Medborgarlön kan också gå under termen basinkomst. Varför skulle det vara en annan diskussion? Principen kan ju fortfarande vara densamma. Och "behöver", kan ju se olika ut. Fortfarande kan det vara baserat på inkomst. 5000 till den som har en årsinkomst under en viss summa (eller ingen årsinkomst alls), 500 till den som tjänar över en viss årsinkomst tillsammans med indraget barnbidrag. Och flera nivåer däremellan. Jag har mycket svårt att tro att den där femhundringen skulle vara incitament nog att sluta arbeta fredagar.
Fortfarande så ser jag ingen mening med att lägga den femhundringen på de som tillhör samhällets övre hälft när den skulle kunna gå till bättre saker. Till de behövande. Fler kritor i skolan eller fler assistanstimmar för någon, vad de nu skulle kunna vara.
Jag ser absolut en mening i att lägga mer resurser på att skapa en bättre levnadsstandard för låginkomsttagare, sjuka mfl. I min mening ska ett fungerande bidragssystem täcka detta. Det gör det inte i dagsläget, men det innebär inte att jag anser att systemet behöver bytas ut helt. Lite så tänker jag. Pengar, omsorg, skydd, vård, hjälpinsatser mm. till de som behöver. Inte till de som inte behöver.