Menar vi samma sak med orden?

Lejonelle

Trådstartare
"Tydlig av- och påknapp", vad betyder det för dig?
"Att jobba med sin hund", vad betyder det för dig?
Folk använder ofta samma ord men menar olika saker. Vad menar du?
Lägg gärna till egna ord som du tycker används luddigt.

Sv: Menar vi samma sak med orden?

Tydlig av och på knapp: Hunden är arbetsvillig, aktiv, intensiv och uthållig när arbete erbjuds. Den har en bra nivå positiv stress och anstränger sig under hela tiden. När arbete inte erbjuds går hunden snabbt in i viloläge och är lugn och harmonisk tills dess att det är dags att arbeta igen.

Att jobba med sin hund : Hunden erbjuds ett arbete som aktiverar både kropp och hjärna och som är på lagom ansträngande nivå beroende på hundens ras, individ, ålder och utbildningssynpunkt.

Det är så jag skulle definiera de två uttrycken utan någon närmre betänketid :laugh:. Kan säkert formulera mig ännu mer specificerat om jag tänker efter, men detta är förklaringarna som kom till mig direkt.

Håller med MosterMia angående av- och påkanppen.

Däremot tolkar jag att jobba med sin hund som att man filar på de grejer som inte sitter riktigt, typ "vi jobbar på koppelhyfs" "vi jobbar på apporten" eller bara jobbar med, formar om, hunden för att "allt" ska funka smidigare.

Det att hunden erbjuds arbete som för kropp och hjärna är på lagom nivå beroende på hundens ras kallar jag snarare för att aktivera hunden.

Jag tycker du fått till bra definitioner, kan bara hålla med.

Tydlig av och på knapp: Hunden är arbetsvillig, aktiv, intensiv och uthållig när arbete erbjuds. Den har en bra nivå positiv stress och anstränger sig under hela tiden. När arbete inte erbjuds går hunden snabbt in i viloläge och är lugn och harmonisk tills dess att det är dags att arbeta igen.

Om jag tolkar dig rätt så menar du då en hund som låter föraren avgöra aktivitetsnivån och inte tar egna initiativ till arbete? Tydlig av- och påknapp blir då inte en egenskap hos hunden, utan snarare en konsekvens av att ägaren hittar rätt aktivitetsnivå för sin hund? För om hunden är aktiv längre än arbetet erbjuds så var arbetet för lätt/kortvarigt. Om hunden tröttnar innan arbetet är slut var det för krävande eller för enformigt. Om hunden tar initiativ till arbete före ägaren är ägaren för passiv?

Med andra ord, tydlig av och påknapp blir ett nonsensord som inte betyder någonting eftersom det helt avgörs av vilken aktivietsnivå hunden erbjuds?

Hur är en hund som har en otydlig av- och påknapp om den erbjuds rätt mängd arbete?

Senast ändrad:

"Tydlig av- och påknapp", vad betyder det för dig?
"Att jobba med sin hund", vad betyder det för dig?
Folk använder ofta samma ord men menar olika saker. Vad menar du?
Lägg gärna till egna ord som du tycker används luddigt.

Det uttryck som jag tycker nästan alltid missbrukas å det grövsta är "gå fot."
Typ "Jag jobbar ju med henne och hon kan gå fot på promenaderna."

Hur troligt är det att en hund går ett korrekt fot under en hel promenad och hur kul vore det på en skala. "Gå fot" betyder tydligen för en hel del "Springer inte iväg till andra utan håller sig nära min sida", medan jag tolkar det som ett arbets- och lydnadsmoment där jag har krav på ögonkontakt och stor koncentration.

Jag tycker det är vanligt att arbetande hundar saknar "av-knapp".
Det handlar inte bara om hunden i arbete, utan främst när hunden inte arbetar. Vid sidan av planen, innan träning, efter träning, i pauser. Och - en hund utan "av-knapp" har mycket dålig stress i sig, har dålig passivitet och kan bli pipig och skällig och lägga på sig ovanor. En bra "av-knapp" = hunden har lätt för att slappna av och gå ner i varv, oavsett aktivitet.

En hund med bra "av-knapp" slappnar av och håller sig lugn oavsett om den inte fått utlopp för sin energi, medan en hund med dålig "av-knapp" inte ens slappnar av om den fått utlopp för sin energi.

En bra arbetshund har enligt mig detta medfött, men man kan till viss del jobba fram det. Jag tycker det är extremt viktigt eftersom jag arbetar med retrievers, och dom måste kunna slappna av när det inte är deras tur att söka t ex, för att orka med när det väl är deras tur.

Senast ändrad:

Det handlar inte bara om hunden i arbete, utan främst när hunden inte arbetar. Vid sidan av planen, innan träning, efter träning, i pauser. Och - en hund utan "av-knapp" har mycket dålig stress i sig, har dålig passivitet och kan bli pipig och skällig och lägga på sig ovanor. En bra "av-knapp" = hunden har lätt för att slappna av och gå ner i varv, oavsett aktivitet.

En hund med bra "av-knapp" slappnar av och håller sig lugn oavsett om den inte fått utlopp för sin energi, medan en hund med dålig "av-knapp" inte ens slappnar av om den fått utlopp för sin energi.

En bra arbetshund har enligt mig detta medfött, men man kan till viss del jobba fram det. Jag tycker det är extremt viktigt eftersom jag arbetar med retrievers, och dom måste kunna slappna av när det inte är deras tur att söka t ex, för att orka med när det väl är deras tur.

Precis!

Lejonelle: Nej, då har du helt misstolkat mig. Squarepants svarade bra på det hela :)

Väldigt bra förklaring tycker jag, och då är vi helt överens.

Att jobba med sin hund : Hunden erbjuds ett arbete som aktiverar både kropp och hjärna och som är på lagom ansträngande nivå beroende på hundens ras, individ, ålder och utbildningssynpunkt.

Jag tänker på min gamla 14-åring. Vi har just varit ute och pulsat i snön. Det var lagom ansträngande för individ, ålder och hälsoläge. Han får någon uppgift då och då för att inte tappa sugen. Jag uppfyller din definition men jag skulle definitivt inte kalla det att "jobba med sin hund". För mig betyder det en högre ambitionsnivå på precision, kontakt och träningsmängd. En högre ambitionsnivå än "vanlig sällskapshund". Jag kan inte säga exakt hur jag menar men typ att vilja komma någonvart med sin hund.

Det uttryck som jag tycker nästan alltid missbrukas å det grövsta är "gå fot."
Typ "Jag jobbar ju med henne och hon kan gå fot på promenaderna."

Hur troligt är det att en hund går ett korrekt fot under en hel promenad och hur kul vore det på en skala. "Gå fot" betyder tydligen för en hel del "Springer inte iväg till andra utan håller sig nära min sida", medan jag tolkar det som ett arbets- och lydnadsmoment där jag har krav på ögonkontakt och stor koncentration.

Instämmer med dig, det är ett missbrukat ord. För mig betyder det som lydnadsmomentet, inte att hunden kan gå vid sidan under en promenad utan att dra i kopplet. Det har jag ett annat kommandoord för.

Jag också. Det framförs oftast väsande med högrött ansikte och jag vågar inte säga det här....:D

Tydlig av och på knapp
Hunden vet skillnaden på vila och arbete, ska kunna lägga sig och vänta på nästa uppgift oavsett situation. Även om arbetet är en promenad eller en tankelösande uppgift.

Arbeta med hunden
Du och hunden pratar samma språk och förstår varandra, konflikter är lätta att lösa och det sker inte så många missförstånd, när man är på samma plan1

Jag håller med i det som skrivits här i tråden innan.

En hund med bra av- och på-knapp kan slappna av när den inte ska vara igång men håller igång utan att sega alls när det är läge för det.

Jag tycker att man jobbar med sin hund när den får anstränga sig lite mentalt och fysiskt. Att man ger den tankeuppgifter genom att träna tricks/lydnad/spår/whatever och gör sitt bästa för att få den fungerande i vardagen SAMT att man ser till att hålla den i god kondition med i alla fall hyfsade muskler.

Något jag tycker är väldigt luddigt hos de flesta är "träna lydnad" eller "lydig hund". Många verkar tycka att det är att träna lydnad bara man försöker få hunden att inte tigga vid matbordet, vissa tycker att hunden är skitlydig och ser inga problem alls trots att hunden sticker iväg när den är lös och får syn på vilt, inte kommer alls på inkallning om den inte råkar känna för det just då (och "märkligt nog" verkar hunden inte känna för att komma speciellt ofta). Inte heller ser de något problem med att hunden har förbannat pissig av-knapp och knappt kan ta det lugnt inomhus om den inte fått arbeta hur mycket som helst.

Något jag tycker är väldigt luddigt hos de flesta är "träna lydnad" eller "lydig hund".

"Träna lydnad" betyder för mig att jobba med momenten i tävlingslydnad. Att träna hunden att uppföra sig ute bland folk, vid hundmöten eller komma på inkallning kallar jag att "träna vardagslydnad". En "lydig hund" är för mig en hund som utför det som begärs. Konsten är att begära rätt sak vid rätt tillfälle :devil:

När jag pratar om av och på knapp så tänker jag nog mest på avknappen. Det är liksom den viktiga biten där.
Hur arbetsvillig hunden är lägger jag nog inte in. Men det kanske inte är helt rätt egentligen..
Jag tycker dock inte att på knappen behöver betyda typ "vill alltid jobba om den erbjuds arbete". För med jobba tänker jag träning, och här kan det lika gärna vara att gå ut på promenad eller leka i trädgården.

Jag menar, jag tycker min RR har en utmärkt av och på knapp. Just för att hon utan problem kan koppla av när vi ska koppla av. Men det är ju inte alltid som hon är sugen på att jobba, vissa dagar vill hon mest lufsa och ligga i sängen.
Det där med att alltid vilja jobba benämner jag på andra sätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 736
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 590
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka