Men..............

Sv: Men..............

Min prognos är inte helt säker så jag väljer att låta honom komma till någon annan. Permanent. Vill helst undvika att han ska flacka fram och tillbaka. Enligt sjukgymnasten så har jag ett tidperspektiv på ca 1 år innan jag kan börja att göra något som kräver min fulla motorik och kordination, lägger man sen till att jag måste bli varm i kläderna rent ridmässigt också så ser jag ingen framtid som "dressyrmupp" på väldigt länge. Jag kommer inte att ha den "kraft" som behövs för att rida honom som han behöver, vad jag kommer att ägna mig åt i framtiden lär bli en hyffsat självgående skogsmulle med automatväxel låda ;) .
Luff: SJÄLVKLART kommer jag att berätta om "alla" hans olater, dvs på 8 år har han bockat med ryttare vid 4 tillfällen ;) . Han är i botten en synnerligen charmerande grabb med ett enormt stort hjärta.
Trissa: Jepp. livet suger verkligen ibland. Hoppas att din häst snart blir ridbar igen.

Sv: Men..............Deppig och desperat!

Tassetass skrev:
Jag älskar såna där kräk :D Synd bara att du givetvis ska bo så lång bort det bara går... :( Håller tummarna för att det löser sig till det bästa, till slut!

Jo det är ju enkelt att säga när du inte behöver bevisa det..

kristel skrev:
Luff: SJÄLVKLART kommer jag att berätta om "alla" hans olater, dvs på 8 år har han bockat med ryttare vid 4 tillfällen ;) . QUOTE]

Hm, tänkte bara säga att jag mailade till dig angående trubbe, men inte sa du ngt om att han bockade, iofs. så är 4 bockningar på hans 8 år ingenting. Kanske det kan vara så att han dels har vårkänslor och dels blir riden för lite? Ja hoppas att problemet löser sig och att han hamnar i "rätta" händer.

säger bara en sak.. kolla upp hästen.Låter som min unghäst så länge man inte krävde någe av han gick allt friden.Men sedan när man började kräva folm började han resa sig upp stegra osv
Till slut kollade vi upp hästen och han har halt på 4 ben hade gonit bägge bak och lindrig kotledsinflammation bägge fram :crazy:
Stackars pälle han har ju haft ont och bara försökt berättat att det gjort ont när man började kräva form!

Nu är han 100% återställd en glad häst som bara älskar att få jobbas :love:

sätt ut en annons där du skriver att han inte är riden på länge och han har mk energi inge för den fege eller nått=)

Morotsbiten skrev:
säger bara en sak.. kolla upp hästen.

Läs i tråden...

Kopierar vad Kristel själv skrivit..

Jag har redan varit iväg på klinik ett par gånger med honom och på onsdag ska vi dit igen för att utesluta detenda som kvarstår. Dvs knäna bak.

Vid ett seriöst intresse berättar jag ALLT om hästen!
Vid kontakt typ " Hej, kan du maila mig lite mer information och bilder." kommer inte all info med. Om du bara visst hur många mail jag skickat iväg med bilder och grundinformation för att sen få noll respons tillbaka så är det faktiskt inte så konstigt att man inte skriver ner precis vartenda dugg, Likalite som jag mailar runt alla om han skulle bocka 2 dagar efter jag varit i kontakt med någon via mail. Återkommer denne med information så självklart ska denne få reda på rubbet.
Är DU intresserad eller tillhör du kategori " Hej kan du maila lite mer...."?
Hör av dig med namn och tel. så kan du få en komplett redogörelse för de sista 2 dagarna. Om du är seriöst intresserad dvs ;) .

//kristel, hon som håller inne med viktig information ihopp om att lura på någon en galen häst :smirk:

Fler bilder ja, det ville jag se! Det fick jag. Mer info, ville jag ha, ja det fick jag men inte dock tydligen allt. Ett tips om du tycker att det är jobbigt att skriva ner hela historien om och om igen är ju att du skriver den i word eller liknande och bifoga den filen när du svarar på mail, då behöver du inte tillbringa massa med timmar genom att endast skriva om allt, lätt att man glömmer en massa då oxå.

Han verkar ju inte vara ohälsan själv då du har kollat upp honom i allt förutom hans bakknän. Och tyvärr så kan det ju vara så att då en del hästar bockar av glädje och dylikt och man flyger av så gav det ju ngt resultat, kanske inte det han hade tänkt sig.... Vi hade en häst på ridklubben som kom på detta så vi kunde ju tyvärr inte ha honom kvar då han testade alla barnen. Har själv en nordsvensk bruks som försökte fula sig när jag red honom de första gångerna, hade aldrig tidigare gjort så påstod ägaren förutom hos en fodervärd, iaf så tänkte han göra så med mig oxå, men tji fick han och han har inte provat igen!

Men tilläggas bör att din häst ser väldigt fin ut på dina bilder, kanske lite lite muskler.... Men han är säkert jättefin i verkligheten!!! :)

Sliver skrev:
Men tilläggas bör att din häst ser väldigt fin ut på dina bilder, kanske lite lite muskler.... Men han är säkert jättefin i verkligheten!!! :)
Han var precis igångsatt efter vintervila när jag for i marken så bilderna gör honom rättvisa, muskelfattig med tanke på att han bara gått i hagen istortsätt sen November.
Han är fin :love: .
Jag tackar för tipset om att kopiera in samma text i mailen, det gör jag redan nu, därför blev jag lite nyfiken på när du mailade för i den sista modifikationen har jag lagt till följande om hans "beteende".

"De sista gångerna han ridits i skogen har han dock visat att han kan både bocka och skygga utan synbar anledning, min förhoppning är att detta bara är ett övergående beteende. Han är inte precis "känd" för att vara en häst som hittar på hyss."
Kan du pm:a ditt namn så jag kan kolla upp om jag möjligen klistrat in det gamla mailet till dig, hade ju varit bra om man fick med det nya?!

Senast ändrad:

Nope, jag känner inte igen det där om att han bocka och är "tittig". Det skrev du aldrig ngt om, däremot detta om ett bra grovfoder för tarmretningen....

Vet du vad, min häst blev sådär när han hade stått ett tag, några månaders vila. Då vi skulle rida ut så tittade han hit och dit men gjorde ingen affär av det, sen när vi galopperade ja då började baken lyfta mer och mer men jag höll upp huvudet på honom så han inte kunde böja det mellan benen och skjuta rygg. :D Han gjorde så ibland, men sen då han var riktigt igångsatt igen så fanns det inte ett spår av dessa tendenser.... Men han gjorde det på ett snällt sätt så att man hann förbereda sig att hålla upp hans huvud ;)

Du behöver inte maila mig tillägget du har gjort, anledningen till att jag mailat och frågat dig lite om honom är för en vänninans räkning. Hon hade nämligen en häst hon fick ta bort nu som var stor och svart och väldigt lik din Trubadur. Inkörd var han oxå, hon letar efter en stor och inkörd häst. Hon hade haft denna sen han var 15 år och fick ta bort honom nu när han var 29år. Han var pensionerad de sista 6 åren.

jaha,vad var det jag sa..:(

säger pessimist Tant Thina-som ju preatad eed dig om skadorna;)

Skämt åsido-jag förstår din n situation och just nu tycker jag du gör rätt.

MEN,och STORT MEN-ridningen behöver du ingalund alägga på hyllan,tvärtom SKALL hjränana aktiveras just via det(men kanske på en lite mer omtänksam häst) och du kommeratt kuna komma tillbaka igen..
Inte som du tänkt,inte på det sätt du tännkt,men inte nödvändigtvis sämre

se på mig-jag ridre på betydligt högre nivå nu än när jag var frisk.

så ge inte upp där!

vad drummeln beträffar så tycker jag du skall kontakat Hans Delling i skåne..han tar sig an de mest mräkliga häsar o gör ett bra jobb.

och vad resten av eländet beträffar så kan du ju höra av dig när du har vä
garnba förbi här8eller om vi ses i Skurup på seminariet??) och så skall du få ta dig en ridtur på Skolmästaren själv

jag tcker allyt lite synd om dig(o diuu behöver se hur otroligt välskolad en bra handikapphäst kan vara,även upptillSv klass) så du kan ju funder aåpå saken

Och eftersom jag tycker synd om dig o erbjudre dig det här så inser du ju rätt snabbt att:

det är sånt här som kallas för InvalidFjäsk;)

upp med hakan!

Thina

Oj vad man missar saker för att man tvingas att jobba och inte kan sitta och maska från jobbet vid datorn längre.. :mad: ;)

Skämt åsido, jag hade inte riktigt fattat att det var så att du bestämt dig för att göra dig av med honom.. Jättetrist, tycker jag. Fast det är nog det klokaste alternativet. Dessutom hade jag inte fattat att du hade fått såpass mkt kvardröjande skador :cry:

Men å andra sidan så är ju hjärnan rätt anpassningsbar så slit på med rehaben så är du nog back in business fortare än vad både läkare och sjukgymnaster tror. *peppningskram*

Angående hästen tror jag inte alls att du skall döma honom som ett "hopplöst fall".. Det är säkert så att det går bort med mer stimulans och arbete. Och skulle du inte bli av med honom innan sommaren så har jag en box ledig under sommaren med tillhörande ridhus och två mer eller mindre tossiga piloter.. ;) Och på sommarmånaderna hinner väl den värsta rastlösheten arbetas bort.. Det är ju en bit bort dock, men om saker och ting skulle köra ihop sig alldeles så finns det alternativet i alla fall.. :) ;)

Åh, jag äääääääääääääääälskar invalidfjäsk ;) !
Du e' fan inte klok du Thina :D men som min kära mor brukar säga: " Det underlättar i vissa situationer om man är litta rubbad".

Skolmästaren :bow: :o :eek: , WOW WOW WOW, jag blev helt uppjagad och nästan på gränsen till kallsvettig, kanske jag vågar. Ära är väl inte ens förnamnet :love: .

Ridningen tänker jag inte lägga ner, tänker bara göra ett byte till en häst som jag känner att jag kan "greppa" om. Jag har varit med min kära Trassla och fått sitta på islännig och jag har tagit beslutet att köpa mig en sådan liten sak.
Tilltalande med gångartsridning och skule jag dimpa i backen så är fallet inte så högt :D .

Du kan tro att jag gympar hjärnan på alla sätt och vis, tetris får dela utrymme med andra "tankespel" och det går faktiskt framåt veckovis.
Förra helgen var jag dock världens sämsta mamma :crazy: . Dottern hade heldag på musikskolan med koncert, hon fick sin fiol och fadern körde iväg henne.
Detta var kl 10 och kl 14.45 ringer min mor och undrar var i hela fridens namn jag var, koncerten var ju slut :eek: .

DÅ var jag inte glad kan jag säga, hur kan man glömma bort en sån stor grej på mindre än 5 timmar. Inte kul men man dra ju lärdom av sina tabbar och skärper till sig och hittar nya FUNGERANDE vägar i vardagen.
Palmpilot med larm är väldigt effektivt :love:.

Så egentligen är jag kanske inte så nerslagen utan mest bekymrad över hur det ska gå för hästen.
Jag önskar ju honom allt väl, för han är inte elak eller dum. Han är bara, tja häst utan bra ryttare.

Igår kan jag dock ha fått svar på varför han for i luften för fys.nissen på Djursjukuset pillade loss en kraftig låsning som mycket väl kan ha spökat till det då.
Håller tummarna att det var såpass enkelt. Nu är det markarbete som gäller och körning så högersidan kommer ikapp vänster

Stackar stackars Inna som måste jobba :cry: :angel: :D !

Jo jag har bestämmt mig att han ska säljas för det blir den bästa lösningen på långsikt för oss båda.
I o m att jag föll så olyckligt så har en gammal skada slagits upp också, en skada som jag aldrig gjort rehab för till sjukgyms stora--> :eek: .
För nästan 10 år sen blev jag opererad för Malignt melanom (hudcancer för undrande) och då gick man in och karvade bort ett stort parti mellan skulderbladen, och de patetiska rester av muskeln därbak som håller hela högersidan (axel/arm/skuldra/rygg) small tydligen sönder på ngt vis så den har jag massor av jobb kvar med. Nacken känns bättre och bättre vilket är jäkligt skönt.
För tillfället är jag helt ur form men med sjukgymnastens hjälp, som själv är aktiv ryttare, håller jag på att bygga upp min "smäckra" lekamen igen. Fram tills för ett par veckor sen har jag inte ens fått röra maskinerna för hela rygg/nack parti har varit så ihop krampat att jag inte kunnat göra ett skit. Massage och el"chockar" 3 dagar i veckan och nu är det såpass mjukt att jag fått sätta igång med rörelser på maskiner och med vikter.
HELA 0,5 kilos belastning X 10 repetitioner är jag uppe i :rofl: :banana: . Hur löjligt kan det bli ;) . Känns lite konstigt med tanke på att jag gladeligen "förr i världen" drog 30 kilo på den samme.
Ja ja, med tiden så blir det bättre, bra nog till att kunna fungera ok i alla fall. Men att "dra" runt på 750 kilo känns faktiskt långt bort. Därför blir det häst byte.
Jag ska faktiskt tänka på ditt erbjudande om box för om han är kvar så hade det varit ett bra alternativ, jag är övertygad att du skulle gilla honom, han är go den "lille".

Ok.. Då förstår jag lite bättre att du har en hel del jobb framför dig. Det är bara så typiskt att allt skall pajja på en gång :crazy: Mkt märkligt att den gamla skadan inte fixades i "färskt" tillstånd.. Fast å andra sidan får man väl se det som så att det är väl lika bra att fixa alltihop om man nu ändå måsta pyssla med en massa rehabträning ;) :D Det är ju bara att tänka på hur trimmad du kommer att vara när allt är klart.. *s*

Islandshäst låter som ett bra val, tycker jag.. Har du någon på gång redan eller? På dressyrträningarna som jag är med och ordnar finns en alldeles urtjusig liten isabellfärgad islänningsdam som dessutom på sitt eget vis fungerar som rehabiliteringshäst.. Du är inte sugen på att komma på "studiebesök"? :D

Tänkte skriva en liten fundering som jag fick när jag läste tråden som ingen annan har tagit upp.

När hästar har varit med och bidragit till att en människa har blivit illa skadad så kan det ju kanske bli så att ryttarna som rider hästen efteråt är lite osäkra (och liiite rädda kanske) att det ska hända någonting igen. Hästar är ju som vi alla vet riktigt känsliga djur och kan säkert känna den här lilla osäkerheten, dom kanske tillochmed känner att dom förväntas "bråka" eftersom ryttaren kanske har det i "bakhuvudet"...

Jag vet inte om jag är totalt ute och cyklar på en trehjuling.

När jag var yngre och red på ridskola var det en häst (en väldigt trevlig och stabil häst) som blev väldigt rädd för ett skarpt ljud och kastade sig åt sidan vilket resulterade i att tjejen som satt på ramlade av och bröt sin arm.

Nästa vecka så var det ingen som ville rida den stackars hästen. Tillslut satt en tjej upp på honom men han taktade och blev nervös och tjejen vågade inte sitta kvar. Jag tyckte väldigt mycket om den hästen så jag erbjöd mig att rida honom, mest för att visa för dom andra att han inte var ett farligt monster.
Det gick jättebra, för att jag var övertygad om att det skulle gå jättebra. Han var lugn, fin och koncentrerad.

Men eftersom man inte har fått möjligheten att titta in i en hästs hjärna så vet jag inte hur himla känsliga dom är, hur duktiga dom är på att känna vibbar från oss...

Bla, bla, bla... :d

Hoppas det går bra för dig och hästen och att ni kommer på om han har ont någon stans.

- Miria

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 156
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.