Men pengar, det är lycka?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Karma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 195
  • Visningar Visningar 11 339
Det ÄR intressant ur olika värde pengar har.

Jag guidade konst och fick frågan vad skulpturerna kostade och berättade att de såldes för 44000. Då var reaktionerna nästa alltid förskräckta eller föervånade. Folk sa oftast att de aldrig skulle lägga SÅ mycket pengar på konst.

Men skulle du köpa en bil för 44' då? Jo, det kunde de tänka sig. När bilen är skrotad för länge sedan finns skulpturen kvar och gläder sin ägare och kanskee till och med har stigit i värde.

Själv kunde jag få dåligt samvete för ett par skor i tusenkronorsklassen. Men köpte glatt ett extra fint hästtäcke för betydligt mycket mer. För att intn tala om sadeln.... Jag skulle nog inte kunna leva med att lägga lika mycket pengar på en säng som på en sadel. (min Passier Gilbert :cry: Saknar den nästan mer än hästarna)

Pengar har olika värde, framförallt skiljer det mellan människor.

Handlar det om ngn norm om vad man ska lägga pengar på? För att det kostar mkt pengar att ha bil men folk ifrågasätter ofta inte det. Om jag däremot lägger samma pengar på konst varje månad så skulle vissa bli undrande över detta.

Varför är det intressant?
- undrar hon som skrev ett liknande inlägg nyss.

Jag tycker inte att det inlägg jag tror att du menar är liknande. Sammanhanget för en möjligtvis likalydande fråga, skiljer sig ganska mycket åt, tycker jag.

Jag tycker att frågan är intressant på flera vis, den verkar inrymma väldigt många bottnar och antaganden, och jag blir intresserad av varför den känns viktig att ställa.

Jag tycker inte att det inlägg jag tror att du menar är liknande. Sammanhanget för en möjligtvis likalydande fråga, skiljer sig ganska mycket åt, tycker jag.

Jag tycker att frågan är intressant på flera vis, den verkar inrymma väldigt många bottnar och antaganden, och jag blir intresserad av varför den känns viktig att ställa.
För mig kändes det som två sidor av samma mynt.

Frågan ÄR intressant och jag har diskuterat den många gånger genom livet.
T.ex. när jag på 80-talet köpte en egen dator och vissa skakade på huvudeet åt varför jag la pengar på DET.
Konstexemplet har också lett till intressanta diskussioner bland kollegor och vänner.

Jag är inte särskilt intresserad av frågan, men jag tycker att det är lite intressant att du väljer att ställa den.
Det finns mycket som är intressant och själv tycker jag att dina reaktioner på mina inlägg ofta är väldigt intressanta. Skulle gärna vilja veta vad dom bottnar i men det har ju inte med den här tråden att göra så jag håller mig till ämnet, vilket jag också gjorde med mina frågor i inlägget. Dom har ett ganska direkt och påtagligt samband med det som tidigare som diskuterats här.

T.ex. när jag på 80-talet köpte en egen dator och vissa skakade på huvudeet åt varför jag la pengar på DET.
Konstexemplet har också lett till intressanta diskussioner bland kollegor och vänner.

Själv tänker jag nog att hästeriet kan immunisera vem som helst när det gäller konsumtion/hobby med något slags lyxprägel utåt. Man blir rätt van vid att stå för det dyra som ses som lite extravagant, tycker jag. Och de flesta av oss känner oss naturligtvis inte lyxigt extravaganta.

Jag är alltså inte särskilt känslig för om andra lyxar till det. Hur din stuga skulle kunna vara att lyxa till det på något anstötligt vis (förutsatt att vi tycker att det är anstötligheten som är det intressanta problemet med att visa upp saker), förstår jag inte ens. Poängen med de två sidorna av samma mynt går mig fullständigt förbi.

Jag är alltså inte särskilt känslig för om andra lyxar till det. Hur din stuga skulle kunna vara att lyxa till det på något anstötligt vis (förutsatt att vi tycker att det är anstötligheten som är det intressanta problemet med att visa upp saker), förstår jag inte ens. Poängen med de två sidorna av samma mynt går mig fullständigt förbi.
Jag tänkte att någon (?) till äventyrs skulle kunna ta anstöt av att jag kunde köpa mig ett boende. (att det sedan ger betydligt lägre månadskostnad än en lägenhet hör ihop med den adra delen av diskussionen, om olika sakers "värde")

Just i det här sammanhanget handlar det ju som sagt inte alls om vad man lägger sina pengar på eller inte utan vad man väljer att visa upp på Facebook och hur folk kan tänkas relatera till det. Man kan inte bortse från symbolvärdet i olika prylar och vilka egenskaper hos dem man väljer att visa upp i sina foton. Visar man upp en traditionell bild över en ny och lyxig kapitalvara så tänker nog de flesta spontant att det är själva inköpet man är stolt över och vill visa upp. Postar man en bild som säger nåt om en upplevelse så ger det ett helt annat intryck. För mig representerar bilder på hästar och balettskor mer upplevelser som mina kompisar tycker är härliga än själva det ekonomiska värdet eftersom detta inte är traditionella kapitalvaror. Skulle man tex posta en sån här bild så hade det i mina ögon sagt mer om den härliga upplevelsen man vill dela med sina vänner (bild norpad från nätet), snarare än prylen i sig.

cabriolet_woman_driving_windy.jpg

Färg som torkar är roligare att titta på än att gå på museum enligt min åsikt så gratis är inte alltid ett jättebra nöje för alla..

Först och främst så i det fall man har extremt lite pengar till nöjen men ändå vägrar besöka ett museum för att det skulle vara tråkigt så har man förverkat sin rätt att gnälla tycker jag eftersom museum som koncept är så otroligt brett. Det skulle verkligen osa kunskapsförakt. Nu menar jag dock inte att du ingår i den gruppen.

Man kan inte bortse från symbolvärdet i olika prylar och vilka egenskaper hos dem man väljer att visa upp i sina foton. Visar man upp en traditionell bild över en ny och lyxig kapitalvara så tänker nog de flesta spontant att det är själva inköpet man är stolt över och vill visa upp. Postar man en bild som säger nåt om en upplevelse så ger det ett helt annat intryck. För mig representerar bilder på hästar och balettskor mer upplevelser som mina kompisar tycker är härliga än själva det ekonomiska värdet eftersom detta inte är traditionella kapitalvaror.
hrm....
Kanske är det för att jag är så befriad från den sortens statusuppdateringar som jag inte riktigt begriper. Jag ser inte nyansen att vara stolt över inköpet. Inköpet ger ju möjlighet till tillfredsställelsen. Annars hade man väl inte köpt varan? Vari ligger differensen mellan att vara stolt över förvärvet resp att vara glad över att äga saken X som ger tillfredsställelse och njutning?

Jag har postat bilder på dyra saker. Som sagt - mitt hus är dyrt. Flera årslöner. I den bemärkelsen är det en kapitalvara. Men det är också min upplevelse.
En vän postade bild på sin senaste leksak - en fin motorcykel. Fler gav glada tillrop, vi vet hur mycket han gillar att åka hoj och äntligen hade han kostat på sig en glidarcykel. Han var glad. Ville visa sin glädje och la upp en bild på fb. Vi i vänkretsen blev glada för hans skull

Det är kanske så att jag helt enkelt inte begriper eftersom jag inte upplevt detta. eller så har jag inte den sortens glasögon. Ligger det i betraktarens öga att värdera varför man lägger upp den där bilden? Eller ligger det hos ägaren av prylen?

vilar min väska

Just i det här sammanhanget handlar det ju som sagt inte alls om vad man lägger sina pengar på eller inte utan vad man väljer att visa upp på Facebook och hur folk kan tänkas relatera till det. Man kan inte bortse från symbolvärdet i olika prylar och vilka egenskaper hos dem man väljer att visa upp i sina foton. Visar man upp en traditionell bild över en ny och lyxig kapitalvara så tänker nog de flesta spontant att det är själva inköpet man är stolt över och vill visa upp. Postar man en bild som säger nåt om en upplevelse så ger det ett helt annat intryck. För mig representerar bilder på hästar och balettskor mer upplevelser som mina kompisar tycker är härliga än själva det ekonomiska värdet eftersom detta inte är traditionella kapitalvaror. Skulle man tex posta en sån här bild så hade det i mina ögon sagt mer om den härliga upplevelsen man vill dela med sina vänner (bild norpad från nätet), snarare än prylen i sig.

cabriolet_woman_driving_windy.jpg

Eller så visar man upp en bild av lyxig kapitalvara men det är ändå själva upplevelsen man tänjer på och är intresserad av. Jag tror alltså inte man kan katrgorisera på det sättet.

Eller ligger det hos ägaren av prylen?

Den aspekt av det som jag tycker är intressant är ur perspektivet: vad visar jag upp och varför? Det är så jag tänker kring det jag själv lägger ut, och det är det jag skulle kunna vara intresserad av när andra lägger ut saker - hur de tänker kring det. "Publikens" reaktioner och eventuella avund, är inte min fråga överhuvudtaget. Förutom att det så klart är begripligt om luspanka arbetslösa inte orkar glädjas med mig över min häst.

Därför blir det där med om jag tycker eller inte tycker att någon är skrytsam, ovidkommande. Det är inte vad jag funderar på.

Inte heller funderar jag på vad betraktaren ser som lyx eller inte. Öht är mitt förhållande till lyx okomplicerat.

Sådär allmänt...
För mig personligen blir det överteoretiserat om man skulle lägga in en bild på åkupplevelsen istället för själva "åket" ( som är förutsättningen för åkupplevelsen). Detsamma gäller ex. vis klädseln på ett fotografi, där tänker jag mig att det representerar vad jag själv känner mig bekväm och fin i istället för ett statement mot ex.vis burka eller fascismen.
Lite som i Jesper Juul-böckerna som tog avstånd mot "duktighetsberömmet" - " vad duktig och modig du var som åkte rutschkanan, den var ju jättehög" till förmån för upplevelsen " oj vad det måste ha killat i magen när du åkte en sådan hög rutschkana".
Jag är antagligen för okänslig och grund, alternativt helt obrydd...;)

Jag gläds åt folk som kan och som köper nya grejer de vill ha.
Själv tvekade jag länge inför att lägga ut bilden på min nya vinterjacka som kostade 495 kr eftersom jag ofta får kommentaren HUR har du råd med den.
Det har jag inte men min gamla gick dragkedjan på förra vintern och jag jagade en ny på rea men min storlek gick inte att hitta
Så jag får skippa att ta ut mediciner och istället köpa en ny jacka.
Köpte också vinterkängor till mig och dottern för 500 kr för 2 par.

nu kommer min värsta tid på året när jag undviker Facebook
Jag och dottern firar jul helt ensamma och jag blir bara ledsen för hennes skull av alla familjebilder
Vi firar jul på eget sätt, sover länge, hon öppnar sina paket när hon vill och vi kollar film.
Skulle så gärna äta julbord ett år men ja..Har inte ätit julmat sen 2011
Så mer pengar skulle underlätta mycket

Jag och dottern firar jul helt ensamma och jag blir bara ledsen för hennes skull av alla familjebilder

Det där är ett bra exempel tycker jag @Sonic76 . Det finns både för- och nackdelar med Facebook och andra sociala medier, nästan alla sorters bilder och inlägg kan vara en akilleshäl för någon. Bebislycka kan vara jobbigt för den ofrivilligt barnlöse, familjebilder för den ensamme, nyförälskelsebilder för den som är olyckligt kär, prylar/lyx för den som är fattig, djur för den allergiske, selfies på ett vackert ansikte för den som känner sig ful, en vältränad kropp för den överviktige, osv.

Syftet med det man delar är nog ändå sällan att slänga sin egen tur/lycka i ansiktet på den som har det sämre inom det området. Visst kan man sitta och fundera igenom om det kan finnas någon som kan ta illa vid sig varje gång man ska göra ett inlägg men då tror jag inte det blir mycket kvar och då går hela syftet med dom sociala medierna förlorat.

Man får nog acceptera att vi har olika liv och det är få som har allt inom alla områden, dom flesta har någon svaghet eller något man saknar, (det gäller även mig). Är det någon som hela tiden postar saker som svider eller irriterar för just en själv, kan man avgöra om man vill fortsätta ta det eller dölja/ta bort personen som vän.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 642
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
981
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 093
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 601
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka