Mera dejting

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag håller inte med. Jag får magkänsla när jag läser profilen. Jag får en uppfattning om att vissa personer är det helt kört med tex pga ålder, politisk inriktning, Jag vet ju tex att jag inte kan träffa en sverigedemokrat eller en som skriver att han är mot feminism.
På samma sätt säger min magkänsla att jag inte är attraherad av män 20 år äldre än mig själv.
Så ja.. jag får en magkänsla när jag läser profiler. Men sen kan den ändra sig när jag mailar med personen eller träffar den. Men då är det ju en person jag trodde att det skulle finnas en chans med men som sen inte överensstämde med hur jag uppfattat profilen.
Jag talar om en annan sorts magkänsla.

De gånger sådant uppstår, brukar det inte bli ett så roligt förhållande, framför allt i långa loppet.

Där är vi inte överens om vad jag avsåg.

Du menar att det döljer sig en massa väsentlig information i något slags subtil magkänsla som blir komplett direkt vid första träffen, som är mycket bättre och mer vederhäftig för att bestämma huruvida ett långvarigt och seriöst förhållande är något att ha med människan än parametrar som man kan observera, reflektera över och ev. skriva ned i en presentations/mail/chatt.

Där är jag inte alls överens med dig.

@stjarnhimmel och @sjoberga Det beror ju helt och hållet på vad man är "ute efter" och hur man själv är som person... Om man är ute efter att höja sin egen sociala status, eller bibehålla den, bär man ju titta på parametrar såsom lön, utbildning etc. Och leta efter profiler där det nämns bilar, båtar, sommarhus etc.

Om man söker någon som är lättsam och trevlig att umgås med, gäller det mer att titta efter de personliga egenskaperna i profilen.

Sen när man träffas kan man ju försöka bilda sig en uppfattning om personen varit sanningsenlig i profilen.

@stjarnhimmel och @sjoberga Det beror ju helt och hållet på vad man är "ute efter" och hur man själv är som person... Om man är ute efter att höja sin egen sociala status, eller bibehålla den, bär man ju titta på parametrar såsom lön, utbildning etc. Och leta efter profiler där det nämns bilar, båtar, sommarhus etc.

Om man söker någon som är lättsam och trevlig att umgås med, gäller det mer att titta efter de personliga egenskaperna i profilen.

Sen när man träffas kan man ju försöka bilda sig en uppfattning om personen varit sanningsenlig i profilen.

Ja, precis, genom att prata, få svar - diskutera och umgås i största allmänhet och observera hur den andre uppför sig, reagerar och resonerar. Men det är inte vad jag kallar magkänsla. Det är konkret informationsinsamling. Vad man tycker är viktigt skiljer sig helt och hållet åt mellan olika människor och vad man är ute efter just då.

@Jeffery hävdar, som jag tolkar det, att det finns mycket viktigare information att hämta i en subtil magkänsla som uppstår vid första träffen, för att bedöma om ett seriöst förhållande är möjligt och önskvärt. Det är i den delen vi inte är överens - att informationen som den obeskrivbara magkänslan ger alltid är viktigare än annan information för att bedöma det.

Fast jag tycker absolut man får en känsla för personen utifrån hur den skriver. Tex var det en man häromdagen som skrev massor om hur intelligent han var. Då går jag inte på att han är intelligent utan jag tänker att han har nog enligt min uppfattning lite för höga tankar om sig själv och är självgod.

Fast jag tycker absolut man får en känsla för personen utifrån hur den skriver. Tex var det en man häromdagen som skrev massor om hur intelligent han var. Då går jag inte på att han är intelligent utan jag tänker att han har nog enligt min uppfattning lite för höga tankar om sig själv och är självgod.
Det där är så fascinerande: "Jag är snygg, smart, kompetent, vidsynt, humoristisk, social, trevlig - och ödmjuk" :rofl:

Det där är så fascinerande: "Jag är snygg, smart, kompetent, vidsynt, humoristisk, social, trevlig - och ödmjuk" :rofl:

Ja jag tycker det är märkligt. Allra märkligast är folk som skriver att jag är en drömkille, guldkille, här har du en toppenkille.
Vad är en toppenkille? Han är toppen för ngn men inte för alla.

Ja jag tycker det är märkligt. Allra märkligast är folk som skriver att jag är en drömkille, guldkille, här har du en toppenkille.
Vad är en toppenkille? Han är toppen för ngn men inte för alla.
Frågan är väl om någon som uttrycker sig så är en toppenkille för någon annan än sig själv ... Toppenkillar identifieras inte av att de själva definierar sig så. Snarare tvärtom.

Frågan är väl om någon som uttrycker sig så är en toppenkille för någon annan än sig själv ... Toppenkillar identifieras inte av att de själva definierar sig så. Snarare tvärtom.

Nä min uppfattning är om man tycker att man är en toppenkille så kanske man inte är så villig att ändra sig själv? eller kompromissa?

@Jeffery hävdar, som jag tolkar det, att det finns mycket viktigare information att hämta i en subtil magkänsla som uppstår vid första träffen, för att bedöma om ett seriöst förhållande är möjligt och önskvärt. Det är i den delen vi inte är överens - att informationen som den obeskrivbara magkänslan ger alltid är viktigare än annan information för att bedöma det.
Nej, jag hävdar inte alls att det finns nånting subtilt i första träffen, som man kan använda för att bedöma om ett seriöst förhållande är möjligt och önskvärt.
Jag hävdar - precis som Pepson så vackert formulerade;
Att det egentligen inte spelar nån roll med vilket stjärntecken, bostadsort, favoritförfattare, ögonfärg, hårfärg, utbildningsnivå, inkomst osv? När det är "down to basics" styrs vi av våra gener/ vårt DNA?
[ ... ]
Jag har klurat åt det hållet, själv också...:D Eftersom vårt DNA har som mål att reproducera sig själv, så styr det förmodligen våra val av partners. Just för att få så optimala förutsättningar, som möjligt, för fortlevnad...
...att våra kroppar skiter högaktligen i all logik, och är bara intresserade av att finna ett så bra val som möjligt för en kommande lyckad reproduktion - där t.ex en för likadan genpool är dåligt.

Ok. då är du inne på knullbarheten? eller vad är det för magkänsla?
Jag menar att redan på dejtingsidan är jag inne på magkänsla. Sen kan du skriva att "magkänsla inte uppstår då" men för mig gör det det. Jag går på magkänsla när jag väljer bland profilerna.
Om vi byter ut knullbarhet mot 'det' - har du någon gång dejtat en man som var ett mycket bra expemplar profilmässigt - men sedan saknade 'det'?

...att våra kroppar skiter högaktligen i all logik, och är bara intresserade av att finna ett så bra val som möjligt för en kommande lyckad reproduktion - där t.ex en för likadan genpool är dåligt.

Det är i den detaljen vi inte är överens - att det är så mycket viktigare än all konkret information som går att uppbringa, framförallt i möten med människan. Men jag är helt med på resonemanget att man ska träffa så många människor som möjligt för att öka sannolikheterna för en god match. Både urval på en icke-konkret "magkänsla" som uppstår vid första anblick och enbart på konkreta tekniska parametrar är troligtvis inte särskilt effektiva. Umgänge med människan ifråga är betydligt effektivare.

Det är i den detaljen vi inte är överens - att det är så mycket viktigare än all konkret information som går att uppbringa, framförallt i möten med människan. Men jag är helt med på resonemanget att man ska träffa så många människor som möjligt för att öka sannolikheterna för en god match. Både urval på en icke-konkret "magkänsla" som uppstår vid första anblick och enbart på konkreta tekniska parametrar är troligtvis inte särskilt effektiva. Umgänge med människan ifråga är betydligt effektivare.
Och detta baserar du, som sagt, på din gedigna erfarenhet av nätdejting..?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
621
Senast: MJLee
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 578
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 768
Senast: Mineur
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka