Matbudget - Hur gör ni?

Sv: Matbudget - Hur gör ni?

En sån skola gick jag också på. Alla andra skolor klagade på att det är så svårt att få matbudgeten att gå ihop och "det är omöjligt att ha råd med en kock" :cautious:

ja, eller hur ;)

Dessutom har denna underbara människa sjösatt ett kompetensprojekt. Alla som jobbar i köken ska vara utbildade!

Jag spenderar 1400-1600kr på mat och hushållsartiklar. Tittar alltid på pris per st när jag handlar om jag inte redan har koll på det. Slinker in en del socker på den summan också, nån läsk, glass å så. Sen köper jag dyrare toapapper å sånt. Det ska helst vara serla om jag får bestämma själv. Tvål köps inge billigt heller iochmed att jag har känslig hud men jag passar oftast på när det är erbjudanden och liknande. Hämtmat räknas inte med men det brukar inte bli så ofta det heller max 1 gång denna månad blir det.

Jag är nog lite snål på mig när det gäller mat, köper inte mycke kött. Men jag har inte så stor inkomst och prioriterat att katten ska få bra mat, sand och så vidare.

Fler länkar på samma tema.
Här har folk själva jämfört priser på sina middagar:
http://www.familjeliv.se/Forum-19-89/m57909506-1.html

1 liter cremefraise i veckan det är ju 200kr i månaden bara på cremefraise.
Byt laxen mot sej så har du dragit ned den kostnaden med 2/3. Köp grönsaker efter säsong så mycket som möjligt. Paprika kan variera mellan 26-56 kr kg.

Byt laxen mot sej så har du dragit ned den kostnaden med 2/3. Köp grönsaker efter säsong så mycket som möjligt. Paprika kan variera mellan 26-56 kr kg.

Ja, det där fascinerar mig. Vem i hela friden köper all den där paprikan för nära 60 kr kilot eller andra grönsaker som kostar skjortan för att det inte är säsong?

Nån måste ju göra det eftersom den ligger i högar i affären.

Finns ju vissa butiker ute i förorterna som i princip har matbutiker där allting är så billigt så att det inte ens går att jämföra

Jag brukar köpa paprika, den blir en snygg färgklick i wokpannan. Däremot äter jag förståss mycket mer paprika när den är i säsong, men lite paprika blir det året runt.

Att köpa hel kyckling är verkligen ekonomiskt, man får lätt ut en gryta, en pastamiddag och en kycklingsoppa på en kyckling, så räknar man kostnaden per middag blir det inte mycket.

Precis - inkl UNDERBAR hemlagad buljong kokt på kycklingskrovet! Jag kokar ofta buljong på köttben också. Precis som alla långkok sköter det sig ju i princip själv och blir så mycket godare än köpt. Med sådan grund kan man göra rena kalasmaten på i övrigt enkla råvaror - för i princip inga pengar!

Igår kokade jag en GRYMT god soppa på blomkål och egen kycklingbuljong. Nu lagade jag den för att den är så GOD - inte för att det skulle vara billigt. Med när jag nu tänker efter konstaterar jag att inkl en gul lök, en vitlöksklyfta, smör och en skvätt grädde, samt rostade pumpakärnor på toppen kan den inte ha kostat många kronor per portion.

Har faktiskt ingen aning om hur mycket vi lägger på mat varje månad. Vi har fördelen att inte behöva vända på slantarna egentligen och mat är ett alldeles för stort glädjeämne och intresse för både mig och maken för att vi skulle vilja snåla just där när vi nu inte behöver. (Studentåren med en kost baserad på billig löksoppa och kokt höna har vi lämnat bakom oss sedan många år.) Men vi är mycket noga med vad vi köper för matpengarna. Satsar på högkvalitativa råvaror, inte på helfabrikat. (Köper t ex lokalt, hängmörat gräsbeteskött på hösten och fyller frysen så att det kött vi äter alltid kan vara av hög kvalitet. Köper vildfångad lax när vi får tag i det o s v. Alltid lokalproducerat när det är möjligt o s v.)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Enligt konsumentverket ska en vanlig vuxen klara sig på mellan 2490-2950 kr per månad om man äter alla måltider hemma. Jag köper knappt...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 980
Senast: alazzi
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 559
Senast: honung
·
Gravid - 1år Nu har lillan ätit smakisar i 1 ½ månad ungefär och har än så länge bara ätit burkmat. Nu läste jag en artikel om barnmat i burk som...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Senast: Koltinna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV