Jag säger inte emot dig men jag tror också att det inte nödvändigtvis måste vara det ena eller andra när det kommer till det. Hur fastlåst man är i fattigdom och utanförskap är ju beroende av flera faktorer och främst då vilka möjligheter man har.
Jag har ingen praktisk lösning på detta men ponera att vi på magiskt vis kunde fått en bättre arbetsförmedling. Alltså inte en som bara håller koll på när de kan dra in din a-kassa utan faktiskt hjälper dig att hitta ett jobb, efter din förmåga med dina förutsättningar.
Sjukskrivningarna ökar, jag tycker det säger att mer om hur arbetssystemet fungerar än vi människor, för jag tror inte att vi i allmänhet blir sjukare utan det är systemet som gör oss så.
Så att jobba för att få ner sjukskrivningarna är positivt för alla. Om de som är sjukskrivna mår bättre är det bra, men om de inte jobbar mer så är det inte tillräckligt bra om du förstår hur jag menar?
Om det här ska lösas med sex timmars arbetsdag, bättre lagar kring anställning eller hur som vet jag inte riktigt, men lösas borde det ju.
I övrigt tycker jag att jag fick bra och tänkvärda svar av er som svarade på min grundfråga