Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara förstagångshundägare i sommar och känner mig lite villrådig om hur man ska tänka.
Jag bor i Skåne och har egentligen ingen nära relation till fästingar. På hästarna hittar jag inte fler än 5 stycken på en sommar och jag har aldrig haft en själv. Jag vet att vi inte har TBE här nere, men kanske har vi också färre fästingar generellt än i övriga Sverige?
Jag kikade lite på fästingmedel och tycker att de känns... Obehagliga. Starka gifter som man ska hälla i eller på sitt levande djur i hopp om att skydda dem från fästingburna sjukdomar. Jag försökte läsa i FASS om bravecto I tablettform och det var... Inte helt enkelt. Vad jag kunde utryda var att medlet ska ta livet av leddjur när de väl börjat suga blod och får i sig substansen, men i övrigt ge ganska sällsynta biverkningar för hunden som har medlet i sig. Ska man behandla förebyggande, eller ska man vänta och se hur mycket fästingar det egentligen kommer att krypa på hunden?
Finns det giftfria varianter som funkar? Det finns ju en hel uppsjö med grejer, allt från bärnstenshalsband till halsband med dofter, till små donglar man hänger i halsbandet och på något mystiskt sätt ska avskräcka fästingarna. Är det mest humbug eller är något värt att testa?