Medborgarlön för att frigöra resurser? (utbruten från Äta nyttigt är dyrt)

Det jag inte fattar är varför höginkomsttagarna är de som man absolut måste sänka skatten för. Själv anser jag att tex en uska borde få större skattsänkning (procentuellt och faktiskt) än någon som tjänar 100,000 kr+ i månaden. Skulle dessutom spara staten pengar.

Det måste man inte, men å andra sidan är skatteintäkter nästan noll då så få har de inkomsterna. Med de effekter som uppstår är det många forskare som anser att effekten istället är negativ på skatteintäkten. Därför blir det ganska tokigt när man ställer de skatteförändringarna mot varandra på olika sätt.

Det är inte höga inkomster och inkomstklyftor som är det huvudsakliga problemet med ekonomiska klyftor, det är kapitalkoncentrationen.
 
De betalar ju redan HALVA sin lön över taket i skatt, snyft snyft, så mycket mer de bidrar med än tex en städare 🙄

Jag vill inte ironisera eller sprida dålig stämning i denna tråden utan det är alltså faktiska irlargument hos mig. Det är då jag vill vara en kommunistisk diktator.
Det argumentet är ju bara idiotiskt (från höginkomsttagarna alltså). Däremot har jag inga större problem med att folk tjänar pengar på den nivån. Jag ser det som bra mycket bättre att företagen ökar lönerna till sina anställda än sitter på vinsterna själva. Det genererar ju dessutom mer skatt till staten, så jag har svårt att se det negativa.
 
Aha, ytterligare ett av de ideologisk styrda argumenten, som omöjliggör alla slags förändring av det ekonomiska systemet!

Att inget går att förändra, har motbevisats många gånger...

Propagandan från neoliberalismen/marknadsliberalismen, bygger på att trycka ner all diskussion om- och hur vi, folket, med demokratiska medel ska kunna förändra världen till det bättre för folket.

Globaliseringen och propagandan för denna gränslöshet, är avsedd för att försätta "vanligt folk" i vanmakt, och strypa de demokratiska nationalstaternas från att ens försöka stoppa marschen mot en superrik elit, som i själva verket styr med olika former av hot.

Resultatet av den propagandan ser vi idag, med framväxt av nynationalism och nyfascism, i Sverige är det en stor grupp av väljare som i sin vanmakt tyr sig till Sverigedemokraterna, som har enkla lösningar på alla samhällsproblem.
Bevarandet av nationalstatens möjlighet till självbestämmande förutsätter väl en viss grad av nationalism?
 
Globaliseringen och propagandan för denna gränslöshet, är avsedd för att försätta "vanligt folk" i vanmakt, och strypa de demokratiska nationalstaternas från att ens försöka stoppa marschen mot en superrik elit, som i själva verket styr med olika former av hot.
Vilka är hoten? Jag ser snarare att det handlar om att en relativt stor grupp, kanske 5-10 % av befolkningen, som i varierande utsträckning gynnas som individer av ett liberaliserat och globaliserat samhälle. Det är också en grupp med mycket stort politiskt inflytande, i synnerhet genom att politiker kan räknas dit, och det gör att i stort sett alla politiska beslut går i den riktningen.
 
Det var ju inte riktigt svar på min fråga, som var helt ärligt ställd alltså 🙂 Det är ju skillnad på svenskt kött och utländskt tex fastän båda går att köpa i Sverige eller mer konkret vad menar du?



Till tråden:ä
Jag har verkligen svårt att fatta det där med ekonomi, så mycket låter så ologiskt för mig. Så hoppas ingen i tråden uppfattar mina frågor som bara ifrågasättande eller dumförklarande!
Det var ett ärligt svar :) Ta ett exempel, Sverige beslutar att höja bolagsskatten med 10 % procent, från ~20 till 30 %. Genom fri rörlighet av kapital kan ett företag enkelt komma undan det genom att flytta vinsten till ett moderbolag med säte i ett annat land. När det gäller fysisk produktion finns det en viss tröghet men med fri rörlighet av varor och låga kostnader för transport kommer en flytt ändå att ske om det finns en ekonomisk vinst att göra. Med fri rörlighet av kapital, varor och tjänster finns det ingen reell möjlighet att som enskilt land höja skatter eller införa hårdare regler på miljöområdet, när det gäller djurskydd o.s.v., vi bestämmer helt enkelt inte längre över detta själv.
 
Det var ett ärligt svar :) Ta ett exempel, Sverige beslutar att höja bolagsskatten med 10 % procent, från ~20 till 30 %. Genom fri rörlighet av kapital kan ett företag enkelt komma undan det genom att flytta vinsten till ett moderbolag med säte i ett annat land. När det gäller fysisk produktion finns det en viss tröghet men med fri rörlighet av varor och låga kostnader för transport kommer en flytt ändå att ske om det finns en ekonomisk vinst att göra. Med fri rörlighet av kapital, varor och tjänster finns det ingen reell möjlighet att som enskilt land höja skatter eller införa hårdare regler på miljöområdet, när det gäller djurskydd o.s.v., vi bestämmer helt enkelt inte längre över detta själv.

Tack för förtydligande! Men för mig just nu hänger det lite löst när du svarar vad som skulle ske och inte vad nuläget faktiskt är just nu. Det var svaret jag syftade på att jag saknade :) Jag upplever ju att vi har skillnader nu, det gör du väl också? Eller? Men du tänker att skillnaderna kommer bli mindre, att vi som enskilt land får svårare och svårare att skilja oss från resten av världen och därför skulle sådana här förslag som medborgarlön vara svårt att införa?
 
Vilka är hoten? Jag ser snarare att det handlar om att en relativt stor grupp, kanske 5-10 % av befolkningen, som i varierande utsträckning gynnas som individer av ett liberaliserat och globaliserat samhälle. Det är också en grupp med mycket stort politiskt inflytande, i synnerhet genom att politiker kan räknas dit, och det gör att i stort sett alla politiska beslut går i den riktningen.
Du menar att en elit på 5-10 % ska gynnas, på bekostnad av majoriteten bestående av 90-95 ?
 
Tack för förtydligande! Men för mig just nu hänger det lite löst när du svarar vad som skulle ske och inte vad nuläget faktiskt är just nu. Det var svaret jag syftade på att jag saknade :) Jag upplever ju att vi har skillnader nu, det gör du väl också? Eller? Men du tänker att skillnaderna kommer bli mindre, att vi som enskilt land får svårare och svårare att skilja oss från resten av världen och därför skulle sådana här förslag som medborgarlön vara svårt att införa?
Jag ser ganska små skillnader i nuläget och de blir hela tiden mindre och mindre, främst då inom EU. Medborgarlön är en annan sak, det påverkar inte direkt villkoren för företag och det är främst där jag inte ser någon möjlighet att förändra med det EU vi har idag.
 
Till tråden:
Jag har verkligen svårt att fatta det där med ekonomi, så mycket låter så ologiskt för mig. Så hoppas ingen i tråden uppfattar mina frågor som bara ifrågasättande eller dumförklarande!

Det är svårt. Jag var inne och naggade lite i kanten på nationalekonomin när jag läste till statsvetare. Det är extremt komplicerat och jag valde att inte läsa vidare inom det eftersom jag helt enkelt inte tror att jag kommer att klara av det. Men det gör också att jag ofta ifrågasätter när jag anser att folk simplifierar någonting väldigt komplext. Jag sitter inte alls på några svar själv, och jag uppskattar diskussioner där vi kan teoretisera och vända och vrida, men ja fy tusan så svårt det är.
 
Tack för förtydligande! Men för mig just nu hänger det lite löst när du svarar vad som skulle ske och inte vad nuläget faktiskt är just nu. Det var svaret jag syftade på att jag saknade :) Jag upplever ju att vi har skillnader nu, det gör du väl också? Eller? Men du tänker att skillnaderna kommer bli mindre, att vi som enskilt land får svårare och svårare att skilja oss från resten av världen och därför skulle sådana här förslag som medborgarlön vara svårt att införa?
Det är därför den vissa marknadsliberala så omhuldade frihandeln bl.a. måsta begränsas.

För harmoniseringen, hamnar alltid på sämsta nivån vad avser sociala regelverk, lönenivå, miljöregle..

Och reglerna ligger på den nivå dom maxmerar vinst och rikedom till de som har kontrollen på kapitalet.
Samtidigt urholkas nationalstaterna, demokratin för befolkningen blir värdelös, och de blir storföretagen och deras superrika ägare, som i själva verket bestämmer.

Den här sortens globaliserat samhälle, är kapitalisternas, de neoliberalas, våta dröm, där vanligt folk bara är något slags statister, är vi redan på väg mot.
 
Det är därför den vissa marknadsliberala så omhuldade frihandeln bl.a. måsta begränsas.

För harmoniseringen, hamnar alltid på sämsta nivån vad avser sociala regelverk, lönenivå, miljöregle..

Och reglerna ligger på den nivå dom maxmerar vinst och rikedom till de som har kontrollen på kapitalet.
Samtidigt urholkas nationalstaterna, demokratin för befolkningen blir värdelös, och de blir storföretagen och deras superrika ägare, som i själva verket bestämmer.

Den här sortens globaliserat samhälle, är kapitalisternas, de neoliberalas, våta dröm, där vanligt folk bara är något slags statister, är vi redan på väg mot.
:bow::bow::bow::bow:
 
Nu har jag inte läst alla inlägg, tycker det hela är intressant men tror inte alls på medborgarlön.
Det jag skulle vilja se är att det underlättas BETYDLIGT att anställa och gynna folk som vill starta eget.
Sänk avgifterna så att det finns ekonomi i att anställa folk - bland annat..
 
Nu har jag inte läst alla inlägg, tycker det hela är intressant men tror inte alls på medborgarlön.
Det jag skulle vilja se är att det underlättas BETYDLIGT att anställa och gynna folk som vill starta eget.
Sänk avgifterna så att det finns ekonomi i att anställa folk - bland annat..
Nu är det ju inte arbetslösa som är de fattigaste grupperna utan sjuka och andra som står helt utanför arbetsmarknaden av andra skäl.
 
Nu är det ju inte arbetslösa som är de fattigaste grupperna utan sjuka och andra som står helt utanför arbetsmarknaden av andra skäl.
Men medborgarlön kommer väl arbetslösa till gagn, eller? Om det inte fanns några arbetslösa - i princip pga att arbetsmarknadsläget är helt förändrat - så är det bara de sjukskrivna kvar? (och där hoppar sjukbidrag in)

Någon som vet, hur mycket betalas ut till arbetslösa per månad och hur mycket betalas ut i sjukpenning? Vore intressant att se, jag har ingen aning :)
 
Men medborgarlön kommer väl arbetslösa till gagn, eller? Om det inte fanns några arbetslösa - i princip pga att arbetsmarknadsläget är helt förändrat - så är det bara de sjukskrivna kvar? (och där hoppar sjukbidrag in)

Någon som vet, hur mycket betalas ut till arbetslösa per månad och hur mycket betalas ut i sjukpenning? Vore intressant att se, jag har ingen aning :)

Från staten tänker du?
 
Men medborgarlön kommer väl arbetslösa till gagn, eller? Om det inte fanns några arbetslösa - i princip pga att arbetsmarknadsläget är helt förändrat - så är det bara de sjukskrivna kvar? (och där hoppar sjukbidrag in)

Någon som vet, hur mycket betalas ut till arbetslösa per månad och hur mycket betalas ut i sjukpenning? Vore intressant att se, jag har ingen aning :)
Det är inte bidrag det är ersättning. Sjukpenning får du om du är sjukskriven, anses man ha en permanent nedsättning får man sjukersättning vilket ersätter sjukpension.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/sjukersattning
Om du har arbetat
Om du har arbetat får du 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Du kan som mest få 18 803 kronor före skatt per månad.
Minimera
Om du har haft låga inkomster eller inga alls

Om du inte har arbetat eller haft låga inkomster får du garantiersättning. Hur mycket du kan få i garantiersättning beror på din ålder och hur länge du har bott i Sverige.
Om du har hel ersättning och har fyllt:
  • 19 år men inte 21 år får du 8 641 kronor före skatt i månaden
  • 21 år men inte 23 år får du 8 835 kronor före skatt i månaden
  • 23 år men inte 25 år får du 9 029 kronor före skatt i månaden
  • 25 år men inte 27 år får du 9 223 kronor före skatt i månaden
  • 27 år men inte 29 år får du 9 416 kronor före skatt i månaden
  • 29 år men inte 30 år får du 9 610 kronor före skatt i månaden
  • 30 år får du 9 804 kronor före skatt i månaden
A-kassa betalas ju in av de anställda själva och är inte en statlig kostnad. Det är socialbidrag som betalas ut av kommunerna i de fall man inte har någon övrig inkomst.
 
Det där tror jag också på, för handen på hjärtat - jag ser inte många, inklusive mig, som jobbar alla dessa åtta timmar på min arbetsplats. Det är fikapauser, pratstunder etc. Jag skulle personligen föredra att göra allt man ska och ta de där pauserna efter jobbet, men så är det inte.
Och på många arbetsplatser är det tvärtom, man har knappt lunchrast då man har så mkt att göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp