Sv: Mentalt för bra galoppfattning
jag skulle checka av spårning och innersidan innan jag fattar. d.v.s. kontrollera att hästen spårar; framförallt att bogen inte skjuter ut åt höger, att den är ställd till vänster och går kvar i samma ställning och böjning även om jag lättar av helt i innerhanden.
Jag skulle fatta på volt när man är på väg mot väggen så man får hjälp, vara noga med att inte ta i innerhanden utan nästan till och med lite överdrivet lätta av i inner samtdigt som man är stadig på ytter och inte släpper iväg även på den handen. Sedan ha is i magen och behålla positionen (tänka på att inte kasta sig framåt i fattningen).
Jag skulle rida ut mitt ut i skogen så hästen får lyfta på tassarna och jobba. klättra mkt och jobba mkt med skritt-trav-skritt övergångar.
Samt skritt-halt rygga-skritt övergångar det stärker massor inför en framtida bra galoppfattking.
Min häst var mkt svag i ena sidan förr och fattade bara vänster galopp höger var totalt omöjligt de vart slängtrav för hela slanten.
Och en stressad häst som verkligen ville göra väl men kunde inte.
Hon fick undersökas av en ET och hade lite låsningar och efter de fattade hon höger galopp.
Inte så att det var en supersnygg fattning men hon fattade efteråt och det behövdes mer muskler bara då efter att låsningen var borta!
Jag lät galoppen vara under ca 4 veckor och jobbade mycket med ovanstående övningar.
Och efter ca 4 veckor fattade hon en fin högergalopp
Idag är vi också i en igångsättning efter 4 månaders sommarvila och jobbar med samma övningar och helt otroligt vad övningarna gör underverk med hästarnas styrka.
Flytta ut baken nått steg på volt är också stärkande.
Men ta och ring ut en ET kostar ju bara runt 500 så det är ju rätt billigt