Varför är det intressant?Jag är inte särskilt intresserad av frågan, men jag tycker att det är lite intressant att du väljer att ställa den.
- undrar hon som skrev ett liknande inlägg nyss.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är det intressant?Jag är inte särskilt intresserad av frågan, men jag tycker att det är lite intressant att du väljer att ställa den.
Det ÄR intressant ur olika värde pengar har.
Jag guidade konst och fick frågan vad skulpturerna kostade och berättade att de såldes för 44000. Då var reaktionerna nästa alltid förskräckta eller föervånade. Folk sa oftast att de aldrig skulle lägga SÅ mycket pengar på konst.
Men skulle du köpa en bil för 44' då? Jo, det kunde de tänka sig. När bilen är skrotad för länge sedan finns skulpturen kvar och gläder sin ägare och kanskee till och med har stigit i värde.
Själv kunde jag få dåligt samvete för ett par skor i tusenkronorsklassen. Men köpte glatt ett extra fint hästtäcke för betydligt mycket mer. För att intn tala om sadeln.... Jag skulle nog inte kunna leva med att lägga lika mycket pengar på en säng som på en sadel. (min Passier GilbertSaknar den nästan mer än hästarna)
Pengar har olika värde, framförallt skiljer det mellan människor.
Varför är det intressant?
- undrar hon som skrev ett liknande inlägg nyss.
För mig kändes det som två sidor av samma mynt.Jag tycker inte att det inlägg jag tror att du menar är liknande. Sammanhanget för en möjligtvis likalydande fråga, skiljer sig ganska mycket åt, tycker jag.
Jag tycker att frågan är intressant på flera vis, den verkar inrymma väldigt många bottnar och antaganden, och jag blir intresserad av varför den känns viktig att ställa.
Det finns mycket som är intressant och själv tycker jag att dina reaktioner på mina inlägg ofta är väldigt intressanta. Skulle gärna vilja veta vad dom bottnar i men det har ju inte med den här tråden att göra så jag håller mig till ämnet, vilket jag också gjorde med mina frågor i inlägget. Dom har ett ganska direkt och påtagligt samband med det som tidigare som diskuterats här.Jag är inte särskilt intresserad av frågan, men jag tycker att det är lite intressant att du väljer att ställa den.
För mig kändes det som två sidor av samma mynt.
Frågan ÄR intressant och jag har diskuterat den många gånger genom livet.
T.ex. när jag på 80-talet köpte en egen dator och vissa skakade på huvudeet åt varför jag la pengar på DET.
Konstexemplet har också lett till intressanta diskussioner bland kollegor och vänner.
Jag tänkte att någon (?) till äventyrs skulle kunna ta anstöt av att jag kunde köpa mig ett boende. (att det sedan ger betydligt lägre månadskostnad än en lägenhet hör ihop med den adra delen av diskussionen, om olika sakers "värde")Jag är alltså inte särskilt känslig för om andra lyxar till det. Hur din stuga skulle kunna vara att lyxa till det på något anstötligt vis (förutsatt att vi tycker att det är anstötligheten som är det intressanta problemet med att visa upp saker), förstår jag inte ens. Poängen med de två sidorna av samma mynt går mig fullständigt förbi.
Just i det här sammanhanget handlar det ju som sagt inte alls om vad man lägger sina pengar på eller inte utan vad man väljer att visa upp på Facebook och hur folk kan tänkas relatera till det. Man kan inte bortse från symbolvärdet i olika prylar och vilka egenskaper hos dem man väljer att visa upp i sina foton. Visar man upp en traditionell bild över en ny och lyxig kapitalvara så tänker nog de flesta spontant att det är själva inköpet man är stolt över och vill visa upp. Postar man en bild som säger nåt om en upplevelse så ger det ett helt annat intryck. För mig representerar bilder på hästar och balettskor mer upplevelser som mina kompisar tycker är härliga än själva det ekonomiska värdet eftersom detta inte är traditionella kapitalvaror. Skulle man tex posta en sån här bild så hade det i mina ögon sagt mer om den härliga upplevelsen man vill dela med sina vänner (bild norpad från nätet), snarare än prylen i sig.För mig kändes det som två sidor av samma mynt.
Frågan ÄR intressant och jag har diskuterat den många gånger genom livet.
T.ex. när jag på 80-talet köpte en egen dator och vissa skakade på huvudeet åt varför jag la pengar på DET.
Konstexemplet har också lett till intressanta diskussioner bland kollegor och vänner.
Färg som torkar är roligare att titta på än att gå på museum enligt min åsikt så gratis är inte alltid ett jättebra nöje för alla..
hrm....Man kan inte bortse från symbolvärdet i olika prylar och vilka egenskaper hos dem man väljer att visa upp i sina foton. Visar man upp en traditionell bild över en ny och lyxig kapitalvara så tänker nog de flesta spontant att det är själva inköpet man är stolt över och vill visa upp. Postar man en bild som säger nåt om en upplevelse så ger det ett helt annat intryck. För mig representerar bilder på hästar och balettskor mer upplevelser som mina kompisar tycker är härliga än själva det ekonomiska värdet eftersom detta inte är traditionella kapitalvaror.
Just i det här sammanhanget handlar det ju som sagt inte alls om vad man lägger sina pengar på eller inte utan vad man väljer att visa upp på Facebook och hur folk kan tänkas relatera till det. Man kan inte bortse från symbolvärdet i olika prylar och vilka egenskaper hos dem man väljer att visa upp i sina foton. Visar man upp en traditionell bild över en ny och lyxig kapitalvara så tänker nog de flesta spontant att det är själva inköpet man är stolt över och vill visa upp. Postar man en bild som säger nåt om en upplevelse så ger det ett helt annat intryck. För mig representerar bilder på hästar och balettskor mer upplevelser som mina kompisar tycker är härliga än själva det ekonomiska värdet eftersom detta inte är traditionella kapitalvaror. Skulle man tex posta en sån här bild så hade det i mina ögon sagt mer om den härliga upplevelsen man vill dela med sina vänner (bild norpad från nätet), snarare än prylen i sig.
![]()
Eller ligger det hos ägaren av prylen?
Jag skulle säga precis tvärtomÖht är mitt förhållande till lyx okomplicerat.
Jag och dottern firar jul helt ensamma och jag blir bara ledsen för hennes skull av alla familjebilder