Medryttaren ramlar av och jag är orolig, för hästen!

Sv: Medryttaren ramlar av och jag är orolig, för hästen!

Tack!

Jo jag kan gå med!
Det är ju värt ett försök!
Men det funkar liksom inte, och om hon nu sköter sig när jag är med.
Så kanske det ändå inte funkar när jag inte är med?
Men jag kan ju prova.

Bästa kompisen har egen häst att ta hand om och ett till barn på väg, tyvärr :( Men hon kommer och rider ibland!

Pojkvännens intresse är lite.. bristande. :angel: dock gillar han att luffsa ut i skogen med westernsadel ibland.
Men de funkar bra ihop! Jag tror hon tkr mer om honom än hon tkr om mig.. :o

Jag lyssnar på alla tips som ges med vänlig ton.
Men tyvärr är inte alla alternativ som funkar.

Det är mycket möjligt visst.
Finns många människor som redan har dålig självskänsla, tänk om den tjejen har det?

Det är mycket möjligt visst.
Finns många människor som redan har dålig självskänsla, tänk om den tjejen har det?

Ja ser dock inte vad som skulle kunna knäcka hennes LIV i det jag skrivit? :angel:

Hon är duktig, hon är trevlig. Men hon funkar inte med hästen.
Blir man totalt förstörd av det så är det lite märkligt?
Jag har också vart med om det.

Jo, hon skulle alldeles säkert må dåligt men jag tror inte hennes liv blir förstört av det.

Till TS:
Om det bara är med medryttaren Vania låtsas bli rädd för saker med så verkar det som om hon vill slippa undan något. Kanske försöker medryttaren jobba henne i form eller bara kräver småsaker av henne ute i skogen såsom olika små dressyr och lydnadsövningar.
Annars förstår jag inte varför en 5-åring eller andra orutinerade ryttare kan rida henne.

Jag vet inte heller varför hon gör skillnad på dem..

Enligt medis har hon skrittat på långa tyglar när vania börjat fåna sig.

Förstår att du är orolig. jag skulle aldrig våga ha en medryttare skulle oroa mej hela tiden.
men måste du ha medryttare då? eller har du inte tid själv?
Kanske skulle säga att du inte vill att hon rider ut, för det är ju faktiskt DIN häst så du bestämmer ju. det är ju inte meningen att du ska behöva oroa dej för om hästen råkar ut för något. Lycka till:)

varför skriver man i en tråd utan att läsa den först?

*TS*Om det händer när hon rider på långa tyglar så får hon aktivera hästen. småjobba den med öppna, sluta osv. då koncentrerar hästen sig o hinner inte hitta på bus. Annars får hon lära sig tyda signalerna och vara med när den tvärvänder.

Jag har läst hela tråden, alla dina argument för och emot olika förslag och tankar du har själv.

Jag tolkar dina inlägg som att din stora fråga just nu är huruvida du ska låta den nuvarande medryttaren fortsätta eller om du ska börja leta efter en ny medryttare. Jag tror att du är medveten om att det är en process att skapa personkemi i ett ekipage, och det låter som du tidigare har lagt ner mycket dit på din häst. Du är rädd för att ett dåligt samspel med din nuvarande medryttare ska få konsekvenser även i din ridning.

Det jag också kan utläsa är att du har varit väldigt nöjd med din tidigare medryttare och kanske käns det lite sorgligt att hon inte kan fortsätta. Ofta önskar man att nästa person är precis likadan som den som funnits innan, men så är det ju tyvärr aldrig. Du funderar över om den nya medryttaren kommer komma lika bra överens med din häst i framtiden som din gamla medryttare gjorde, iallafall har du funderat över det men nu låter det som du börjar tvivla.

Det låter som att du nästan har bestämt dig för att byta medryttare, jag tror att det är därför du är skeptisk till många av förslagen. Samtidigt som du vet att det är svårt att hitta en bra medryttare (du skriver i ett inlägg att många vill rida, och i ett annat att det är svårt att hitta bra medryttare så jag tolkar det som det är just BRA som är det svåra...).

Det låter också som att du är fast i olika föreställningar som inte riktigt får tillräcklig faktabakgrund i inläggen och därför tror jag många blir frustrerade. Som exempel så säger du i början att hästen alltid stannar när du ramlar av, men i senare delen av tråden säger du att du bara ramlat av på hoppträningarna. Jag gissar att sanningen ligger någonstans mitt emellan eller i båda påståendena men de var för sig skapar förvirring. Ett annat är att det i början låter som att din medryttare av princip inte får rida på ridbanan, men att det senare kommer fram att hon har gjort det en hel del men att det inte fungerat.

Jag tror att du måste fundera och själv komma med svaren, först på den viktigaste frågan om du ska satsa eller byta. Om du bestämmer dig för att byta så får du börja om från början igen, om du bestämmer dig för att satsa så måste du gå till fråga två. Fråga två är hur du ska lösa de problem som finns idag. Om du inte kan komma på några lösningar så måste du gå tillbaka till fråga ett. Då kanske svaret ska bli att gå vidare. Om det fortfarande inte känns som rätt svar så MÅSTE du börja fundera på konstruktiva lösningar.

Men fundera först på fråga ett.

Lycka till!

Tack för ett utförligt, tänkvärt svar! :bow:

Jag har självklart ramlat av på uteritter också.
Men som det är nu känner jag henne bra och det händer mycket sällan, men självklart flyger jag ibland. Tidigare har hon dock alltid stannat hos mig. kanske studsat en liten bit sen stannat o käkat lr kommit tillbaka och tyckt jag va superkonstig som sitter där på marken. :D

Jo hon har ju ridit på banan.
Men vania är stark och kräver skicklighet där, kanske inte om man bara luffsar runt men hon är lång i kroppen och jag vill inte att hon släpar benen efter sig, som så lätt händer.
Jag har jobbat som tusan med detta och det går bra med mig, men inte med andra som inte vet vart hennes knappar sitter. Jag förklarar hur hon ska göra osv, och hon får gärna rida lektion för stallägaren som är instruktör, men det har hon inte råd med.

Som det är just nu har jag möjlighet att rida själv, vilket är skönt det också.
Men jag vet ju inte hur det blir längre fram.

Jag tycker oxå att du ska låta din medryttare få rida i paddocken under din uppsikt! :d
Hon kmr nog inte bli lika "nervös" om hästen testar henne i paddocken där dt är inhängnat!!! :rofl:
Men som sagt, låt henne få pyssla om hästen mkt när de är i stallet, promenera med henne ute å få hästen att stanna när hon vill osv... :angel:
Sen kan hon kanske nöja sej med skritt ev. trav vid uteritter...
Men jag tykke iaf att du ska ta åt dej av alla bra tips!
Du kan bara inte ha testat allt som skrivs här på Buke... Lr?! :p

Om du läser hela tråden innan du svarar så har jag bla skrivit att dessa avramlingar skett i just skritt och inget annat.

Jag har testat det som är ett alternativ för oss.
Jag har meryttare för att jag inte har tid själv och kan därför inte vara med jämt när hon ska rida. Hon ska ju kunna såpass att hon kan rida utan mig med.

Hästen testar mkt värre i paddock än ute.

Om du läser hela tråden innan du svarar så har jag bla skrivit att dessa avramlingar skett i just skritt och inget annat.

Jag har testat det som är ett alternativ för oss.
Jag har meryttare för att jag inte har tid själv och kan därför inte vara med jämt när hon ska rida. Hon ska ju kunna såpass att hon kan rida utan mig med.

Hästen testar mkt värre i paddock än ute.

Men då kan dt ju inte vara mycket mer att göra för din medis,
antingen så får du hitta en annan lr så får du ge henne lite tid att lära sej hästens rörelser etc... :angel:

Man ska ju vara såpass rutinerad så man inte ramlar av för att hästen svänger i skritt. :smirk:

Och nuförtiden tränar jag själv, perfekt. :D

Man ska ju vara såpass rutinerad så man inte ramlar av för att hästen svänger i skritt. :smirk:

Och nuförtiden tränar jag själv, perfekt. :D

Gör den fina hopp i samband med svängarna har det inte allt med rutin att göra. Man kan ramla av om hästen brallar oavsett nivå- har ju sett på falsterbo och göteborgs hoppningarna och folk flyger ju också av då och de flesta har hoppat sen barnsben.

Jag vet att det är svårt att vilja släppa iväg någon i paddocken när hästen blir jobbig samt blir hemsk dagen efter men jag tror det egentligen är mycket bättre om du utsätter hästen för det. Tillslut måste hon ge upp! Jag tycker att man ska ha ett mål där alla ryttare, oavsett nivå, ska kunna rida hästen. Min häst är inte heller på den nivån än (hon var mycket lik din häst- då man kräver av henne blir hon hemsk, men små barn kan lätt sitta på henne utan problem- gåtrt ponnyridning också!) men hon är ju ung så det kommer, men att endast vara försiktig hjälper ingen i slutändan. Även om hästen kanske inte kan bli riden av alla i slutändan har ditt mål möjligtvist hjälpt att hästen blir mer ridbar ändå!
Om du påstår att ryttaren inte kan rida din häst får du helt enkelt säga upp henne och alt. hitta någon annan. Visst är det oansvarigt av henne att tycka att ramla av samt skenande häst på väg inte är så hemskt! Det får man pränta in i barnen tills de fattar ;)
Orsaken till att hästen springer är ju att den litar inte på henne. Antingen ger du dem tid, och innan de rider ut SKA hon gå bra i paddocken (även om det tar 100 år!) eller så skiter du i det. Din häst= ditt "problem".

Jag tror att vi medryttare ska starta fackförening.... Gå ihop och kämpa mot orättvisor....:banana: :banana:

Jag tror att vi medryttare ska starta fackförening.... Gå ihop och kämpa mot orättvisor....:banana: :banana:

Men jag kan delvis förstå TS argument om att ryttaren inte bryr sig när hästen springer ifrån och över väg- hade hon ridit min häst hade jag sagt upp henne omedelbart, någon som inte förstår värdet av en häst ska inte rida!
Sen är det ju hennes häst också så hon får ju bestämma. Jag tycker inte om tanken att vilja släppa medryttaren när det bara gått en månad med problem men om TS inte vill ha tjejen ridandes så får det väll vara.

Jo det är väl det som till stor del gnager..

Vilket du som vill starta fackförenin inte verkar ha läst :smirk:

Hur kul är det när medryttaren anser att det INTE är någon fara alls med att hästen springer hem över starkt trafikerade bilvägar?!?! :crazy: :mad:

Hade hon kommit till mig och vart orolig över detta hade jag hjälpt.
men att nonchalera det på sådant sätt, nej tack.

Är du säker på att medryttaren inte är rädd då? Det är ju vanligare än man tror att många ryttare är rädda och inte äns hälften erkänner det för sig själva..

Kan liksom inte komma på något annat, varför hon skulle bete sig så här just mot henne.. (har läst nästan hela tråden)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Lavinia
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: super
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar