@Hyacinth Tja, jag som sitter och kör taxin känner mig ofta riktigt nöjd med att när jag kommer hem behöver jag inte tänka en sekund på mitt jobb (och behöver inte tänka så hemskt mycket ens när jag jobbar). Jag behöver heller inte vara nervös/spänd/stressad inför viktiga möten. Det är ganska stora fördelar med att ha ett hjärnlöst yrke.
Min kommentar handlar inte om att jag ser ner på folk för deras yrkesval. Däremot tycker jag det är ganska sorgligt att så många med den typen av resande yrkesroller som jag träffar på, verkar vara relativt missnöjda med sin tillvaro. Jag tror heller inte att det är ovanligt att många väljer sin yrkeskarriär efter hur man "ska" göra enligt normen, för att man (enligt rådande samhällsnorm) SKA HA villa, volvo och ett gäng barn (som de sen inte har tid med för att livet kostar så mycket att rodda runt).
Vi blir inpräntade från det att vi är små att villa-volvo-livet är målet. Du ska skaffa en utbildning för att du ska få ett bra jobb och således ha råd med att köpa hus. Det månne väl alla ha fått höra? Med andra ord är det vi präntas in med att pengar är en nödvöndighet för att du utåt ska kunna visa att du har lyckats med livet. Att du har lyckats med att få det där jobbet, att du kunnat köpa det där huset/bilen/tv'n/telefonen osv osv. Det är så barn idag lär sig hur lycka uttrycks-med konsumtion av de senaste prylarna för att visa att du är lycklig och lyckad.