Medborgarlön för att frigöra resurser? (utbruten från Äta nyttigt är dyrt)

Det finns väl redan? Fast det är skitlågt, typ 60.000 kr eller nåt sånt, har jag för mig.

Personligen skulle jag inte gilla det. En sänkning för låginkomsttagare av olika slag kan vara rimlig men det är viktigt att känna att man bidrar till samhället.

Håller med, det är en gemensam kassa man ska betala till. Det håller ihop bättre om så många som möjligt känner att de bidrar, även om det tekniskt skulle spela mindre roll, netto som netto. Finns en risk att det blir en känsla av att ”rika” som ger ”allmosor” åt den som behöver stöd, när det blir onödigt tydligt vem som betalar in och vem som behöver utbetalningar.
 
Håller med, det är en gemensam kassa man ska betala till. Det håller ihop bättre om så många som möjligt känner att de bidrar, även om det tekniskt skulle spela mindre roll, netto som netto. Finns en risk att det blir en känsla av att ”rika” som ger ”allmosor” åt den som behöver stöd, när det blir onödigt tydligt vem som betalar in och vem som behöver utbetalningar.
Ja precis.
Visst skulle samma summa jag får ut efter skatt kunna betalas ut som det är utan skatt istället, det gör ju ingen skillnad alls rent matematiskt, men... Nej tack. Bidrar gör vi ju oavsett i form av moms och sådär men det syns ju inte på samma vis som i deklarationen.
Personligen är jag en ren förlustaffär för samhället, har alltid varit och kommer alltid vara. Men att betala skatt gör det mindre påtagligt.
 
Håller med, det är en gemensam kassa man ska betala till. Det håller ihop bättre om så många som möjligt känner att de bidrar, även om det tekniskt skulle spela mindre roll, netto som netto. Finns en risk att det blir en känsla av att ”rika” som ger ”allmosor” åt den som behöver stöd, när det blir onödigt tydligt vem som betalar in och vem som behöver utbetalningar.

Det är den där känslan som för mig gör det så himla svårt att hantera tex tiggare, jag blir liksom överväldigad av mina privilegier. Är väldigt glad det är så lätt att stötta välgörenhetsorganisationer på månadsbasis. Hade inte haft ett jota emot om min inkomst kapades i samband med att de som är fattigare än mig fick mer trygghet i sin ekonomi, trots att jag själv inte förmår att ta det steget i nuläget (att skänka ännu mer alltså).

För mig är det dock också ett stort dilemma i diskussionen kring medborgarlön o liknande mer drastiska metoder. Hur många hade som jag själv "inte haft ett jota emot det"? Jag är rätt säker på att vi är alldeles för få. Och hur jobbar vi med den frågan? Det hänger ju alldeles för mycket ihop (fast kanske är en annan tråd? 😅).
 
Viktigt poäng jag inte tänkte på! Men det låter ju helt självklart när du säger det.
Jag tycker det är ett nonsensargument. Medborgarlön är ju samma fast ett steg längre, enligt samma argumentation innebär det då att du inte bara inte bidrar till samhället utan också är direkt tärande. Dessutom betalar alla skatt via sin konsumtion genom moms och andra direktskatter. Inget hindrar heller att den som vill frivilligt betalar in extra skatt, men vad jag vet är det ytterst få som har den viljan.
 
Jag tycker det är ett nonsensargument. Medborgarlön är ju samma fast ett steg längre, enligt samma argumentation innebär det då att du inte bara inte bidrar till samhället utan också är direkt tärande. Dessutom betalar alla skatt via sin konsumtion genom moms och andra direktskatter. Inget hindrar heller att den som vill frivilligt betalar in extra skatt, men vad jag vet är det ytterst få som har den viljan.

För min innehåller medborgarlön samma argument fast blir ju inte lika "utpekade" om alla får medborgarelön sas.

Sedan håller jag väl inte helt med dig men du har en poäng i att vi kan ju trycka mer på att alla bidrar med momsen! :)
 
För min innehåller medborgarlön samma argument fast blir ju inte lika "utpekade" om alla får medborgarelön sas.

Sedan håller jag väl inte helt med dig men du har en poäng i att vi kan ju trycka mer på att alla bidrar med momsen! :)
Jag hänger inte med i resonemanget. Tanken med medborgarlön är väl att de utan inkomst skall få ett bidrag motsvarande någon form av miniminivå för att klara sig? Alla kan inte få medborgarlön. En skattefrihet upp till en viss miniminivå blir ett mellanting mellan dagens system där även mycket låga inkomster beskattas ganska högt och en medborgarlön till dem med låga eller inga inkomster.
 
Jag hänger inte med i resonemanget. Tanken med medborgarlön är väl att de utan inkomst skall få ett bidrag motsvarande någon form av miniminivå för att klara sig? Alla kan inte få medborgarlön. En skattefrihet upp till en viss miniminivå blir ett mellanting mellan dagens system där även mycket låga inkomster beskattas ganska högt och en medborgarlön till dem med låga eller inga inkomster.

Är det? Jag tycker det inte framkommit något konkret alls vad medborgarlön faktiskt skulle innebära 😅 Det känns lite som att vi i tråden nog har lite olika bilder av vad det skulle innebära och därmed inte alltid diskuterar samma sak kanske?
 
Jag tänker att frågan om medborgarlön handlar om hur vi tänker oss att pengar fördelas. Idag är arbete den främsta fördelningsmekanismen. Samtidigt är det ekonomiska systemet minst lika beroende av att vi konsumerar som av att vi arbetar.

Mot bakgrund av det, tycker jag att medborgarlön är lite intressant.

Mitt främsta motargument är nog dock att det troligen skulle låsa människor vid fattigdom, och det skulle bli samma människor som redan är det ekonomiska systemets svagaste.
 
Men vad innebär medborgarlön för dig?

Jag vet faktiskt inte alls, är inte alls påläst! Men bla något som diskuterades här uppfattade jag som att alla skulle få en fast summa som medborgarlön. Ville man ha mer jobbade man och fick lön för det. Jag ser dock inte alls hur det skulle gå ihop, därav flitigt följande av era diskussioner här!

Eller så fattade jag bara fel.

Det beror väl lite på hur stor omställning man tänker sig, om det är något som ska införas nu eller om man diskuterar en målbild osv. Och jag är oftast totalt utanför boxen när jag filosoferar, tycker det är intressant att inte bara mötas av/tänka "det går inte".

Om jag bara tänker att vi alla skulle få säg 10 000 extra kr ut i månaden rakt av (det är här det blir trist när folk ba "men varifrån ska de komma??" jag älskar att spåna helt fritt! Lösningen är inte målet för mig men kan ingå). Då hade kanske många gått ner i tid. Fler arbetstillfällen hade då kanske skapats (om man går ner till bibehållen ekonomi o fortsätter spendera typ som innan). Kanske hade det blivit fler folk som jobbade fast procentuellt jobbas det lika mycket som innan. I sådana fall hade ju fler haft mer att röra sig med. Hade det betalat de där 10 000 kronorna? Kanske inte alls. Hade sjuka blivit friskare av mindre stress? Hade administrationen av andra ekonomiska skyddsnät minskat? Hur hade vi påverkats av att alla hade samma grundtrygghet map exakta kronor/månad? Hade klyftorna blivit mindre?

Så många frågor 😅
 
Jag tänker att frågan om medborgarlön handlar om hur vi tänker oss att pengar fördelas. Idag är arbete den främsta fördelningsmekanismen. Samtidigt är det ekonomiska systemet minst lika beroende av att vi konsumerar som av att vi arbetar.

Mot bakgrund av det, tycker jag att medborgarlön är lite intressant.

Mitt främsta motargument är nog dock att det troligen skulle låsa människor vid fattigdom, och det skulle bli samma människor som redan är det ekonomiska systemets svagaste.

Hur tänker du låsa människor vis fattigdom? Isolering från andra iom inget jobb tex?
 
Jag vet faktiskt inte alls, är inte alls påläst! Men bla något som diskuterades här uppfattade jag som att alla skulle få en fast summa som medborgarlön. Ville man ha mer jobbade man och fick lön för det. Jag ser dock inte alls hur det skulle gå ihop, därav flitigt följande av era diskussioner här!

Eller så fattade jag bara fel.

Det beror väl lite på hur stor omställning man tänker sig, om det är något som ska införas nu eller om man diskuterar en målbild osv. Och jag är oftast totalt utanför boxen när jag filosoferar, tycker det är intressant att inte bara mötas av/tänka "det går inte".

Om jag bara tänker att vi alla skulle få säg 10 000 extra kr ut i månaden rakt av (det är här det blir trist när folk ba "men varifrån ska de komma??" jag älskar att spåna helt fritt! Lösningen är inte målet för mig men kan ingå). Då hade kanske många gått ner i tid. Fler arbetstillfällen hade då kanske skapats (om man går ner till bibehållen ekonomi o fortsätter spendera typ som innan). Kanske hade det blivit fler folk som jobbade fast procentuellt jobbas det lika mycket som innan. I sådana fall hade ju fler haft mer att röra sig med. Hade det betalat de där 10 000 kronorna? Kanske inte alls. Hade sjuka blivit friskare av mindre stress? Hade administrationen av andra ekonomiska skyddsnät minskat? Hur hade vi påverkats av att alla hade samma grundtrygghet map exakta kronor/månad? Hade klyftorna blivit mindre?

Så många frågor 😅
Okej, då tror jag att jag förstår, mer som ett tankeexperiment och inte ett möjligt verkligt genomförande :)
 
Okej, då tror jag att jag förstår, mer som ett tankeexperiment och inte ett möjligt verkligt genomförande :)

Man vet ju aldrig vad 1000 olika tankeexperiment leder till 😁 Jag är en sådan som letar nya kunskaper och insikter i precis allt, samlar som en liten hamster. Så får man se vad som är praktiskt att plocka ihop längs vägen typ.
 
Hur tänker du låsa människor vis fattigdom? Isolering från andra iom inget jobb tex?
Sen är det ju inte så att människor inte låses in i fattigdom nu. Liberal kapitalism varken vill eller kan skapa säkerhet och trygghet på den punkten.

Men att då, när vi redan lever med de många negativa effekterna av marknadsekonomin, med politiska medel införa något som trots goda intentioner riskerar att förvärra för fler, kan ju gå illa.

Allra minst skulle medborgarlön behöva utredas rejält. Tanken att det är vårt medborgarskap, vår bas för att vara politiska subjekt, som berättigar oss till förnedringsfri försörjning, är ju rimlig, tycker jag. Jag har aldrig riktigt lyckats omfamna idén att arbetet har funktioner som vår blotta existens borde ha.
 
Jag vet faktiskt inte alls, är inte alls påläst! Men bla något som diskuterades här uppfattade jag som att alla skulle få en fast summa som medborgarlön. Ville man ha mer jobbade man och fick lön för det. Jag ser dock inte alls hur det skulle gå ihop, därav flitigt följande av era diskussioner här!

Eller så fattade jag bara fel.

Det beror väl lite på hur stor omställning man tänker sig, om det är något som ska införas nu eller om man diskuterar en målbild osv. Och jag är oftast totalt utanför boxen när jag filosoferar, tycker det är intressant att inte bara mötas av/tänka "det går inte".

Om jag bara tänker att vi alla skulle få säg 10 000 extra kr ut i månaden rakt av (det är här det blir trist när folk ba "men varifrån ska de komma??" jag älskar att spåna helt fritt! Lösningen är inte målet för mig men kan ingå). Då hade kanske många gått ner i tid. Fler arbetstillfällen hade då kanske skapats (om man går ner till bibehållen ekonomi o fortsätter spendera typ som innan). Kanske hade det blivit fler folk som jobbade fast procentuellt jobbas det lika mycket som innan. I sådana fall hade ju fler haft mer att röra sig med. Hade det betalat de där 10 000 kronorna? Kanske inte alls. Hade sjuka blivit friskare av mindre stress? Hade administrationen av andra ekonomiska skyddsnät minskat? Hur hade vi påverkats av att alla hade samma grundtrygghet map exakta kronor/månad? Hade klyftorna blivit mindre?

Så många frågor 😅
Du kanske tycker det är trist att folk försöker vara realistiska, jag tycker det är helt meningslöst att prata om förändring om man inte alls ska diskutera hur det skulle genomföras.

Det blir liksom önskebrunnsnivå på det hela. Jag vill ha ett samhälle utan fattigdom, rasism, sexism där alla är lyckliga och glada, jobbar lagom mycket och aldrig är sjuka. Hurra hurra.

Tanken på medborgarlön ÄR intressant, men det går ju inte att låtsas att det inte kommer med ett par ganska stora frågetecken som bör besvaras. Det ÄR relevant var pengarna ska komma ifrån.
 
Allra minst skulle medborgarlön behöva utredas rejält. Tanken att det är vårt medborgarskap, vår bas för att vara politiska subjekt, som berättigar oss till förnedringsfri försörjning, är ju rimlig, tycker jag. Jag har aldrig riktigt lyckats omfamna idén att arbetet har funktioner som vår blotta existens borde ha.
Jag har problem att förstå hur du tänker här. Ett drägligt liv förutsätter ju mer eller mindre att andra människor ska producera mat åt en, utbilda ens barn, ta hand om en när en blir gammal osv. Menar du att man enbart genom sin blotta existens borde ha rätt att kräva fullservice från sina medmänniskor?

Jag menar inte att låta spydig, jag får bara inte ihop det alls.
 
Jag har problem att förstå hur du tänker här. Ett drägligt liv förutsätter ju mer eller mindre att andra människor ska producera mat åt en, utbilda ens barn, ta hand om en när en blir gammal osv. Menar du att man enbart genom sin blotta existens borde ha rätt att kräva fullservice från sina medmänniskor?

Jag menar inte att låta spydig, jag får bara inte ihop det alls.
Ja, jo, jag tycker att din mänsklighet är viktigare och värdefullare än din arbetskapacitet och det arbete du utför.

Jag har ingen färdig tankegång här. Men ett stort problem är ju att vi konsumerar för mycket av allt, från hallon mitt i vintern till flygresor. Samtidigt handlar politiken om "arbetslinje", dvs alla ska jobba heltid, helst. Så då måste vi jobba för att producera och konsumera för att hålla produktionen igång. Och arter dör ut och klimatet skenar och människor blir sjuka av sina jobb.

Där nånstans tänker jag att jobba mindre bidrar till att lösa många problem. Färre miljöskadliga produkter och tjänster i omlopp.

Men jag spånar mest. Det här är verkligen inte nån sorts politiska förslag från min sida. Bara tankar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp