Mera dejting

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi gifter oss helt enkelt med fel personer, och den enskilt största anledningen till att vi gör det är att vi har dålig koll på oss själva. Vi vet inte vem vi är, vad vi vill och vad vi behöver. Vi förstår inte oss själva – följaktligen förstår vi inte andra heller, och eftersom den andre sannolikt inte heller förstår sig själv kan hen inte heller upplysa oss om vem hen är.
Så sant. Inre mognad och självkännedom är alltför ovanligt.

Kan aldrig tänka mig att du är oattraktiv!

Men mellan vilket åldersspann söker du och vilka åldrar kontaktar dig?
Jag söker visserligen mellan 40-52 år men tittar mest på dom som är i min ålder (44-47) men det är knappt någon i den ålderskategorin som tar kontakt med mig.
Antingen är dom mycket yngre eller så är dom mycket äldre. Jag tror att jag har uppnått en ålder som inte är attraktiv hos män i min egna ålder.

Jag är "spännande" för yngre, och lagom vuxen men samtidigt inte alltför gammal och sliten för äldre. Typ. Har i och för sig ingen aning. Det är en egen hemmasnickrad analys. :grin:

Jag antar att du kollar en del på profiler för män i din egen ålder, söker de flesta män i din ålder yngre kvinnor än dig?

Apropå knullbarhet, att jag har sex med en kille betyder ju inte att jag vill ha ett förhållande med honom. En person kan vara knullbar och sexet fantastiskt, men enbart det är inget att bygga vidare på även om bra sex för mig är viktigt. Jag vill ju kunna tända på min partner och att älska någon är för min del att även se den personen bli vackrare i mina ögon och ha överseende med dennes fel och brister. Jag vill lära känna en person innan vi har sex, de gånger jag har ett ONS har jag inget intresse av personen och vill inte ens dela en frukost efteråt. Som singel, när jag bodde mitt i smeten i centrala Sthlm, hängde jag med raggen hem för att slippa sparka ut dem dagen efter eller i värsta fall att de trodde de skulle vara välkomna tillbaka. :nailbiting:

En kille som jag blir intresserad av och har sex med kan efter ett tag bli en vän och har han hamnat i vänfacket är det nog i stort omöjligt för honom att komma ur det. Mitt intresse för honom som partner dör men eftersom jag gillar honom fortsätter vi ses även om det bara är för en lunch. Jag har manliga vänner som jag umgås med, kan snacka om allt möjligt och ingenting, de som jag tycker luktar gott och de som jag tycker inte luktar gott. Med lukt menar jag då inte att de dränkt sig i en massa jox utan den personliga kroppsdoften alla har. Jag skulle aldrig kunna leva med en man som jag inte tyckte luktade gott i sig, så där kommer väl biologin in igen.

Jag skulle kunna ha bra och bekväma liv med mina vänner, vi skulle kunna leva tillsammans utan större svårigheter, men jag tänder inte längre på dem, knullbarheten har dött.

Inte alls. Enbart fysisk attraktion är inget att bygga en relation på, som jag ser det. För mig är det ingen som helst skillnad på nätdejting eller att träffas i andra sammanhang. Urvalsprocessen är densamma ändå, bara i annan följd.
Här någon i tråden sagt att knullbarhet är den enda faktorn för en hållbar relation? Alltså jag fattar inte varför någon här i tråden vill vinkla det så i den här diskussionen och dessutom bygga upp en lång tråd med det som utgångspunkt. Det är inget annat än en pseudodiskussion och den är inte intressant i någon annans intresse annat än de som vill trollhålla diskussionen.

Inte alls. Enbart fysisk attraktion är inget att bygga en relation på, som jag ser det. För mig är det ingen som helst skillnad på nätdejting eller att träffas i andra sammanhang. Urvalsprocessen är densamma ändå, bara i annan följd.
Om vi vänder på det, kan du tänka dig att bygga en längre relation med någon som du inte känner en fysisk attraktion till?
(oj. nu kursiverade jag igen..!)

Och jag tror att olika människor värderar de olika parametrarna väldigt olika. För vissa är fysisk omedelbar attraktion och magkänsla viktigast, för andra är andra saker viktigare. Andra kan inte ens känna fysisk attraktion innan andra grundläggande parametrar är på plats. Oavsett vilket så tror jag att magkänslan är precis lika kass och dåligt träffsäker, som den är på de områden man studerat den väl och bevisat dess underlägsna förmåga att bidra med beslut som leder till ett önskat mål, vad målet än är.

Och igen, jag tror inte att nätdejting är det forskare bör ägna sig åt för att få skarpa insikter om människors beteende.

Jag skulle inte bli förvånad om resultatet av ett mer vetenskapligt genomfört feromonparty skulle bli att hälften tog "fel" kön. Men å andra sidan, om man väljer att tro på det, kan det säkert skapas par som blir trygga med att de gjort ett bra val.

Jag skulle inte bli förvånad om resultatet av ett mer vetenskapligt genomfört feromonparty skulle bli att hälften tog "fel" kön. Men å andra sidan, om man väljer att tro på det, kan det säkert skapas par som blir trygga med att de gjort ett bra val.
Frågan är hur mycket vanligare ömsesidigheten skulle bli? Min perfekta genetiska- doftbaserade - matchning (OM det är en man) är väl inte nödvändigtvis den som samtidigt blir bäst genetiskt matchad av mig?

(Jfr hästavel där man ju ofta utgår från de ston man har och sen väljer hingst så att fölet helst blir bättre än stoet. Sett ur ett hingstperspektiv, sas, verkar det ju inte optimalt genetiskt sett.)

Då kanske det här med fysisk attraktion faktiskt har en liten betydelse ändå?
Självklart, har aldrig påstått nåt annat. Den är dock på intet sätt avgörande, utan bara en del i vad som krävs för att en relation ska vara aktuell.

Attraktionen kan även finnas långt innan första mötet.

Självklart, har aldrig påstått nåt annat. Den är dock på intet sätt avgörande, utan bara en del i vad som krävs för att en relation ska vara aktuell.

Attraktionen kan även finnas långt innan första mötet.
Inte heller är den något "renodlat biologiskt fenomen", i den mån sådana ens existerar.

Bara det att man tex kan bli pilsk av bilder, tyder ju på att motpartens doft inte är avgörande.

Inte heller är den något "renodlat biologiskt fenomen", i den mån sådana ens existerar.

Bara det att man tex kan bli pilsk av bilder, tyder ju på att motpartens doft inte är avgörande.

Varför skulle synsinnescellerna vara mindre biologiska än luktsinnescellerna? Syncentrat i hjärnan kontra luktcentrat?
Menar du för att signalsubstansen är en feromon till luktsinnet?
Men i mottagarens kropp spelar det ingen roll, det "bara" blir en signal hursomhelst och hur den får din kropp att reagera är ju individuellt, endel är mycket känsligare visuellt, andra audiellt och ytterligare andra går igång mer på lukter/feromoner.

Fast feromoner går väl till vomenaseralorganet iofs som sickar signal till hjärnan och inte luktcentrat, men det är iaf bara en signalsubstans.

Ja, förlåt. Jag valde att kalla psykologi för förnuft.
Psykologi är ju både förnuft och oförnuft. Psykologi är alla våra tankar och inlärda beteenden. Jag tänder tex inte på människor med märkliga åsikter om tex invandring (när de väl visat sig) det är ju i högsta grad psykologiskt på sammavis kan vi sluta attraheras av vår partner om relationen fungerar dåligt, det är ju också psykologi. Så psykologin är i högsta grad inblandad i vad vi anser vara "knullbart", attraktivt eller om personen har "det".

Jag har öht inte sagt att något alls är mer eller mindre biologiskt än något annat hos människan. Att jag nämnde dofter beror bara på feronomdiskussionen och de dito dejterna.

Frågan är väl snarare varför man i tråden så gärna vill peka ut biologin, och hur man tänker sig att den skulle kunna frikopplas från sociala och kulturella faktorer när det gäller att förklara mänskliga beteenden. Biologin är ju där den är, vårt manöverutrymme är ju snarare resten. Och jag tror dessutom att vi vinner på att tolka manöverutrymmet som stort snarare än begränsat av biologiska faktorer.

Det är inte att biologi finns som är kontroversiellt, det är hur man vill förklara allt möjligt med någon hopsnickrad biologisk teori som är problematiskt.

Och jag anar en ide om att den där tänkta biologiska matchningen också skulle vara den som fungerar för ett förhållande i längden.

@prallan

Jag har fyllt i att jag söker 25-40 men tittar nog själv främst på 28-35 eller så. De allra flesta som kontaktar mig är också i rätt ålder, med undantag då för en 19-åring, en 20-åring och så en handfull i åldern 41-47.

@Mona Jag skulle nog inte ha sagt något. Sedan jag skrev det där så har jag blivit "långmejlad" av en 22-åring och en 23-åring. Antalet smådjur dubblades på bara några timmar. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
620
Senast: MJLee
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 761
Senast: Mineur
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V