Medveten inavel?

Pia

Trådstartare
En uppfödare skriver så här: "Jag kommer att göra en parning mellan två hundar med 25% inavelsgrad på NNs gener för jag vill ha mera av honom tillbaka." Vad menas egentligen? Vad innebär detta i praktiken?
När blir det ohällsosam inavel och när är det ok? Finns det någon %-sats som fungerar som en gräns mellan vad som är ok och inte ok?

Sv: Medveten inavel?

Först måste man vara medveten om att mer eller mindre alla rasr skapats med hjälp av inavel , avsiktlig eller oavsiktlig.
Men idag är avelsbasen i de flesta raser så liten att en avsiktlig ökning av inavelsgraden oftast bara är dumheter.
PL

SKK har väl en slutgiltig gräns vid "kusinparning", dvs 25%. Däremot finns alltid en betydlig lägre rekommenderad gräns som ofta håller sig mellan 4-2% och denna varierar mellan raser och beror på hur stor rasen är numerärt bl.a.

Vad det innebär i praktiken är att man ökar risken för sämre anlag att förekomma i dubbel bemärkelse.

(förkyld och snurrig i huvudet)

*kl*
kusinparningsgränsen är en rekommendation, inte någon fast "lag" eller liknande, och den ger 6,25% i inavelsgrad. de flesta rasklubbar rekommenderar att man lägger sig under denna gräns

på ett sätt tycker jag att var uppfödare får bestämma själv hur h*n vill avla, så länge man är beredd att ta hand om det som blir resultatet. å andra sidan anser jag att man som uppfödare har ett ansvar och bör tänka på rasens bästa, och då göra allt för att hålla inavelsgraden nere, så att genbasen bevaras i möjligaste mån... svår balansgång, minst sagt :)

Men vad korsar man då för att på en inavelsgrad på 25%?

Halvsyskon borde det väl bli? Men jag kan vara ute o cykla

Inavelsgraden på halvsyskon är 12,25%

<<----- Kollade nyss enkomt för att svara säkert i denna tråden eftersom C är halvbrorsa med senaste kullen :D

Tillägg: Inavelsgrad på 25,8% är parning på förälder & avkomma..

Senast ändrad:

helsyskonparning borde ge 25%
borde inte förälder-barn bli typ 33%? hmm ska in och kolla avelsdata :) nix, 26% får jag fram. kollar helsyskon också :) 25,8.. undrar var ",8" kommer ifrån...

Senast ändrad:

Nä förälder-avkomma blir 25%. Jag borde veta, hade ju faktiskt en sån hemma förut... :o
Tjuvparning sades det.

Ring Kennel Klubben eller Ras klubben, de är de ända som kan ge ett säkert svar på den frågan, OCH ge svar på om avkomman tillåts registreras i Kennel Klubben. Parning för sitt eget höga nöjes skull är aldrig befogad.

Ring Kennel Klubben eller Ras klubben, de är de ända som kan ge ett säkert svar på den frågan, OCH ge svar på om avkomman tillåts registreras i Kennel Klubben. Parning för sitt eget höga nöjes skull är aldrig befogad.

En syskonparning är emot SKK's grundregler och skulle skickas till disciplin nämnden. Valparna skulle inte få reggas och om rasen har enligt SKK inget behov av inmönstring av hundar så får man heller inte para och sedan regga barnbarn som har mindre en inavelsgrad.

Jag ringde SKK nyligen om det då en i min ras påstås ha gjort en sådan parning och jag ville veta hur det skulle sluta (om det nu vore sant).

Inavelsgraden på halvsyskon är 12,25%

<<----- Kollade nyss enkomt för att svara säkert i denna tråden eftersom C är halvbrorsa med senaste kullen :D

Tillägg: Inavelsgrad på 25,8% är parning på förälder & avkomma..

Nej, precis som Skogstrollet skriver får en förälder-avkomma parning 25,0% inavelsgrad.

En syskonparning är emot SKK's grundregler och skulle skickas till disciplin nämnden. Valparna skulle inte få reggas och om rasen har enligt SKK inget behov av inmönstring av hundar så får man heller inte para och sedan regga barnbarn som har mindre en inavelsgrad.

Jag ringde SKK nyligen om det då en i min ras påstås ha gjort en sådan parning och jag ville veta hur det skulle sluta (om det nu vore sant).

Jag tror att valparna skulle reggas, men med avelsförbud.
Det är extremt sällan SKK väljer att inte registrera valparna, eftersom man inte vill straffa valpköparna och för att inte få en oregistrerad stam av renrasiga hundar.

Jag tror att valparna skulle reggas, men med avelsförbud.
Det är extremt sällan SKK väljer att inte registrera valparna, eftersom man inte vill straffa valpköparna och för att inte få en oregistrerad stam av renrasiga hundar.

Det var vad jag fick höra när jag ringde SKK. Jag frågade rakt ut om valparna fick reggas, svaret var nej och att uppfödaren skulle anmälas till disciplin nämnden.

Att regga valpar som strider mot klubbens grundregler känns ju fel av rena principskäl, men å andra sidan så vore det ju orättvist om valpköparna inte fick renrasiga som du säger.

SKK har väl en slutgiltig gräns vid "kusinparning", dvs 25%. Däremot finns alltid en betydlig lägre rekommenderad gräns som ofta håller sig mellan 4-2% och denna varierar mellan raser och beror på hur stor rasen är numerärt bl.a.

Vad det innebär i praktiken är att man ökar risken för sämre anlag att förekomma i dubbel bemärkelse.

(förkyld och snurrig i huvudet)

Kusinparning är 6,25%. Parning mellan syskon ger 25%

Edit: Kanske vore bra att läsa igenom tråden ja.

Gnist: Då ligger det förmodligen inavel längre bak också vilket orsakar ,8.

TS: Inavel dubblar gener vilket gör att om man har en väldigt bra individ (med bra stam bakom sig) kan det vara intressant att "dubbla" denna (dvs inavla på den) för att dubbla de bra egenskaperna. Dock ska man ju vara medveten om att det även dubblar dåliga gener och att inavel på sikt får negativa konsekvenser på hela avelsbasen (=rasen). Iom att inavel dubblar gener så kan recessiva sjukdomar komma vid inavel. Ju högre inavelsgrad, desto större andel dubblade gener. Hur högt SKK tillåter har jag inte i huvudet.

Senast ändrad:

Att regga valpar som strider mot klubbens grundregler känns ju fel av rena principskäl, men å andra sidan så vore det ju orättvist om valpköparna inte fick renrasiga som du säger.

Fast är det inte även upp till valpköparen att ha lite koll på detta? Valparna reggas ju innan dom säljs, så det vet man ju liksom om när man hämtar och betalar för valpen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 219
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
766
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 440
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka