Jag vet faktiskt inte alls, är inte alls påläst! Men bla något som diskuterades här uppfattade jag som att alla skulle få en fast summa som medborgarlön. Ville man ha mer jobbade man och fick lön för det. Jag ser dock inte alls hur det skulle gå ihop, därav flitigt följande av era diskussioner här!
Eller så fattade jag bara fel.
Det beror väl lite på hur stor omställning man tänker sig, om det är något som ska införas nu eller om man diskuterar en målbild osv. Och jag är oftast totalt utanför boxen när jag filosoferar, tycker det är intressant att inte bara mötas av/tänka "det går inte".
Om jag bara tänker att vi alla skulle få säg 10 000 extra kr ut i månaden rakt av (det är här det blir trist när folk ba "men varifrån ska de komma??" jag älskar att spåna helt fritt! Lösningen är inte målet för mig men kan ingå). Då hade kanske många gått ner i tid. Fler arbetstillfällen hade då kanske skapats (om man går ner till bibehållen ekonomi o fortsätter spendera typ som innan). Kanske hade det blivit fler folk som jobbade fast procentuellt jobbas det lika mycket som innan. I sådana fall hade ju fler haft mer att röra sig med. Hade det betalat de där 10 000 kronorna? Kanske inte alls. Hade sjuka blivit friskare av mindre stress? Hade administrationen av andra ekonomiska skyddsnät minskat? Hur hade vi påverkats av att alla hade samma grundtrygghet map exakta kronor/månad? Hade klyftorna blivit mindre?
Så många frågor