Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tydlig av och på knapp: Hunden är arbetsvillig, aktiv, intensiv och uthållig när arbete erbjuds. Den har en bra nivå positiv stress och anstränger sig under hela tiden. När arbete inte erbjuds går hunden snabbt in i viloläge och är lugn och harmonisk tills dess att det är dags att arbeta igen.
"Tydlig av- och påknapp", vad betyder det för dig?
"Att jobba med sin hund", vad betyder det för dig?
Folk använder ofta samma ord men menar olika saker. Vad menar du?
Lägg gärna till egna ord som du tycker används luddigt.
Jag tycker det är vanligt att arbetande hundar saknar "av-knapp".
Det handlar inte bara om hunden i arbete, utan främst när hunden inte arbetar. Vid sidan av planen, innan träning, efter träning, i pauser. Och - en hund utan "av-knapp" har mycket dålig stress i sig, har dålig passivitet och kan bli pipig och skällig och lägga på sig ovanor. En bra "av-knapp" = hunden har lätt för att slappna av och gå ner i varv, oavsett aktivitet.
En hund med bra "av-knapp" slappnar av och håller sig lugn oavsett om den inte fått utlopp för sin energi, medan en hund med dålig "av-knapp" inte ens slappnar av om den fått utlopp för sin energi.
En bra arbetshund har enligt mig detta medfött, men man kan till viss del jobba fram det. Jag tycker det är extremt viktigt eftersom jag arbetar med retrievers, och dom måste kunna slappna av när det inte är deras tur att söka t ex, för att orka med när det väl är deras tur.
Jag tycker det är vanligt att arbetande hundar saknar "av-knapp".
Det handlar inte bara om hunden i arbete, utan främst när hunden inte arbetar. Vid sidan av planen, innan träning, efter träning, i pauser. Och - en hund utan "av-knapp" har mycket dålig stress i sig, har dålig passivitet och kan bli pipig och skällig och lägga på sig ovanor. En bra "av-knapp" = hunden har lätt för att slappna av och gå ner i varv, oavsett aktivitet.
En hund med bra "av-knapp" slappnar av och håller sig lugn oavsett om den inte fått utlopp för sin energi, medan en hund med dålig "av-knapp" inte ens slappnar av om den fått utlopp för sin energi.
En bra arbetshund har enligt mig detta medfött, men man kan till viss del jobba fram det. Jag tycker det är extremt viktigt eftersom jag arbetar med retrievers, och dom måste kunna slappna av när det inte är deras tur att söka t ex, för att orka med när det väl är deras tur.
Att jobba med sin hund : Hunden erbjuds ett arbete som aktiverar både kropp och hjärna och som är på lagom ansträngande nivå beroende på hundens ras, individ, ålder och utbildningssynpunkt.
Det uttryck som jag tycker nästan alltid missbrukas å det grövsta är "gå fot."
Typ "Jag jobbar ju med henne och hon kan gå fot på promenaderna."
Hur troligt är det att en hund går ett korrekt fot under en hel promenad och hur kul vore det på en skala. "Gå fot" betyder tydligen för en hel del "Springer inte iväg till andra utan håller sig nära min sida", medan jag tolkar det som ett arbets- och lydnadsmoment där jag har krav på ögonkontakt och stor koncentration.
Jag också. Det framförs oftast väsande med högrött ansikte och jag vågar inte säga det här....![]()
Något jag tycker är väldigt luddigt hos de flesta är "träna lydnad" eller "lydig hund".