Jag tänker att man inte ens funderar på bärnsten om man klarat sig med godkänt genom gymnasiet. Det är lika mycket humbug som tarotkort och homeopati och det är så uppenbart. Till sig själv är det naturligtvis fritt fram och jag tror mycket på kroppens förmåga till lindring av vissa (!) sjukdomar genom tro/samtal/whatever även om jag själv är ateist. Men djur är bara djur och saknar förmågan att vara religiösa eller spirituella. De ska bara skyddas mot lidande. Punkt.
TBE finns dokumenterat på Revinge Hed, hörde om smittade människor där redan för 10 år sedan. Det finns ju också andra fästingsjukdomar som smittar hundar. Jag ger bravecto, en dos brukar räcka en hel sommar. Jag är faktiskt inte alls orolig för miljöpåverkan när lantbruk och hobbyodlare sprider insekticider för kung och fosterland. Hundägarnas utsläpp är nog försumbar.
Fast att jämföra bärnsten med tarot känns ju lite konstigt, är ju knappast att någon tror att det är magiska stenar det handlar om som skickar ut signaler, utan bärnsten mot pälsen kan göra pälsen lätt statiskt, och det är därför fästingarna avstår.
Huruvida det ger någon effekt eller inte kan jag inte uttala mig om, mer än hur det sett ut på mammas hund mot min hund.