Medryttare? vilka krav kan man ha?

Sv: Medryttare? vilka krav kan man ha?

Hej! Har nu sökt medryttare under längre tid men det verkar vara mest unga tjejer med dålig erfarenhet som söker medryttare häst. Hur mycket kan det skada en häst att 1-2 gågner i veckan bli riden av en tjej som gnager med skänklarna och håller sig i tyglarna.

Försökte tillrätta visa henne så klart, men det verkade inte riktigt gå in.:p

Hon var trevlig annars, snäll och lugn, inte rädd och verkade för övrigt seriös, men hade inte alls ridigt mycket. Min häst är själv inte så mycket utbildad, under igångsättning och lite speciell att rida, desstom lite problem med formen (eller ja den kommer inte gratis utan man får rida för att hon ska gå bra)
Självklart rädd att min häst ska bli skänkeldöv och få skador i munnen, vilka krav kan man egentligen ha. Verkar inte finnas någon äldre mer erfaren där ute som vill rida ett litet trevligt varmblod (alla vill ju rida halvblod?? varför rasen nu gör skillnad när man är medryttare?)

aja kom med era tankar och idér.:banana:

Medryttare är ju inte en annan sorts ryttare, tan människor det med. Så vad menar du med att det är konstigt att rasen spelar roll för en medryttare? Det är klart är det är skillnad på att rida fjording, travare eller halvblod, och de flesta seriösa medryttare bryr sig om vad de rider för häst. Det är liksom inte strunt samma vilket, bara den har fyra ben och går att sitta på. :crazy:

Tyvärr är det väl lite så att vilken häst man har påverkar vad man får att välja på för medryttare. Så vad man kan kräva beror på vad man har att välja på.

Hur mycket hästen påverkas av att ha en sämre ryttare är svårt att säga, och varierar mycket från häst till häst. Men visst, bra är det ju inte. Du kanske kan prova en tid och se hur just din häst påverkas?

*kl*
Nu har tjejen varit här och provridit. Hon var 12år och hade lite svårigheter med pratet. Kändes som en mkt lugn tjej, hon gillade hoppning och det var det hon ville göra. Hon fick provrida båda hästarna som var extrem lugna idag,tyvärr för det hade varit bättre om de hade varit sina riktiga jag så hade det varit lättare att utvärdera. Mamman ville inte att tjejen skulle rida själv och jag hinner ju inte vara med varje gång. Hästarna gick inte i form och var söliga men hon hade bra sits. Lite rädd för mitt sto som nästan alltid går på bogarna och behöver ridas i form och mkt framåt för att inte bli så tung. Hon vill rida 2-3g i veckan och rider även på ridskola. Är dock väldigt rädd för att inte ha ngt gemensamt alls när vi rider ihop.Skiljer ju även 17 år mellan oss.

Ärligt talat - jag tycker inte det låter lovande alls. Det verkar ju extremt meckigt om ni alltid måste rida ut tillsammans? :confused: Och en ryttare som inte rider hästarna i form men som rider 2-3 dagar i veckan låter inte optimalt om du har lite ambitioner med hästarna.

Framförallt fyraåringen måste du ju nästan hitta någon som är van vid ditt sätt att rida och rider likadant till, är hästen van att alltid gå med lång tygel och westernridas så lär den ju inte fatta mycket om någon som rider vanligt sitter upp på den och tar tyglarna. Att låta en måttligt rutinerad trettonåring på egen hand hoppa in hästen låter också väldigt vanskligt.

Hur är det tänkt att medryttaren ska hoppa, eftersom det var främst det hon ville göra? Själv på ridbanan, eller finns det en träningsgrupp hon kan vara med i?

Försöker samma fatta svaret till alla:
Använda hjälperna rätt alltså veta vad, när och varför man gör det. Sitta och gnaga med skänkel är exempel fel, eller arr ha väldigt hård hand som man håller balansen i.

Jo det är så klart svårt, finns rätt många äldre utbildade gammla halvblod som behövs ridas och dem går ju före ett varmblod.

Aja jag har iaf annons ute, så får hoppas att jag får napp någon gång.

Oh samma problem här. Min travare är KANONFIN och jag lovar att han går finare än många andra halvblod, just därför blir jag så jävla arg rent ut sagt över alla dessa fördomar. Har ni som är så nedlåtande verkligen ridit en välutbildad travare? Vad i himmelens namn gör att de "bara" kan luffa i skogen?? Jag har sökt medryttare och provat en tjej, var noga med att det var en vuxen. Hon red bra, men kom inte när hon skulle, struntade i att mocka och fixa stallet osv. Så det höll ju såklart inte... Det tar emot att annonsera efter en ny tjej eller kille,men jag måste tyvärr... Kanske ska man inte låsa fast sig vid åldern som ni säger. Själv var jag ingen fläng-ryttare i 15 årsåldern, men där har ni min fördom!

Men en sak undrar jag :) Jag är då en trettonårig, liten och lätt, ponnyryttare, har ridit i ca 7år och är oerhört noggrann, försiktig och ambiös :laugh: Har himla svårt att hitta medryttare/sköthäst p.g.a. min ålder. Jag vill dock inte sköta en unghäst elr liknande, eftersom ja, även om jag kan rida så har inte jag den erfarenheten att rida en unghäst. Men, alla som söker vill ha ryttare 16+, och det känns ju lite tråkigt. Och de hästägare som jag varit hos har varit väldigt bossiga, otrevliga som om de kört runt med en för att man är mindreårig... Kanske lite utanför ämnet, men ändå :)

Håller med, i princip alla som söker medryttare vill ha vuxna medryttare/skötare som ridit en evighet osv osv. Man får ju förstå att de är rädda om sina hästar och blir stressade när de inte har koll på läget, men jag tycker ändå att folk ska lägga ner sina fördomar om att någon bara är 13, 14 år t ex. För alla fjortonåringar beter sig inte som fjortisar. Antal år på ridskola behöver inte vittna om hur bra ryttaren är, eftersom det handlar om ridskolans kvalité och ryttarens känsla/engagemang. Stå på dig och överbevisa präktiga hästägaren med stor mun och lagom med ödmjukhet ;)
Bättre lycka i framtiden :)

Fast det handlar ju inte bara om det, det handlar ju även om att personen inte är myndig så händer det nått med ryttaren har man större ansvar, en person under 18 har inte har körkort och kan ha svårt att ta sig ut till stallet +att man kanske vill ha ngt gemensamt med sin medryttare vilket jag inte skulle ha med en 12-åring.

Men till ämnet:
TS: Fortsätt leta, du kommer hitta någon såsmåningom. Tror inte på att du skall nöja dig med något halvdant, du måste ju känna dig trygg i vem som rider dina pållar.

Jag e själv medryttare, 16 år nu. Jag började när jag va 12år och fick då rida och ta hand om en gamal jätte snälll ponny och sen efter nått år blev de en annan lite busigare och nu har jag ridit ett varmblod ett år och även haft honom på foder några månader. Jag har aldigt "flängridit" på hästarna jag har fått ta hand om utan långa uteritter och lite jobb på banan ilband. :laugh:

Jag har aldrig fått klagomål på mig, ägarna har tyckt att jag sköter allt väldigt bra och jag tar alltid hand om hästen på "mina" dagar. :D
Men de är väldigt svårt att få medryttarhästar/ponnyer när man är yngre för de flesta ha ju som sagt fördomar om att man inte kan rida och absolut inte kan ta ansvar när man är mindre. Jag har även sett medryttare i min ålder (och yngre men även vuxna!) som är total ansvarslösa och inte alls verkar bry sig om vad som är bra för hästen! Så mitt tips är att inte stirra sig blind på åldern utan att låta ryttaren komma och prova hästen och känna efter som hon/han verkar vara rätt person för de du vill hjällp med :)
Lycka till! Rätt medryttare dyker upp när man minst anar det! ;)

självklart finns det ansvarslösa vuxna, MEN de flesta vill nog ha en myndig medryttare om nåt händer. Jag vill inte lämna över det ansvaret på en icke myndig person helt enkelt. Om nåt händer och jag har skickat ut ett barn på min häst så är det MITT ansvar på ett helt annat sätt.
Sen är det ju faktiskt så att ett barn är ett barn. Man ÄR inte utvecklad på samma sätt mentalt när man är 12-13 år som när man är 30 år. Man kan lättare ta ogenomtänkta beslut och man har svårare att lösa vissa situationer. Helt normalt!

Vi har en 15 årig tjej som rider vår hingst ibland. Men hon rider aldrig själv, har alltid en vuxen med sig och får varken hantera eller rida utan medhjälpare. Då är ändå hästen mkt snäll och ryttaren är mkt duktig

Senast ändrad av en moderator:

men jag tycker ändå att folk ska lägga ner sina fördomar om att någon bara är 13, 14 år

Det är ju inte fördomar.
Om man bara har gått på ridskola så har man sällan bra koll på vad det innebär att sköta en egen häst.
Även om hästen är snäll kan det komma situationer som man inte kan lösa på egen hand.

Jag kommer aldrig ha en så ung medryttare trots att hästen är välriden och snäll. Hon kan bli väldigt stark och även testa nya ryttare och jag har inte blivit övertygad om att en såpass ung kan hantera det än, även om jag vet att det finns duktiga unga ryttare också, men då har de oftast egen ponny :D

Sedan är det som tornblomma skriver: "Man ÄR inte utvecklad på samma sätt mentalt när man är 12-13 år som när man är 30 år. Man kan lättare ta ogenomtänkta beslut och man har svårare att lösa vissa situationer. Helt normalt!"

Ja det blir nog inget med den tjejen. Jag hinner verkligen inte vara med alla gånger då jag har småbarn och dessutom på vintertid är det mörkt. Jag blev väldigt osäker detta med hoppningen då det inte känns som att det inte är bra för det dräktiga stoet mer en ngt litet lågt skutt ibland för att hon tycker är kul och för att unghästen är inte hoppad alls.
Det som du säger är helt sant ang unghästen och jag är livrädd att hans känslighet försvinner. Tex så räcker det med att jag bara sitter ner lite extra med baken så stannar han,vill behålla känsligheten och lyhördheten.

Hm jag får nog hoppa över detta med medryttare,synd bara för det är såå tråkigt att rida själv i skogen de dagar som hästarna inte tränas på bana. och speciellt då det börjar bli mörkare.

hejsan, om jag skulle skaffa medryttare till mitt varmblod skulle jag vara jätte orolig för att någon skulle "förstöra" hanne totalt, man har ju hört dom som har ridit jätte bra första gången när ägaren är med och sen rider som ett svin annars.

hade en sån i mitt förra stall, som fick skritta en skadad häst (som bara fick skritta) efter en vecka var det inte roligt längre så hon började galoppera.

men leta på massor, och om jag va du skulle jag inte skriva att det var ett varmblod (inte för att jag skäms för att ha ett varmblod) utan se hur många intresserade du får och sen säger du inte vilken ras det är förren dom har ridit, så ska du se dreas miner, när dom fick reda på att det var ett varmblod, eftersom många går in negativt när det handlar om vamblod och då är det ju klart att det går åt helvette när man är negativ.
vet ej om du fattar hur jag menar, men det är så otroligt roligt när folk (som är lite häst kunniga) kommer och frågar fall det är ett halvblod eller liknade när man rider, och när man svarar att det är ett varmblod, deras miner alltså, skulle nästan betala för att se dom oftare ;)

vet ej fall du får någon nytta av mitt inlägg eller om det bara är svammel men så skulle jag i varje fall göra fall jag var du (:

Jaha! Så alla vi som har varmblod, vi är orutinerade och oseriösa också då? :grin:

Nej. Tornblomma skrev att MEDRYTTARE som är seriösa och rutinerade ofta har lite att välja på, och då kanske väljer bort travare. Jag har i omgångar letat medryttarhäst, och måste säga att jag också väljer bort travare (oftast). Det är inte värt pengarna, tiden och besväret att rida en travare, när jag för samma insats (ekonomiskt och tidsmässigt) kan rida ett halvblod med betydligt bättre förutsättningar.

jag har ingen egen häst och ska nog inte dömma någon annan.. men kan hon inte sitta avslappnat i sitsen och hålla balansen utan att nypa åt med skänklar och dra i tyglar så tycker inte jag man ska ha medryttarhäst.. då har man inte lärt sig grunderna och således bör man gå på ridskola eller motsvarande. jag skulle nog säga till på skarpen..

har själv ridit sporadiskt senare 8månaderna.. totalt 15 gånger kanske på min flickväns ridtravare samt 2 gånger på ett varmblod för instruktör.

på travaren (totalt max 10h ridning) fick jag lära mig att rida lätt, sitta på rätt sitben, galoppera sittandes i sadeln.. detta på en pigg travare som är känslig i munnen och gärna hetsar och togs ur travträning knappt 6månader innan jag träffade den..

under de två lektionerna jag tagit var det första jag fick lära mig var att använda sittbenen för att driva hästen framåt, fatta trav samt höger resp vänster galopp samt sakta av/stanna utan att använda varesig skänklar eller tyglar.. samt rida hästen i form och ta stöd på bettet.

detta på ca 12h ridning, vilket inte ens motsvarar en termins ridning på ridskola..

jag tycker klart man skall kräva att en medryttare kan rida avslappnat och i form. den lilla tiden jag varit involverad med min flickväns häst så har man stött på en hel del märkligt folk..ridskolehästar och "privata" hästar är sannerligen inte samma sak kan man konstatera och det kan vara ett skäl till att många ridskoleelever har svårt för att rida annat än avtrubbade ridskolehästar.. men någonstans ska ju de börja sin medryttar karriär... fast inte gärna på min häst om vi säger så..

*kl*

Om jag mot all förmodan skulle behöva en medryttare till någon av mina hästar så skulle jag ha vissa grundkrav:

Myndig
ha körkort och tillgång till bil
Inte bara ha ridskoleerfarenhet, alt ta ett flertal lektioner för mig innan eget ansvar är aktuellt.
En viktgräns på 80 kg
ödmjukhet och intresse för ny kunskap.
samt då självklart det där ospecifierbara, "personkemin" ska stämma.

Däremot är jag öppen för förslag från yngre/ridskoleelever/nyfikna, att komma ut ibland och pyssla, lära sig mer om hur hästägandet fungerar osv, det är en annan sak. Men då ska man inte tro att det handlar om avlastning för mig, snarare någon form av samhällstjänst;)

/Migo

Till dig och inlägget ovan. Som sagt har ingen åldergräns alls, dock tycker jag att 7 år eller så skulle vara lite vääl lågt men ni förstår. Visst är det tråkigt att många bara söker äldre, men det har nog mycket med ansvarstagande och sådant med. Finns få 12 åringa som kan ta ett sådant stort ansvar som en häst.

Jag är seriös som medryttare. Jag bryr mig inte om vad det är för ras överhuvudtaget. Bara hästen kan ridas. Jag har varit medryttare på flera varmblod (travare) tidigare, men också nåt halvblod, och nu en islänning. Jag gillar varmblod och när jag började rida lite så var det på varmblod. Man kan få väldigt fina ridhästar av travhästar också.
När jag har kollat annonser om medryttarhäst så har det inte spelat nån roll vad det är för häst, bara om det är nåt jag tror jag passar med. Samma sak när jag själv lagt ut en annons.

Om jag själv sökte medryttare skulle jag nog sätta en gräns på 16 år iaf. Just för att då har man börjat lära sig ta ansvar, man har förmodligen ridit ett antal år och är duktig med hästar och annat som hör till än just ridningen. Visst beror det på lite vad det är för häst, men skulle jag ha en medryttare som abra är 12 år, vill jag helst veta vem det är, att tjejen/killen är duktig och ansvarsfull.
På ridskolan finns det en tjej som är 13 tror jag, som är medryttare till en av ridlärarnas häst. Jag tror ridläraren haft/har den tjejen på lektion så hon vet ju vem det är och hur hon rider. Och hon är väldigt duktig. Så är man yngre får man väl helt enkelt visa att man kan....

Men för att gå tillbaka till det egentliga ämnet. Jag skulle absolut inte backa bara för att det är ett varmblod. Visst, jag har inte jättehöga krav, jag måste inte rida dressyrprogram eller hoppa 1,20. Då skulle jag inte vara medryttare på en 25-årig islänning där det är lugn ridning som gäller... Men det gör mig ju inte mindre seriös.

Jag har letat medryttarhäst ett tag nu, och jag tackade visserligen nej till ett varmblod, men det berodde på att ägaren knappt kunde skriva och verkade inte så seriös...Men jag skulle absolut kunna tänka mig ett varmblod om den kan grunderna. kan tillägga att jag är snart 21 :D

även till nila:
Skönt att höra att det finns några som faktiskt bedömmer efter individerna inte efter rasen:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 071
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar