjorde i början....tänker.... men kommer inte ihåg med säkerhet om jag åkt med den öppen...dock VET jag att jag alltid BRUKAR ha den öppen sommartid, åtminstone när jag åkt med den andra. Så antagligen har jag åkt med den öppen även med denna dam...kan inte tänka mig att jag kört stängt sommartid när jag INTE hade några problem med damen i fråga...

MEN, eftersom jag inte kan binda hästen inne i släpet, och heller inte ta loss henne så länge inte BÅDA luckorna är stängda, så vet jag inte hur detta skulle gå tilll........

Lasta, stäng båda luckorna, knyt fast, öppna lilla luckan, åk? Eftersom hon är lugn även om du öppnar igen om hon INTE åkt så borde det ju funka?

Det roliga kan ju blir när ni stannar, fast provar man inte får man ju aldrig veta :devil: Och om hon inte får tokfnatt när ni stannat och lilla luckan är öppen så borde det ju funka, så får du väl stänga den igen, ta lös henne och sen öppna för urlastning.

""Lasta, stäng båda luckorna, knyt fast, öppna lilla luckan, åk? Eftersom hon är lugn även om du öppnar igen om hon INTE åkt så borde det ju funka?""
Joodå,,,hon är ju lugn så länge vi inte har åkt, och så länge hon INTE sitter fast när luckan öppnas.....mao så flippar hon DIREKT när lilla luckan öppnas OM hon sitter fast....men du kanske missade just den raden i mina tidigare inlägg....:)

""Det roliga kan ju blir när ni stannar, fast provar man inte får man ju aldrig veta Och om hon inte får tokfnatt när ni stannat och lilla luckan är öppen så borde det ju funka, så får du väl stänga den igen, ta lös henne och sen öppna för urlastning.""

Detta gav mig en liten idé....vi håller nu på att dela upp alla moment i molekyler, men just detta var det nära att jag missade....ska prova att öppna lilla luckan när hon sitter fast, och stänga den igen, få se om "fnattet" ger sig. Vill hon så gärna upp på bommen igen, så är det ju hennes val, det var precis det som hände sist vi försökte öppna medans hon satt fast. Men den gången tog det knappt 10 röda innan hon hängde där, så tanken på att stänga hann aldrig infinna sig. Men det är lite otryggt att öppna/stänga min lilla lucka, för man måste stå precis bakom släpet då, och jag blir inte förvånad om hon skulle komma farandes ur det lilla hålet som blir när den är öppen ...men först o främst så måste jag nu försöka ta mig tillbaka till det stadie då det gick att stänga stora luckan UTAN att hon börjar gå bakåt.....

Senast ändrad:

Jag såg den raden, men fattade inte som det gällde INNAN ni åkt.. sorry..

Hmm, alltså det vore nästan värt att betala för att se hur en stor häst baklänges ska ta sig ur lilla luckan faktiskt, så där kan du ju tjäna ihop pengar till en ny transport om det skulle hända :devil:

OK, känner ironin....
Men faktum är att den gången hon tog sig upp på bommen, så var det JAG som öppnade lilla luckan och stod då bakom släpet när hon började härja.
Jag lovar och svär att jag såg HELA rumpan på hästen i stort sett ända upp i tak, genom det lilla hålet...!!! Så ger hon sig f*n på det så tar hon sig garanterat ut denna väg, antingen baklänges eller då den lättare varianten, framlänges...

Och visst!!! Jag skulle verkligen behöva ett nytt släp, men inte på bekostnad av att hästen tar livet av sig....

Nä, de tror jag på att hästarn akan klättra så pass högt upp att man kan se rumpan.
Våran ena unghäst hade väldigt svårt i örjan att åka transport, det var ett jäkla liv i finkan. Och hon fhade välsigt kraftfulla sparkar, fast hon hade bom bakom sig, att hon bockade ut ena haspen till lämen så den höll på att gå upp!!
Alltså har hon sparkat ganska så högt upp på lämen för att få den haspen till att börja räta ut sig!

Jag hoppas dock att du tänker på säkerhet när du håller på med dena besväliga dam! Hjälm och skyddsväst skulle jag rekomendera.

Lillsillen skrev:
OK, känner ironin....
Men faktum är att den gången hon tog sig upp på bommen, så var det JAG som öppnade lilla luckan och stod då bakom släpet när hon började härja.
Jag lovar och svär att jag såg HELA rumpan på hästen i stort sett ända upp i tak, genom det lilla hålet...!!! Så ger hon sig f*n på det så tar hon sig garanterat ut denna väg, antingen baklänges eller då den lättare varianten, framlänges...

Och visst!!! Jag skulle verkligen behöva ett nytt släp, men inte på bekostnad av att hästen tar livet av sig....

Åh, det var inte meningen att vara ironisk på ett ELAKT eller NEGATIVT sätt. Förlåt om det uppfattades så!

Jag tror på dig, att hon kan det, jag menade ironin mer att du har en väldigt 'begåvad' och smidig dam där, och ett problem jag bara inser halva vidden av men ändå är helt lost på att försöka klura mer lösningar på, så jag kan ju tänka mig hur DU känner det som lever med det. Så ironin var mer för att försöka lätta upp det, att om inget annat fungerar så får du försöka tjäna pengar på det.

ABSOLUT inte meningen att vara elak, nedlåtande eller insinuera misstro. Jag vet hur det är att ha SVÅRlastad häst (fast han ändå känns som ett lamm i jämförelse med din), och när man inser att folk verkligen inte kan tro på att det är som det är när mans kriver det, de måste se det för att inse att det ÄR precis så illa som man beskriver det

Vad gör det om hon har bråttom ut? Vi har haft två hästar som har haft det och det jag har lärt mig av det är att då får de väl ha det då. En av dem hade bråttom i allt och den andra var rädd för att vara uppbunden. Det vi gjorde var att ha ett långt grimskaft som räckte så att man inte tog i dem på vägen ut och att öppna kedjan/bommen innan vi öppnade lämmen. Då var det inget som tog stopp och det känns som att åtminstone den som var rädd för att vara uppbunden blev bättre.

Det värsta man kan göra (tycker jag) är att försöka hålla i dem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 690
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 372
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar