Medel mot fästingen!

Sv: Medel mot fästingen!

Jag väljer alltid Scalibor av den enkla anledningen att det är det som funkar.

Min hund sover i min säng, sitter med mig i soffan, badar (utan halsband), har polarhundspäls (tät underull och skyddande överhår) och blir kliad och klappad ofta. INGEN av oss i familjen har märkt något av att hon har halsbandet, förutom att vi inte är lika drabbade av fästingarna som folk omkring oss.
Min hund är 9 år gammal och vi har testat andra medel, men Scalibor är det som funkar.

Visst är man orolig och fundersam, men jag är korkad och dum, för jag har vant mig vid halsbandet och tänker inte så mkt mer på den.
(Ok, jag ligger inte och slickar på den, men det gör jag inte på min hund annars heller.)

Jag ska skaffa fram ett halsband och sätta på det så fort jag får hem det. Det är mitt tips till HeddaVovven - sätt på det nu. Ju tidigare, desto bättre skydd mot de där äckliga fästingarna.
 
Sv: Medel mot fästingen!

Kom på en sak.

Jag och vovven blir på fredag sambos med min pojkvän och hans två katter. Tror ni katterna kan påverkas av att hunden har halsbandet på sig? Om de ligger på samma platser eller så?
 
Sv: Medel mot fästingen!

Jag har satt resterna av hundens scalibor på katten,enda som hände var att katten inte heller fick fästingar.
 
Sv: Medel mot fästingen!

Ok.
Blev lite fundersam bara eftersom det står på bipacksedeln till Scalibor att den inte ska användas på katt...
 
Sv: Medel mot fästingen!

Medeln är starka, vet en hund som blev mycket sjuk av exspot. Men just därför tycker jag bättre om i fall djuret får en dos per dag istället för kanondosen dag 1. Dessutom är det ju enklare att ta bort ett halsband vid bad.
Att man inte ska använda det vid bad av hunden (eller häst om man tittar på Switch) säger ju något. Lantbrukare som måste gå speciell utbildning för att få handha bekämpningsmedel får ändå inte använda saker som är klassade så högt som exempelvis Switch...vet inte vilken klass hundmedlen ligger i.

Agnes borde du kanske kunna se på också?
 
Sv: Medel mot fästingen!

nu har jag köpt rosmarin. så idag ska det göras fästingmedel=)
 
Sv: Medel mot fästingen!

*halvt kl*

Sitter här o ska beställa Scalibor, men jag kan inte komma fram till om jag ska ha det stora eller lilla... Voffan är ca 45-46 cm om halsen (mätt som halsbandet ska sitta), tror ni att det lilla blir för kort? Spännet måste ju "ha en bit halsband" oxå..? Eller?
 
Sv: Medel mot fästingen!

Vad har du för hund?
Det står vilken storlek hunden ska ha om du läser i "bipacksedeln". Alltså...den stora är ju för stora hundar. Har med kroppsvolym snarare än halsomkrets att göra..................?
 
Sv: Medel mot fästingen!

mm dom e ganska otrevliga.

Vad jag hört så är det de enda levande som inte har någon funktion i världen. skulle vara att sprida sjukdommar då...

bara lite OT, inte mot dig utan för att det är ett roligt resonemang. det här med "funktion i världen" är helt och hållet ett mänskligt påhitt, med religiös bakgrund.

fästingar är dessutom prima fågelmat :)

TS:

det enda som verkligen fungerar på mina hundar är scalibor. så det får bli det. trist att säsongen kom igång så tidigt...:(
 
Sv: Medel mot fästingen!

Aha..! Hon väger ca 21 kg, "normal" kroppsbyggnad. När det gäller tex säkerhetsbälten/selar så måste hon ha för stor hund, men hon borde väl räknas som "medelstor" i det här fallet o ska ha det lilla?

http://heylkonsulting.se/hanna/majj19.JPG
 
Sv: Medel mot fästingen!

jaha=)

Trodde de va typ forskare som kommit fram till att vi kunde klara oss utan dom=)

Berätta gärna mer om du vill=)
 
Sv: Medel mot fästingen!

det får bli lite kort, för det hör inte alls till ämnet.

men i stort sett är det "survival of the fittest" som gäller. inget är till för något annat, utan alla arter är bara anpassade till sin omgivning. ändrar sig omgivningen ändrar sig också arten (eller dör ut). det finns ingen plan med evolutionen (människan är alltså inte kronan på verket), utan allt handlar om förmågan att producera en livskraftig avkomma.
 
Sv: Medel mot fästingen!

Till min husky som väger 24 kg just nu så har vi alltid köpt stora bandet, även när hon vägde 20 kg.
Henne räknar jag till stora hundar...så jag skule nog köpa stora bandet till din med.
 
Sv: Medel mot fästingen!

*kl*

Jag ska också iväg och införskaffa ett Scalibour strax. Provade örthalsbandet förra året en kort period och det funkade inte alls! Plockade ett antal fästingar på hunden och var lika äcklad varje gång.. Sen köpte jag Scalibour och han hade inte en enda fästing efter det! :banana:
Tydligen kan vissa katter reagera på det men om jag kommer ihåg rätt så är det om dom tex slickar på det, inte om katten och hunden vistas i samma rum. Min katt reagerade ingenting alls förra året när hunden hade det på sig.

Hörde också en veterinär säga att anledningen till att vissa hundar får utslag runt halsen av Scalibour är för att halsbandet sitter för hårt, det ska sitta rätt så löst. Nu vet jag inte om detta stämmer visserligen men det kan ju vara en tanke för dom som har överkänsliga hundar! ;)

Nä nu ska jag susa till apoteket och inhandla fästing-bortstötande medel!

Ha en underbar dag allihopa och njut av det vackra vår-vädret!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 068
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Använder ni fästingmedicin på era hundar? Min har redan börjat få fästingar efter promenad(bor på kusten...). Han blir mkt irriterad av...
2
Svar
35
· Visningar
2 547
Senast: Bison
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 063
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Vad finns det för alterativ för katt egentligen? Jag bor i en helt vansinnigt fästingtät del av Sverige, dessutom har vi mycket...
Svar
3
· Visningar
777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp