Sv: Men den kommer ju ALDRIG????
Tänkte jag skulle uppdatera med hur det gick
!! Jo, trots att jag tvivlade så VART det en bebis tillslut!!
Jag skrev inlägget den 19:e och den 20:e kl 13.51 föddes vårt tredje barn, en liten pojke
På kvällen den 19:e och under natten så hade jag värkar, men de kom rätt så spritt, kanske 2 i timmen och ibland en var 15:e minut.... sen inget på ett par timmar osv.. De värkar som kom var rejäla men inte så onda. Tänkte jag skulle be dem kolla på Gävle på morgonen då vi skulle in på överburenhetskontroll. Men... då vi var där så var det rätt lugnt så jag tyckte det var onödigt... det beslutet skulle jag gärna ha gjort ett annat val på idag..
Allt såg bra ut med bebisen, fostervatten osv, så vi åkte därifrån och lämnade barnen hos dagmamman och sedan hem... värkarna kom plötsligt tillbaks och 3 st kom med 10 min mellanrum. Vid fjärde värken kände jag ett litet "knäpp" och jaha.. nu kom lite fostervatten... då har vattnet gått....
Värkarna kvarstod och var nu regelbundna så vi bestämde oss för att ringa till Gävle och be att få åka in. Då får vi det där beskedet man INTE vill ha:
"Vi har fullt här ni får åka till Uppsala"
Det är 8 mil dit och tar 50 min hur vi än gör... jag kände direkt at "det hinner vi inte".
Vi lade på luren och skulle sätta oss i bilen, skulle bara gå på toaletten - DÅ slog det om till krystvärkar och jag känner att den här bebisen kommer NU, inte en chans att vi hinner till Uppsala, troligtvis inte till Gävle heller.
Ut i bilen, inger Gävle igen och säger att "bebisen kommer nu, vi hinner inte till Uppsala - jag vill till Gävle!" Dit har vi 25 min...
Svaret är "Stanna bilen, ring ambulans"
Så, ringer 112 frustar fram mellan krystvärkarna att "Jag håller på att föda barn i en bil!!" "Är du säker... trycker det på?" "Det här är mitt tredje barn och det tänker komma NU!"
Åkte i ilfart ut till E4 där ambulans kom och mötte oss, över till båren och in i ambulansen och här var det som en dålig komedi då de tjongar in båren och den fastnar inte... så ut igen och tjonga in den... fastnar inte... vi tar i lite extra nu, TJONG - fastnar inte.... precis vad jag vill vara med om som försöker hålla emot krystvärkar och känner huvudet som snart är på väg...
Ut med båren, något har fastnat på skenan, in igen och iväg...
Vid ett tillfälle säger jag till sköterskan att "nu kommer den" "ska jag känna efter?" "Gör så.." Jag känner att hon känner precis ovanför huvudet och säger att "nej, den är inte där än" "jo, för nu kommer den!" säger jag(läs skriker). Hon tittar efter och säger till föraren att stanna, han stannar till vid vägkanten och ut kommer huvudet. Här hade jag så gärna haft en mer erfaren person med mig som sagt till när halva huvudet var ute och kanske hållit emot lite, hon hjälpte istället hela huvudet att komma ut och för en sekund kändes det som att värkarna då skulle avta. Jag hade inte lust att ha fött fram ett huvud och sedan att värkarna skulle försvinna!! Så jag bestämde mig för att vid nästa värk - då får jag ta i (annars hade jag ju bara andats och låtit värkarna göra jobbet för att slippa spricka förhoppningsvis). Värken kom och jag tog i allt vad jag hade, och ut kom han....
Vi kom till straxt efter den berömda Eken på väg in mot Uppsala.
Rullade lugnt vidare in mot sjukhuset och alla mådde och mår bra.
Jag kan dock inte rekommendera att föda i en ambulans - britsen gick lixom upp lite under knäna... jag föredrar förlossningspall så detta var inte alls min melodi. Men, ut kom bebis och direkt så kan man äntligen slappna av...!
Så 4240 g vägde vär "lille" kille....
Nu är vi hemma och gosar hela familjen
!!
Lycka till alla ni andra som väntar där ute och är det andra eller tredje barnet så åk in kanske tidigare än ni tror... för det kan slå om SNABBT!!
Jag hade ju gärna haft hemförlossning om vi fått välja i detta län, men det får vi inte. Hade ju hellre fött hemma planerat än i en ambulans på väg in till Uppsala för att det plötsligt var fullt i Gävle... är glad att detta inte var första barnet och att även andra föddes snabbt så jag var med på ett annat sätt i vad som skedde.
Man ska vara försiktig med vad man önskar - för det kan slå in brukar jag säga och det gjorde det verkligen i detta fall. Nog för att jag ville ha en snabb förlossning och gärna slippa EDA/andra smärtstillande preparat och jag ville absolut inte sättas igång. Men, jag hade ju gärna hunnit in