Medveten inavel?

Sv: Medveten inavel?

Eller så tar man bort dem vartefter de kommer ut.

Jag skulle aldrig låta det gå så långt. Då har man en valpning också som kan gå fel, varför göra det svårare än vad som behövs.
Kom på nu att jag hade en tjuvparning för ca 20 år sedan, grannens hund smet in till oss och då menar jag in i huset.
Jag såg aldrig parningen, men anade att det blivit något.
Tiken blev dräktig och allt gick fel. Tik med dropp, snitt, alla valpar döda och tid på sjukhus.
Nä då tar jag hellre en spruta...

Jag tror vallhund menade om man nu missar parningen och inte hinner med att ge en spruta?

När vi nu har ett sådant upplägg att vi som människor ska stå över och bestämma vilken hane tiken ska välja ( som om hon inte skulle kunna klara av det själv.... när resten av jordens djur klarar den uppgiften) då tycker jag att vi ska ta det ansvar som följer. Avla på så sunda och hälsosamma förutsättningar som möjligt.

Hur menar du att vi ska hålla hund då så att detta blir möjligt?

Jag menar att djur klarar av detta alldeles utmärkt själva. Utan vår inblandning, klarar de att välja lämplig förälder till sin avkomma.
Ska vi nu spela "gud" och sätta det naturliga urvalet av den bäste hanen som får para sig med tiken, så är VÅRT ANSVAR ATT DETTA VAL BLIR SÅ SUND OCH HÄLSOSAMT SOM BARA MÖJLIGT ÄR. `
Tiken får ju inte göra valet själv. Med dagens avel så kommer tyvärr förmågan att välja den bästa hanen gå förlorad, om vi inte redan har avlat bort de förmågan redan:-(

Jag är ingen större vän av SKK. Jag tycker att Skk har ansvar för mycket skit. Men! Ska man nu vara med i en organisation så som har förhållningsregler och rekomndationer så tycker jag man ska hålla sig inom de ramarna. Annars blir det ojämn konkurrens mellan uppfödarna, samt att reglerna urholkas. Till slut har reglerna ingen som helst verkan.
Att avla osunt (vilket hög inavelsgra är för mig) är att ställa tilll det för de kommande valparna, valpköparna, och rasen. Ingen är förtjänt av hög inavelsgrad. Förlåt, jo den enskilde uppfödaren såklart, som uppfyller sin egen dröm om de perfekta linjernas förening.
Ser jag en lapsk vallhund på din profilbild?

Men hur tänker du nu?
Just tjuvparning är ju i högsta grad att tiken väljer själv.

Förövrigt pratas det väl en del om att den svenska vargstammen är sjukt inavlad, hur rimmar detta med ditt påstående om att djur kan välja utmärka partners själva?

Och hur skulle ett sånt val gå till?

Visst sorteras vissa olämpliga bort i naturen, genom att de dör, är för svaga för att para eller för låga i rang men allt olämpligt väljs inte bort, den förmågan har de inte.

Men om det finns en livkraftig stam så blir resultatet friskar djur än med mänsklig avel.
Så du tror överhuvudtaget inte på naturligt urval????
En viktig bit inom många arter är att handjur vandrar långa sträckor för att skaffa sig honor.
PL

Naturligtvis tror jag på naturligt urval men inte att det till största del består av aktiva val från föräldradjurens sida

I vilka fall det aktiva valet utgör 25 eller 75% i olika sammanhang o hos olika arter överlåter jag åt experterna. Tror att du övertolkar här!
PL

Jag förstod absolut vad du menade, men jag undrade hur vi skulle hålla hund i Sverige för att avelsdjuren skulle få chansen att välja själva.

Yes :)

"Att hålla hund i Sverige" där tiken har fri möjlighet att välja hanhund till parning existerar ju inte i Sverige, även om tanken är kittlande... Ialla fall för mig. Tanken må vara en utopi, men med det i bakhuvudet, så blir ju ansvarfrågan desto tyngre på uppfödarna.

Så roligt att debatera med en lapsk-ägare.

Men hur tänker du nu?
Just tjuvparning är ju i högsta grad att tiken väljer själv.

Förövrigt pratas det väl en del om att den svenska vargstammen är sjukt inavlad, hur rimmar detta med ditt påstående om att djur kan välja utmärka partners själva?

Vad jag har läst så är det du skriver korrekt. Att vargstammen är starkt inavlad. Det jag också har förstått och läst, är att vargstammarna har utvecklat förutsättningar för att hantera detta, men jag vet inte om det är sant.
Jag vet inte om det är ett bra argument till att försvara hög inavelsgrad, att hänvisa till en art som lever på marginalen av sin existens. Då merparten av djuren i världen väljer att inte reproducera sig med nära släktningar, ser jag ytterligare ett tecken på att inte avla med hög inavelsgrad.

"Att hålla hund i Sverige" där tiken har fri möjlighet att välja hanhund till parning existerar ju inte i Sverige, även om tanken är kittlande... Ialla fall för mig. Tanken må vara en utopi, men med det i bakhuvudet, så blir ju ansvarfrågan desto tyngre på uppfödarna.

Hmm... hur skulle då detta gå till? Skulle vi släppa ut hundarna så dom får "härja fritt" som det var förr där bara den "starkaste överlever"? Eller ska vi släppa ihop tiken med flera olika hanar och se vilken hon väljer och regga valparna efter det? Om pitbulltjejen väljer en mallepojke, ska vi låta parningen fortgå då? (Ja, jag tog i lite)
Det är lite sådant jag skulle vilja ha svar på för jag får inte ihop hur du menar riktigt.

När man släpper ihop en tik och en hane så blir det parning eller inte. Ibland vill inte tiken eller hanen eller båda och då är det antagligen bäst att låta bli (vilket många uppfödare i min bekantskapskrets gör) eftersom det "inte var meningen". Parar sig hundarna så väljer dom ju att göra just det, och där har du ju valet du pratar om. Eller?
Enda gången tiken inte väljer är väl tvångsparning? (Vilket är förkastligt!)

Nog för att hormoner och löp påverkar så att parterna VILL para sig, men ibland skiter dom ju i det iaf.

Så roligt att debatera med en lapsk-ägare.

I´ll be here all week ;)

Vad jag har läst så är det du skriver korrekt. Att vargstammen är starkt inavlad. Det jag också har förstått och läst, är att vargstammarna har utvecklat förutsättningar för att hantera detta, men jag vet inte om det är sant.
Jag vet inte om det är ett bra argument till att försvara hög inavelsgrad, att hänvisa till en art som lever på marginalen av sin existens. Då merparten av djuren i världen väljer att inte reproducera sig med nära släktningar, ser jag ytterligare ett tecken på att inte avla med hög inavelsgrad.

Jag har aldrig sagt att hög inavelsgrad är okej!! Det är absolut inget jag försvarar!!

Men jag ifrågasätter din teori om att djuren skulle välja klockrent på egen hand.
Det fungerar i vilket fall inte i vårt samhälle, vilket är det som är mest relevant.

Jag har aldrig sagt att hög inavelsgrad är okej!! Det är absolut inget jag försvarar!! Det förstår jag
Men jag ifrågasätter din teori om att djuren skulle välja klockrent på egen hand.
Det fungerar i vilket fall inte i vårt samhälle, vilket är det som är mest relevant. Jag håller helt med, det är inget alternativ, därför måste vi ta vårt ansvar på allvar och välja hälsosamma hanar till tikarna.[/QUOTE]

Belethien: Kan du utveckla det med olika raser olika motståndskraft mot inavel? Lät intressant.

Gällande inavel så kan man se att olika arter skiljer sig i resistans; geparder är otroligt inavlade men de fungerar faktiskt relativt normalt. Pumor i USA å andra sidan håller på att dö ut på grund av att de har hjärtproblem, infertilitet osv. och behöver nytt blod för att kunna överleva. Våra svenska (egentligen norska) bävrar härstammar från väldigt få individer som frodas väldigt bra trots allt.

Det är många faktorer som spelar in huruvida en art eller en ras kan hantera inavel. Det beror på miljö, vilka typer av genetiska flaskhalsar de utsatts för, vilket material som inavlas och viktigast av allt är vilka djur som användes som founders. För, teoretiskt, om en population är fri från sjukdomsanlag så finns det heller ingenting negativt att dubblera vid inaveln. Det fungerar för ex. mögel och vinbärssnäckor som förökar sig asexuellt men även sexuellt beroende på tillgång till partner. De kan alltså föröka sig med sig själva och ändå få friska avkommor, hur mycket mer inavel kan det bli än att ha barn med sig själv? ;)

Vissa raser är drabbade mer eller mindre av olika sjukdomar trots att de bör ha samma inavelsgrad totalt om man tittar till antalet founders, inkorsningar av nytt blod, utrnyttjandet av avelsbasen, matadoravel etc. Även faktumet att specifika rassjukdomar finns är ju en indikation på att founder djuren hade specifika sjukdomsanlag som de förde vidare, hade dessa däremot inte funnits så hade ju djuren varit friska. Som exempel för geparderna så har de antagligen inte haft sjukdomsanlag i arten när de utsattes för genetiska flaskhalsar och det har nog förekommit rejäl sanering av de sjuka djuren.

Även en viss skillnad på selektionen finns; ett djur kan vara rejält inavlat men ha en hög genetisk variation inom MHC (immunförsvar) p.g.a. medveten selektion från djurens sida.

Allt detta är dock ganska värdelös information så länge vi fortsätter inaveln/aktiva linjeaveln med våra hundar som vi gör idag. Vi har inte riktigt samma möjlighet att selektera och långsiktigt bevara livsnödvändig variation och är det nog svårt att behålla många av våra hundraser friska utan att börja använda genotypning och andra genetiska verktyg.

Hmm... hur skulle då detta gå till? Skulle vi släppa ut hundarna så dom får "härja fritt" som det var förr där bara den "starkaste överlever"? Eller ska vi släppa ihop tiken med flera olika hanar och se vilken hon väljer och regga valparna efter det? Om pitbulltjejen väljer en mallepojke, ska vi låta parningen fortgå då? (Ja, jag tog i lite)
Det är lite sådant jag skulle vilja ha svar på för jag får inte ihop hur du menar riktigt.

När man släpper ihop en tik och en hane så blir det parning eller inte. Ibland vill inte tiken eller hanen eller båda och då är det antagligen bäst att låta bli (vilket många uppfödare i min bekantskapskrets gör) eftersom det "inte var meningen". Parar sig hundarna så väljer dom ju att göra just det, och där har du ju valet du pratar om. Eller?
Enda gången tiken inte väljer är väl tvångsparning? (Vilket är förkastligt!)

Nog för att hormoner och löp påverkar så att parterna VILL para sig, men ibland skiter dom ju i det iaf.

I´ll be here all week ;)
Jag vill naturligtvis inte ha en en härjande fritt avel... ;)
Det jag menar med mitt inlägg är att vi spelar ett högt spel, eftersom vi sätter de naturliga urvalen ur spel, när människor gör valet. Vissa fundamentala instinkter går/kan gå förlorade. Jag tycker tanken är skrämmande. Med det i åtanke bör man med största respekt göra så bra i från sig som uppfödare, inte vänstervarva med hög inavelsgrad, dålig status på höfter, och eller andra sjukdomshistoria med i avelslinjerna.
Jag är för övrigt ganska nöjd med svensk avel. Vissa saker inom SKK gör mig nästan vansinning, men på det stora hela är många uppfödare mycket bra.

Ja att olika arter är olika tåliga mot inavel vet jag. Det var mest olika raser som lät intressant, men antar att du menar att de har olika mängd sjukdomar (=olika risk att dåliga anlag fördubblas)?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 219
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
766
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 440
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka