Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller så tar man bort dem vartefter de kommer ut.
När vi nu har ett sådant upplägg att vi som människor ska stå över och bestämma vilken hane tiken ska välja ( som om hon inte skulle kunna klara av det själv.... när resten av jordens djur klarar den uppgiften) då tycker jag att vi ska ta det ansvar som följer. Avla på så sunda och hälsosamma förutsättningar som möjligt.
Jag menar att djur klarar av detta alldeles utmärkt själva. Utan vår inblandning, klarar de att välja lämplig förälder till sin avkomma.
Ser jag en lapsk vallhund på din profilbild?
Jag förstod absolut vad du menade, men jag undrade hur vi skulle hålla hund i Sverige för att avelsdjuren skulle få chansen att välja själva.
Yes![]()
Men hur tänker du nu?
Just tjuvparning är ju i högsta grad att tiken väljer själv.
Förövrigt pratas det väl en del om att den svenska vargstammen är sjukt inavlad, hur rimmar detta med ditt påstående om att djur kan välja utmärka partners själva?
"Att hålla hund i Sverige" där tiken har fri möjlighet att välja hanhund till parning existerar ju inte i Sverige, även om tanken är kittlande... Ialla fall för mig. Tanken må vara en utopi, men med det i bakhuvudet, så blir ju ansvarfrågan desto tyngre på uppfödarna.
Så roligt att debatera med en lapsk-ägare.
Vad jag har läst så är det du skriver korrekt. Att vargstammen är starkt inavlad. Det jag också har förstått och läst, är att vargstammarna har utvecklat förutsättningar för att hantera detta, men jag vet inte om det är sant.
Jag vet inte om det är ett bra argument till att försvara hög inavelsgrad, att hänvisa till en art som lever på marginalen av sin existens. Då merparten av djuren i världen väljer att inte reproducera sig med nära släktningar, ser jag ytterligare ett tecken på att inte avla med hög inavelsgrad.
Jag har aldrig sagt att hög inavelsgrad är okej!! Det är absolut inget jag försvarar!! Det förstår jag
Men jag ifrågasätter din teori om att djuren skulle välja klockrent på egen hand.
Det fungerar i vilket fall inte i vårt samhälle, vilket är det som är mest relevant. Jag håller helt med, det är inget alternativ, därför måste vi ta vårt ansvar på allvar och välja hälsosamma hanar till tikarna.[/QUOTE]
Belethien: Kan du utveckla det med olika raser olika motståndskraft mot inavel? Lät intressant.
Jag vill naturligtvis inte ha en en härjande fritt avel...Hmm... hur skulle då detta gå till? Skulle vi släppa ut hundarna så dom får "härja fritt" som det var förr där bara den "starkaste överlever"? Eller ska vi släppa ihop tiken med flera olika hanar och se vilken hon väljer och regga valparna efter det? Om pitbulltjejen väljer en mallepojke, ska vi låta parningen fortgå då? (Ja, jag tog i lite)
Det är lite sådant jag skulle vilja ha svar på för jag får inte ihop hur du menar riktigt.
När man släpper ihop en tik och en hane så blir det parning eller inte. Ibland vill inte tiken eller hanen eller båda och då är det antagligen bäst att låta bli (vilket många uppfödare i min bekantskapskrets gör) eftersom det "inte var meningen". Parar sig hundarna så väljer dom ju att göra just det, och där har du ju valet du pratar om. Eller?
Enda gången tiken inte väljer är väl tvångsparning? (Vilket är förkastligt!)
Nog för att hormoner och löp påverkar så att parterna VILL para sig, men ibland skiter dom ju i det iaf.
I´ll be here all week![]()