Matchar ni?

Sv: Matchar ni?

Jag håller på att byta ut mitt möblemang till vita möbler, har bara ett par fula bruna bokhyllor kvar som ska bytas ut när råd finnes.

Jag tycker inte att man alltid behöver matcha till punkt och bricka, men bara det håller sig till ungefär samma färgskala eller stil..

Min moster har en torp och där har hon inrett med mycket olika prylar. Tex köksstolarna har olika pastellfärger, hon har inte en handduk som är den andra lik, inte två glas med samma mönster och färg. Hos henne är just
kaoset av mjuka färger och mönster väldig trevlig och inget känns stelt eller perfekt. Man kan bara vara och leva där och släppa allt för en stund :)

Min moster har en torp och där har hon inrett med mycket olika prylar. Tex köksstolarna har olika pastellfärger, hon har inte en handduk som är den andra lik, inte två glas med samma mönster och färg. Hos henne är just
kaoset av mjuka färger och mönster väldig trevlig och inget känns stelt eller perfekt. Man kan bara vara och leva där och släppa allt för en stund :)

Det är lite såna hem jag menar i slutet av mitt inlägg. Ett sådant "kaos" kan bli helt fantastiskt bra om man bara lyckas få det "rätt", tycker jag. (Jäkligt luddigt skrivet, men ja. :p)

Det är lite såna hem jag menar i slutet av mitt inlägg. Ett sådant "kaos" kan bli helt fantastiskt bra om man bara lyckas få det "rätt", tycker jag. (Jäkligt luddigt skrivet, men ja. :p)

Precis, det blir ett ordnat kaos :)
Ibland behöver man komma ibort från allt var perfektion heter tror jag.

matcha vill jag inte kalla det men jag är noga med att möblerna och färgkulörerna passar tillsammans. vi har alla möbler i vitt och antikbets, textilierna är för närvarande i mörkbrun, beige, grått och en sval mörkgön. mattor i svart och riktigt mörkröd.

Ja, jag matchar. Har endast ekmöbler i lägenheten, väggarna är ljust grå, vita eller beige. Badrummet helkaklat i ljust grått med mörkare grått golv. Ekgolv där en del är gammal stavpanel och en ny med parkett (bor i gammalt K-märkt, men nyrenoverat hus).
Soffor och textilier är beige, cremefärgat, vitt och grått, har detaljer i svart som en komatta, fönsterlampor, tv, högtalarsystem samt endel bostat stål.
Har inrett efter min personlighet. Skiter i vad andra tycker då det är jag som ska bo i lägenheten och gillar inte när det är rörigt, omatchat och massa krimskrams :p Vissa kanske skulle kalla mitt hem stelt, men det är som jag vill ha det iaf :idea:

Jag matchar så långt jag tycker det blir bra. Alla möbler behöver inte ha samma färg, men det ska vara enhetligt ändå. Omatchade hem tycker jag ser ihopplockade och "billiga" ut, inte min smak alls. Stelhet har inget mer matchning att göra.

kl

ja jag matchar. har gärna en bas med möbler i svart eller vitt eller möjligen ek, därefter livar jag upp med 1-2 färger gällande gardiner, kuddar, mattor osv

*kl*

Nej, vår lägenhet är inte särskilt matchad. En del möbler har samma ton, men det är mer slump än planering.

Alla lägenheter vi haft hittills har varit för att vi behövt dem, inte för att vi velat ha dem - egentligen, så vi har lagt pengarna (studenter...) på roligare saker än möbler (o.s.v.) och i stället tagit vad vi fått tag på. Det har liksom inte varit lönt att inreda för vi har hela tiden "varit på väg", d.v.s. haft känslan att vi nog flyttar snart igen.

Nu ska vi flytta igen och har fått drömlägenheten, så nu hade jag tänkt försöka spara lite pengar och införskaffa mer enhetliga möblemang och detaljer. Att ha samma färg på handdukarna hade varit trevligt, t.ex., eller samma färg på båda täckena och alla kuddar i sängen. ;)

En regel jag brukar följa är att jag aldrig använder mer än tre - eller absolut max. fyra - färger i inredningen. I mitt rum i föräldrahemmet har jag lila (väggar), vitt (möbler, tak) och silver (hyllkonsoller, lampfötter o.s.v.) och inslag av vinrött (textil, utom gardinerna som också var lila) då den färgen förekommer i bården på väggen. Jag gillar matchade hem, men inte möbelkatalogshem. Det ska ju gå att bo där också och synas att någon bor där.

-kl-

Jag matchar lagom.
Varje rum har ett tema som vi (jag och sambo) utgår från, och försöker hålla oss inom.
Vardagsrummet är ljust med naturtema, men har en vårgrön detaljfärg.
Sovrummet är vitt och svart, med avdramatiserande detaljer.
Köket är tråkigt beige, så där är det fokus på kulörta detaljer. Köksbordet är vitt och stolarna svarta, för att bryta av beigeheten.

Osv, osv, osv...

Har dock en mörk soffa, av praktiska skäl.

Jag köpte en mörk soffa av samma skäl, inte hade jag nån aning om att jag skulle få en ny kompis, dvs. en vit hittekatt lagom tills jag fått soffan levererad.:p
Ni kan ju gissa hur praktisk och ren den är nu:grin:

Jag matchar, jag är lite minimalistisk, röra gör mig stressad.
Väggarna i vardagsrummet är ungefär som bakgrunden på Bukesidan, kanske lite ljusare och kanske lite mer grått.
Därför tycker jag att det passar bra med svarta möbler även fast jag egentligen inte gillar svarta möbler. Praktiskt är det definitivt inte heller...:crazy:
Fönsterfoder osv. är vita så det känns inte FÖR strikt trots att jag har väldigt lite grejer framme. Jag uttrycker min personliga smak mest med vad jag har på väggarna:D Jag har BARA original på väggarna och alla är gjorda just till mig:bump:

I sovrummet är väggarna ljust blå/grå, möbler och golv i ek liksom persiennen som ersätter gardiner. På väggarna har jag originaltavlor målade/ritade i svart tusch på vit bakgrund.

Hallen har jag varit lite djärvare med för att vara jag, jag målade den klarblå:rofl: Golvet är gråblått och möblerna är just ommålade till vitt.

Jag blir knäsvag framförallt när jag tittar i målarfärgskataloger:o Gillar den stilen som de brukar ha där. Minimalistiskt och enkelt och inga onödiga prylar:bow:

*kl*

Ja jag matchar och håller för övrigt med Tassen i det hon skriver.
För röriga rum där man blandat många olika träslag och har många olika färger ( på filtar, kuddar, gardiner m.m ) är inte min kopp med thé :)

Jag köpte en mörk soffa av samma skäl, inte hade jag nån aning om att jag skulle få en ny kompis, dvs. en vit hittekatt lagom tills jag fått soffan levererad.:p
Ni kan ju gissa hur praktisk och ren den är nu:grin:

Hahahaha, fasen vad tråkigt!
Men visst, hade du valt en ljus soffa så hade du säkert fått en svart hitte-katt :D

Vi har en ljushårig hund dock som fäller en del, men hon är bara en halv storlek av en katt så hon mögar väl inte ner fullt så mycket. Vår soffa är dock grymt lätt att dammsuga!

I vardagsrummet matchar det iallafall, fick bänk + vitrinskåp som satt ihop av min pojkväns farmor men de har vi delat på så tvn står på bänken och vitrinskåpet(dvs spritskåpet ;)) bredvid soffan, sen köpte vi bokhyllan på ikea och soffbordet några månader senare på samma ställe. Allt är svartbrunt. Soffan är mörkgrå, av praktiska skäl haha ( 1 vovve och 2 katter stavas de)

I köket har vi ek typ på köksmöblerna men resten är vitt, men det finns ju inga andra möbler där så det tycker jag inte spelar så stor roll.

I sovrummet har vi ek också och massa små vita byråar (som jag hatar, ej praktiskt med en tjock katt som gillar att hoppa in i varenda låda man råkar lämna öppen och välta allt :p) resten av rummet är blått. Ska köpa nya byråar så det lär bli matchande till sängen då.

Sen datarummet där matchar inget haha, marsvinsbordet är vitt, ena databordet är björk och andra är träfärgat och sen är rummet rött och soffan grön och datastolarna är blå och svart :p

Jag tycker iallafall det är finast när det finns någon genomgående tråd i rummet men det är inte lätt att ordna :p men det spelar ingen större roll om det omatchar, jag stör mig inte på det men jag vill hellre att det matchar om jag får välja :)

Jag erkänner :D gärna att jag matchar. I alla rum.
men inte så att jag köpt allt från en affär utan det mesta är från annonser och loppisar.
Vardagsrum och matrum har en dubbeldörr att öppna så därför har jag matchat samma färger, men funderar på att bryta av med en annan färg i matsalsrummet, kanske gult? Och sen byta tillbaka till jul igen.

Jag är van vid att matcha hemifrån, alltså inget jag direkt anstränger mej för utan det kommer naturligt när jag ser nåt som passar i ett rum.
Blandar nytt och gammalt.

Vardagsrum:

26677338.jpg

26677340.jpg

26677342.jpg

Matrum:

26677334.jpg

26677336.jpg

Jag matchar i det helt stora. Nu är jag en sådan prylfanatiker och har så mycket prylar att allt inte matchar, men större möbler och sådant - definitivt.

Vardagsrummet har tex en röd soffa, röda gardiner, bord i svart och guld, tv-bänk i svart och guld, bokhylla i svart, guld och vitt, matta i rött och vitt. Har två vägghyllor, en i rött och en i svart.

"Matsalen" är bordet i svart och guld, stolarna i svart, mörkgrönt och guld. Har en stor svart golvvas med brunt ris i, ramarna på tavlarna är bruna och fotografierna går i brunt och grönt, samt en ljudlykta i brunt, grönt och guld.

Köket matchar inte, det ska vi inte prata om... :o

Dotterns rum går i ljusrosa, vitt och knallrosa.

Sovrummet i brunt, svart, lila och guld.

Badrummet i blått och vitt.

Om det finns ett val (och plånboken tillåter) så är ek min melodi.

Men det är mer för att jag gillar ek så mycket än att jag försöker matcha.
Visst matchar jag litegrann, speciellt när det gäller "accesoarer" då det finns mycket färger att välja på, men annars... nej. Mitt hem är rätt omatchat.

Jag tycker inte det ser stelt ut med matchade saker däremot ser det rörigt ut med omatchat.
Hemtrevligheten får jag genom personliga saker och fina textilier inte genom att det är ett enda hopplock på sakerna.

Amen!

tiotiotio

kl
Jag gillades Kimz0rs fyra färgers teori!
Annars så tycker jag inte om övermatchat, eller allt för stelt, men jag vill gärna att det ska se snygt ut och inte så rörigt, inte för mycket saker iheller!

Jag tycker dessutom att man ska bestämma sig om man ska ha ljust eller mörkt trä slag, och att det är alltid är något som matchar sig mot varandra, bokhyllan mot väggen, soffbordet mot tv bänken osv. Lite enkelt och stilrent ut.

Japp. Jag har i princip bara teakmöbler i hela lägenheten, bortsett från tv-bänken. Och inte har jag ett stelt hem, tvärtom, hemtrevligt och mysigt :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 490
Senast: Fibusen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 783
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar