Medborgarlön för att frigöra resurser? (utbruten från Äta nyttigt är dyrt)

Varför fler kvinnor? Tror snarare på sikt att fler män skulle vara hemma. Förhoppningen är väl en meningsfull sysselsättning oavsett.
Jag skulle inte må bra av att bara vara hemma utan välja någon form av arbete.
Därför att kvinnor idag tar ut större delen av föräldraledigheten och jobbar deltid när barnen är små. Om det finns möjlighet att sluta jobba helt, så är det tyvärr troligt att kvinnor tar den möjligheten mer än män, baserat på hur vi väljer när det gäller barn och arbete idag. Det finns helt enkelt normer som gör det troligare att kvinnor är hemma och tar hand om hem och barn än att män är det.
 
Nej det gör jag inte 😅😂 Jag fattar inte varför vi är beroende av tillväxt? Varför är det aldrig nog? Betyder det att allt blir dåligt på en gång? Eller att det bara kan gå neråt? Varför mäts utveckling bara i pengar? Förutom det där Nya Zeeländska/Australiska jag läste härom dagen/veckan där det tillkommit något mer mått utöver BNP på typ lycka.

Nej och jag tänker att till syvende o sist så failar hela grejen (även det kommunistiska samhället) på att människan ÄR egoistisk av naturen. Ett rovdjur som ser till sig själv och sin grupp först.

Tänk om vi vore lite mer som hästar, behoven tillgodosedda och frid så är allt bra och bra nog ❤
Jag har en universitetslärare som blir upprörd på riktigt över att alla politiker pratar om "tillväxt", för att det är väl egentligen det sista jorden behöver för att resurser osv ska räcka till. :p
 
Hur kan det bli mer skatteintäkter när man halverar arbetsgivaravgiften? Företagen kommer ju inte ha råd att anställa dubbelt så många även om arbetsgivaravgiften halveras, eftersom lönen inte bara består av arbetsgivaravgift.

Tanken är ju att företagen kan sälja/bygga/tillverka större volymer alternativt få ut ordrar med snabbare leveranstid och på så sätt ta emot fler ordrar om de har dubbel arbetskraft. 2 för 1.
Sedan skattar man fortfarande på 2 löner.

Förhoppningsvis kunde detta också leda till mindre stress och sjukskrivningar.

(Jag inser att detta inte skulle fungera på alla företag men många tror jag. Mina tankar om detta är inget jag grottat i så de är fortfarande på lågstadienivå. Men om man ändå leker med tanken...)
 
Tanken är ju att företagen kan sälja/bygga/tillverka större volymer alternativt få ut ordrar med snabbare leveranstid och på så sätt ta emot fler ordrar om de har dubbel arbetskraft. 2 för 1.
Sedan skattar man fortfarande på 2 löner.

Förhoppningsvis kunde detta också leda till mindre stress och sjukskrivningar.

(Jag inser att detta inte skulle fungera på alla företag men många tror jag. Mina tankar om detta är inget jag grottat i så de är fortfarande på lågstadienivå. Men om man ändå leker med tanken...)
Det bygger på ett antagande om att de flesta företag har fler kunder än vad de hinner med. Vad är det som tyder på att det skulle vara så?

Att det är mycket att göra beror ju på att man pressar kostnaderna för att öka vinsten och få konkurrenskraftiga priser till kunden. Det skulle ju inte förändras av att arbetsgivaravgiften sänktes, det är en effekt av att företag konkurrerar med varandra och är vinstdrivande.
 
Jag har en universitetslärare som blir upprörd på riktigt över att alla politiker pratar om "tillväxt", för att det är väl egentligen det sista jorden behöver för att resurser osv ska räcka till. :p

Njae, snarare en smartare definition av vad som kan anses vara tillväxt. Mer resursutnyttjande av råvaror borde snarare straffas, men det är inte synonymt med vad som kan vara ekonomisk tillväxt.
 
Jag har en universitetslärare som blir upprörd på riktigt över att alla politiker pratar om "tillväxt", för att det är väl egentligen det sista jorden behöver för att resurser osv ska räcka till. :p
Jag står långt från kommunism, likaså långt från renodlad kapitalism, jag fattar heller inte varför allt går ut på tillväxt, mer vill ha mer. Är aldrig nog nog? Därför är jag också emot allt detta vad globalism innebär. Man pratar om åldrande befolkning och so what? Folk föds och dör och tillväxtkurvor går upp OCH ner och har så gjort i alla tider - måste allt bli så jäkla ivrande för att göra världen större på kortare avstånd hela tiden?
 
Jag står långt från kommunism, likaså långt från renodlad kapitalism, jag fattar heller inte varför allt går ut på tillväxt, mer vill ha mer. Är aldrig nog nog? Därför är jag också emot allt detta vad globalism innebär. Man pratar om åldrande befolkning och so what? Folk föds och dör och tillväxtkurvor går upp OCH ner och har så gjort i alla tider - måste allt bli så jäkla ivrande för att göra världen större på kortare avstånd hela tiden?

Jag är ju typ tvärtom fast kanske ändå lik dig, jag fattar inte vårt behov av gränser men inte heller hur vi bara SKA ha tillgång till hela världen/alla avstånd ska vara så korta. Nog borde verkligen vara nog!
 
Jag står långt från kommunism, likaså långt från renodlad kapitalism, jag fattar heller inte varför allt går ut på tillväxt, mer vill ha mer. Är aldrig nog nog? Därför är jag också emot allt detta vad globalism innebär. Man pratar om åldrande befolkning och so what? Folk föds och dör och tillväxtkurvor går upp OCH ner och har så gjort i alla tider - måste allt bli så jäkla ivrande för att göra världen större på kortare avstånd hela tiden?
Och liberalism. Det som fungerat bäst är en rimlig balans mellan dem. Dessutom alla samhällen som styrts utifrån en ideologi har slutat i totalitarism, ett samhälle är helt enkelt för komplext för att låta sig styras utifrån en ideologi och samtidigt vara en demokrati.
 
Jag är ju typ tvärtom fast kanske ändå lik dig, jag fattar inte vårt behov av gränser men inte heller hur vi bara SKA ha tillgång till hela världen/alla avstånd ska vara så korta. Nog borde verkligen vara nog!
Ja för mig är gränserna både viktiga och nödvändiga och milt sagt grundläggande för att samhällen ska kunna fungera. Hittills har jag inte sett, läst eller hört någon förklaring till att det skulle vara bra utan gränser på ett realistiskt sätt.
 
Och liberalism. Det som fungerat bäst är en rimlig balans mellan dem. Dessutom alla samhällen som styrts utifrån en ideologi har slutat i totalitarism ett samhälle är helt enkelt för komplext för att låta sig styras utifrån en ideologi och samtidigt vara en demokrati.
Hm, alla samhällen styrs utifrån någon form av ideologi, demokrati är en sådan till exempel. Socialdemokratin är i högsta grad en ideologi och man kan tycka vad man vill om den, men sossarna har styrt vårt land länge, råder det totalitarism eller har rått det?
 
Ja för mig är gränserna både viktiga och nödvändiga och milt sagt grundläggande för att samhällen ska kunna fungera. Hittills har jag inte sett, läst eller hört någon förklaring till att det skulle vara bra utan gränser på ett realistiskt sätt.

Inte jag heller. Och även det faller för mig ner till människan som rovdjur. Jag tror inte det går att ha min utopi men jag vill 😁
 
Och alltså jag är så glad o tacksam att vi är inne på sida 8 utan bråk om någon liten detalj o derailande. Fan vad buke är grymt ändå, heja oss 😁🙏
 
Hm, alla samhällen styrs utifrån någon form av ideologi, demokrati är en sådan till exempel. Socialdemokratin är i högsta grad en ideologi och man kan tycka vad man vill om den, men sossarna har styrt vårt land länge, råder det totalitarism eller har rått det?
Demokrati är inte vad man traditionell brukar beteckna som en politisk ideologi och SAP har knappast varit ideologiska i sitt styre, snarare tvärtom. Hittade den här bilden på wiki som schematiskt beskriver olika politiska ideologier:
250px-Politicalquad.svg.png
 
Inte jag heller. Och även det faller för mig ner till människan som rovdjur. Jag tror inte det går att ha min utopi men jag vill 😁
Vi är jägare och karnivorer, men vi är civiliserade (nåja) men också territoriella varelser. En sån upp och nedvändning på vår civilisation som du vill ha, kan helt enkelt inte vara möjlig. Som sagt - det är en utopi :)
 
Tyvärr dåligt. De får massor med förmåner för att stanna här.
Vilka då?

Tänker du på Facebook?

Svenska banker t.ex. kan inte flytta utomlands.

Det är sällan företagsledare hotar med utlandsflytt.

Jag har egentligen inte hört det sedan 4:e oktoberrörelsens glansdagar.

Det är oftare partigängare i den borgerliga sfären, oftast neoliberaler, som hotar alla förslag om att förändra skattestrukturerna mer fundamentalt, så att mer av företagsvinsterna skulle gå tillbaka rill samhället, som drar den där skrönan med att flytta utomlands.

Och sedan så repeterar papegojorna som röstar efter egennytta enbart detta, för att trycka ner sina meningsmotståndare, utan att det finns riktig substans bakom skitsnacket.
 
Ja för mig är gränserna både viktiga och nödvändiga och milt sagt grundläggande för att samhällen ska kunna fungera. Hittills har jag inte sett, läst eller hört någon förklaring till att det skulle vara bra utan gränser på ett realistiskt sätt.
Ja, på något sätt så behöver vi människor få lov att tillhöra vår flock. Vi tycks behöva/vilja ha gemenskap.

Så för mycket globalism är något som gemene man verkar misstrivas med,
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp