Men tak över huvudet och mat på bordet för sin familj får du inte av att sakna pengar. Man kan inte riktigt vara trygg och lycklig om man inte har pengar ifall något oväntat dyker upp om man inte har pengar till det. Där ger ju pengar indirekt lycka.
Jag har alltid gillat skogen. Men det är väldigt mycket trevligare att gå nu med ett par skor som håller sig torra, med en ryggsäck som köpts för att den passar mig istället för att den var billig och som därför inte skaver upp sår på ryggen...
Ni båda missar poängen med mitt inlägg.
Dvs att samhället idag är konstruerat på ett sådant sätt att dessa mer eller mindre är omöjliga utan att tänka pengar. Men kan man vidga sitt perspectiv lite mer och se att där finns alternativ. Så går det även se att pengar har ingen relation till lycka. Kan man som person se till att upfylla grundkraven för sin exsistens utan pengar så tror jag väl man kan vara lycklig utan. Men allt ni nämber är ju direkta konsekvenser av en snedfördelning av de resurser som finns tillgängliga i världen.
Men ja en ekonmi som gör att man kan tackla livets alla variation och fallgropar skapar kanske inte lycka. Men det skapar trygghet. En trygghet som mer eller mindre krävs för att man skall kunna börja bygga sin egen lycka. Men detta är relevant för vårat nutida samhälle med våran nutida struktur.