Då är jag med tror jag!Ja, jo, jag tycker att din mänsklighet är viktigare och värdefullare än din arbetskapacitet och det arbete du utför.
Jag har ingen färdig tankegång här. Men ett stort problem är ju att vi konsumerar för mycket av allt, från hallon mitt i vintern till flygresor. Samtidigt handlar politiken om "arbetslinje", dvs alla ska jobba heltid, helst. Så då måste vi jobba för att producera och konsumera för att hålla produktionen igång. Och arter dör ut och klimatet skenar och människor blir sjuka av sina jobb.
Där nånstans tänker jag att jobba mindre bidrar till att lösa många problem. Färre miljöskadliga produkter och tjänster i omlopp.
Men jag spånar mest. Det här är verkligen inte nån sorts politiska förslag från min sida. Bara tankar.
Jag föreställer mig nog att jobba och tjäna mycket inte nödvändigtvis behöver leda till miljöskadlig konsumtion. Egentligen skulle ju resurserna som skapas av många som jobbar mycket kunna läggas på att förbättra miljöarbete och arbetsvillkor samtidigt som det ger mer resurser till samhället.