mellan/ökad/fri skritt, what?

_Runaway_

Trådstartare
Heh, känner mig sådär lagom simpel nu igen :D Kollar igenom dressyrprogrammen som ska ridas på tävling snart, LB:1 och LC:1. Och jag förstår så mycket att fri skritt är skritt på lång tygel. Men vad är skillnaden på mellanskritt och ökad skritt?
Sen funderar jag lite över skillnaden på mellangalopp, arbetsgalopp samt galopp med ökad steglängd?

Tacksam för svar

Sv: mellan/ökad/fri skritt, what?

_Runaway_ skrev:
Heh, känner mig sådär lagom simpel nu igen :D Kollar igenom dressyrprogrammen som ska ridas på tävling snart, LB:1 och LC:1. Och jag förstår så mycket att fri skritt är skritt på lång tygel. Men vad är skillnaden på mellanskritt och ökad skritt?
Sen funderar jag lite över skillnaden på mellangalopp, arbetsgalopp samt galopp med ökad steglängd?

Tacksam för svar

fri skritt = skritt på lång tygel
mellanskritt = vanlig skritt (normalt tempo)
Ökad skritt = ökning av skritten

mellangalopp = Ökad galopp
Arbetsgalopp = "vanlig" galopp..samlad
Galopp med ökad steglängd = som det låter..Läng galoppsprången ..

hoppas jag har skrivit rätt nu..om inte, säg till! :bump:

I ökad skritt ska man även kunna visa att man kan länga och sänka hästen i formen genom att lätta på tygeln och följa med hästen framåt med handen (inte glappa, men ha en lätt kontakt).

PathOfClovers skrev:
I ökad skritt ska man även kunna visa att man kan länga och sänka hästen i formen genom att lätta på tygeln och följa med hästen framåt med handen (inte glappa, men ha en lätt kontakt).

Du, som verkar kunna det här..hehe
Skrev jag rätt ??

Mellangalopp är inte lika med ökad galopp utan ökad galopp är ännu mer än mellangalopp, typ, enkelt förklarat.

Precis, fast i de programmen där det bara finns mellangalopp med, så kan man nästan inte länga FÖR mycket, asså man ska ju inte ösa på som tusan, för det är ju steglängden som ska ökas, men man ska inte känna att man ska hålla igen för att det inte är ökad galopp. Däremot sen kommer det program med iallafall mellantrav och ökad trav i (vet faktiskt inte om det finns mellan och ökad galopp i samma program...) och då måste man ju kunna visa skillnad, alltså längning av steget i mellangångarten, men ÄNNU mera längning i ökade.

Nej, det har jag själv märkt... :angel: Tycker man "blåser" på som f-n men får ändå som kommentar; mer ökning önskas... Herregud tänker jag då, hur ska det gå när det är dax för ÖKAD galopp! :crazy:

*knapplån*

är det inte så att när det är "mellangångarter" så är det steglängden som ska längas och ev. tempot, men takten ska vara densamma, och sen när det är "ökade gångarter" så ska takten och tempot ökas?

Nej, takten ska alltid vara densamma, i mellangångarterna ska steglängden ökas en del, och i ökade ska de ökas maximalt utan att ändra takten.

Precis! Ännu värre om man ser ritten på film och ser inte alls samma ökning som man kände från hästryggen...haha

Ungefär! Det pinsammaste är våra travlängningar... Bakbenen blir som som"skovlar" å så ser han utom en travare framför sulkyn bakifrån. :crazy: :angel: Spelar ingen roll hur väl jag har dem med mig innan ökning.

Glöm inte att det är skillnader i formen när man pratar om tex mellangalopp och ökad galopp..i mellantrav och mellangalopp skall hästen bibehålla formen den har i arbetstrav/galopp men länga på steget, i de ökade gångarten får formen bli längre och steget tas ut maximalt med bibehållen takt.

zoowie skrev:
fri skritt = skritt på lång tygel
mellanskritt = vanlig skritt (normalt tempo)
Ökad skritt = ökning av skritten

mellangalopp = Ökad galopp
Arbetsgalopp = "vanlig" galopp..samlad
Galopp med ökad steglängd = som det låter..Läng galoppsprången ..

hoppas jag har skrivit rätt nu..om inte, säg till! :bump:

Säjer till ! :D var försiktig med att beskriva tex mellanskritten som "vanlig skritt"..i mellanskritten som oftast visas upp i anslutning till en ökad skritt, skall formen från den ökade skritten kortas upp och ryttaren skall försöka att fortsätta ha övertramp i skritten, dock inte lika mycket ö-tramp som i den ökade skritten.

Dessutom, det är en stor skillnad på arbetsgalopp och samlad galopp, så man kan inte beskriva arbetsgalopp som "samlad" då det faktiskt finns något som heter samlad galopp. I arbetsgaloppen är det viktigast att visa upp en ren, tretaktig galopp med hästen i en bärig arbetsform. Samlad galopp kräver som ordet säjer, mer samling.

Degree skrev:
Säjer till ! :D var försiktig med att beskriva tex mellanskritten som "vanlig skritt"..i mellanskritten som oftast visas upp i anslutning till en ökad skritt, skall formen från den ökade skritten kortas upp och ryttaren skall försöka att fortsätta ha övertramp i skritten, dock inte lika mycket ö-tramp som i den ökade skritten.

Dessutom, det är en stor skillnad på arbetsgalopp och samlad galopp, så man kan inte beskriva arbetsgalopp som "samlad" då det faktiskt finns något som heter samlad galopp. I arbetsgaloppen är det viktigast att visa upp en ren, tretaktig galopp med hästen i en bärig arbetsform. Samlad galopp kräver som ordet säjer, mer samling.

Tack för att du rättade mig!..Jag ska tävla Dressyr på söndag, så det är tur att du sa det rätta..haha annars skulle kanske min mellan galopp vara som ökad galopp..hehe...ville bara säga tack! :)

Degree,
Är du helt säker på att formen skall bibehållas i mellangångarterna!?
Jag trodde det var tvärt om att formen får bli lite lägre i mellangångartena men inte i ökade gångarter där hästen skall klara av att länga och ta i bakifrån utan att formen blir lägre!?

Vilket är rätt??

Hobbyryttaren skrev:
Degree,
Är du helt säker på att formen skall bibehållas i mellangångarterna!?
Jag trodde det var tvärt om att formen får bli lite lägre i mellangångartena men inte i ökade gångarter där hästen skall klara av att länga och ta i bakifrån utan att formen blir lägre!?

Vilket är rätt??

För att vara exakt, ryttaren skall tillåta nosen att komma något längre fram i mellangångarterna, medan i de ökade gångarterna skall (och är citerar jag dressyr tävlingsreglementet) "hästen förbli på tygeln men skall, utan att "luta sig mot bettet", visa en något längre och friare form. " Obs! Längre..står inget om lägre.

Vad gäller mellantraven är den till sin karaktär "rundare" än ökade traven. Alltså, formen skall inte längas men nosen är tillåten att komma längre fram än vid arbets och samlad trav.

Vad gäller mellangaloppen tillåts dessutom, förutom att nosen tillåts komma längre fram, halsen också att bli något längre. Citerar tävlingsreglementet gällande ökad galopp : "Ökad galopp kännetecknas av att hästen med bibehållen rytm genom ökat påskjut från bakbenen maximalt ökar språnglängden och därigenom vinner mer mark. Hästen skall förbli på tygeln men skall, utan att "luta sig" emot bettet, visa en något längre och friare form."

Senast ändrad:

zoowie skrev:
Tack för att du rättade mig!..Jag ska tävla Dressyr på söndag, så det är tur att du sa det rätta..haha annars skulle kanske min mellan galopp vara som ökad galopp..hehe...ville bara säga tack! :)

No problemo och lycka till på söndag! :bump:

Tack, Degree.
Får nog hem å plugga lite TR.

Tack för bra information som alltid.:)
En sak blir jag lite klurig på, men som egentligen enbart är av akademiskt intresse :angel:, men ändå. Man formulerar sig nosen 'tillåts' komma fram.

Något som påpekas ibland är att hästen inte kan sätta ned framfoten längre fram än den har sin näsa.
Det ser man ju på hästar som går med kort nacke att de möjligen sträcker benet framåt mycket, men att de senare drar tillbaka hoven innan den belastas.
En logisk slutsats vore ju då att ju längre steg - ju längre hals.
Nästa slutsats blir ju då att om den främre ramen förlängs, så förlängs formen och en längre form brukar ju vara lägre. och det är väl här som den stora svårigheten i en bra ökad trav ligger.

Från mitt perspektiv då.

MVH SUS

Susan skrev:
Tack för bra information som alltid.:)
En sak blir jag lite klurig på, men som egentligen enbart är av akademiskt intresse :angel:, men ändå. Man formulerar sig nosen 'tillåts' komma fram.

Något som påpekas ibland är att hästen inte kan sätta ned framfoten längre fram än den har sin näsa.
Det ser man ju på hästar som går med kort nacke att de möjligen sträcker benet framåt mycket, men att de senare drar tillbaka hoven innan den belastas.
En logisk slutsats vore ju då att ju längre steg - ju längre hals.
Nästa slutsats blir ju då att om den främre ramen förlängs, så förlängs formen och en längre form brukar ju vara lägre. och det är väl här som den stora svårigheten i en bra ökad trav ligger.

Från mitt perspektiv då.

MVH SUS

Tack för komplimangen och um..varsågod ! :D

Jag håller med, "tillåts" låter lite underligt med tanke på vad man är ute efter i längningarna. Det jag kommer tänka på när jag läser vad du skriver är ju faran som kommer med att fokusera för mycket på framdelen och hur långt frambenen kan sträckas i förhållande till hur långt nosen "tillåts" komma fram..med andra ord, bakdelen och dess förmåga att trampa inunder sig/skjuta på. Blir hästen för framtung i och med att man fokuserar på hur mycket frambenen kan sträckas, är risken stor att bakdelen glöms bort och vi ser dessa flashiga framben utan understöd av bakbenen. Om du förstår vad jag menar?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 673
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka