Medryttare? vilka krav kan man ha?

Sv: Medryttare? vilka krav kan man ha?

Jo jag har tänkt över det en del och höjt min krav, speciellt i sättet att se på hästen som en individ och kunna anpassa sig. Pengar skiter jag i bara jag hittar någon bra. Vikt krav har jag med satt då hästen inte är så musklad och inte kan bära hur mycket som helst även om ryttaren har bra balans. Ålder har jag fortfarande ingen riktig gräns på då det finns (dock få) duktiga och seriösa ungdommar där ute. :)

Tror ändå chansen är rätt okej då jag fått en del svar nu =)
Dessutom har jag gjort klart för alla som svarat att hästen t ex inte är psykist redo för att hopptävla. Vilket dem flesta äldre har kunnat förstå men de yngre tyck va tråkigt:p Så där faller ju några bort som inte skulle passa:) till helgen verkar det iaf som det kommer 2 st, ev en tjej på fredagen också. Så det ska nog lösa sig till slut.

I vilken stad står hästen? :D
Jag vill bli medryttare och gillar varmblod haha :)

Känns bara som en förfinad variant av sparka och dra, mycket handridning. Nej tack

Tråkigt att du inte förstått vad dressyr går ut på. Men det är inte "inriktningens" fel.
Alla som rider dressyr är inte heller kallblodiga tävlingsmänniskor som älskar att plåga sina hästar, även om det är en vanlig åsikt bland tex. nyfrälsta inom "alternativa" inriktningar.
Jag tror att det där är en mognadsprocess. Det är fullt naturligt att vilja prova sig fram och söka sin egen väg. Men det innebär inte att allt annat är förkastligt.

Jag tror att man kommer fram till den slutsatsen förr eller senare, men man måste komma fram till den själv!

Nu lämnar jag tråden. Hoppas att du hittar en bra medryttare som passar dig och din häst!
Tack för mig!

Har aldrig påstått att klassisk dressyr var plågeri, ja det är tråkigt att ingen kan lära ut dressyr ordentligen i sånna fall, man tycker ju att ryttare som ridgt gp och är instruktörer skall kunna detta.

Tack för dina synpunkter. Hej!

Hästen står i skåne, finns annons ute:) dock inte aktuellt för dig:D

Okej, kanske liiite långt :D Västerås :)

Jag personligen tycker inte det är skillnad att rida ett varmblod (av bra ridhäst modell som är utbildat) och ett halvblod som är utbildat. Rider dem båda likadant och förväntar mig att det utför rörelserna lika. Men som jag skrev innan rider jag inte klassisk dressyr, och tävlar inte. Ur min synpunkt kan jag alltså inte förstå vad det gör för skillnad på rasen.
Självklart finns det vamblod som inte lyssnar på sits, som inte söker stöd, som inte är utbildade eller som helt enkelt inte har fysiken för att passa som ridhäst. Nu är inte fallet så med mitt sto så jag förstår inte hur folk kan var så trångsynta att inte ens ge en chans.

Men om du är en någotsånär van ryttare så måste du väl känna skillnad på galoppen?

Det är en otrolig skillnad vare sig man rider på bana eller rider ut. Travare har inte alls samma balans i galoppen på banan, eller samma kraft i galoppen när man rider ut. Och en häst som inte riktigt har galoppen för sig är i mina ögon lite mer begränsad att rida än en häst som inte har det.

kl

Känns bara som en förfinad variant av sparka och dra, mycket handridning. Nej tack

*skrattar högt*

och vem var det som var arg på att folk har fördomar om travhästar ?! Tssss...:p

Ang medryttardiskussionen:
Jag tycker inte att man ska ljuga i sin annons med vad det är för ras, då är det ju ännu tydligare att man "skäms" för att man har en vbl-travare eller att men helt oseriöst försöker lura ryttare att komma och rida.
Jag skulle också passa mig för att skriva ut exakta utbildningsnivåer etc om man inte har presterat på tävling (oavsett ras) Många anser att sina hästar är utbildade LA-nivå, men det stämmer sällan med verkligheten tyvärr. Man kan istället skriva "går stadigt i form i alla gångarter, svårt för galoppen, påbörjade sidvärtsrörelser" eller vad den nu kan.
Skriver någon LA så förväntar jag mig en häst som går i ändamålsenlig form, att den utför alla rörelser korrekt och att den kan öka/minska på steget etc.

Jag som letar medryttarhäst vill veta vad hästen har för temperament, hur den är att hantera, utbildningsnivå (som ovan), hur stor är den? Ålder? Skadad? hur är den att rida ut ensam? Ras? Kön? hur många dagar den ska ridas, vad det handlar om för ridning (trimma dressyr? Konditionsträna? Skritta? Luffa i skogen? ) om det handlar om några pengar, vad framtidsplanerna för hästen är, varför man behöver hjälp och vad ägaren till hästen förväntar sig av sin medryttare.

Sen ska man inte döma efter ålder, utan efter individ. Jag har haft allt från 12åringar till 35 åringar som provridit o måste säga att en del 12åringar är mer mogna än vissa 35 åringar :angel: Man får helt enkelt skriva ett utförligt kontrakt där ansvarsåtaganden osv står inskrivet, att föräldrarna är med osv.

Låt många komma o provrida, sen är det bara att välja :)
Jag är 25 o rider ihop med en tjej som är 14. Vi har alltid något gemensamt - HÄSTARNA. Det finns alltid något att prata om :)

Det börjar bli väldigt off topic här nu. Jag som själv äger en "travare" eller hon är ett vamblod eftersom hon inte är igång inom travsporten, kan delvis hålla med om att ett vamblod inte ha samma förutsättningar och kanske inte kan nå lika höga klasser mm. MEN.... hur många halvblod som går gp behöver medryttare, de flesta halvblod som behöver medryttare är ofta gammla, ett avalsto som behöver lite motion när hon inte går med bebis i magen eller något halvblod i "medel klassen" som aldrig kommer gå högre än la. (vilket maioriteten av halvblod är) Då kan jag inte se vad det gör för skillnad för en medryttare att rida ett varmblod med bra förutsättningar för att bli en trevlig ridhäst, eller ett avdankat halvblod?

Var någon som sade att hon tänkte utvecklas med sin medryttar häst, vilket visst är okej men hur långt kan man komma när man inte har något att "säga" till om direkt. Menar för att nå bra resultat med en häst, krävs allt från behanlingar/träningar, olika sadlar och bett. Oftast tror jag inte häst ägaren kommer gå med på att man åker med sin medryttar häst på diverse träningar, eller låter någon behandla hästen , så hur långt kan man egentligen utvecklas?

aja, vilket fall fortsätter jag leta ett tag till, hoppas nu på den tjejen som ska höra av sig igen på torsdag. Verkade super trevlig och hade själv haft häst innan (vet vilket ansvar det är) 17 år gammal och hade god erfarenhet. Så jag håller tummarna. Har fått fler svar men vi får se. :laugh:

Det var denna linje var inne på...

Jo förlåt var nog itne direkt till dig utan tog bästa knapp =D

Men men.. det verkar bra nu.. helgen närmar sig =)

Min häst (helt vanligt halvblod, dressyrstammat) kan också LA-moment, men jag skulle ALDRIG skriva i annonsen att han är på LAnivå. Och då skiljer sig ändå hans grundförutsättningar rätt kapitalt från en varmblodig travare.

jag har absolut inget emot travare, de verkar vara jättetrevliga individer, men det ÄR en risk med dem - att de inte är helt lätta att sälja vidare eller hitta medryttare till.

Du som hästens ägare (och den som ska se hästen i ögonen dagen efter medryttaren ridit) ska ställa PRECIS de krav du vill.

Jag letade medryttare för uteritter för ett halvår sen och la ut annonser. Jag fick ge upp helt. Jag var noggrann med att påpeka att hästen har ganska mkt gång och är ingen nybörjarhäst. Försökte förklara via annonsen att hästen rids med mjuk hand och att sitsen är det viktigaste och att han är en känslig häst. Vidare - att man var tvungen att ha egen bil pga dåliga kommunikationer. Bifogade t o m karta till stallet, så man kunde se hur mkt på landet det låg.

Fick mängder av svar från minderåriga som frågade var han stod och om man kunde ta buss dit. :crazy:Folk get inte ens läsa min beskrivning?!

Ingen över 22 hörde av sig. Jag chansade på två ändå, fastän jag visste att de inte skulle passa. Mycket riktigt, de kunde inte ens följa honom i trav lättridning. Hästen blev mer och mer irriterad och jag hade aldrig kunnat släppa ut dem ensamma i skog och mark. Folk verkar ha väldigt hög uppfattning om sin egen ridkunskap? Givetvis hade jag bifogat bilder på min häst, så de kunde se vilken typ av djur han är. Och sen var de förvånade när han var så stor, fastän jag skrivit ut mkh. Det ÄR skillnad på ponny och dressyravlat halvblod. Oavsett vad folk tror.

Nuvarande medryttare är en bekant, och så tror jag är enda chansen att hitta vettig medryttare. Tyvärr.

nej jag vet att det inte var menat till mig, jag menade bara att du satte bättre ord på det jag tänkte och försökte förmedla. Jag har en tjej som ska provrida nästa vecka, hon är 17 år. Får se, håll tummarna!

Jo känns hopplöst, hon som verkade så bra har jag itne hört ett knyst ifrån, självklart kan hon jobba och sådant, fortfarande mitt på dagen. Får hoppas hon hör av sig ikväll. Verkar helt hopplöst att hitta någon. Alla vettiga verkar upptagna.

Går på nv på naturbruksgymnasium och där finns ju en hel del häst tjejer, men det verkar som om jag bor helt fel på det när jag frågat dem. Suck..=(

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 071
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar