Sv: Medlemmar måste sälja lotter - hotas med inkasso
Det är väl självklart att stödmedlemmar är av nytta på ridklubbar med? Tänk till exempel på Bertil 83 som vill betala en medlemsavgift för att på så vis stödja sitt barnbarns klubb.
Är det vanligt?
Och i så fall, är Bertil 83 så handikappad att han inte ens en halv dag/år kan ställa upp på tex en blåbärshoppning och sitta på en stol och sälja kaffe?
Nej jag köper inte att det är ok att vara medlem och sedan inte ställa upp något alls ideellt! Nu tycker ni säkert jag låter hård, men jag tycker det är slött att vara medlem och låta andra sköta jobbet!
Visst, flyttar man mitt i en medlemsperiod, då kan det ju vara svårt att hjälpa till något, men då tror jag att klubben har full förståelse för att man inte kan göra sin ideella insats.
En ideell klubb lever och finns endast om det är ideella krafter som driver den. Och jag tror att väldigt många tror att eldsjälarna gör sitt enorma arbete bara för att de tycker det är kul. Visst tycker man ju ideellt arbete är kul, men eldsjälarna gör ju så mycket även pga att inte andra ställer upp!
Kan ta mig själv som exempel, jag är vad man kan kalla utbränd ideellt. Aldrig mer kommer jag att jobba ideellt mer än med tävling, det för att jag tävlar själv och vill ha tävlingar att rida och en klubb att tävla för.
Och jag vet att jag tyvärr inte är ensam! Jag vore glad om jag med gott samvete kunde säga att det är bara jag och ett fåtal till som upplevt det hela, men tyvärr, tyvärr VET jag att vi är många utbrända ideella själar!
Och jag tror att de som anser sig vara stödmedlemmar och inte behöver göra något ideellt ändå deltar någon gång på något sätt i klubben! Varför annars lösa medlemsavgift?