Mera dejting

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju svårt att inte se ditt inlägg som riktat till mig när det börjar Du har ju inte mycket mer än tro och tyckande du heller.

Att det är 100 procent sociala konstruktioner tror inte jag heller. Och att säga att något inte är befriat från sociala konstruktioner utesluter inte andra förklaringar. Det är är därför jag uttrycker mig precis så.

Det jag invänder mot, i sådana här diskussioner, är att många överskattar biologins betydelse med bara sina egna gissningar som grund.

Och jag ska försöka förtydliga mig själv. Om jag kan.

I stället borde vi, menar de Botton, redan på första daten ställa följande fråga till varandra – ”på vilket sätt är du galen?”. de Botton konstaterar att vi alla är störda på ett eller annat sätt, och att det gäller att hitta en person med en typ av galenskap som vi kan leva med.

Det är det här som är stötestenen när man nätdejtar. Man hittar en profil som man blir nyfiken på. Flera dejtingsidor har även olika typer av matchverktyg så att man ska kunna hitta en partner som verkligen passar in på ens personlighet.
Men det spelar liksom ingen som helst roll. När man väl ses så är det ändå den fysiska attraktionen som kommer vara avgörande om det blir fler dejter eller inte.
Jag tror inte att någon här sagt att enbart förnuftet ligger bakom när man blir attraherad av en annan person. Så att argumentera emot det verkar lönlöst.

de Botton låter för övrigt intressant. Jag brukar halvt skämtsamt säga (med The Ark i åtanke) att när två personer får till det med varann så är det för att två kompatibla neuroser möts. de Bottons resonemang verkar också handla om det.

Jag konstaterar bara att den fysiska attraktionen (som i den här tråden beskrivs som "knullbarhet") har väldigt stor betydelse, framförallt när man nätdejtar.

Har en kompis som utbildar sig till KBT-terapeut och hon säger att vi dras till det vi känner igen, och det gör vi omedvetet. Och då handlar det ofta om olika typer av beroende eller missbruksproblem. Alltså beroende kontra medberoende och hur dom två sas hittar varandra.

Den artikelförfattaren vill ju just mena att vi inte låter förnuftet styra vårt val av partner.
Och då kommer jag osökt att tänka på det här med "knullbarhet" igen... Eller attraktion, eller "det", eller kalla det vadfan som helst.
Det är vid mötet det bestäms i alla fall, och det blir faktiskt väldigt påtagligt just när man nätdejtar.

På pappret kan det verkligen vara en perfect match, men när man ses - ingen feeling alls.
Exakt just så.
Och de som inte har nätdejtat har liksom noll erfarenhet av detta jag och du har upplevt.

"En hel massa"? :D Hur många/hur ofta då, på ett ungefär? Jag har alltså bara utsatts för två stycken på de tre veckor eller så som jag har varit aktiv på HP.
Alltså, jag är aktiv på HP, Badoo och Tinder. Är nog uppe i en 12 stycken nu tror jag. Har träffat några, men insett att de helt enkelt är för unga...

"En hel massa"? :D Hur många/hur ofta då, på ett ungefär? Jag har alltså bara utsatts för två stycken på de tre veckor eller så som jag har varit aktiv på HP.

Nu vet ju inte jag hur gammal du eller @zarmino är men när man börjar närma sig de 50 så haglar anbuden in. ;) Från 20-åringar.
Män i mera lämplig ålder däremot lyser med sin tydliga frånvaro.

Vem har sagt något annat?

Eh....? Ingen?! Får man inte göra inlägg som är rena reflektioner och funderingar?
Jag konstaterade bara, med utgång ifrån den artikeln, att det här med förnuft (eller psykologi) inte är så enkelt. Framförallt inte när man nätdejtar. Punkt.

Eh....? Ingen?! Får man inte göra inlägg som är rena reflektioner och funderingar?
Jag konstaterade bara, med utgång ifrån den artikeln, att det här med förnuft (eller psykologi) inte är så enkelt. Framförallt inte när man nätdejtar. Punkt.

Det blir ju lite konstigt om någon argumenterar i flera inlägg och sedan ska man uppmärksamma att hen inte längre argumenterar, utan bara konstaterar. Även konstateranden är väl för övrigt möjliga att kommentera.

Är det mest sexmejl eller är det förhållanden de är ute efter..?

Alltså, dom söker ju inget fast förhållande så tillvida att dom tänker presentera mig som sin nya "flickvän" för mamma. Däremot har jag inte fått några rena sexmail. Det är mer subtila förslag på att träffas och att dom "gillar äldre" osv....

Alltså, jag är aktiv på HP, Badoo och Tinder. Är nog uppe i en 12 stycken nu tror jag. Har träffat några, men insett att de helt enkelt är för unga...

Oj! Vidsynt av dig att ge dem en chans ändå, tycker jag. :)

Nu vet ju inte jag hur gammal du eller @zarmino är men när man börjar närma sig de 50 så haglar anbuden in. ;) Från 20-åringar.
Män i mera lämplig ålder däremot lyser med sin tydliga frånvaro.

Jag är lite över trettio. Det känns inte omöjligt att jag är för gammal för att vara "liten och söt" och för ung för att vara cougar. (Eller så är jag väl bara oattraktiv ur snuskhänseende i största allmänhet. :cry: :D)

Det blir ju lite konstigt om någon argumenterar i flera inlägg och sedan ska man uppmärksamma att hen inte längre argumenterar, utan bara konstaterar. Även konstateranden är väl för övrigt möjliga att kommentera.

Men argumentera??
Jag gjorde en reflektion med utgångspunkt ifrån artikeln som länkades. Det har ju varit en hiskelig diskussion i den här tråden rörande just det här med attraktion (knullbarhet) kontra en massa annat som spelar roll. Och kanske borde spela större roll. Men ändå så gör det inte det. Med påföljd att vi kanske väljer fel partner.

Sen valde du att tillrättavisa mig och tala om att artikeln inte alls handlade om knullbarhet utan om psykologi. Och då försökte jag förtydliga vad jag menade.

Jag är lite över trettio. Det känns inte omöjligt att jag är för gammal för att vara "liten och söt" och för ung för att vara cougar. (Eller så är jag väl bara oattraktiv ur snuskhänseende i största allmänhet. :cry: :D)

Kan aldrig tänka mig att du är oattraktiv!

Men mellan vilket åldersspann söker du och vilka åldrar kontaktar dig?
Jag söker visserligen mellan 40-52 år men tittar mest på dom som är i min ålder (44-47) men det är knappt någon i den ålderskategorin som tar kontakt med mig.
Antingen är dom mycket yngre eller så är dom mycket äldre. Jag tror att jag har uppnått en ålder som inte är attraktiv hos män i min egna ålder.

Jag är "spännande" för yngre, och lagom vuxen men samtidigt inte alltför gammal och sliten för äldre. Typ. Har i och för sig ingen aning. Det är en egen hemmasnickrad analys. :grin:

Jag söker visserligen mellan 40-52 år men tittar mest på dom som är i min ålder (44-47) men det är knappt någon i den ålderskategorin som tar kontakt med mig.
Antingen är dom mycket yngre eller så är dom mycket äldre. Jag tror att jag har uppnått en ålder som inte är attraktiv hos män i min egna ålder.

Jag är "spännande" för yngre, och lagom vuxen men samtidigt inte alltför gammal och sliten för äldre. Typ. Har i och för sig ingen aning. Det är en egen hemmasnickrad analys. :grin:

hehe.. hemmasnickrade analyser har man ju.,
Jag som är 38 får mest mail av männen runt 50 som nu vill ha barn. Sen något enstaka från folk i min ålder eller yngre.

Oj! Vidsynt av dig att ge dem en chans ändå, tycker jag. :)

Tja, skadar ju aldrig att dejta lite? Och jag är väl kanske inte ute efter ett livslångt förhållande i dagsläget heller:)
Och jag trooor att mitt musikintresse kan spela in lite då jag mest lyssnar på indie och rent allmänt kanske verkar yngre än vad jag är.

Tror inte heller du är oattraktiv!

Nej, det är jag faktiskt inte. Alltså jag ser ju själv att jag är snygg och vet att jag dessutom är rolig och smart (och eventuellt inte alltid så ödmjuk), även om det är oklart huruvida personligheten syns redan i presentationen. :p Dessutom får jag ju än så länge faktiskt bra kontakt med oförskämt många lämpliga kandidater, så jag klagar verkligen inte! Tvärtom!

Jag har fyllt i att jag söker 25-40 men tittar nog själv främst på 28-35 eller så. De allra flesta som kontaktar mig är också i rätt ålder, med undantag då för en 19-åring, en 20-åring och så en handfull i åldern 41-47. Intressant att du ska ha sådana problem att hitta någon trevlig i din egen ålder! Din hemmasnickrade analys kan mycket väl stämma, men jag förstår inte riktigt varför den ska behöva göra det. O_o Så att säga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
620
Senast: MJLee
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 761
Senast: Mineur
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V