Melodifestivalen 2014 - FINALEN!

Sv: Melodifestivalen 2014 - FINALEN!

Jag hade mina förhoppningar på SANNA och ALCAZAR! Jag är glad att SANNA vann!
Ace var okej, men texten vet jag inte om den hade varit så bra i den stora. Risken hade varit för en stor flopp.
Om det är ett ballad år, så kan SANNA vinna den stora. Är det ett pop-år hade ALCAZAR varit bättre.
Jag tyckte deras låt var häftig med discokulan. :bump:
Fast ALCAZAR borde kanske ge upp nu, efter ha försökt komma med för både Sverige och försökt för ett annat land, men har inte lyckats.

Fint mellanspel innan juryn. :cool: :love:

Men tänk om vi hade alla bidrag under samma kväll, då kan det ha sett likadant ut eller helt annorlunda. :D

Senast ändrad:

Efter att man fick vänta HUR länge som helst på röstningsresultatet (jösses, är det DETTA som mina licenspengar går till..?!?) så blev det en vinnare och MASSOR MED PENGAR TILL RADIOHJÄLPEN! :)

DET gillar vi! :)

Jösses så jämt det var Ace 210 poäng och Sanna 212 poäng! :nailbiting:
För mig hade det kvittat vem som vann, Sannas låt är kanske mer kvalité och ett "safe card" medan Aces låt är lite roligare och något som sticker ut ur mängden.
Nåja, nu är det bara att se fram emot maj och hoppas att vi kvalar in till ESC-finalen :up:

20 000 röster mer på Sanna om jag räknat rätt. Ganska tydligt resultat.

Men bara 2 poäng skilde dem åt i slutändan, så undrar hur många röster det hängde på egentligen :)
Båda hade varit värdiga vinnare tycker jag. Sanna mer ett säkert kort som inte lär göra bort sig i ESC, men Ace fräschare och roligare, men hade nog kunnat både flippa eller floppa. Jag röstade mest på Ace men Sanna fick några också. Och Ellen :)

Sanna fick 25 % av rösterna, Ace 23 %. Totala antalet röster sades vara 1 miljon. Således fick Sanna 250 000 röster och Ace 230 000.
Alltså motsvarade ett poäng 10000 röster.
Men jag kan ha hört fel på det totala antalet röster.

Men detta kanske betyder att hon äntligen ger upp nu och slutar ställa upp för 335:e gången?

Haha, ja man kan ju hoppas att det för något gott med sig.

*kl*
Tittade alltså inte men lyssnade på vinnarlåten nu. Tråkig. Vi får vara glada om vi slipper sistaplatsen typ.

Kl. Det gnälls om att folk inte kom fram när de skulle rösta på Ace men så var det långa stunder på Helena också. Det kanske inte är ett rättvist system men antagligen hade dom som röstade på Sanna samma problem.

Jag kom inte fram på Sannas nummer heller så det är nog inte bara vissa artister som drabbats!

Sanna fick 25 % av rösterna, Ace 23 %. Totala antalet röster sades vara 1 miljon. Således fick Sanna 250 000 röster och Ace 230 000.
Alltså motsvarade ett poäng 10000 röster.
Men jag kan ha hört fel på det totala antalet röster.

Fast nu tänker du bort hela jurypoänggivningen och räknar fel. Överslagsräknat är varje poäng ca 2100 röster. Det skilde bara 2 poäng.

Alltså skilde det bara ca 4200 röster, inte 20000.

Eller omvänt; att den tyska juryn hade gett minst 2 poäng till AW istället för 0.

Det stämmer bättre med vad jag hörde igår. "Det sades" att skillnaden varit ungefär 5000 röster. Men det är alltså ingen bekräftad uppgift.

När Ernman slog af Ugglas skilde det ännu mindre, drygt 3700 röster, läste jag igår.

Var tvungen att räkna lite mer på detta. :)

Som jag uppfattat det var det 473 poäng som skulle delas ut utifrån tittarnas röster. Enligt Aftonbladet kom det in knappt 1,2 miljoner telefonröster.
1200000/473=2537. 1 poäng motsvarade alltså 2537 röster.
Sanna fick nio poäng mer än Ace av "folkets" poäng. Hon fick alltså 22832 röster mer än Ace (9x2537). Däremot låg Ace 7 poäng före efter jurygruppernas poänggivning. I slutändan skilde alltså 2 poäng, motsvarande 5074 (2x2537) röster. Hoppas jag tänkte rätt nu, men verkar ju stämma med vad andra skrivit.

Det är det där med att de redovisar hur stor andel av tittarnas röster i % artisterna får som rör till det lite. Det är ju avrundade siffror. Sanna fick enligt uppgift 25% och Ace 23%. Hoppas att de räknat på icke avrundade procentsatser när de fördelat poäng, annars kan det nog bli fel där. Säg att Ace fick 23,4% men som avrundades till 23%. Då tappade hon genom avrundningen 0,4% av rösterna. 0,004x1200000=4800 dvs nästan 2 poäng...
Men så kan väl inte svt ha gjort, de måste väl ha räknat på oavrundade procentsiffror? De höll ju på ett tag och kontrollräknade så man får väl anta att det blev rätt :-)

Eftersom dom räknade både 1 och 3 gånger så får vi ju anta att det är riktigt. Det finns iaf inget som man kan göra nåt åt nu ändå.

Jag tycker bara att det är så tråkigt att dom andra artisterna inte tror att resultatet går att lita på.
Det var ju inte bara dom som ringde på Ace som inte kom fram. Jag kunde inte komma fram när jag skulle rösta på Sanna utan fick ringa typ 10 gånger innan det gick.

Och på motsvarande sätt om Sanna fick 24,8% av rösterna och det avrundades till 25 så tjänade hon 0,2 % vilket motsvarar 2400 röster vilket motsvarar 1 poäng...
He he, som sagt hoppas verkligen de räknat noggrant :)

Ja, det är ju bara att ringa igen om man inte kommer fram. Under snabbrepriserna var det hårt tryck och jag kom inte fram på vare sig Ace, Sanna, Ellen, eller Helena. Men det var ju gott om tid att ringa och jag tror inte heller att något sånt påverkat.

kl

NU har jag tid att sätta mig ner och kommentera finalen!

Jag är JÄTTE glad över Sannas vinst!
En stark låt, en ballad kan lätt bli trist men tycker att denna har ngt speciellt. Dessutom passar hennes röst låten. Sen själva inramningen med diamanterna och det avskalade... en bra helhet!

Jag gillade Ace också så hade blivit glad om hon vunnit också! Något nytt och fräscht runt henne och en skönt låt!

Ska man se till ESC så känns Sanna som ett säkrare kort och jag tror garanterat att hon når final.
Ace hade varit en låt som antingen kommit mittimellan eller tagit alla med storm. Tror även Alcazar hade gjjort bra ifrån sig så alla i topp tre kunde ha vunnit för mig hehe.

Det roliga är nänr man läser tex facebook efteråt. Förra året var det ju skandal att inte tittarnas val vann. I år har tydligen tittarna helt fel :D
Vi måste ju inse att det är vääldigt många som röstar och att alla inte kan bli nöjda!

Vad gäller röstningssiffrorna så tog det ju ett bra tag innan resultatet läster upp, så bevisligen var det så jämnt att de ville kontrollräkna ett par gånger.

KUL med så jämn final tycker jag där många låtar håll måttet och ingen vinnare var utsedd på förhand! Jag är mer än nöjd med kvällen!!

:banana::banana::banana:

De läste ju upp siffrorna med decimaler så de har säkert räknat med decimaler också.

Om jag kommer ihåg rätt av vad jag läste förut så fick Sanna 25,8 och Ace 23,8. Exakt 2 procentenheters skillnad, alltså.

Liknande trådar

Äldre Jaaaa vi är framme vid årets final av melodifestivalen!!! :banana::banana::banana: Efter lite dramatik i andra chansen kan vi pusta ut...
21 22 23
Svar
448
· Visningar
16 119
Senast: mandalaki
·
Äldre Ja ni läste rätt! Dagen med stort D närmar sig... snart vet vi.... snart kan vi äntligen andas ut och spänningarna släpper... vi får...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
13 505
Senast: voltis
·
Äldre På lördag kl 20:00 börjar årets stora tv-händelse igen, det vi alla väntat på ett helt år... Melodifestivalen kör igång igen...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
10 557
Senast: corzette
·
Äldre I dag börjar det! Det som I mina ögon är till och med större än Melodifestivalen ;) Eurovision song contest!! :banana::banana::banana...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
27 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka