Medryttare? vilka krav kan man ha?

Sv: Medryttare? vilka krav kan man ha?

^Att rida, och hålla på med hästar handlar ju om så mycket mer än vad det är för ras. Visst har jag också favoritraser.
Sen beror det väl kanske på vad man vill ha ut av ridningen. Jag är egentligen ingen tävlingsmänniska, men visst har jag mål och önskemål med min ridning och hästar. Men jag måste inte rida på bana på en jätteutbildad häst. Jag rider fortfarande på lektion och får ju då ordentliga ridpass. Jag kan tycka att det är skönt att bara fara ut i skogen ibland. Visst vill jag gärna kunna rida på bana, men jag rider inte för att sen kunna tävla, och måste inte tävla min medryttarhäst. Jag vill bara få hålla på med hästar utanför ridskolan för att bli bättre på att.

även till nila:
Skönt att höra att det finns några som faktiskt bedömmer efter individerna inte efter rasen:)

Fast hur individen är är ju relaterat till rasen. Iallfall i fråga om tex. ridbarhet osv. Så ett sånt där uttalande är ju konstigt.
Jag bedömmer alltid individen såklart, men man vet ju ungefär vad man är intresserad av. Är jag intresserad av trav skulle jag ju knappast kolla efter halvblodshästar eller en shettis (oavsett hur trevliga som invidider de än må vara).

Kl

Angående krav så tycker jag att åldern ÄR viktig, men mognad och ansvarskänsla väger tyngre. 14 år och uppåt tycker jag man gott kan hitta lämpliga medryttare inom, även om de kanske är vanligare i äldre åldrar.

Jag är själv 16 år och medryttare, hittade min medryttarponny genom att jag hade min foderhäst i ägarens stall. De erbjöd mig då när min foderhäst åkte hem att börja rida deras ponny. Det har alltid fungerat och aldrig varit något strul. Vi pratar om allt från foder till hur det gått för dagen.

Vad jag som medryttare söker är en häst, som oavsett ras, är mellan 6-18 år, vars ägare har ett intresse av att träna och utveckla hästen. Hos en skogsmulle har jag inte mycket att hämta, om det så är en frieser. Jag skulle absolut prova även travare då jag gillar deras ärlig och samarbetsvilja. Men enbart om hästen är något sånär utbildad och jag och ägaren på samma nivå i huvudet. Så jag förstår inte vad rasen gör för skillnad, jag rider hellre ett varmblod som tränar LA/LA än ett halvblod som sporadiskt närmar sig ridhuset.

En ryttare som "gnager med skänklarna och håller sig i tyglarna" hade jag aldrig satt upp på min häst!

:eek:

i vintras kunde jag bara åka ut och rida 3 dagar i veckan.. pengarna fanns men inte tiden... så hon fick helt enkelt stå 4 dagar i veckan=)

Sen var tiden bättre men pengarna sämre=(.. då lämnade jag ut henne på foder istället där hon är just nu och hardet bra=)

Men när jag haft medryttare så har jag velat haft en människa som tänker och rider så likt mig som möjligt... att jag vill ha folk över 18 år som har mer ansvarskänska än vad en 14 åring har som är mitt inne i sitt egna liv och är i värsta puberteten och inte riktigt förstår vad ansvar innebär även om de då tror det=)

Jag vill ha en medryttare som har ett jobb som kan betala som har råd att kanske träna ibland. Som har körkort för då kan de åka ut låna släpet vid behov osv=)

Är du inte nöjd men hur hon rider så säg de åt henne var ärlig för att du skall få rida min häst behöver du träna på detta.. 1 skänklarna ha dom stilla, 2 händerna ta tag i manen om du tappar balanden.. Fast en sån orutinerad ryttare på en så ung häst kan ju inte vara bra???

Sök en medryttare som kan lite mer ist

Ursäkta om man skriver ett inlägg som inte handlar om exakt det du undrar, men jag stör mig på att endel tycker att det är svårare att hitta en medryttare på ett varmblod? Varmblod är superfina att rida och helt perfekta för dom som gillar lite piggare hästar också! Jag är en 13-årig tjej som är medryttare på ett supersnällt varmblod Hon är suverän i dressyren, pigg i skogen och hoppar som en stjärna! Tyvärr är hon osäker på bommar, men ni skulle se henne när hon kommer igång och förstår att bommarna inte äter upp henne. Det finns även 2 till varmblod i samma stall (Samma ägare). Det ena hoppar som en gud men är svårare i dressyren, men pigg i skogen. Det andra varmblodet vet jag inte så mycket om, Men hon hoppar bra och hon blir fin i dressyren om man rider på henne mycket och sätter lite krav (fast som sagt känner jag inte hästen så väl så jag utgår bara från det jag sett och det jag har ridit henne, har ridit henne 3 ggr ungefär). Hon blir pigg och glad under uteritterna. Så snälla, klaga inte på varmbloden bara för att dom är varmblod?

Jag är också "äldre"(28 år) och älskar varmblodens egenheter. Har letat medryttarhäst men tycker att det är svårt. Antingen vill folk ha alldeles för mkt betalt eller så ligger det långt ut i tjottahejti och jag har ingen bil... Har därför blivit "tvungen" att börja rida på en snordyr och inte helt rolig ridskola,men vad gör man inte för att få rida och umgås med hästar!

Så snälla, klaga inte på varmbloden bara för att dom är varmblod?

Det är det väl ingen som gör?

ag stör mig på att endel tycker att det är svårare att hitta en medryttare på ett varmblod? Varmblod är superfina att rida och helt perfekta för dom som gillar lite piggare hästar också!

Och hur pigg hästen är beror ju inte bara på rasen, snarare på konditionen, psyket, fodret, ryttaren osv. En häst som springer jättefort är oftast inte pigg heller, snarare bekväm eller olydig.

Senast ändrad av en moderator:

jag rider hellre ett varmblod som tränar LA/LA än ett halvblod som sporadiskt närmar sig ridhuset.

Väldigt få varmblodstravare (antar att det är det du syftar på) som går LA-LA jag har iaf inte sett nån IRL.

Det är ju inte fördomar.
Om man bara har gått på ridskola så har man sällan bra koll på vad det innebär att sköta en egen häst.
Även om hästen är snäll kan det komma situationer som man inte kan lösa på egen hand.

Mycket sant sagt! Många tjejer/killar som ridit upp till 7-8 år på ridskola har ingen aning om hur det är att sköta en häst på helt egen hand. Det kan bli helt fel.

För att återgå till övrig diskussion: Jag är 13 år. Tycker inte man ska hänga upp sig på åldern. Visst: Vill man att hästen ska bli riden i avancerad dressyr så får man ha de kraven. Men då är chansen mindre att folk svarar på annonser, eftersom 17-åringar och uppåt(?) ibland kanske har bestämt sig för att skaffa egen häst istället? Jag har haft sommarhäst i fyra år och är nu medryttare, så jag vet ju lite vad det handlar om. Istället för att titta på åldern så kan man ju kolla om den intresserade har haft medryttarhäst tidigare? Tycker det är mycket viktigare.

Oj, vad långt det blev :d

En ryttare som "gnager med skänklarna och håller sig i tyglarna" hade jag aldrig satt upp på min häst!

:eek:

Jo hade jag ju inte heller om jag visste det i förväga, men det var ju inget som hon precis sa innan :p

Varmblod är superfina att rida och helt perfekta för dom som gillar lite piggare hästar också! Jag är en 13-årig tjej som är medryttare på ett supersnällt varmblod Hon är suverän i dressyren, pigg i skogen och hoppar som en stjärna! Tyvärr är hon osäker på bommar, men ni skulle se henne när hon kommer igång och förstår att bommarna inte äter upp henne. Det finns även 2 till varmblod i samma stall (Samma ägare). Det ena hoppar som en gud men är svårare i dressyren, men pigg i skogen. Det andra varmblodet vet jag inte så mycket om, Men hon hoppar bra och hon blir fin i dressyren om man rider på henne mycket och sätter lite krav (fast som sagt känner jag inte hästen så väl så jag utgår bara från det jag sett och det jag har ridit henne, har ridit henne 3 ggr ungefär). Hon blir pigg och glad under uteritterna. Så snälla, klaga inte på varmbloden bara för att dom är varmblod?
Det är väl inte så konstigt att de är duktiga, varmbloden är de främsta tävlingshästarna i världen inom både hopp och dressyr.

Däremot om du pratar om varmblodstravare så hör man alldeles för ofta att "den och den hoppar som en gud och är suuuuperduktig i dressyren" och när man väl får se en bild/film/irl så ja... Suck.
Sen finns det självklart de som är duktiga och välridna, men de är inte så många tyvärr.

Jag är också "äldre"(28 år) och älskar varmblodens egenheter. Har letat medryttarhäst men tycker att det är svårt. Antingen vill folk ha alldeles för mkt betalt eller så ligger det långt ut i tjottahejti och jag har ingen bil... Har därför blivit "tvungen" att börja rida på en snordyr och inte helt rolig ridskola,men vad gör man inte för att få rida och umgås med hästar!

Jo saken är bara att detta ligger med skit bra bussförbindelser, bara några meter utanför en rätt stor by. Ska inte ha betalt alls. Men nu har jag iaf fått några svar en tjej komemr nästan vecka så jag hoppas =D

Tråkigt att du har råkat ut för otrevliga hästägare. Jag har inget emot unga ryttare men jag som hästägare har ett annat ansvar om medryttaren är under 18 år. Det är ju skillnad om man har en ponny. Om du sätter ut annons så be att de ringer till föräldrarna och pratar om upplägget, det tycker jag skulle kännas tryggare. Till TS, gäller samma sak prata med föräldrarna om medryttaren är under 18 år. Sätt in en trevlig ridbild eller film i annonsen så ser presumtiva medryttare att det kan se trevligt ut med ett varmblod.
Lycka till

Det är det väldigt många (trav)människor som säger, men vart är de då?
Det måste vara ytterst få varmblodstravare som faktiskt tävlar såna klasser.
Jag har aldrig sett någon IRL på den nivån.

Jo saken är bara att detta ligger med skit bra bussförbindelser, bara några meter utanför en rätt stor by. Ska inte ha betalt alls. Men nu har jag iaf fått några svar en tjej komemr nästan vecka så jag hoppas =D

Synd att vi jag inte bor där...för mig låter det som att du och din häst hade varit perfekt för mig:)
Men man kan ju inte få allt här i världen;)

Hoppas det blir bra med den nya tjejen!

Om jag någon gång i framtiden skulle skaffa medryttare så skulle mina krav vara att man helt enkelt är mogen för uppgiften. Åldern tror jag inte spelar så stor roll då barn/undommar oftast är lättare att "förändra" medan vuxna är lite svårare. Jag hade nog också tyckt att det var viktigt att hästen verkligen gillade henne/honom och tvärtom, att båda tycker det är kul. Erfarenheten är såklart också viktigt men jag skulle nog framförallt titta på ansvarskänslan och hennes inställningen till hästen, om ni förstår hur jag menar. Att h*n har fina mjuka hjälper är också viktigt sen att h*n inte gör en perfekt skänkelvikning tycker jag inte är det viktigaste.
Blev nog väldigt rörigt men hoppas ni förstår min poäng! ;D

Det är ju inte fördomar.
Om man bara har gått på ridskola så har man sällan bra koll på vad det innebär att sköta en egen häst.
Även om hästen är snäll kan det komma situationer som man inte kan lösa på egen hand.

"

Och det kan jag inte hålla med om! Självklart finns det de ridskoleryttare som inte vet vad de innebär att sköta en häst, men jag tror också att det finns mängder av just ridskoleryttare som är jätteduktiga. Eller det är klart om man bara ridit på ridskola 1 gång i veckan och aldrig varit där annars så är det en sak, det är kanske det du menar? Men det finns hur många ridskoleryttare som helst som är i stallet varje dag och tar hand om hästarna, stallet allting(naturligtvis med hjälp av personal iaf i början).
Dessutom får de chansen att lära sig mycket inte bara om ridningen utan också om skador och foder osv tillskillnad från barn med egen häst då jag antar att föräldrarna sköter just sånt. På en ridskola är det mer skador pga att de har fler hästar och samma sak med foderbiten.

Nu kan jag ha helt fel, det kanske bara är så just där jag bor men detta är iaf min erfarenhet ;)

Det håller jag inte med om. Få som har resultat på tävling, ja, men nu pratar jag träning på hemmaplan med LA moment. Alla välridna travare jag mött ( dvs de som haft en ryttare med kunskap och tålamod ) har absolut klarat den nivån. Knepigare i hoppningen förvisso, men där ville jag mest visa att jag hellre rider en häst som tränar än en som knallar i skog och mark.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 071
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar