Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Måste bara fråga, av ren nyfikenhet: Har du någon kurva vi kan få se? Vore intressant att se vad "inte tillräckligt snabb viktuppgång" innebär för din BVC-sköterska. Jag har nämligen stött på helt horribla fall där mammor stressats halvt ihjäl av att få höra att de har lättmjölk och att bebisarna svälter, fast de haft en helt normal viktuppgång som inte gav något som helst skäl till oro.

Hon följer ju sin egen kurva såklart men man säger ju att dom ska gå upp mellan 100 - 200 per vecka och vår har gått upp 600 på åtta veckor och nu senast sjönk det drastiskt till bara 10 gram ena veckan och 50 nästa.

Håller tummarna för att det har vänt nu på onsdag!
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

jag gav tillägg första 7 veckorna särskilt på kvällarna men sen började min mjölk räcka och jag ammade dottern till hon var ett år då vi slutade av andra skäl än att mjölken tog slut. Så det är inte alls säkert att mjölken sinar bara för att man ger tillägg. Det finns så många som börjar olyckskraxa så fort det gäller amning och för övrigt en massa annat när det gäller barn. Huvudsaken är att ungen är mätt och deltidsammar man under perioder så får barnet sitt behov av gos och bakterieflora ändå. Det finns ingen anledning till prestigetänk i det långa loppet. Känner man någon vuxen som har någon form av åkomma där de fått höra att man kan bevisa att det beror på att de inte ammades som barn?? Nej, det är bara när man är nybliven mamma som det är sånt osunt tjat och prestige i amning. Påminner väldigt mycket om de resonemang som förs av vissa ang kejsarsnitt. Biologismen frodas, mao.

Men jag uppfattar det som att TS vill amma och var rädd för att förstöra detta pga råden hon fick. Herregud, inte alla ammar för att man måste, vi är flera som faktiskt gillar det, vill det och inser hur bekvämt det är OM och NÄR allt fungerar.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Skönt att det gick bra!

Hade problem med en maratonammande bebis i början och fick också rådet att intensivamma men tyckte det var enormt frustrerande att ha en hungrig bebis skrikande vid bröstet hela kvällarna. Så pumpade också ur och gav extra på kvällen på flaska några kvällar varefter sonen somnade som en stock. Genom pumpningen stimulerades ju ändå brösten att öka produktionen. Däremot hade jag inte velat ge ersättning.

Tänkte bara berätta hur det går!

Vi har gett tillägg nu några kvällar i rad och lyckats bryta ett mönster. Vi gamblade och gav ur flaska och peppar, peppar verkar det funka - hon ratar inte bröstet utan verkar ändå föredra det.

Som sagt vi bröt en ond cirkel av att ha en gnällig bäbis som aldrig är riktigt mätt och aldrig riktigt trött för att sova några längre stunder och när hon vaknat ändå var för trött för att suga några längre stunder för att bli mätt - en ond spiral helt enkelt.

Vi gav en flaska med 70 ml urpumpad bröstmjölk i fredagskväll och hon somnade och sov som en stock (och jag med) i fyra och halv timma - då vaknade hon - var hungrig på riktigt och orkade äta sig mätt för att sen sova igen ett par timmar.

Det har hållt i sig att försöka låta det gå lite längre tid mellan ammningstillfällena - trots att ammnignshjälpen som jag ringde till faktiskt sa tvärtom - amma oftare och oftare men det hjälpte inte oss i detta läge.

Hon ammar som vanligt på dagarna och på kvällen sitter jag minst två-tre timmmar i sträck innan vi gett flaskan.

Hoppas det håller i sig och på onsdag är det dags att väga igen och då får vi se om kurvan vänder uppåt! Håller tummarna!
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

men man kan ju fråga sig vad det är som har gjort att ts är rädd att helt förstöra amningen om hon kompletterar lite med tillägg.... alla "goda och välmenande" varningshistorier kanske?? Typiskt också att den äldre generationen ska komma och tala om deras mjölktillgång, som om mjölktillgång skulle vara något ärftligt.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

men man kan ju fråga sig vad det är som har gjort att ts är rädd att helt förstöra amningen om hon kompletterar lite med tillägg.... alla "goda och välmenande" varningshistorier kanske?? Typiskt också att den äldre generationen ska komma och tala om deras mjölktillgång, som om mjölktillgång skulle vara något ärftligt.

Både min mamma och mormor kunde inte amma mer än ett par veckor och det talar min mamma om för mig stup i kvarten.

Hon har dessutom väldigt starka åsikter och tycker vi ska ta till flaskan så fort hon piper vid bröstet. Oerhört frustrerande!

Nån mer som totalt gått i klinch med sin mamma efter att ni fått barn?

Min mamma säger saker som: Det är bra att hon skriker, det är motion....låt henne inte ligga och sova i famnen, då blir hon bortskämd....om hon inte kan amma utan ammningnappen - ge flaksan då....och så vidare..

Droppen var igår då hon ringde och frågade vad jag satt på bäbisen eftersom det var minusgrader ute.
- Kläder, svarade jag och sen var bråket i full gång!

Måste ha en egen tråd om detta känner jag....:devil:
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

är det inte det, ärftligt alltså?

men man kan ju fråga sig vad det är som har gjort att ts är rädd att helt förstöra amningen om hon kompletterar lite med tillägg.... alla "goda och välmenande" varningshistorier kanske?? Typiskt också att den äldre generationen ska komma och tala om deras mjölktillgång, som om mjölktillgång skulle vara något ärftligt.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

är det inte det, ärftligt alltså?

Nej, i allmänhet inte. Att många av våra föräldrars generation inte kunde amma berodde oftast på helt dåraktiga råd om hur amningen skulle fungera. Råd som gick stick i stäv med hur den mänskliga kroppen fungerar. Det är ytterst få kvinnor som saknar den fysiologiska förmågan att producera bröstmjölk. Däremot så kanske man av olika orsaker inte kan producera tillräckligt för en helamning av olika orsaker. De vanligaste orsakerna är felaktiga råd, med smärta och stress som följd. Det är ju inte bara de fysiologiska förutsättningarna som spelar in, utan de psykologiska har också väldigt stor betydelse, liksom stöd från omgivningen.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Jo, detta tror jag också på. Men även om de flesta har så det räcker så måste det ju variera lite också. Jag var t ex aldrig orolig för att jag inte skulle ha tillräckligt med mjölk eftersom min mamma hade ett extremt överskott till både mig och min lillebror. Hade liknat henne i det mesta under graviditeten dessutom. Denna tro gjorde det lättare att tro på att det skulle fungera när mjölken tog 4 dagar på sig att rinna till på BB samt när sonen stod stilla i vikt andra veckan hemma och BVC propsade på ersättning (vilket vi inte tog till utan det löste sig med några dagars intensivamning). Varför det var så berodde inte på att jag inte hade tillräckligt med mjölk utan att sonen tilläggsmatats på BB och inte sög tillräckligt. Tycker det är så synd att så många övertalas till att ge upp amningen utan att ge det den tid som det kan behöva i många fall om det strular.

Nej, i allmänhet inte. Att många av våra föräldrars generation inte kunde amma berodde oftast på helt dåraktiga råd om hur amningen skulle fungera. Råd som gick stick i stäv med hur den mänskliga kroppen fungerar. Det är ytterst få kvinnor som saknar den fysiologiska förmågan att producera bröstmjölk. Däremot så kanske man av olika orsaker inte kan producera tillräckligt för en helamning av olika orsaker. De vanligaste orsakerna är felaktiga råd, med smärta och stress som följd. Det är ju inte bara de fysiologiska förutsättningarna som spelar in, utan de psykologiska har också väldigt stor betydelse, liksom stöd från omgivningen.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Tack för tumhållning och support!

Hon har gått upp 190 gram sen sist vilket är JÄTTESTORT framsteg för lilla hon!

Allt såg så bra ut nu så vi fortsätter och kör på som vi gjort nu och tilläggsmatar när vi känner att ammningen inte räcker.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Låter helt rimligt, på kvällarna är mjölken "tunnare" och därför blir barnet inte mätt. Jag gav flaska åt min nyfödda de första 4 veckorna på kvällen (stor och hungrig kille) och gick sedan småningom över till helamning.

På Neonatalavdelningen sa de tvärt om.
Man har mycket men tunn mjölk på morgonen, vilket innebär att de gärna suger längre på morgonen eftersom det inte är lika mättande.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

På Neonatalavdelningen sa de tvärt om.
Man har mycket men tunn mjölk på morgonen, vilket innebär att de gärna suger längre på morgonen eftersom det inte är lika mättande.

Jag pumpade massor med min första (utöver det barnet själv käkade upp när jag var borta) och på mornarna var det MYCKET tjockare. Å andra sidan kanske det var för att barnet ätit innan jag pumpade, så jag fick ur det feta då som kom på slutet?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 610
Senast: Angel
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 428
Senast: Sonic76
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 058
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 403
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp