Medryttaren ramlar av och jag är orolig, för hästen!

Sv: Medryttaren ramlar av och jag är orolig, för hästen!

Trivs du med medryttaren för övrigt, skaffa halsring på hästen och du kan väl rida med ut på en häst för att titta hur det går till?

Är du så oroad så ska du inte behålla henne, bara för att det är en häst som testar, behöver ryttaren inte vara särskilt ruttinerad utvecklingsmässigt eftersom du ändå inte vill att hon ska vara i paddocken & träna, så satsa på en tuff ryttare. Kan det vara protest att hästen inte fungerar med henne? Ta ut fler som vill provrida, du behöver inte avskaffa henne med en gång.

Förtroende för din medryttare måste finnas, det är trots allt din häst i hennes händer och om skador uppstår så står du där med en skadad häst och skuldbelägger dig själv "Jag skulle inte låtit henne rida hästen"

Gör vad du tror är bäst för dig, hästen och medisen. Lycka till!

Hej!

Har ögnat igenom tråden, undrar nu om du har sagt upp medryttaren eller inte? (du skrev att nuförtiden tränar du själv)

Annars kanske du kan lösa problemet på ett sådant sätt att medryttaren kan hålla kvar hästen när hon ramlar av, kan hon inte tills hon lärt sig typ ha en grimma på hästen o ett grimskaft som hon kan hålla lite lätt i ena handen (om hon ändå skrittar på långa tyglar liksom) o sen när hon ramlar av så kan hon hålla kvar hästen i grimskaftet utan att skada den i munnen?

Bara en tanke.

Hoppas allt löser sig på det ena eller andra sättet :D

Till er båda.
Snälla läs!

Hon SKITER ju i att hästen springer över bilvägar. Kul?
Jag vill inte ha en så nonchalant medis.

Har redan skrivit att jag inte har ngn att rida med på.

Tack för svaren ändå.

Men skulle ni vilja att er medryttare inte brydde sig?

Jag tränar själv :p

För mig är det ganska uppenbart att inte ha en sådan medryttare, och för dig låter det lika uppenbart att inte ha en sån på din häst heller. Varför gör du då en tråd?

Till er båda.
Snälla läs!

Hon SKITER ju i att hästen springer över bilvägar. Kul?
Jag vill inte ha en så nonchalant medis.

Men ursäkta, du startade en tråd om att du vill ha tips på hur du ska lösa problemet, då när jag för första gången skriver ett inlägg i din tråd och svarar på din ursprungliga fråga, och dessutom börjar med en fråga om problemet fortfarande är aktuellt, då vill jag gärna ha en vänligare ton tillbaka.

Ursäkta så hemskt mycket att jag brydde mig och ville komma med ett konkret tips helt olikt de andra du fått (och förkastat). Du kan ju avsluta den här tråden om frågan inte är aktuell längre.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skrev faktiskt tack sen också!
Jag menade inte att låta otrevlig faktiskt.

Ja..
Tråden härmed avslutad!:D

Men att hästen springer hem efter att den kastat av henne kan väl inte riktigt medryttaren rå över, eller?
Jag menar det är ju en sak att sitta kvar och hästen vill dra en penna med en men när man ramlat av och ligger där på marken då är det rätt svårt att kontrollera en 500 kilos bjässe som kutar hemåt..
Fattar att det inte är så roligt, och att du är rädd att något ska hända hästen/trafikanter.
Kan du inte hänga med ut någon gång på nå´n annans häst och se vad som sker?
Om han ramlar av för minst lilla kanske det inte är rätt person att sätta upp på din häst helt enkelt? Tycker ändå man ska vara lite sadelfast för att bege sig ut i det fria, sén kan allt hända med hästar så är det bara.

Tack!

men, som jag skrivit gång på gång så är ett problem (stort för mig) att hon inte bryr sig över hästens galopper över bilvägar hemåt.
Det är mycket respektlöst att tänka så tycker jag!

Hästen är mitt allt.

och detta är tyvärr inte bara 500 kg bjässe, utan 750 kg brunstiga muskler :devil:

Men denna medryttaren har enligt vad jag sett i paddock och vad hon säger själv inte kunskap nog till allt vania hittar på på banan.

OM hon nu inte har den kunskapen, varför ens försöka isf? Är det inte bättre att tacka henne för hjälpen osv,men leta efter en annan, å NOGA, tills du hittar en som trivs med hästen och vise versa.. Som också har kunskapen att lära känna Vania inne i paddocken innan de rider ut i skogen?:) Kemin är så fruktansvärt viktig ju:)

Som jag ser det nu, är det ju bara dumt att fortsätta isf.. Vad du/ni verkar behöva, är en medis som kemin verkligen stämmer med, och lite mer kunskap och bättre balans.. Som kan TA din häst inne i paddocken.. För som sagt, det är ju lite svårt att lära känna hästen i skogen på en gång.. Dessutom funderar väl din stolla vad hon har på ryggen, om inte matte, och sn när hon ligger på backen, förstår inte vania varför hon ska stanna kvar? För övrigt verkar hon väldigt mysig iaf, pållen din:D

Mvh

Jag har en medryttare på nordis sen ett tag tillbaka, nån dryg månad. Hon har ramlat av två gånger, och Vania har sprungit hela vägen hem. Vilket har vart rätt långt över bilvägar osv.

Detta gör såklart mig väldigt orolig med alla vägar och att springa den långa biten!
Hon springer aldrig ifrån mig om jag ramlar av.

Vania är en mycket snäll häst men testar såklart, det har vart lite sidoskutt som slängt av medis.
Jag vet inte om jag vill riskera mer faktiskt.
Jag kan ju inte säga att hon inte får ramla av, det är ju lite svårplanerat.

Hon har ju ridit ett bra tag och känner ju hästen en liten del iaf.
Jag vill ju kunna lita p åatt hon inte flyger och hästen springer hem hela vägen.

Vad göra? :crazy:

Låt din medryttare rida hemmavid tills de lärt känna varandra och ryttaren arbetat upp en bättre balans. Sedan kan ju även ryttaren skadas och hur har ni det med avtal om vem som ansvarar för det? Rider hon på egen risk?

Hälsning Maja

Jag har en medryttare på nordis sen ett tag tillbaka, nån dryg månad. Hon har ramlat av två gånger, och Vania har sprungit hela vägen hem. Vilket har vart rätt långt över bilvägar osv.

Detta gör såklart mig väldigt orolig med alla vägar och att springa den långa biten!
Hon springer aldrig ifrån mig om jag ramlar av.

Vania är en mycket snäll häst men testar såklart, det har vart lite sidoskutt som slängt av medis.
Jag vet inte om jag vill riskera mer faktiskt.
Jag kan ju inte säga att hon inte får ramla av, det är ju lite svårplanerat.

Hon har ju ridit ett bra tag och känner ju hästen en liten del iaf.
Jag vill ju kunna lita p åatt hon inte flyger och hästen springer hem hela vägen.

Vad göra? :crazy:

Måst hon rida ut i terräng då? Har ni inte nån plan eller äng i närheten av stallet som hon kan rida på tills hon känner din häst ordentligt? Mindre springväg hem och inga vägar ;)

Inte ens jag rider nordis på en äng :angel:

Det har iaf löst sig på så sätt att jag rider själv tillsvidare.
Hästarna ska ändå till chaparral snart för sommaren, och till hösten blir det flytt.

Tack alla ändå!

Om hon nu bara har ramlat av i skritt så får hon Väl GÅ med hästen när hon skrittar fram och skrittar av. Och där emellan så får hon väl sitta upp och trava och galoppera en bit ridandes. Sedan kanske jobba hästen mycket om hon nu ska rida i skritt ! Frötillslut lär väl sig hästan att hon inte har en chans att få gå på långa tyglar och hoppa omkring som hon vill ?! :crazy:

Om du läser ordentligt vad jag skrivit så rider jag numera hästen själv eftersom jag inte har ngn kunnig ryttare till henne.

Och hästen kan allt busa i trav och galopp också.

Om du läser ordentligt vad jag skrivit så rider jag numera hästen själv eftersom jag inte har ngn kunnig ryttare till henne.

Och hästen kan allt busa i trav och galopp också.

Det blev nog bäst trots allt:D Verkar som att det är dig hon litar på, å minsann inte tänker springa ifrån:) De andra, va ska hon vänta på dem för?;)

Nu har jag läst nästan hela tråden och jag tycker faktiskt att du har lite tråkig inställning, det låter på dig som att du redan har bestämt dig för att din medryttare inte passar ihop med din häst. Sen så är det ganska många här inne som är rent av elaka & hoppar på dig. Det kanske jag också gör (?)

Med tanke på att kusinen på 3 år rider henne själv i skritt och trav, och hans storebror på 5 år har galopperat henne på ridbana och i skogen så ja.
Din häst går inte att rida i paddocken för att hon stegrar sig, men en 3 åring kan rida henne i skritt & trav och en 5 åring kan trava & galoppera på henne, hur går det ihop igentligen? Har de ungarna super balans eller?

Jag har lagt ner många års arbete för att vinna hennes förtroende och få henne att gå bra i paddock.
Hur ska din medryttare kunna få upp ett förtroende på en månad om det tog dig flera år?

Har du kollat upp varför hästen stegrar sig i paddocken? Hon kanske har ont någonstans om hon inte hållt på så tidigare?

Och istället för att leta en ny medryttare som måste lära känna hästen, som kanske tar lika lång tid som den nuvarande, varför inte hjälpa den medryttaren du redan har? Låt henne rida för en tränare? Låt henne rida inför dig? Hjälp henne, ge henne tips, låt henne rida mycket barbacka så att hon får upp en bra balans.

Det är ju dumt av henne att inte bry sig om fall hästen springer hem, men det verkar inte ni förstå? Ska hon BARA tänka på sig själv?
Är du säker på att hon inte bryr sig? Har hon sagt det rakt ut? Det första hon tänker när hon åkt av är kanske: Hur gick det för Vania, vart är hon? Har hon ont? Vet du exakt vad hon tänker när hon ramlat av?

Sen att hon ramlar av när hästen skyggar har inte med skicklighet att göra och man kan inte lära hästan att den inte ska skygga, det är något den bara gör. Den kan skygga i skritt i, vad som ser ut att vara en väldigt "seg" sväng men för den som sitter på kan det vara en väldigt svår sväng att hänga med i..

//Diana

Det blev nog bäst trots allt:D Verkar som att det är dig hon litar på, å minsann inte tänker springa ifrån:) De andra, va ska hon vänta på dem för?;)
Ja, det är sant :p

Nu har jag läst nästan hela tråden och jag tycker faktiskt att du har lite tråkig inställning, det låter på dig som att du redan har bestämt dig för att din medryttare inte passar ihop med din häst. Sen så är det ganska många här inne som är rent av elaka & hoppar på dig. Det kanske jag också gör (?)

Din häst går inte att rida i paddocken för att hon stegrar sig, men en 3 åring kan rida henne i skritt & trav och en 5 åring kan trava & galoppera på henne, hur går det ihop igentligen? Har de ungarna super balans eller?

Hur ska din medryttare kunna få upp ett förtroende på en månad om det tog dig flera år?

Har du kollat upp varför hästen stegrar sig i paddocken? Hon kanske har ont någonstans om hon inte hållt på så tidigare?

Och istället för att leta en ny medryttare som måste lära känna hästen, som kanske tar lika lång tid som den nuvarande, varför inte hjälpa den medryttaren du redan har? Låt henne rida för en tränare? Låt henne rida inför dig? Hjälp henne, ge henne tips, låt henne rida mycket barbacka så att hon får upp en bra balans.

Är du säker på att hon inte bryr sig? Har hon sagt det rakt ut? Det första hon tänker när hon åkt av är kanske: Hur gick det för Vania, vart är hon? Har hon ont? Vet du exakt vad hon tänker när hon ramlat av?

Sen att hon ramlar av när hästen skyggar har inte med skicklighet att göra och man kan inte lära hästan att den inte ska skygga, det är något den bara gör. Den kan skygga i skritt i, vad som ser ut att vara en väldigt "seg" sväng men för den som sitter på kan det vara en väldigt svår sväng att hänga med i..

//Diana
Tråden är faktiskt avslutad.
Och jag vill att om ni ska svara att ni isåfall läser igenom hela tråden först.
Men tack ändå.

Hon är en mycket barnvänlig häst så jag vet väl för sjuttsingen inte varför hon ska ha av medryttaren!?
Nej hon har inte ont, hon är en bitch på ridbanan när man kräver något.:devil:
Medryttaren har inga pengar att rida lektion för, och jag kan då inte betala dem åt henne. Hon red ju gratis och jag ville ju faktiskt ha hjälp med pengar också.

Jag rider själv.

Jag tycker nog att du inte borde låta henne rida ut :confused:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Lavinia
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: super
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30