Mental skillnad jakt/showlabrador?

moofy

Trådstartare
Kommit över en del artiklar som diskuterar de mentala skillnaderna mellan "vanlig" labrador och jakttypen. Står bl.a. att showlabbehanar bär på mer könsbunden aggressivitet och att typen rent generellt är svårare att träna, och att jaktlabbarna har mer social rädsla. Har ni hört samma sak/något annat? Vad tror ni om detta? Vet ju att just labradoren är en extremt uppdelad ras på många sätt men jag trodde alltid att mentaliteten var typ densamma samma och att det snarare var "go-et" som skiljde dem åt?

Sociala rädslor hos jaktlabbarna känner jag inte igen, men resten håller jag med om. Tycker definitivt att mentaliteten skiljer sig ganska mycket.

Det där med sociala rädslor eller rädslor öht hos jaktlabbarna var för mig helt okänt. Har bara träffat riktigt fint mentalt hundar. Toppenhundar faktiskt! Tycker det låter märkligt eftersom de är så arbetsdugliga och avlas just för arbete.

Sociala rädslor är inte ovanligt hos jaktlabbarna. Det är deras största mentala utmaning enligt mig men det är också en väldigt spretig ras även inom jaktvarianten. Golvrädslor är inte heller helt ovanligt. Problemet är att de enbart avlas på sina jaktegenskaper och mycket sociala rädslor kommer inte alltid fram i en sådan drift-full situation. De hålls ofta i hundgårdar och när de sedan säljs till vanliga familjer kommer osäkerheterna fram. Samtidigt är jaktvarianten också mer inriktad på samarbete med föraren än utställningsvarianten. Det finns forskning kring skillnaderna mellan varianterna som dels visar på att de har så olika hälsostatus att de kan ses som skilda raser samt att de har en annan relation till sin förare. Senast i sista Apportören (SSRK-tidningen) fanns det reportage om svensk forskning kring detta med mentaliteten.

Har själv både en individ som är väldigt trygg och en socialt osäker individ (+ 1 valp som verkar trygg med folk hittills). Det känns som att det är lite av ett lotteri vad du får...

John Moore (westernhästgubbe från USA) körde en teori när jag träffade honom för några år sedan, och jag tycker den stämmer ganska bra.

Han menade att hästar och hundar (kanske alla djur, så lång diskuterade vi inte) går att sätta in på två skalor som sedan förhåller sig till varandra. Rädsla och aggressivitet. Djuren ska sedan inte vara varken för lågt eller högt i den skalan, då han menade att en totalt orädd individ blir dumdristig och oformbara eftersom den inte fogar sig. Det ska inte heller sakna aggressivitet (dumt ord i översättningen, skärpa är nog bättre) för då finns det ingen gnista i djuret.
Han menade då att det är så man förstört (show)labradorerna i USA, all aggressivitet är bortavlad, precis som rädslan, och hundarna är därför helt omöjliga att påverka på något vis och vimsar mest runt i sin lilla värld.

Långt ifrån vetenskapligt, men jag har tänkt på det en del genom åren och sett att det funkar någorlunda på vissa djur, och showlabbar är en av dem.

John Moore (westernhästgubbe från USA) körde en teori när jag träffade honom för några år sedan, och jag tycker den stämmer ganska bra.

Han menade att hästar och hundar (kanske alla djur, så lång diskuterade vi inte) går att sätta in på två skalor som sedan förhåller sig till varandra. Rädsla och aggressivitet. Djuren ska sedan inte vara varken för lågt eller högt i den skalan, då han menade att en totalt orädd individ blir dumdristig och oformbara eftersom den inte fogar sig. Det ska inte heller sakna aggressivitet (dumt ord i översättningen, skärpa är nog bättre) för då finns det ingen gnista i djuret.
Han menade då att det är så man förstört (show)labradorerna i USA, all aggressivitet är bortavlad, precis som rädslan, och hundarna är därför helt omöjliga att påverka på något vis och vimsar mest runt i sin lilla värld.

Långt ifrån vetenskapligt, men jag har tänkt på det en del genom åren och sett att det funkar någorlunda på vissa djur, och showlabbar är en av dem.

Fast aggressivitet bottnar ju i rädsla. Så de går ihop. Om inte hunden har ont och är aggressiv av den orsaken.
Men jag förstår poängen med att viss rädsla måste finnas. Det finns arbeten bla i tjänst som skulle bli omöjliga att ha hund till (skydd ex) om hunden inte hade en rädsla att agera på. Det intressanta är reaktionen och avreaktionen på rädslan.

Tittar man på en del av utställningsexemplaren i min ras...tom blick. Deras MH innehåller låga reaktioner på både jakt, lek, aggressivitet, hot osv. En död hund.

Fast aggressivitet bottnar ju i rädsla. Så de går ihop. Om inte hunden har ont och är aggressiv av den orsaken.
Men jag förstår poängen med att viss rädsla måste finnas. Det finns arbeten bla i tjänst som skulle bli omöjliga att ha hund till (skydd ex) om hunden inte hade en rädsla att agera på. Det intressanta är reaktionen och avreaktionen på rädslan.

Tittar man på en del av utställningsexemplaren i min ras...tom blick. Deras MH innehåller låga reaktioner på både jakt, lek, aggressivitet, hot osv. En död hund.
Precis, mycket handlar ju om hur reaktiv hunden är. En hund som inte reagerar är ju tråkig och mycket svår att träna. Översatt kanske skärpa och nerv är bättre ord än rädsla och aggressivitet. Men hans resonemang utgår ju från en häst som är flyktdjur och inte har aggressiviteten på samma vis som en hund.

Precis, mycket handlar ju om hur reaktiv hunden är. En hund som inte reagerar är ju tråkig och mycket svår att träna. Översatt kanske skärpa och nerv är bättre ord än rädsla och aggressivitet. Men hans resonemang utgår ju från en häst som är flyktdjur och inte har aggressiviteten på samma vis som en hund.

Mitt skägg är en klippa. Här lyfts inte på nått ögonbryn i första taget. Jättehärligt i en hund som enbart ska vara till sällskap. Men hopplöst i träningssynpunkt. Han har ingen nyfikenhet, ingen direkt leklust, ingen direkt jakt. I mina ögon är han underbar men urtrist :D

Usch :( Din ras, är det labbar du menar då eller någon annan?

Jag tänker att det är självklart att de skiljer sig åt mentalt. Hur skulle de inte kunna göra det?
Har ju avlats med olika kriterier och utvecklats åt olika håll på flera plan.
Jojo men det är ju ändå samma ras, men när man hör mentalbeskrivningen av de olika typerna låter de så långt ifrån varandra. Snart är de väl helt olika till sättet PLUS att de ser totalt annorlunda ut.

Har bara erfarenhet av 4 labbar, 2 gula labb labbar, och 2 svarta jakt labbar. De svarta är otroligt smarta, snälla, milda och uppmärksamma på mista lilla utan att stressa upp sig.
De gula hanarna har iq dom en fluga och är alltid glada och uppe i varv och ska helst stå bredvid en hela tiden och tigga mat/ uppmörksamhet, helst så ska man stå och kasta boll dagarna i ända och gå mils långa promenader dagligen.
En gul och en svart bor ihop och de har aldrig mött de andra labbarna. Varav en gul är min systers och en svart är en grannes som vi brukar passa.

Så jag märker en skillnad i alla fall.

Samma sak i BC. Blicken är helt tom och död på sport/utställningshundarna, jämfört med vallhundarna.

brendan6708greenwichb-600x480.jpg

11822387_10153182183783666_8132858919044164845_n.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 229
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar