Mental styrka vid träning

dotzie

Trådstartare
Att ha hjärnan på sin sida vid träning verkar ibland vara hur svårt som helst! Hur gör ni för att peppa er själva till att fortsätta när hjärnan liksom lägger i handbromsen och gör träningen så sjukt mycket jobbigare fast den fysiska styrkan till att klara uppgiften egentligen finns där?

Jag springer t.ex. ca 25-30km/vecka i ett ganska friskt tempo med lite olika intervaller osv, men det är inte mer/snabbare än jag egentligen vet att jag klarar av. Men det är som att min hjärna hittar på anledningar till att få sakta av, eller hittar ställen där den tycker att att jag kan vila lite eller backar där jag kan gå uppför istället - fast kroppen nog egentligen hade klarat det mesta och lite till. Jag har liksom hamnat i en svacka där jag känner mig mentalt svag, och nu vill jag ta mig ur den! Så hur brukar ni tänka/göra när det känns jobbigt, oavsett träningsform? Hur hittar ni den där peppiga känslan innan/under ett träningspass? Kan förändring av kost- och sömnvanor förbättra den "mentala styrkan"? Hoppas det finns lite bra tips att få, för egentligen är det ju kul att träna! :)
 
Att äta ordentligt är ju alltid en hjälp på traven, åtminstone äta så mycket man gör av med. Sen om man äter lite extra och lyckas få till hårdare träning gör man ju av med den extra energin man stoppar i sig. Det görs ju lite på känn, men vill man åt prestationer bryr man sig kanske inte om en lite högre vikt ändå :)
Annars så kan man bli endorfinjägare, när man tar ut sig ordentligt får man en endorfinkick som känns rätt härlig och man gärna vill ha igen. Kräver ju att man "mot sin vilja" tar i mer än vad man har lust med först, men det borde bli lättare och lättare att göra det sen ;)

Mer praktiska tips har jag nog inte just nu då min egen träning är nästan obefintlig :D
 
Jag springer ofta intervallpass tillsammans med en kompis. Man behöver inte vara jämnsnabba, utan bara det faktum att man har någon med sig är peppande!

Tränar du inför något speciellt lopp/distans? Det kan också hjälpa till med motivationen: du sätter en måltid som du tror är rimlig, men som ändå kräver att du pressar dig lite på träningspassen.
 
@kolfinnur De där goa endorfinkickarna har jag känt av vid några tillfällen, och de känns ju bra! Eller egentligen känns det ju rätt skönt efter alla träningspass, men innan man kommer så långt, haha.. Har tänkt flera gånger att jag borde se över mina matvanor och framförallt äta oftare än jag gör, tror att det hade kunnat ge bättre resultat över lag faktiskt. Hoppas jag i alla fall! Eventuell viktökning är bara en bonus för min del. :D

@snow Jag hade jättegärna haft någon att springa med! Men när jag försöker övertala någon kompis att följa med ruskar de bara på huvudet och tycker jag är konstig som gör det frivilligt. Har inte den mest atletiska umgängeskretsen om vi säger så (inte för att jag är någon atlet jag heller, haha). ;)

När jag började springa i Januari lade jag upp en träningsplan i Endomondo-appen som jag använt sedan dess. Målet var att göra en hyfsad tid på 5km och jag landade på "finaldagen" strax över 23min. Nu försöker jag vässa den tiden, så vi får väl se hur det går. Är inne på att göra något/några 5km-lopp nu i sommar bara för skoj skull, men långsiktigt vill jag kunna göra någorlunda bra tider på längre distanser.

Kan för övrigt säga att jag verkligen känner av hur värmen gör det hela så mycket jobbigare nu :banghead: Springer sena kvällar så att jag ska slippa svettas ihjäl. Men snart är även kvällarna varma.. usch. Några tips på hur man tar sig igenom en sommar utan att behöva skära ner på utomhusträningen?
 
När det gäller enstaka delar (som t.ex. backar) brukar jag tänka "undrar om jag kan springa upp för den där på under ** sekunder?" och sen försöka göra det. Tävlar mycket med mig själv och gör alltid mitt yttersta för att "slå mig".

Om hjärnan mot all förmodan skulle säga "du klarar inte det där?" så kontrar jag snabbt med ett "och varför skulle jag inte det?! WATCH ME!!".

För du träningsdagbok på något sätt? Det kan vara himla peppande för att se sin utveckling
 
Bra musik och att säga åt sig själv "bara x km/minuter kvar". Eller att inte tänka alls, när jag springer som bäst hör jag inte runkeeper. Bara andas, lyfta fötterna och göra det tills man är färdig.
 
@cili Vilket härligt attityd du verkar ha gentemot din egen prestation! Får försöka köra med den jag med, och hoppas att det funkar. :D Jag antecknar inget för hand, men all info om passen sparas i appen så jag kan ju i efterhand kolla statistiken och se förbättring över tid. Det är oftast motiverande, även om jag inte får nya personbästan lika ofta nu som i början. ;)

@Lillkumpula Min hjärna blir bara peppad av det om jag kommit längre än halvvägs, annars tycks jag drabbas av motsatt effekt.. :angel: Bra musik kan nog göra underverk! (Några förslag?) Önskar att jag kunde springa bara för den sköna känslans skull, men jag känner mig så vilsen om jag inte har en fast start- och målpunkt.. Konstigt nog.

Har förresten letat i evigheter efter någon praktisk magväska/bälte/"armficka" eller dylikt för att kunna få med mig telefonen utan att behöva springa i jacka. Verkar finnas en del smarta lösningar, MEN min telefon är så himla stor så det fattas alltid någon centimeter hit eller dit på de jag sett. Någon som har förslag? Mobilen mäter typ 15x8cm.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 467
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp