Medborgarlön för att frigöra resurser? (utbruten från Äta nyttigt är dyrt)

Från staten tänker du?
Försäkringskassan och a-kassan samverkar
Vissa ersättningar vid arbetslöshet ges från Försäkringskassan och andra från a-kassan. Dock har dessa ofta ett nära samarbete så du kan få hjälp i hur du ska hantera dina ärenden. I regel får du vanlig arbetslöshetsersättning från a-kassan och aktivitetsstöd från Försäkringskassan.

Det hade (som sagt) varit intressant att se hur mycket som betalas ut till arbetslösa kontra sjukskrivna.
 
Det är inte bidrag det är ersättning. Sjukpenning får du om du är sjukskriven, anses man ha en permanent nedsättning får man sjukersättning vilket ersätter sjukpension.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/sjukersattning
Om du har arbetat
Om du har arbetat får du 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Du kan som mest få 18 803 kronor före skatt per månad.
Minimera
Om du har haft låga inkomster eller inga alls

Om du inte har arbetat eller haft låga inkomster får du garantiersättning. Hur mycket du kan få i garantiersättning beror på din ålder och hur länge du har bott i Sverige.
Om du har hel ersättning och har fyllt:
  • 19 år men inte 21 år får du 8 641 kronor före skatt i månaden
  • 21 år men inte 23 år får du 8 835 kronor före skatt i månaden
  • 23 år men inte 25 år får du 9 029 kronor före skatt i månaden
  • 25 år men inte 27 år får du 9 223 kronor före skatt i månaden
  • 27 år men inte 29 år får du 9 416 kronor före skatt i månaden
  • 29 år men inte 30 år får du 9 610 kronor före skatt i månaden
  • 30 år får du 9 804 kronor före skatt i månaden
A-kassa betalas ju in av de anställda själva och är inte en statlig kostnad. Det är socialbidrag som betalas ut av kommunerna i de fall man inte har någon övrig inkomst.

A-kassorna finansieras till typ 90% av statsbidrag.
 
Fördel mitt jobb. Jag måste ta minst 30 min lunchrast, får inte under några omständigheter jobba på den.
Jag tycker att ditt jobb verkar jobbigt (no pun intended), man kan ju inte ta pauser mitt i det när man vill utan det är mycket fokus och tidspress :bow:
Och jag kan vara trött/sömnig på mitt jobb utan att känna att jag riskerar något :o:cautious:

Mitt jobb idag var självvalt så det var egentligen ingen press att jobba under lunchen. Har ett mycket bekvämt jobb tycker jag :)
 
Jag tycker att ditt jobb verkar jobbigt (no pun intended), man kan ju inte ta pauser mitt i det när man vill utan det är mycket fokus och tidspress :bow:
Och jag kan vara trött/sömnig på mitt jobb utan att känna att jag riskerar något :o:cautious:

Mitt jobb idag var självvalt så det var egentligen ingen press att jobba under lunchen. Har ett mycket bekvämt jobb tycker jag :)

Nä, så är det ju. Men vi måste enligt lag ta paus och rast, annars kan vi få böta många sköna tusenlappar. Både vi förare och arbetsgivaren. Så lunch har vi alltid :D
Det är väldigt tidsstyrt, en resenär frågade när vi skulle komma till en speciell hållplats en gång. "Ungefär 11.09" varav resenären fnissade till och sade att "Ja, det ska vara en busschaufför till att ge så "ungefärliga" svar".
 
Jag argumenterade enbart emot bibehållen effektivitet i samtliga yrken.
Jag tänker att effektiviteten kan bibehållas till exempel tack vare att färre sjukskriver sig. Att folk gör ett bättre jobb när de väl jobbar för att man orkar mer.

Till exempel. Dvs du kanske måste anställa fler men i slutänden blir det inte dyrare ändå och du får högre kvalitet.
 
Fortfarande så ser jag ingen mening med att lägga den femhundringen på de som tillhör samhällets övre hälft när den skulle kunna gå till bättre saker. Till de behövande. Fler kritor i skolan eller fler assistanstimmar för någon, vad de nu skulle kunna vara.

Jag ser absolut en mening i att lägga mer resurser på att skapa en bättre levnadsstandard för låginkomsttagare, sjuka mfl. I min mening ska ett fungerande bidragssystem täcka detta. Det gör det inte i dagsläget, men det innebär inte att jag anser att systemet behöver bytas ut helt. Lite så tänker jag. Pengar, omsorg, skydd, vård, hjälpinsatser mm. till de som behöver. Inte till de som inte behöver.
Nu har ju tråden tagit en annan vändning, men jag vill ändå svara på detta inlägg eftersom jag kom in i tråden lite sent.

Administration kostar!! Administration kostar jättemycket!! Det är därför vi i Sverige tex inte har inkomstbaserade barnbidrag. Det kostar mer att administrera och kontrollera än att betala ut till alla. Och det är väl lite det som är tanken bakom en medborgarlön. Man skippar alla bidrag och ersättningar och helt enkelt betalar ut en summa till alla så att man slipper administrationen, kontrollen och hela den biten.

Skatteverket går ungefär plus minus noll på att jaga svenska skattesmitare. Det kostar ungefär lika mycket att leta, undersöka och driva in pengarna som pengarna de får in. Men det är av sådan natur att staten inte vill låta skattesmitarna slappna av och eskalera, därför finns den avdelningen på Skatteverket trots att den egentligen inte genererar några summor in.

De tester man har gjort i västvärlden när det gäller medborgarlön visar att välmåendet ökar, men att sysselsättningen inte gör det. Frågan är vad som är viktigt i livet? Kanada har väl gjort en studie på det där sen 2010 om jag inte missminner mig. Det finns väl någon stad i Italien också som har medborgarlön.

Sen uppkommer ju frågan vems pengarna är? Jobbar man inte och vill inte jobba, ska man då egentligen ha rätt till bidrag? Har man rätt till andras pengar? Jag vill ha mer mark, men inte kan jag kräva av staten att få grannens mark för det. Samtidigt måste man ju ta hand om de som verkligen inte kan försörja sig själva. Men där är ju frågan vad som är billigast och mest effektivt? Och återigen, vad har en människa för värde? Hur mycket får en människa kosta? Vem får kosta? Vem ska det sparas in på? Det är nog svårt att få folk enade i frågan innan vi har mer kött på benen.
 
Se inlägg #17.

Jag är absolut inte särskilt väl insatt i teorier kring medborgarlöner, eller "basinkomst". Men enligt resultat från experimentet i Finland, så mådde deltagarna med medborgarlön bättre psykiskt. Jag tycker det är mycket intressant. Vad skulle vi bespara om utbrändhet och psykisk ohälsa skulle minska?
Är det inte helt enkelt effekten av att om man är fattig, så mår man bättre psykiskt om man får lite mer pengar att röra sig med? Jag vill minnas att det finns liknande experiment där deprimerade som var fattiga fick 1000 kr extra i månaden under en period, varpå man kunde se att de mådde bättre.
 
Är det inte helt enkelt effekten av att om man är fattig, så mår man bättre psykiskt om man får lite mer pengar att röra sig med? Jag vill minnas att det finns liknande experiment där deprimerade som var fattiga fick 1000 kr extra i månaden under en period, varpå man kunde se att de mådde bättre.

Ja, någon annan användare påpekade liknande studie.
 
Alaska delar ut pengar årligen till sina medborgare, utefter statens oljeintäkter typ.
Inte medborgarlön men medborgar-bonus :)

...för att kanske vidga vyerna lite. Eller bara vara halvt OT.
Alaska är för all del också en stat där man skurit otroligt i t ex skolor och universitet för att spara skattepengar och kunna sänka skatterna, där sopsortering t ex inte införs för att staten säger att de inte har råd. Så det är väl snarare ett politiskt beslut om att staten ska ha så lite pengar som möjligt, Alaska är väldigt republikanskt.
 
Alaska är för all del också en stat där man skurit otroligt i t ex skolor och universitet för att spara skattepengar och kunna sänka skatterna, där sopsortering t ex inte införs för att staten säger att de inte har råd. Så det är väl snarare ett politiskt beslut om att staten ska ha så lite pengar som möjligt, Alaska är väldigt republikanskt.
Det finns visst sopsortering i Alaska.
Två exempel:
https://www.alaskawaste.com/service-areas/juneau/residential
https://www.alaskawaste.com/service-areas/anchorage/residential
 
Men medborgarlöner? Jag tror att det skulle vara värsta sortens minimilöner där också staten ser det som avlatsbrev för att man satsat och gjort nog för en medborgare. Väldigt få positiva effekter och en drös negativa. Däremot tycker jag det är en intressant diskussion därför att det kräver att man motiverar bättre varför dagens system faktiskt fungerar bättre än föreslagna alternativ. Och i en sådan diskussion kan man hitta mycket nya idéer.

Inte enbart till dig @sjoberga
Det har tagits upp tidigare i tråden att en tanke hade varit att slopa alla bidrag o liknande och ersätta med medborgarlön.

Är tanken att de som inte alls kan jobba samt har kostnader utöver det vanliga pga tex sjukdom helt ska klara sig på medborgarlönen? Hade det varit rimligt? Skiljer det sig inte "för mycket" I levnadskostnader för rimliga levnadsvillkor? Alltså att vi som inte har några "extra" utgifter skulle få alldeles för mycket pengar för att det skulle vara lönsamt? Kommer det fortfarande behövas någon form av tex försäkringskassa men att administrationen där skulle bli så mycket mindre eller hur tänker ni att dessa situationer skulle hanteras?
 
Ett alternativ till medborgarlön är att inkomster upp till en rimlig miniminivå för att klara sitt uppehälle inte beskattas.
Det finns väl redan? Fast det är skitlågt, typ 60.000 kr eller nåt sånt, har jag för mig.

Personligen skulle jag inte gilla det. En sänkning för låginkomsttagare av olika slag kan vara rimlig men det är viktigt att känna att man bidrar till samhället.
 
Det finns väl redan? Fast det är skitlågt, typ 60.000 kr eller nåt sånt, har jag för mig.

Personligen skulle jag inte gilla det. En sänkning för låginkomsttagare av olika slag kan vara rimlig men det är viktigt att känna att man bidrar till samhället.

Viktigt poäng jag inte tänkte på! Men det låter ju helt självklart när du säger det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp