Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

T

twinstar

Var på BVC idag och pratade om ammning. Vissa kvällar/dagar ammar hon nonstop och sover 30 minuter här, 45 minter där, 10 minuter här och kommer aldrig till ro.

Eftersom hon är prematur och ligger under sin viktkurva så är det viktigt att hon går upp. Hon går upp hela tiden, vi väger på bvc två gånger i veckan, men det går långsamt.

Vissa kvällar ammar jag hela tiden och känner mig helt dränerad på energi och kraft trots att jag försöker äta och dricka ordentligt. Brösten känns tomma men är inte det när jag kollar.

BVC tycker att vi såna kvällar när det är som värst ska tilläggsmata med flaska ca 50-60 ml för att dels hon ska få en sammanhängande vila och få sova ett par tre fyra timmar i sträck och för att min mjölk ska hinna återbilda sig tills målet som kommer därefter och inte göra det oftare än två gånger i veckan.

Verkar det vettigt? Jag är bara så rädd att jag ska sina, men både bvc och min barnmorska säger att risken är obefintlig då jag helammat i ca sex veckor.

Vad säger ni?
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Får jag fråga vad prematur betyder?

I övrigt har jag inga bra råd, men önskar dig lycka till!
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Låter helt rimligt, på kvällarna är mjölken "tunnare" och därför blir barnet inte mätt. Jag gav flaska åt min nyfödda de första 4 veckorna på kvällen (stor och hungrig kille) och gick sedan småningom över till helamning.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Prematur är för tidigt född.
Hon är sju veckor men väger bara strax över 3 kilo.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Britta och via: ok! Tack.
Då kan man se det som lite tillfälligt. Både min mamma och mormor hade problem med mjölken så jag är ju rädd att förstöra nu när jag fått igång ammningen så bra!!

Men då ska vi göra det nästa gång hon bara vägrar sluta äta:)
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Det låter vettigt. Själv helammade jag 3,5 månad tills jag var som du, kändes tom och tömd på energi. Däremot är det enormt viktigt att du både dricker och äter vettigt och energirikt.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Jag tycker oxå det låter vettigt. Ammar hon ofta och så blir ju dessutom mjölken tunnare så är det ju himla "blaskigt" det som hon får i sig på kvällen.


Du kan ju amma henne, lite från båda brösten, och sen fylla på med ersättning så hon blir ordentligt mätt.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Jag pumpade ur morgonmjölk och gav på kvällen åt ettan. :idea:

OM bebin accepterar att växla mellan bröst och flaska är det ett "nollsummespel" som håller uppe bröstmjölksproduktionen.

Man kan dock vara beredd på att bebin inte vill HA flaska, eller BARA vill ha flaska...
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Det låter inte riktigt logiskt att mjölken ska återbildas medans du ger ersättning och hon sover.
Ju mer man ammar destu mer mjölk får man. Trodde att det var nödvändigt att veta det när man är barnmorska eller jobbar på bvc.
Det är lätt hänt att man hamnar i en cirkel. Du kanske aldrig kommer få så mycket bebisen behöver.
Om hon går upp tillräckligt så räcker det med bröstmjölken.

Min yngsta son hade problem med viktuppgången, fast jag ammade precis hela tiden.
Han var var trött och svag för att suga i sig tillräckligt så lite motvilligt började jag ge ca 20 ml ersättning på kvällen. Efter 2 veckor hade han kommit upp till födelsevikten, slutade då med ersättningen.
Jag fortsatte dock att amma lika mycket som vanligt fast han fick ersättning.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Min yngsta son hade problem med viktuppgången, fast jag ammade precis hela tiden.
Han var var trött och svag för att suga i sig tillräckligt så lite motvilligt började jag ge ca 20 ml ersättning på kvällen. Efter 2 veckor hade han kommit upp till födelsevikten, slutade då med ersättningen.
Jag fortsatte dock att amma lika mycket som vanligt fast han fick ersättning.

Det är ju något sånt vi ska göra.
Dvs, amma OCH ge ersättning för att hon inte går upp tillräckligt.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Tänkte bara berätta hur det går!

Vi har gett tillägg nu några kvällar i rad och lyckats bryta ett mönster. Vi gamblade och gav ur flaska och peppar, peppar verkar det funka - hon ratar inte bröstet utan verkar ändå föredra det.

Som sagt vi bröt en ond cirkel av att ha en gnällig bäbis som aldrig är riktigt mätt och aldrig riktigt trött för att sova några längre stunder och när hon vaknat ändå var för trött för att suga några längre stunder för att bli mätt - en ond spiral helt enkelt.

Vi gav en flaska med 70 ml urpumpad bröstmjölk i fredagskväll och hon somnade och sov som en stock (och jag med) i fyra och halv timma - då vaknade hon - var hungrig på riktigt och orkade äta sig mätt för att sen sova igen ett par timmar.

Det har hållt i sig att försöka låta det gå lite längre tid mellan ammningstillfällena - trots att ammnignshjälpen som jag ringde till faktiskt sa tvärtom - amma oftare och oftare men det hjälpte inte oss i detta läge.

Hon ammar som vanligt på dagarna och på kvällen sitter jag minst två-tre timmmar i sträck innan vi gett flaskan.

Hoppas det håller i sig och på onsdag är det dags att väga igen och då får vi se om kurvan vänder uppåt! Håller tummarna!
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Nja, jag tycker inte det låter vettigt faktiskt. Det där med att låta brösten "vila för att fyllas på" fungerar inte så rent fysiologiskt. Däremot så kan det vara skönt att få en paus i maratonamning på kvällen. Sina kommer du inte göra så länge du ammar, däremot kan det ta längre tid för dina bröst att hinna producera mjölk i takt med dotras ökade behov.

Mitt tips, om du kan pumpa eller handmjölka, är att istället mjölka ur mjölk på morgonen, då den i allmänhet är lite fetare, och ge den på kvällen. Istället för ersättning alltså. Detta för att du skall få en paus i maratonamningen och dina bröst ändå stimuleras nog för att hänga med i produktionsökningen.

Eftersom jag själv haft problem med en tuttförvirrad bebis så vill jag inte rekommendera att ge mjölk/ersättning på flaska om du vill amma. Det finns andra sätt att mata på, som inte innebär någon risk för tuttförvirring - tex kopp- eller skedmatning. Krångligare, mer tidskrävande och slabbigare, men som sagt mindre risk för problem med amningen. Här kan ju pappa få sig en rejäl stund med dottern också, eftersom det som sagt tar lite längre tid med kopp-/skedmatning. Det finns också andra hjälpmedel för tilläggsmatning (tex en påse med plastslang som man tejpar fast på bröstet, så att barnet ammar från bröstet samtidigt som de får lite extra genom slangen), men de bör användas i samråd med kunnig amningsrådgivare.

Om du vill diskutera din amning så rekommenderar jag att ta kontakt med en hjälpmamma från amningshjälpen. Tyvärr är amningsutbildningen bland BVC-sköterskor frivillig och det är sällan man har turen att stöta på någon som är uppdaterad och kunnig inom amning. Telefonnummer till hjälpmammor hittar du här.

Allt handlar om vad du själv känner är vettigt och hur mycket du orkar. jag tycker dock att det är viktigt att känna till de rent fysiologiska aspekterna för att kunna ta välgrundade beslut vad gäller de psykologiska. För mig var det värt att "stå ut" (ja, det var det det handlade om ibland) de första månadernas intensivamning, då jag kände att jag verkligen, verkligen ville amma och att jag kände mig säker på att det inte skulle vara för evigt. Jag hade också en man som ställde upp till 100%, både på mitt val att amma och vad gällde markservice och tolreans för att jag inte var någon jätterolig fru under den här tiden. Det var värt mycket. Jag hade också mycket stöd från dels en privat amningskonsult och dels några svenska hjälpmammor via nätet.

kram på er!
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Ah, nu såg jag ditt sista inlägg, skrev för snabbt!

Vad skönt att det stabiliserat sig, hoppas det håller i sig nu då!

Amningshjälpens råd, att amma oftare, hjälper, men kanske inte i den sits ni var - ni behövde snabb förändring. Som sagt, allt handlar om vad man själv orkar med och man får välja lösningar som passar en själv, ens barn och ens familj.

Lycka till!
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Även folk som slutat amma kan få igång mjölkproduktionen igen lång tid efteråt, själv hade jag mjölk kvar minst 2 mån efter jag slutat amma.
Så det bvc säger verkar som en bra idé, barnet får inte ut ngt av att ligga & suga & inte få ngn mat, kan snarare göra barnet tjurigt.
ramförallt får du sitta flera timmar & försöka amma fast det är dåligt om mat, det är ansträngande det med.
Så om du tex vill få igång mer produktion kanske det är ett alternativ att pumpa vissa ggr emellan amningarna oxå.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Måste bara fråga, av ren nyfikenhet: Har du någon kurva vi kan få se? Vore intressant att se vad "inte tillräckligt snabb viktuppgång" innebär för din BVC-sköterska. Jag har nämligen stött på helt horribla fall där mammor stressats halvt ihjäl av att få höra att de har lättmjölk och att bebisarna svälter, fast de haft en helt normal viktuppgång som inte gav något som helst skäl till oro.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Vad skönt att det löst sig!

Jag fick göra så med första också, dvs mjölka ur morgonmjölk och gav den sen på kvällen. Det behövdes inte varje kväll, men det var otroligt skönt att ha den "reservplanen" då man kände att det inte höll längre.

Tvåan vägrade flaska... fast hade ett annat ätmönster så det gjorde inte så mycket.
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Jag tycker också att det låter vettigt. Sedan tycker jag att det viktigaste är att barnet blir mätt- det är överordnat allt annat.
Jag hade också prematurer och eftersom de många gånger inte orkar suga fullt lika mycket som fullgångna barn så är risken att de "tar slut" när de inte får i sig tillräckligt.
Vi både pumpade och gav morgonmjölk på kvällen samt gav extra ersättning. Jag pumpade också extra var 3:e timme även sedan de började sova flera timmar i streck på natten för att öka produktionen (det skulle ju räcka för två).
Jag tror helt enkelt inte att råden amma, amma, amma från amningshjälpen är tillämpliga på alla prematurer. Man måste se till individen. Bättre att de får spara sin energi för att kunna suga sig riktigt mätta vid färre tillfällen istället för att försöka suga konstant och inte få i sig nog mycket. Då kan man hellre pumpa emellan om man vill. Kul att det verkar ha vänt!
 
Senast ändrad:
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

Jag ska börja med att säga att jag inte kan någonting om amning, men när jag var i Afrika så var det någon som sa att man får bättre mjök när man ammar längre stunder och inte lika ofta, som när barnen bara snuttar och snuttar hela tiden. När de bara snuttar så blir det aldrig den riktigt bra mjölken. För att mjölken skulle bli riktigt bra så skulle barnet suga ordentligt en längre stund. Var hon ute och cyklade eller?

Ang. viktkurvor så har jag stått med ett sådant barn framför mig som man annars bara ser på TV. En 2 åring som bara vägde ett par kilo. Men barnet fanns på ett "sjukhus" och nunnan försäkrade oss om att bara de var där och fick i sig en speciell "gröt" så skulle de klara sig :) Det var skönt att veta. Jag träffade även en flicka på 4 år som varit i samma sits och som mådde ypperligt!
 
Sv: Mera ammning! Verkar detta logiskt!?

jag gav tillägg första 7 veckorna särskilt på kvällarna men sen började min mjölk räcka och jag ammade dottern till hon var ett år då vi slutade av andra skäl än att mjölken tog slut. Så det är inte alls säkert att mjölken sinar bara för att man ger tillägg. Det finns så många som börjar olyckskraxa så fort det gäller amning och för övrigt en massa annat när det gäller barn. Huvudsaken är att ungen är mätt och deltidsammar man under perioder så får barnet sitt behov av gos och bakterieflora ändå. Det finns ingen anledning till prestigetänk i det långa loppet. Känner man någon vuxen som har någon form av åkomma där de fått höra att man kan bevisa att det beror på att de inte ammades som barn?? Nej, det är bara när man är nybliven mamma som det är sånt osunt tjat och prestige i amning. Påminner väldigt mycket om de resonemang som förs av vissa ang kejsarsnitt. Biologismen frodas, mao.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 610
Senast: Angel
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 428
Senast: Sonic76
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 058
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 403
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp