Mer lyhörd i grimma?

T

Tuki

Eftersom min häst varit konvalesent under en längre tid och nu är under långsam uppbyggnad har jag (istället för att skritta uppsutten) gått tillsammans med honom på långa promenader.

Under våra turer har jag varierat mellan att leda i träns och i grimma. Och varje gång har jag upptäckt att han är mycket mer lyhörg och uppmärksam på mig i grimma. Då han har träns på sig är han mkt mer tittig och busig.

Var beror detta på? Är det så att kanske jag uppför mig olika beroende på om jag använder grimma eller träns? Men i så fall borde det väl vara så att jag är lugnare med träns? :confused:

Nu har vi iallafall slopat tränset helt och istället promenerar vi i grimma (oavsett vart vi skall) :)
 
Han kanske förbinder tränset med ridning och jobb, och att han hetsar upp sig av den orsaken?
Medan grimman är nåt han har i hagen då han strosar runt och tar det lugnt? ;)
 
Ja, det kanske är så. ;) Men å andra sidan så kräver jag även på våra promenader (i grimma) lydnad och "jobb". Och de gånger som jag har longerat har jag gjort det i grimma.
 
Jag skulle tro att han liksom "går och väntar" på att bli riden när du hanterar honom i träns. Fast ang träns/grimma så upplever jag det som om min tös är mkt mera uppmärksam när jag ridr henne i grimma än i träns, då försöker hon verkligen förstå alla mina "nya" hjälper när hon inte har bett i munnen. Fast det kanske är lite långsökt i ditt fall...
 
Min häst var lite "knäpp" för ett par vintrar sen (bodde ett tag på ett ställe med lite yttre stimulans för en häst som är van med liv och rörelse...) så jag var ute och gick och gick och gick. (jag tycker att jag har mer kontroll från marken när hästen beter sig som en vildbase. jag är iaf inte rädd då.) När jag hade tränset på så var det brottningsmatch men när grimman var på (även över tränset...) så var han jättelydig (om än piggelin :smirk:) Jag vet inte men jag inbillar mig att han kopplar ihop det mer med våra ledarövningar som vi höll på med ett tag eftersom vi alltid hade grimma då.

Ialla fall så var det enklare att gå ut och gå med grimman på.

M.
 
min häst är helt olika om han är "naken" (dvs utan grimma/träns) eller "påklädd" (dvs med grimma/träns).
om jag vill sitta upp barbacka i hagen och har är "naken" så blir han sur och drar ner mig genom att ta tag i mina byxor. Om jag däremot tar på grimma eller träns och gör samma sak, så är det inga problem.
Verkar som att han tycker att när han är naken i hagen så vill han va ifred men när man sätter på grimma/träns så är det jobb.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 535
Senast: AlmostEasy
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 233
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp