Sv: Medryttare? vilka krav kan man ha?
Det börjar bli väldigt off topic här nu. Jag som själv äger en "travare" eller hon är ett vamblod eftersom hon inte är igång inom travsporten, kan delvis hålla med om att ett vamblod inte ha samma förutsättningar och kanske inte kan nå lika höga klasser mm. MEN.... hur många halvblod som går gp behöver medryttare, de flesta halvblod som behöver medryttare är ofta gammla, ett avalsto som behöver lite motion när hon inte går med bebis i magen eller något halvblod i "medel klassen" som aldrig kommer gå högre än la. (vilket maioriteten av halvblod är) Då kan jag inte se vad det gör för skillnad för en medryttare att rida ett varmblod med bra förutsättningar för att bli en trevlig ridhäst, eller ett avdankat halvblod?
Var någon som sade att hon tänkte utvecklas med sin medryttar häst, vilket visst är okej men hur långt kan man komma när man inte har något att "säga" till om direkt. Menar för att nå bra resultat med en häst, krävs allt från behanlingar/träningar, olika sadlar och bett. Oftast tror jag inte häst ägaren kommer gå med på att man åker med sin medryttar häst på diverse träningar, eller låter någon behandla hästen , så hur långt kan man egentligen utvecklas?
Varför skulle hästen behöva behandlingar för att kunna tävlas?
Och jag håller inte alls med om att det bara är gamla avdankade halvblod som behöver medryttare. Min medryttarhästlista ser ut såhär:
Halvblod, 10 år, tävlades Msv hoppning
Halvblod, 9 år, tävlades Msv dressyr
Halvblod, 7 år, fältävlanshäst
Halvblod, 13 år, fälttävlanshäst
Övervuxen connemara, 12 år, 1,10 hoppning
Halvblods/ponnykorsning, 4 år
Halvblod, 3 år
Halvblod, 14 år, hobbyhäst, tävlades av mig i hoppning
Halvblod, 10 år, hobbyhäst
Travare, 18 år
Den äldsta och mest avdankade av dem allihop har faktiskt varit travaren, alla de andra har varit hästar i tävlingsträning (utom treåringen). Och visst kan det finnas hästägare som vill att medryttaren tränar med hästen, det beror ju på hur bra man rider, och hur bra ägaren rider.
Dessutom är det jätteskillnad på att rida ett halvblod med ba gångarter, även om den inte tävlas uppåt i klasserna, och en travare som i praktiken bara har två gångarter plus galoppen som långsiktigt projekt snarare än ridbar gångart. Jag gillade "Tant Travare", det var en rolig häst med trevligt temperament, men egentligen var det bara skritten och traven man verkligen kunde jobba i, galoppen var mer på nivån "hej och hå". Och även om man bara rider ut, så är det jätteskillnad att sitta på ett halvblod/fullblod som sträcker ut i galopp, och att sitta på en travare som galopperar.