Ja, jag tänker nog att avundsjuka innefattar missunnsamhet. Vilket gör skillnaden mellan: "jag vill ha den där istället för att hen ska få ha den" och "en sån skulle jag också vilja ha". Det senare ser jag egentligen inget problem med. För min del blir det antingen en drivkraft, eller bara en liten tankelek. Att jag leker med tanken på att ha en sån en stund, och så är det bra med det.
Alltså, jag tänker inte att det är "fel" att visa upp saker. Min tankegång handlar snarare just om att det är - tycker jag - betydligt intressantare att fundera över varför man själv visar det man visar, än att fundera över varför andra visar det de visar. Jag har nog aldrig tolkat något som någon vän har visat upp som att de gör det för att visa sin position i det där racet som TS resonemang utgår från. Jag känner inte igen mig och min omgivning i det alls, i alla fall.
Själv kan jag tex avstå från att visa saker som jag först tänker mig att jag vill visa, därför att jag tex kommer fram till att jag verkar vilja visa upp något slags "normalitet". Då låter jag bli. Jag känner sällan den sorts glädje över saker att jag vill dela på det viset, så det kan jag inte riktigt förhålla mig till, men tex en ny häst skulle jag ju ofelbart visa upp.
Jag tror jag får träna mig i att ha längre mellan tanke och handling
Jag måste nog fundera på det där med normalitet, jag menar, det finns ju enorma likheter i postandet på fb, där jag kanske går omkring och tror att jag uttrycker att jag är såååååå unik.