Medryttare? vilka krav kan man ha?

Sv: Medryttare? vilka krav kan man ha?

Fast "LA-moment" klarar ju alla hästar med fyra ben i behåll ;) Även om jag har svårt att tro att de flesta varmblodstravare kan utföra den förvända galoppen på ett "godkänt" sätt. Utföra kan den säkert dock.

Det är väl lite det det handlar om. Allt beror ju lite på vilken nivå man lägger sig på. Och vilka krav man har på form och korrekthet i gångarter osv.

Det är det väldigt många (trav)människor som säger, men vart är de då?
Det måste vara ytterst få varmblodstravare som faktiskt tävlar såna klasser.
Jag har aldrig sett någon IRL på den nivån.

Jag pratar om träning, att kunna nå den nivån men utan att nödvändigtvis starta i klasser för det. Observera att jag pratar om dressyr nu, hoppning kan jag inte uttala mig om. Jag är ingen travmänniska, nä, men jag äger bland annat ett varmblod. Jag känner absolut att jag har stöd för det jag säger då jag har haft andra hästar förut, "riktiga hästar" som ni kallar det, som jag både tränat och tävlat. Du har kanske mer gratis om du köper ett halvblod, men jag står fortfarande fast vid att min häst kan gå lika bra som dessa med träning från erfaren ryttare. Nu har jag sagt mitt i denna fördomsfulla hästvärld.

Du har kanske mer gratis om du köper ett halvblod, men jag står fortfarande fast vid att min häst kan gå lika bra som dessa med träning från erfaren ryttare. Nu har jag sagt mitt i denna fördomsfulla hästvärld.

Jag tror visst att en varmblodstravare kan gå bra efter sina förutsättningar men en duktig ryttare. Men att de skulle kunna mäta sig ridmässigt med en häst av ridhästras.. nej. För mig vittnar sådana påståenden om okunskap tyvärr..
Ett halvblod skulle inte kunna mäta sig med en travhäst i travsammanhang heller. Det är inte fördomar och elakhet att påstå det, det är ren krass fakta. Hästar är avlade för olika ändamål och då är det fullt naturligt och också väldigt självklart att de är mest framstående i den gren de är avlade för.

För mig är det inte svårare än så. Det handlar inte om några påhopp eller fördomar.
Jag har själv en ridtravare (dock kallblod). Han är världens finaste i mina ögon, men jag kan ändå helt neutralt betrakta hans kapacitet och hans förutsättningar. Det betyder inte att jag inte tycker om honom. För det gör jag. Jag tycker om honom precis som han är!! :laugh:

"riktiga hästar" som ni kallar det
Vart har jag skrivit det? Alla hästar är väl riktiga hästar, förutom my little ponies och barbiehästar möjligtvis :crazy:

Du har kanske mer gratis om du köper ett halvblod, men jag står fortfarande fast vid att min häst kan gå lika bra som dessa med träning från erfaren ryttare. Nu har jag sagt mitt i denna fördomsfulla hästvärld.
Det där uttalandet tyder bara på okunskap. Om varmblodstravare kunde gå lika bra som halvblodshästar hade fler tävlat dem med gott resultat, men så är ju inte fallet.

Det är helt olika raser med helt olika inriktningar, är det så svårt att förstå?

Jag tror visst att en varmblodstravare kan gå bra efter sina förutsättningar men en duktig ryttare. Men att de skulle kunna mäta sig ridmässigt med en häst av ridhästras.. nej. För mig vittnar sådana påståenden om okunskap tyvärr..
Ett halvblod skulle inte kunna mäta sig med en travhäst i travsammanhang heller. Det är inte fördomar och elakhet att påstå det, det är ren krass fakta. Hästar är avlade för olika ändamål och då är det fullt naturligt och också väldigt självklart att de är mest framstående i den gren de är avlade för.

För mig är det inte svårare än så. Det handlar inte om några påhopp eller fördomar.
:bow::bow:

Ett varmblod kanske inte kan gå GP, men den kan säkerligen tränas upp till LA. Självklart har de olika förutsättningar, precis som halvblod har. Det var allt jag ville påpeka. Om du kallar det okunskap, då vet jag inte riktigt vad du menar...

Jag tror visst att en varmblodstravare kan gå bra efter sina förutsättningar men en duktig ryttare. Men att de skulle kunna mäta sig ridmässigt med en häst av ridhästras..
Som jag sa, jag påstår inte att de kan gå lika långt som andra raser, ridmässigt. Jag ser att det tolkas så i mitt svar häruppe. Men att förutsätta att de bara kan ridas i skog och mark ( nu menar jag generellt och inte bara baserat på ditt svar) tycker jag visst är en fördom. Det var det som var min poäng.

Travare har kanske fått oförtjänt dåligt rykte...
Men då man kan köpa eller tom få en travhäst för en struntsumma är det många oseriösa och framförallt okunniga människor som köper dessa hästar, tyvärr...

Själv har jag tidigare haft en travare, och han gick att utbilda och gick tillslut riktigt bra. Fick tom beröm för vilken fin häst jag hade, folk kom fram och frågade vilken hingst han var efter etc.. på tävlingar, när de sedan såg frysmärkingen och insåg att det var en travare blev de förvånade. :p

MEN jag fick kämpa med mycket som kommer gratis med ex. ett halvblod, som alla gångarter i båda varv som en enkel sak.
Man kan utbilda en travare långt, men de har en gräns ganska tidigt.

Nu har jag ett halvblod och kommer inte byta tillbaka till travare. De är avlade för att prestera olika saker. Ett halvblod för att ridas, en travare för att trava fort.

Därför spelar rasen roll för många som väljer medryttarhäst, helt enkelt.

Jag har själv en ridtravare (dock kallblod). Han är världens finaste i mina ögon, men jag kan ändå helt neutralt betrakta hans kapacitet och hans förutsättningar. Det betyder inte att jag inte tycker om honom. För det gör jag. Jag tycker om honom precis som han är!! :laugh:

Precis, man kan ju tycka om och uppskatta en häst, och samtidigt inse hästens begränsningar. Jag har ridit väldigt många hästar genom åren, och av alla dom är min absoluta favorit inte alls den mest kapabla. Han hade mediokra gångarter utan särskilt mycket spänst, och skulle aldrig kunnat komma upp i klasserna på dressyrbanan, gången räckte helt enkelt inte. Och han hade aldrig blivit en häst som gick 1,30, han hade för kort galopp och var inte tillräckligt modig. Exteriört hade han för lite vinklar i bakdelen för att få någon riktig "power" i avstampet.

Men för mig är det fortfarande världens bästa häst, och kunde jag köpa en kopia av honom idag skulle jag inte tveka ett ögonblick! För mina behov var det en mycket bättre häst än andras kapabla msv-hästar. Det innebär inte att han egentligen hade kunnat gå hur långt som helst med rätt träning, för det hade han inte. Klara begränsningar. Men ändå den optimala hästen för mig.

Precis så! Vad bra skrivet! :laugh:

Ett varmblod kanske inte kan gå GP, men den kan säkerligen tränas upp till LA. Självklart har de olika förutsättningar, precis som halvblod har. Det var allt jag ville påpeka. Om du kallar det okunskap, då vet jag inte riktigt vad du menar...

Jag vet inte, jag har sett en hel del travare som faktiskt inte hade tillräckligt bra galopp, och tillräcklig balans i galoppen, för att någonsin kunna gå ett L:A-program med godkända poäng. Möjligen om man började träna när den var tre, och sen tränade den hela livet, så kanske, kanske, kanske att den skulle klara det efter tio års stenhård träning. Kanske.

Ungefär som att inte alla hästar klarar att hoppa en 1,20 bana felfritt heller, även om man tränar mycket.

Det börjar bli väldigt off topic här nu. Jag som själv äger en "travare" eller hon är ett vamblod eftersom hon inte är igång inom travsporten, kan delvis hålla med om att ett vamblod inte ha samma förutsättningar och kanske inte kan nå lika höga klasser mm. MEN.... hur många halvblod som går gp behöver medryttare, de flesta halvblod som behöver medryttare är ofta gammla, ett avalsto som behöver lite motion när hon inte går med bebis i magen eller något halvblod i "medel klassen" som aldrig kommer gå högre än la. (vilket maioriteten av halvblod är) Då kan jag inte se vad det gör för skillnad för en medryttare att rida ett varmblod med bra förutsättningar för att bli en trevlig ridhäst, eller ett avdankat halvblod?

Var någon som sade att hon tänkte utvecklas med sin medryttar häst, vilket visst är okej men hur långt kan man komma när man inte har något att "säga" till om direkt. Menar för att nå bra resultat med en häst, krävs allt från behanlingar/träningar, olika sadlar och bett. Oftast tror jag inte häst ägaren kommer gå med på att man åker med sin medryttar häst på diverse träningar, eller låter någon behandla hästen , så hur långt kan man egentligen utvecklas?

aja, vilket fall fortsätter jag leta ett tag till, hoppas nu på den tjejen som ska höra av sig igen på torsdag. Verkade super trevlig och hade själv haft häst innan (vet vilket ansvar det är) 17 år gammal och hade god erfarenhet. Så jag håller tummarna. Har fått fler svar men vi får se. :laugh:

Då kan jag inte se vad det gör för skillnad för en medryttare att rida ett varmblod med bra förutsättningar för att bli en trevlig ridhäst, eller ett avdankat halvblod?

Rätt stor skillnad faktiskt! Det ÄR stor skillnad att rida en varmblodstravare (även en välriden sådan) och en ridhäst, tex ett halvblod.

Jag var under några år medryttare på en äldre halvblodsvalack som tävlade MSV dressyr. Han var ingen GP häst, men jag lärde mig enormt mkt på honom. Det var kul att rida varje gång!

Men vill man som medryttare ut i skogen tex. och inte bryr sig så mkt om kvaliteten på gångarterna, om galoppen blir tretaktig och inte har nåt större intresse av dressyr, då kan jag hålla med om att det är lite sak samma vilken häst man rider, huvudsaken då är ju mer helt enkelt att man trivs tillsammans med hästen! :laugh:

I slutändan väljer ju alla vilken typ av häst de vill rida. Och tur är väl det!
Men diskussionen i denna tråd visar ju lite på varför det faktiskt är svårt att hitta en seriös, rutinerad medryttare till en varmblodstravare. Dessa ryttare föredrar en häst av ridhästtyp helt enkelt och ju duktigare man är desto större möjlighet att välja medryttarhäst har man.

Senast ändrad av en moderator:

Det börjar bli väldigt off topic här nu. Jag som själv äger en "travare" eller hon är ett vamblod eftersom hon inte är igång inom travsporten, kan delvis hålla med om att ett vamblod inte ha samma förutsättningar och kanske inte kan nå lika höga klasser mm. MEN.... hur många halvblod som går gp behöver medryttare, de flesta halvblod som behöver medryttare är ofta gammla, ett avalsto som behöver lite motion när hon inte går med bebis i magen eller något halvblod i "medel klassen" som aldrig kommer gå högre än la. (vilket maioriteten av halvblod är) Då kan jag inte se vad det gör för skillnad för en medryttare att rida ett varmblod med bra förutsättningar för att bli en trevlig ridhäst, eller ett avdankat halvblod?

Var någon som sade att hon tänkte utvecklas med sin medryttar häst, vilket visst är okej men hur långt kan man komma när man inte har något att "säga" till om direkt. Menar för att nå bra resultat med en häst, krävs allt från behanlingar/träningar, olika sadlar och bett. Oftast tror jag inte häst ägaren kommer gå med på att man åker med sin medryttar häst på diverse träningar, eller låter någon behandla hästen , så hur långt kan man egentligen utvecklas?

Varför skulle hästen behöva behandlingar för att kunna tävlas?

Och jag håller inte alls med om att det bara är gamla avdankade halvblod som behöver medryttare. Min medryttarhästlista ser ut såhär:

Halvblod, 10 år, tävlades Msv hoppning
Halvblod, 9 år, tävlades Msv dressyr
Halvblod, 7 år, fältävlanshäst
Halvblod, 13 år, fälttävlanshäst
Övervuxen connemara, 12 år, 1,10 hoppning
Halvblods/ponnykorsning, 4 år
Halvblod, 3 år
Halvblod, 14 år, hobbyhäst, tävlades av mig i hoppning
Halvblod, 10 år, hobbyhäst
Travare, 18 år

Den äldsta och mest avdankade av dem allihop har faktiskt varit travaren, alla de andra har varit hästar i tävlingsträning (utom treåringen). Och visst kan det finnas hästägare som vill att medryttaren tränar med hästen, det beror ju på hur bra man rider, och hur bra ägaren rider.

Dessutom är det jätteskillnad på att rida ett halvblod med ba gångarter, även om den inte tävlas uppåt i klasserna, och en travare som i praktiken bara har två gångarter plus galoppen som långsiktigt projekt snarare än ridbar gångart. Jag gillade "Tant Travare", det var en rolig häst med trevligt temperament, men egentligen var det bara skritten och traven man verkligen kunde jobba i, galoppen var mer på nivån "hej och hå". Och även om man bara rider ut, så är det jätteskillnad att sitta på ett halvblod/fullblod som sträcker ut i galopp, och att sitta på en travare som galopperar.

Kan inte någon stänga tråden?

Handlade om vilka krav man kunde ha på "sin" medryttare.

Vilket fall verka det lovande för min del nu, hittat en mycket seriös person i vuxen ålder, som bedömmer hästen som en individ inte efter pris, ras. Tycker inte alls det är stor skillnad att rida halvblod och varmblod, men sen rider jag inte klassisk dressyr heller då jag tycker detta är värdelöst!

Iaf så är hon precis som mig inriktad på nh, akademiskt med lite taget ur western ridning. Alltså en lite mix av vad som jag tycker funka bra på min häst och alla andra hästar jag träffat på. Hon verkade mycket trevlig och klok så jag håller tummarna, hon kommer till helgen så då får vi se:laugh:

hittat en mycket seriös person i vuxen ålder, som bedömmer hästen som en individ inte efter pris, ras. Tycker inte alls det är stor skillnad att rida halvblod och varmblod, men sen rider jag inte klassisk dressyr heller då jag tycker detta är värdelöst!

Du biter dig själv i svansen lite med dina inlägg.
Om du har läst tråden så tror jag ingen dömer hästen efter ras och pris utan efter de förutsättningar den har. Och vissa förutsättningar är sammankollade med vad hästen är avlad för (mkt logiskt).

Sen är det sällan inriktningen det är fel på. En inrikningt är inte "värdelös". Avarter finns det gott om överallt.

Jag personligen tycker inte det är skillnad att rida ett varmblod (av bra ridhäst modell som är utbildat) och ett halvblod som är utbildat. Rider dem båda likadant och förväntar mig att det utför rörelserna lika. Men som jag skrev innan rider jag inte klassisk dressyr, och tävlar inte. Ur min synpunkt kan jag alltså inte förstå vad det gör för skillnad på rasen.
Självklart finns det vamblod som inte lyssnar på sits, som inte söker stöd, som inte är utbildade eller som helt enkelt inte har fysiken för att passa som ridhäst. Nu är inte fallet så med mitt sto så jag förstår inte hur folk kan var så trångsynta att inte ens ge en chans.

Väldigt off topic men alla andra är det ändå så. Tjej som sökte en häst att utveklas med har nu efter ett halvår ridigt sin första clear round på 50 cm :rofl: och hade innan tävlat 120. Jo vilken utveckling, hästen är dessutom 18 år och har en gammal skada så hur mycket hon kommer utvecklas undrar jag. :p Men men så länge hon är nöjd så =)

kl

man kan ha vilka krav man vill :P jag skrev inte att min var varmblod, men la dock ut bilder där man såg frysmärk. jag hade längd och viktkrav, referenskrav (för att sålla ut lite) pengakrav(fast tjejen som jag har nu som medry. betalar inte mkt iaf för hon är så bra att jag hellre har henne kvar), kunskapskrav etc. och även om jag skrev i mail etc att han var travare var det många som kom och provred men som inte jag ville ha...

men jag ville ha någon över 18 eller kontrakt med förälder.

i slutändan höll inte min nuvarande medry. många av kraven jag ställt, men som sagt, hon är så bra iaf. hon är inte GP i dressyr, men hon har samma mjuka ridstil som jag, passar bra in i stallgänget, ställer upp akut och älskar hästen mer än något annat.

Jag tycker det är värdelöst? Jag tycker inte det gynnar hästen, inte det jag vill sysslar med helt enkelt då jag inte sett meningen med det torts att jag nu ridigt det i 12 år. Men kunde aldrig riktigt få den känsla av total sammarbete. Därför bytte jag inriktning och trivs 100 gånger bättre då, akademiskt enligt mig är mer logiskt för hästen. Har ridigt klassisk dressyr upp till msv nivå, dessutom gått på hästhållning på gymnasium där vi fick träna på välubildade hästar och rida för många bra tränar med klassisk dressyr för mig är inte logiskt. Känns bara som en förfinad variant av sparka och dra, mycket handridning. Nej tack

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 071
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar