"men hon är ju en XXXXXX"

Re: \"men hon är ju en XXXXXX\"

Smyger in i tråden och säger följande:
Jag har hela mitt liv varit i närheten av hundar, (Har själv haft 2blandrashundar och nu en 7årig labrador retrivier) och har aldrig behövt ens höja näven.
Börjar Sigge, som jag har nu, moppsa upp sig mot någon annan hund säger jag bara med lite skarpare röst (men skriker inte) "-Sigge, Sitt"- så stannar han!
Eftersom han då förstår att jag är medveten om den eventuella faran, så lugnar han ner sig.

då vill jag säga Grattis! men samtidigt påpeka att det finns tuffare raser än labbar, samt att vissa individer är hårdare än andra.

Nej, du behöver inte slå din hund! Har ju en av samma ras, och det går alldeles utmärkt ändå. Var/hur har du hittat en viltspårkurs? Jag skulle jättegärna vilja gå det. Vi gick ett riktigt viltspår (utan att någonsin ha tränat på blod) i brist på annan hund efter en skadeskjutning, 8 km (2.5 tim) i oländig terräng, över två vägar och genom tre åar innan vi hittade den påskjutna hjorten! Såååå imponerad av min lilla grå :love: :love: :love:! Vilken arbetsvilja och energi!

Lycka till utan våld :)

/J

Svarar till alla.

Rasen är weimaraner.

Jag kan mycket väl ge min hund en ordentligt åthutning, jag är egentligen lärd i den skolan från min far, men det händer mycket sällan att jag gör det. Jag har klara gränser, korsas dessa gränserna så kan de få sig ett nip, utan tvekan i rätt tidpunkt. Jag får också i bland säga till mina kursare att ta tag i sin hund.

Poängen är, om jag köper en rottis, dobber, mastiff, osv som kan anses "tufft" och hunden får sig en känga så fort den gör "fel" så får man en rädd osäker hund utan respekt för ägaren, eller en stnehård hund som är okontaktbar och aggressiv och avlivas innan den fyllt 2. Jag har sett scenariot, ursäkten är "en rottis behöver en hård och fast hand". Självklart, men den hårda och fasta handen ska inte användas fysiskt på hunden!!!!

Den här tiken markerade för en annan hund "du är på mitt område, gå iväg", flera gånger med enbart kroppsspråk, ägarna ser INGENTING. När hon då morrar till att hon inte vill ha nån springer spaniel i knäet så får hon sig en rejäl utskällning och upprylning av husse, enligt de flesta (alla hoppas jag) här inne FEL.

Jag ifrågasätter ägarnas beteende mot sina hundar, de svarar med att man måste vara stenhård mot denna rasen. Det är det som är problemet...

//E

Lånar knappen.

Jag har nyligen börjat på "tävlingslydnadskurs" med min jämthund, och jag erkänner att jag har vissa problem med honom bl a har han blivit lite hanhundsilsk mot vissa hanar ofta hanar som visar sig på styva linan. Ett annat problem är att när vi ska träna sitt stanna kvar (vilket han har varit jätteduktig på förut), så sitter han bara och kollar upp vilket hund han skall attackera (visar den han attackerar vekhet eller leklust, så leker han bara med dem, men börjar den morra slåss, så slåss han) och vips så sitter han inte längre utan far iväg. Instruktörerna har givit mig olika tips hur vi ska göra och bl a har de emellanåt kastat honom i marken (detta klarar dock inte jag av då han är väldigt stark). En tjej som går där med sin Cavalier tyckte att jag bara kunde rycka tillbaks när han gjorde utfall och att jag skulle säga till honom mer, jag kan säga att det inte är det lättaste att rycka tillbaks honom och han bryr sig inte så mycket om att jag säger till honom. Den ena instruktören medgav då att de nog inte insett vilket psyke en jämthund har, men tycker att han har potential för att kunna bli riktigt duktig bara vi tränar mycket. Hon frågade hur jag gjorde hemma när han inte lydde och fick då erkänna att när jag väl fått omkull honom så sätter jag mig på honom och ger honom några slag med öppen handflata och då ger han sig, så sa hon gör så här också. Har inte velat göra det där för man är lite rädd att folk ska få för sig att man misshandlar sin hund. Jag har på sätt och vis inte valt ras själv utan det har min sambo gjort, då han behövde en älghund. Han lyder också husse bättre. Trots de problem jag har med honom tycker jag det är jätteroligt att träna med honom för han är så fruktansvärt lättlärd även om vi inte har full kontakt hela tiden. Hemma har ett helt underbart psyke.

Jag har varit lite i kontakt med en tjej som har en jämte. De har verkligen fått jobba häcken av sig med den hunden. Hon är hård och har en stor social kamplust. Vår instruktör sa att om de inte lyckats jobba så bra med henne så skulle de ev. ha fått ta bort henne eftersom att hon skulle ha blivit oahanterbar. Men hur de har gått tillväga vet jag inte. Det enda jag vet är att de var OERHÖRT konsekventa.

Jag ær med på dig om den saken. Man ska inte slå en hund før att den inte lyder før man skulle ju lært den ordentligt från børjan. Man slår inte en hund till lydnad och konster men nær man ska uppfostra en hund så børjar man ju inte att slå men om man kommer till ett lægen som t.ex. Hunden æter upp skor men jæmna mellan rum och det inte funkar att ta i nackskinnet eller ryta till eller sæga ifrån på nåt sætt så får man ta i med hård hanskarna (inte misshandla hund stackarn men om man tar den på bar gærning så klappa till den) Jag har fostrat min hund så (en dalmatiner) och hon har blivigt en fin hund och har aldrig visat aggrivittet :confused: mot någon mænniska eller hund. Men jag skulle aldrig få før mig att slå henne idag då hon ær 9 år och om det ær något hon inte kan så ær det mitt fel att jag inte lært henne det från børjan.

På tal om tuffa raser. Min mor har en Bernersenner som nu är 2.5 år och den var ganska svårnackad i början, där gällde det att vara tuff men väldigt ödmjuk. Just Bernisar är ju kända för att inte gilla hårda ord. Och vi hade det tufft med den i början. Jag gick på kurs med han och nu är han så j...a lydig och snäll. Men väldigt STARK. Mamma har dock även haft en Leonberger fram till förra veckan då han fick tas bort pga åldern. Men den hunden har ALDRIG haft koppel på sig, förutom på utställningar där det varit tvång. Annars har han inte gått en meter åt fel håll. Det kan jag säga var VÄRLDENS snällaste och finaste hund. Så jävla goooooooooooooo. ;) Men nu ska min mor köpa en ny vovve så Bernisen får sällskap igen och denna gång blir det en pyernée hund. Den kommer hem till min mor den 13/5, längtar redan nu!!!! :rofl:

:bow: :bow: :bow:

Håller med fullt ut,ibland behövs hårdare tag,för individen man har är "en skarpare modell".och jag kan ju ärligt säga att min gamla tervtik(13 år) har och är fortfarande en plåga emellanåt.Hon tillhör inte den veka typen utav tervar,utan är en riktig bitch,som alla har skrattat åt och tyckt hon har varit superhärlig,men ingen har velat haft en sån tik själva.. :crazy:
Kan ju nämna att hon är Korad på 237 p,och domaren var en om jag inte minns fel,rottisägare och domare (I.T),tror att hon tränar skydds också.Hon föll som en fura för min tik,hon hade då aldrig sett en tik (eller hane) i rasen med så mkt motor och vilja.Och då var min tik endast 2 år och två månader gammal och jag var idiotförklarad för att jag skulle försöka mig på korningen så tidigt.
Och jag lovar,med denna tik,har många #¤#//()&¤¤%¤% kommit över läpparna,och hon har blivit "kastad" i golvet,och fått en å annan smäll,men hon ruskar av sig och på 2 röda är det glömt och hon gör samma sak om och om igen.Och inte f-n är hon strykrädd för den delen heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 735
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 843
Senast: Dino
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare