Medryttaren ramlar av och jag är orolig, för hästen!

Sv: Medryttaren ramlar av och jag är orolig, för hästen!

Jag tycker du ska hjälpa istället för att stjälpa!
Istället för att klaga på henne, hjälp henne.
Håll lektioner för henne i padocken, då finns det nog ingen risk att hon "blir förstörd" :smirk:

Jag tror inte att din häst blir förstörd av några lektioner i padocken, eller lite longering. Visa henne hur hon ska rida och sköta hästen, ge massa goda råd!

Vill hon lära sig och lyssnar på dig, ja då ska du nog vara glad över att ha henne!

Det är ju trots allt för din skull du har skaffat medryttare, och då tycker jag allt du kan ta hand om den bättre.

tycker inte du ska lägga ut en tråd och be om råd ifall du ändå bara avfärdar alla tipsen. att hon inte ens får longeras på din häst? som kan hjälpa.

om du nu inte vill hon ska bli påkörd, kanske du borde ta hand om din häst helt själv, istället för att klaga på din stackars medryttare..
Jag tar till mig alla tips som KAN funka för mig!
Oj, så är jag är mesig som inte vill riskera min häst? Ja det måste ju vara ovanligt av mig som hästägare. :smirk:

Nån dryg månad räcker inte för att få samma kontakt med hästen som du har, eller ens lära känna hästen väl.

Ge henen tid och säg att hon får hålla sig
A) inom stängsel (ridbana)
eller
B) rida ut i skogen men då inte korsa någon bilväg.

Så länge det här är dte enda problemet du har med din medryttare dvs.
Hon får inte rida i paddock. Vania stegrar mycket där och fånar sig och jag vill inte att medryttaren tar den kampen. Det sköter jag på mitt eget sätt.

Man måste tyvärr rida över en väg för att komma någonstans..
Där många tyvärr kör som galningar :(

skaffa en medryttare med bättre sitts , min medryttare sitter som klistrad i sadeln på våra hästar barbacka oavsett vad dom kan få för sej att göra ( bocka, kasta sej , stegra sej mm mm ).
Det kanske är det? de kanske inte passar ihop.. Min förra medryttare hade inga problem med Vanias bus. så jäkla synd att hon inte kunda va kvar pga flytt :cry: :cry:

Red du själv ut efter en månad, blev avslängd och hästen stod kvar och väntade på dig?
Lös problemet istället för att sucka och tycka det är jobbigt! Lyssna på folks förslag!! Longering kanske inte är så dumt, och om det är din häst som slänger av henne, så är det ju din häst hon behöver öva på!!
Jag ramlade av efter ett par dgr. Och ja, hon väntade på mig.
De passar väl helt enkelt inte ihop, det är ju svårt att avgöra.
Och jag vet mycket väl hur lång tid det tar att lära känna en häst.

Som skrivet ovan, hon stegrar o fånar sig på ridbana osv.
Det sköter jag själv. Det har inte medryttaren kunskap nog till, sagt av henne själv också.

*KL*

Vill bara flika in och säga att ibland kan det ju vara så att den mest rutinerade ryttaren inte är den bästa medryttaren för just din häst.
Ja man kan ju vara hur duktig som helst men inte passa ihop med en viss häst. Man kanske sitter kvar i bus osv som duktig ryttare med bra balans, men ibland passar man inte helt enkelt.

skriv ut o visa henne detta inlägg så ksa du se att hon slutar frivilligt.
Varför skulle hon göra det?
Som jag skrivit så har vania mycket dumheter för sig i paddocken.
Dem vill jag sköta själv.
Medryttaren är medryttare för just skogsritter.

Jag tycker du ska hjälpa istället för att stjälpa!
Istället för att klaga på henne, hjälp henne.
Håll lektioner för henne i padocken, då finns det nog ingen risk att hon "blir förstörd" :smirk:

Jag tror inte att din häst blir förstörd av några lektioner i padocken, eller lite longering. Visa henne hur hon ska rida och sköta hästen, ge massa goda råd!

Vill hon lära sig och lyssnar på dig, ja då ska du nog vara glad över att ha henne!

Det är ju trots allt för din skull du har skaffat medryttare, och då tycker jag allt du kan ta hand om den bättre.
Spelar ingen roll om jag ger lektion, vania håller på ändå.
Hon ska inte rida i paddocken så är det bara.
Det skulle ju vara ännu värre för henne att ta den kampen eftersom hon inte känner hästen så bra.

Ni kan ju inte hacka massor på mig utan att förstå först.
Jag kanske inte är så bra på att förklara men såhär är det bara.
Ingen ridning i paddock.

Varför skulle hon göra det?
Som jag skrivit så har vania mycket dumheter för sig i paddocken.
Dem vill jag sköta själv.
Medryttaren är medryttare för just skogsritter.

Det skulle ju vara ännu värre för henne att ta den kampen eftersom hon inte känner hästen så bra.

Ingen ridning i paddock.

Men vrf ber du om tips om du inte ens vill ta åt dej av dom! :mad:
Rider hon på banan å Vania håller på att fjolla sej så kmr nog din medis att lära sej att sitta kvar om hon t.ex. stegrar sej... Hon kmr att få bättre balans till slut!
Och om du står på banan så kanske hon inte dummar sej lika mkt :crazy:
Vill du bli av med din medis är dt bara att säga dt direkt till henne istället för att snacka massa skit om henne här på Buke!!! :mad: Men vill du ha kvar henne så måstedu iaf ge henne en chans att lära känna hästen, hon har ju som sagt bara ridit Vania i drygt en månad!
Lärde du känna hästen efter en månad... Tror knappast dt va?! ;)
Hur gammal är medryttaren å vad har hon för meriter inom ridning?!

Ingen ridning i paddock.

Men dåså. Då finns det ju ingen annan lösning än att du tar hand om hästen själv eftersom du så uppenbart inte vill hjälpa henne med hästen.
VAD är det som säger att det kommer gå dåligt?
Tror det har mer med din inställning att göra än huruvida hon klarar det eller inte.

Jag har själv en häst som inte kan ridas av alla, så nog förstår jag dig.
Men skulle jag skaffa medryttare så skulle jag ju SE direkt om de passade ihop eller inte, för så pass väl känner jag min häst. Och det verkar ju även du göra, så varför tog du en medryttare som du redan visste (borde veta) inte kunde klara hästen?

Senast ändrad:

kl
förstår att du är orolig för hästen...MEN...

det låter nästan som att du bestämt dig för att det inte SKA funka mellan henne o hästen...varför inte ta upp det direkt med medryttaren istället för att "hänga ut" henne här? hade jga vart hon, o läst detta hade jag blivit väldigt väldigt lessen...tycker du borde ha pratat med henne för länge sen. hon kanske själv känner att det inte funkar men inte vågar säga ifrån av nån anledning?
antingen hjälper du henne o hästen att komma överens, eller så pratar du med henne o hoppas att det funkar bättre med någon annan, som funkar på en gång, eller så får du helt enkelt ta hand om hästen själv, lämna ut på foder eller sälja...

Men vrf ber du om tips om du inte ens vill ta åt dej av dom! :mad:
Rider hon på banan å Vania håller på att fjolla sej så kmr nog din medis att lära sej att sitta kvar om hon t.ex. stegrar sej... Hon kmr att få bättre balans till slut!
Och om du står på banan så kanske hon inte dummar sej lika mkt :crazy:
Vill du bli av med din medis är dt bara att säga dt direkt till henne istället för att snacka massa skit om henne här på Buke!!! :mad: Men vill du ha kvar henne så måstedu iaf ge henne en chans att lära känna hästen, hon har ju som sagt bara ridit Vania i drygt en månad!
Lärde du känna hästen efter en månad... Tror knappast dt va?! ;)
Hur gammal är medryttaren å vad har hon för meriter inom ridning?!
Ni behöver inte vara så stöddiga. :smirk:
Ni känner inte min häst.
Jag har lagt ner många års arbete för att vinna hennes förtroende och få henne att gå bra i paddock.

Och Vania är inte dum, hon dummar sig lika mycket även om jag står där. Antagligen även mer.
Dock inte med förra medryttaren, de funkade jättebra.
Hon är väl lika gammal som mig, drygt 20 skulle jag tro.
Meriter vet jag inte, hon har en häst till.
Jag är dock inte ute efter någon superduktig, det är viktigare med känsla och att man passar ihop. Som förra gjorde, hon va kanske ingen kyra direkt, men de passade super!

Och jag har inte snackat skit om henne!
Hon är snäll och trevlig, sköter sig. Men tänker inte på att hästen också kan skada sig, bara att hon själv klarar sig.

Men dåså. Då finns det ju ingen annan lösning än att du tar hand om hästen själv eftersom du så uppenbart inte vill hjälpa henne med hästen.
VAD är det som säger att det kommer gå dåligt?
Tror det har mer med din inställning att göra än huruvida hon klarar det eller inte.

Jag har själv en häst som inte kan ridas av alla, så nog förstår jag dig.
Men skulle jag skaffa medryttare så skulle jag ju SE direkt om de passade ihop eller inte, för så pass väl känner jag min häst. Och det verkar ju även du göra, så varför tog du en medryttare som du redan visste (borde veta) inte kunde klara hästen?
Jag vet att kommer gå dåligt för att jag redan vart med om det flera gånger. Därför vill jag bara ha medryttare som rider ut.
Eftersom det inte va såhär med förra medryttaren kanske de helt enkelt passade bättre ihop.

Hon provred och det fick jättebra i början.
Vania har börjat på senare tid att fåna sig.
Får hon chansen att testa och ta över så gör hon det.

Men det verkar ju uppenbarligen inte funka lika med din nya medryttare som med din gamla.. Så istället för att diskutera vidare här vilket bara verkar mynna ut i skitsnack och påhopp så PRATA MED DIN MEDRYTTARE! Ni kan säkert lösa det på nått sätt och om inte så får hon väl sluta och du får antingen ta hand om hästen helt själv eller leta efter en ny medryttare som funkar bättre! :idea: Det är inte svårare än så... :smirk:

Du säger själv att du lagt enr många år på att vinna din hästs förtroende. Varför kan det inte vara samma sak med denna medryttaren? När jag var medryttare stack han också hem när jag ramlade av. Nu har jag haft honom i 3-4 år, och han stannar fint om jag trillar av. Vissa hästar och människor behöver mer tid att lära känna varandra, men det behöver inte vara något negativt.

Finns det någon möjlighet att du kan följa med när hon rider ut? Kanske promenera? Då kan du kanske se vad som händer, och ge medyttaren tips på hur hon ska hantera det. Du känner ju din häst, och hon vill säkert bli skickligare på att hantera den.

Känns det helt kört får du väl säga upp henne, men jag skulle ge henne mer tid och hjälp. Dessutom tror jag att vi ofta romantiserar hur speciella våra hästar är, och att man måste göra på exakt rätt sätt osv.

Om hon nu är svårriden och medryttaren inte får rida på banan varför har du då medryttare?:confused:
Hon måste ju få chansen att lära känna hästen på banan innan man ska ut i terrängen och ut bland bilar. Låt henne få rida lektioner för dig så ser du till att hon rider så som du vill att hästen ska bli riden och hon lär känna hästen bättre och få mer kontroll.:rofl:
Har läst att du inte vill att hon ska rida på banan men det gäller ju faktiskt både ryttarens o hästens säkerhet, tror vi alla vet vad det kan bli för konsekvenser om man inte har kontroll på sin häst ute i trafik m,m. Behöver ju inte vara den svåraste dressyren, men avsaktningar, halt,rygga, trav från stillastående. bara enkla grejer som får hästen att lyssna bättre på sin ryttare..Inget går att lösa om man inte försöker!
Rider själv nordisar så vet hur envisa dom kan vara:bump:
Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

varför? för att du är så j-kla oschysst mot henne som diskuterar henne här, utan att hon försvara sig.

Om du är så rädd om din häst förstår jag inte varför hon inte få lära känna hästen innan hon tvingas ut i skogen.
VAD kan hända om hon rider på banan? Tror du inte att hon känner sig säkrare om hästen testar henne på banan? Du kan ju vara med och hjälpa henne med vilka knappar hon ska trycka på. Om du tycker att hon rider så dåligt att hon förstör din häst får du säga det till henne och leta upp en ny.

Ni behöver inte vara så stöddiga. :smirk:
Jag har lagt ner många års arbete för att vinna hennes förtroende och få henne att gå bra i paddock.

Eftersom det inte va såhär med förra medryttaren kanske de helt enkelt passade bättre ihop.

Stöddiga? Det är ju du som vägrar inse att du har en attityd som inte är bra jämtemot din medryttare.
Och du skrev att det tog flera år att lära känna hästan, så varför vara så hård efter en månad med medryttaren? :smirk:

Och du har ju redan svaren.
Du är redan säker på att det inte kommer funka. Så varför driva detta vidare? Ge upp henne och satsa på en ny om du inte vill ge henne chansen..

Jag har själv haft problem med en medryttarhäst som bråkade och försökte ta över när jag red i skogen. I övrigt trivdes/trivs vi mycket bra tillsammans. Jag fick hjälp av hästens ägare, som kom med tips och råd hur jag skulle hantera hästen på bästa sätt när hon blev på bråkhumör. Det gick jättebra, och idag har jag inga som helst problem att rida hästen.
Hjälp din medryttare, och visa henne hur hon ska hantera olika situationer, alternativt låt henne rida i paddocken ett par gånger, och se hur hon beter sig i olika situationer som uppstår. Då kan du ge henne lite tips om hur hon ska göra när hästen bråkar i skogen.

Hon får inte rida i paddock. Vania stegrar mycket där och fånar sig och jag vill inte att medryttaren tar den kampen. Det sköter jag på mitt eget sätt.

Kallar du det att du lärt en häst att gå bra i paddocken som fortfarande stegrar och fånar sig?

Men tänker inte på att hästen också kan skada sig, bara att hon själv klarar sig.

Är du mycket bättre? Du verkar bara tänka på att din häst kan skada sig.

Ps. Jag tycker det är ganska konstigt att du kallar din häst för mycket snäll.

Men det verkar ju uppenbarligen inte funka lika med din nya medryttare som med din gamla.. Så istället för att diskutera vidare här vilket bara verkar mynna ut i skitsnack och påhopp så PRATA MED DIN MEDRYTTARE! Ni kan säkert lösa det på nått sätt och om inte så får hon väl sluta och du får antingen ta hand om hästen helt själv eller leta efter en ny medryttare som funkar bättre! :idea: Det är inte svårare än så... :smirk:
Jo det har jag gjort och hon tkr inte det spelar nån roll om hon flyger ibland. Det är inte så att vania har bockat o busat ute, utan blivit fånigt rädd för saker o tvärvänt. Så gör hon inte med mig, hon är inte rädd av sig. Men de känner ju inte varandra så bra än så det är väl därför.

Finns det någon möjlighet att du kan följa med när hon rider ut? Kanske promenera? Då kan du kanske se vad som händer, och ge medyttaren tips på hur hon ska hantera det. Du känner ju din häst, och hon vill säkert bli skickligare på att hantera den.

Känns det helt kört får du väl säga upp henne, men jag skulle ge henne mer tid och hjälp. Dessutom tror jag att vi ofta romantiserar hur speciella våra hästar är, och att man måste göra på exakt rätt sätt osv.
Jo jag kan rida med på min lilla arab. Men om Vania börjar fåna sig med medis då så är inte araben direkt rolig att sitta på heller.
Ev kmr det en snäll häst till mig över sommaren, som jag då kan rida med på.

Jag har förklarat hur hon ska göra när Vania vänder men hon flyger ju i brist på balans, så hon kan inte göra något. Och det är inte så att Vania är någon sjövild rodeohäst, men jag känner ju hennes rörelser.
Så jag flyger inte av *peppar peppar* när hon gör så. (ja, jag flyger av ibland, dock bara på hoppträning hittils.:o Ingen är fulländad.)

Rider själv nordisar så vet hur envisa dom kan vara:bump:
Lycka till

Jag har själv haft problem med en medryttarhäst som bråkade och försökte ta över när jag red i skogen. I övrigt trivdes/trivs vi mycket bra tillsammans. Jag fick hjälp av hästens ägare, som kom med tips och råd hur jag skulle hantera hästen på bästa sätt när hon blev på bråkhumör. Det gick jättebra, och idag har jag inga som helst problem att rida hästen.
Hjälp din medryttare, och visa henne hur hon ska hantera olika situationer, alternativt låt henne rida i paddocken ett par gånger, och se hur hon beter sig i olika situationer som uppstår. Då kan du ge henne lite tips om hur hon ska göra när hästen bråkar i skogen.
Vad bra att det ordnade sig för dig!
Som jag skrev ovan så har jag förklarat hur hon ska göra.
Som jag gör när Vania busar till det ute, men hon sitter ju inte kvar alls. Så då är det svårt att göra något.
Superlim? :idea:

Kallar du det att du lärt en häst att gå bra i paddocken som fortfarande stegrar och fånar sig?

Är du mycket bättre? Du verkar bara tänka på att din häst kan skada sig.

Ps. Jag tycker det är ganska konstigt att du kallar din häst för mycket snäll.
Hon går bra i paddock. I detta nya stall har hon dock fått fnatt i paddocken så det är något vi tränar på. Det går hela tiden framåt.
Men hon blir överjävlig på våren när det är brunst på gång osv.

Ja, jag bryr mig mer om min häst än många människor.
Hon är mitt ALLT så jag är jävligt rädd om henne.
Jag vill inte att medryttaren ska skada sig, men jag tkr inte om att hon är så likgiltig inför faran när hästen springer hem över bilvägar.

Och ja hon är mycket snäll!
Med tanke på att kusinen på 3 år rider henne själv i skritt och trav, och hans storebror på 5 år har galopperat henne på ridbana och i skogen så ja. :smirk: (Tex)

*KL*

Vill bara flika in och säga att ibland kan det ju vara så att den mest rutinerade ryttaren inte är den bästa medryttaren för just din häst.

Jag var medryttare för ett tag sen på en "svår" häst. Ägaren hade haft en massa meriterade medryttare på hästen, men kemin funkade helt enkelt inte... Ryttaren satt kvar om hästen bockade, men de var för hårda i sin ridning och hästen trivdes inte.

I typ ett halvår red jag kravlöst i ridhuset och s-k-r-i-t-t-a-d-e ute för att bygga förtroende och trygghet med hästen. Jag kände mig inte trygg i början, så jag ville bara göra saker som kändes tryggt så hästen kunde känna sig trygg, annars blev han orolig. Vi blev jättebra vänner tillslut :love: Jag lärde mig massor om kommunikationen med hästar och i slutet kunde jag ta en galopp ute och ändå sitta kvar när han brallade. Tyvärr flyttade han :(

Vad jag vill komma fram till är kemin är viktigare än vilken nivå man som ryttare är på i många fall. Funkar det inte med din medryttare så tycker jag att du ska skaffa en ny, men låt dig inte luras av "Msv" och "ridit i 20 år". Man måste ha en inre respekt och kärlek för att vilja kommunicera med lite svårare typ av hästar.
Fast det ska man ju ha för alla typer av hästar....!

Hon kanske inte behöver galoppera etc på ett tag, bara skritta och trava? Nordisar som har så lång man, hon kan väl hålla ett löst tag i manen för säkerhets skull...?

BRA SAGT!

//matilda

Och ja hon är mycket snäll!
Med tanke på att kusinen på 3 år rider henne själv i skritt och trav, och hans storebror på 5 år har galopperat henne på ridbana och i skogen så ja. :smirk: (Tex)

Då kanske du ska låta 5-åringen rida istället, om du känner att du litar mer på honom. Han har nog bättre balans är din medryttare också...

Vill inte verka grinig men du har fått flera bra tips här, använd dom!
Mvh Matilda

Då kanske du ska låta 5-åringen rida istället, om du känner att du litar mer på honom. Han har nog bättre balans är din medryttare också...

Vill inte verka grinig men du har fått flera bra tips här, använd dom!
Mvh Matilda

Jo visst, det hade nog funkat. :rofl:

Nej bättre balans har han inte.
Men hon är en oerhört snäll häst, sen känner väl hästar att det är barn som sitter på också. iaf hon..
Hon har ju vart med på "ponny"ridning också.
Likaså är hon snäll när mamma suttit på, som inte kan, och som inte kräver.

Men så fort det är någon som ska mer rida, och kräva av henne.
Så testar hon.

Det har funkat med vissa och inte funkat med andra.
Funkade med en annan medis hemma i göteborg när jag bodde där, men va kaotiskt med en jätteduktig ryttare..
Så det är väl lite kemi inblandat.

exakt, hon TESTAR! vilket hon lär göra med vilken medryttare som helst o du kan ju KNAPPAST kräva att alla ska sitta kvar? som nån sa, LÅT henne rida på ridbana under DIN uppsikt tills det verkar funka så slipper det bli massa tjafs.
alt att hon nöjer sig med att skritta ut tills dom lärt känna varandra.. men du kanske inte tillåter det heller....:angel: förresten, det finns sadelklister att köpa, kanske skulle va nåt?:idea:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: super
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår