Matbudget - Hur gör ni?

Sv: Matbudget - Hur gör ni?

Vi äter dessutom vegetariskt 2-3 dagar/vecka. Däremot köper vi enbart svenskt kött, och gärna ekologiskt (både kött och andra produkter) i den utsträckning det är möjligt. Vi äter sällan "rena köttbitar" utan det vi konsumerar är framför allt köttfärs, fisk, kyckling. Vi äter så gott som inga helfabrikat och bara "vanliga" halvfabrikat (som pasta, mjöl o.s.v.). Jag upplever det som att mina klasskamrater (som har betydligt lägre matkostnader än vad jag har) faktiskt äter mycket fler hel- och halvfabrikat, så ibland för jag för mig att det faktiskt är dyrare att laga maten själv.

Vi dricker vatten till maten, varje dag. Vi veckohandlar så i princip alla inköp är planerade sådana. Vi slänger inte heller mat, så nästan allt tas till vara på in i minsta beståndsdel.

Det är precis samma för mig. Vi dricker vatten till maten och gör egna såser osv. Vi äter knappt bröd, pasta, ris och liknande utan kör på quinoa, couscous och bulgur t.ex. Det kanske är dyrare? Vi gör egna matlådor som sagt och jag slänger aldrig mat! Det har jag aldrig förstått mig på.

Visst fuskar vi ibland och köper en pizza eller lite godis och cola men det är knappast så att det skiljer tusenlappar pga det. Är vi bara osmarta? Jag förstår inte hur vi inte klarar av att hålla oss ens under 4000. :(
Är Coop dyrt kanske? Vi handlar nästan all mat på ett stort Coop Forum för det har vi gångavstånd till. Men det kanske blir billigare i längden att åka en bit (tunnelbana) för att handla på en billigare affär. Samtidigt tycker jag om ett stort utbud och att kunna ha ett ekologiskt alternativ till i princip alla varor, så kan jag välja det så långt jag har råd med.

Jag är väldigt avundsjuk över att ni får det att gå ihop!

Kolla kvittona vad är det som ni köper mycket av som kostar då hittar man oftast sina egna tunga poster.

Just nu lever jag inte så billigt som jag skulle kunna men jag vet ju vilka mina tunga (onödiga) poster är. Choklad, bröd, uteluncher och fika. Om jag slutade köpa fika på jobbet och tog med mig lunch så skulle jag dra ner på mina matkostnader med 1500 kr om jag minskade ned mina choklad inköp till 100g/vecka skulle jag "tjäna" ytterligare 200kr och skulle jag baka eget bröd istället för att köpa skulle jag minska utgifterna med ca 100kr till. Men åh andra sidan skulle jag troligen svälta ihjäl ;).

Jag är däremot sjukt slimmad på "hygienprodukter". Har kort hår så jag använder bara schampo där det går åt ca en flaska av märket Såklart i halvåret samma för tvål/duschkräm. Deo är väll något likvärdigt om inte mer sällan. Barnolja till huden den flaskan har jag haft flera år verkar inte vara på väg att ta slut än osv. Den enda extravagansen är hårvax och spray som jag haft i tre år nu och kostade ca 600kr i inköp (båda). Det jag köper mest av är tandkräm, tandtråd och tandborstar. Tvättmedel kostar 20 kr och köps någon gång i halvåret och samma för diskmedel.

Men använder man hudkrämer, parfym, speciell duschkräm, speciellt schampo, balsam etc då kommer man ju snabbt upp i kostnader.

Potatis är ju ett tokbilligt livsmedel. Men pasta har väll ungefär samma kostnad som bulgur och coucous (de är ju alla halvfabrikat på vete). Quinoa är däremot lite dyrare.

Billig mat är exempelvis potatis, rotsaker, lök och kål på vintern, torkade baljväxter, apelsiner, ägg och äpplen.

LCHF och GI är inte billiga dieter i Sverige eftersom kosthållning anpassad för vår breddgrad är stärkelserik.

Jag har inte ens räknat med hud eller hårvårdsprodukter (bara shampo, balsam och tvål) i matbudgeten, rakhyvlar hör inte heller dit. Parfym, deo och smink har jag inte köpt till mig själv på åratal, jag får av mamma när det börjar tryta.:o

Jag tycker liksom inte att vi lägger ner extra mycket eller onödigt mycket på någonting alls, men jag kanske lever i förnekelse. Vi köper helt vanliga saker som fisk, köttfärs, kyckling och krossade tomater, matgrädde, rotfrukter och grönsaker och sen såklart lite småsaker som hör hemma i alla kök. Jag har inte ens mycket kryddor för det har vi inte råd med :( Jag har bara dem som absolut behövs för att kunna laga de flesta maträtter. Maträtterna tycker jag är i rimlig portion och det är skapligt hälsosam mat som man håller sig mätt på.

Vi köper inte stora köttpartier, försöker undvika gluten och laktos så gott det går och har alltid halva tallriken grönsaker. Vi kanske "äter för dyrt" helt enkelt även om det bara är råvarorna som är ekologiska?

Vi äter inte enligt någon diet heller utan vi går helt enkelt på "inte för mycket eller för lite av någonting- dieten". Jag är dock kalorigalen och köper alltid det alternativet med minst kalorier, alltså kvarg istället för creme fraishe och milda mat grädde istället för "vanlig" matgrädde osv. Det kanske tar ut sin del från budgeten..

Antagligen åtminstone gluten är ju en väldigt billig energikälla när man börjar undvika dessa så blir det dyrt. Om man nu inte bara knaprar i sig kålen som den är ;), men då kan man ju bli lite svår att leva med efter ett tag.

Jag äter inte kött och förut åt jag knappt fisk heller. Det gör ju sitt till i kampen om kronorna. Ost är ju också tokdyrt så ingen ost under studietiden.

Men ett tips är att föra lite kassabok, då lär man sig ganska snabbt vad det är som man lägger pengarna på.

Med det sagt så har jag ingen som helst koll på läget idag.

Senast ändrad:

Vilken affär man handlar i kan påverka kostnaden mycket ja. Jag bor i stan och har ingen bil så jag handlar helst i den affär som är närmast. När jag och sambon flyttade en bit bort från innerstaden (dock fortfarande centralt) minskade matkostnaden påtagligt (ett par hundringar minst) bara av att vi numera handlar i en annan icabutik än innan.

Än mer konkret jämförelse är att jag har två icabutiker nära min bostad. Den ena är billigare och den andra dyrare. I den billigare kostar icas solhavre 12,90 och i den dyrare 14,90. :cautious:

Jag har inte ens räknat med hud eller hårvårdsprodukter (bara shampo, balsam och tvål) i matbudgeten, rakhyvlar hör inte heller dit. Parfym, deo och smink har jag inte köpt till mig själv på åratal, jag får av mamma när det börjar tryta.:o

Jag tycker liksom inte att vi lägger ner extra mycket eller onödigt mycket på någonting alls, men jag kanske lever i förnekelse. Vi köper helt vanliga saker som fisk, köttfärs, kyckling och krossade tomater, matgrädde, rotfrukter och grönsaker och sen såklart lite småsaker som hör hemma i alla kök. Jag har inte ens mycket kryddor för det har vi inte råd med :( Jag har bara dem som absolut behövs för att kunna laga de flesta maträtter. Maträtterna tycker jag är i rimlig portion och det är skapligt hälsosam mat som man håller sig mätt på.

Vi köper inte stora köttpartier, försöker undvika gluten och laktos så gott det går och har alltid halva tallriken grönsaker. Vi kanske "äter för dyrt" helt enkelt även om det bara är råvarorna som är ekologiska?

Äter ni kött varje dag? Ekologiskt kött och fisk är jättedyrt, så ska man äta ekologiskt med liten plånbok har man nog inte råd med kött varje dag. Hur mycket kött räknar du per portion ungefär?

Att snåla in på kryddor tror jag ofta blir dumsnålt, det går åt små mängder, och de gör mycket för att skapa variation och smak även med lite enklare råvaror.

Om ni inte är intoleranta mot laktos och gluten (och det antar jag att ni inte är om ni äter bulgur) så skulle jag inte undvika gluten och laktos, det är ju inte farligt eller onyttigt om man tål det, och laktosfria produkter är väl ofta lite dyrare? Bröd är ju också ett billigt sätt att bli mätt, allrahelst om man bakar själv och gör lite grövre bröd med råg och fullkorn. Så både vete- och mjölkprodukter är ju rätt mycket mat för pengarna, och verkar dumt att undvika om man inte måste om man vill äta billigt.

Tips, köp vanlig grädde och späd med mjölk istället. Sen kolla vilken sorts produkter ni köper och om ni kan köpa likvärdiga saker på andra ställen/märken

Vi äter inte enligt någon diet heller utan vi går helt enkelt på "inte för mycket eller för lite av någonting- dieten". Jag är dock kalorigalen och köper alltid det alternativet med minst kalorier, alltså kvarg istället för creme fraishe och milda mat grädde istället för "vanlig" matgrädde osv. Det kanske tar ut sin del från budgeten..

Det är nog knappast dyrare med kalorisnåla produkter, däremot är det förmodligen dyrare att köpa mellangrädde än att köpa vispgrädde och späda ut den med mjölk, även om resultatet blir detsamma. Creme fraiche etc är inte jättebilligt, hur mycket sånt gör ni av med? Är det fem burkar/paket i veckan eller så, så blir det ju en del pengar.

Dricker ni annat än vatten till maten?

Jag och min sambo är båda studenter och kommer förvånansvärt billigt undan med mat utan att äta särskilt snålt. Vi lägger 2000:- i månaden på matkontot som täcker ev. hushållstillbehör med och kanske nåt besök på thai-buffén. Äter samtliga mål hemma då vi kan gå hem på lunchen.

Vi prioritera följande:
- ekologiska mejeriprodukter samt ägg
- köper billig nötfärs (alltid svensk) och fryser in i mindre portioner
- aldrig kyckling av etiska skäl
- aldrig bröd då vi bakar eget vilket sparar MASSOR med slantar
- bra frukt och grönt och gärna där ekologiskt om möjligt
- sällan halvfabrikat, lagar från grunden så gott vi kan
- har alltid ost i kylen

Kan tillägga att jag la nästan lika mycket innan vi flyttade ihop. Tror det är lättare att leva billigt när man är två, sen så köpte jag mer tråkigt köpebröd då :yuck:
Sen försöker jag att varje vecka handla lite efter vad som är på kampanj. Speciellt sånt som går att frysa in.

Vi äter inte kött till varje mål men åtminstone varannan dag. Dricker gärna mjölk till maten :P

Senast ändrad:

Jag och min sambo lägger ca 3000-5000 på mat. Vi köper allt som går att köpa ekologiskt. Finns det varan jag vill ha i ekologiskt är jag beredd att avstå från tänkt middag och göra något annat.

Vi håller kostnaderna nere genom att göra all mat från grunden, framför allt jag äter mycket grönsaker och rotfrukter. Är en jäkel enligt mig själv på att få mer mat för pengarna genom att "spä" ut maten på olika sätt, linser hamnar till exempel alltid köttfärsås osv.

En portion är en kött/fiskbit. T.ex. en kycklingfilé var eller en laxfilé. Vi äter vegetariskt två gånger i veckan men ibland blir det faktist mindre. Min sambo kan också lessna lite på mitt eviga tjat om att bara dricka vatten så det blir en Fun light då och då.

Att blanda ut grädde med mjölk är ju supersmart men vi köper inte mjölk. Det kanske är värt att börja göra det dock. Baka eget bröd gjorde jag ju alltid förr, åh det var hur mysigt som helst. Men jag tyckte nästan att det blev dyrare då jag vill ha nyttigt bröd och det ska ju köpas konstiga mjöler och jäst och smör och allt sånt som jag aldrig köper annars. Men om man köper sådana saker kanske jag kan utveckla min matlagning lite och få användning av även det?

Förbrukningen av varorna tycker jag är rimlig, kvarg, creme fraishe elr liknande som jag använder till såser går åt ca 2 st 5 dl på en vecka, ibland mer ibland mindre.
Jag vill ju inte snåla på kryddor det är en värd investering, tycker jag med. Men det går inte att lägga ut dem pengarna "på en gång" så att säga för då blir vi utan något annat viktigt. Hör till saken lite att vi inte har en stor budget över huvud taget, det går precis runt med alla utgifter. Det är kanske lite det som är grunden till trådstarten egentligen.

Jag tycker själv att jag är ganska snål och säger nej till dyrare saker som jag egentligen skulle vilja äta mer t.ex. nötter, spännande frukter och grönsaker, keso, ost och godare pålägg än kvarg och ägg.

Tack för alla svar förresten :) Har fått mycket input så jag ska se över allt med sambo så vi också kan bli lika budgetsmarta som er.

Jag tror(andra i tråden har också varit inne på det) att lösningen för er skulle kunna vara att äta mer vegetariskt. Se kött mer som ett tillbehör eller en krydda och använd andra proteinkällor som bas. Själv äter jag så gott som uteslutande vegetariskt delvis för att jag inte har råd att köpa "bra" kött och fisk.

Just det, era frukostvanor kan påverka matkostnaderna mycket. Gröt med mjölk och rivet äpple blir löjligt billigt jämfört med tex müsli med smaksatt yoghurt.

Senast ändrad:

Baka eget bröd gjorde jag ju alltid förr, åh det var hur mysigt som helst. Men jag tyckte nästan att det blev dyrare då jag vill ha nyttigt bröd och det ska ju köpas konstiga mjöler och jäst och smör och allt sånt som jag aldrig köper annars. Men om man köper sådana saker kanske jag kan utveckla min matlagning lite och få användning av även det?

Förbrukningen av varorna tycker jag är rimlig, kvarg, creme fraishe elr liknande som jag använder till såser går åt ca 2 st 5 dl på en vecka, ibland mer ibland mindre.
Jag vill ju inte snåla på kryddor det är en värd investering, tycker jag med. Men det går inte att lägga ut dem pengarna "på en gång" så att säga för då blir vi utan något annat viktigt. Hör till saken lite att vi inte har en stor budget över huvud taget, det går precis runt med alla utgifter. Det är kanske lite det som är grunden till trådstarten egentligen.

Jag tycker själv att jag är ganska snål och säger nej till dyrare saker som jag egentligen skulle vilja äta mer t.ex. nötter, spännande frukter och grönsaker, keso, ost och godare pålägg än kvarg och ägg.

Tack för alla svar förresten :) Har fått mycket input så jag ska se över allt med sambo så vi också kan bli lika budgetsmarta som er.

Delen om nyttigt bröd begrep jag inte riktigt? Jäst kostar ju typ 1,50 per paket? Jag bakar på vete, graham och råg. Lite linfrö, solrösfrö och sånt som finns i skåpen. Fettet är olja som jag tycker blir godast nästan aldrig smör. Vad är det som måste vara dyrt för att vara nyttigt?

Min räddning är frysen. Jag köper sånt som är billigt och fryser in.
Jag äter mycket ost. Men hittar jag billig god ost (typ 49 kr/kg för prästost ) så köper jag inte en bit utan 4-5. Ost håller sig hur länge som helst i kylen.

Dessutom planerar jag inte så mycket. Jag gör mat av det som är billigt just då. Häromdagen köpte jag en färsk kyckling för halva priset (kort datum) och lagade en stor kycklinggryta som blev matlådor för många, många dagar. Portionspriset blev oerhört lågt.

Dessutom finns det massor av maträtter som är billiga och väldigt goda. Om jag kan köpa varor till två lika goda rätter och den ena är snorbillig och den andra dyr väljer jag med självklarhet den billiga. Jag gör också min mat från grunden.

Som parantes.. Vår kommun hängdes ut i pressen för något tag sedan för att vi la så lite pengar på skolmaten. Orsaken är att vi fått en ny fantastisk engagerad kostchef som kastat ut pulvermoset, pulversåserna och halvfabrikaten. Allt lagas från grunden och 30% av varorna är ekologiska. Det blev alltså billigare.
Det borde funka lika i ett hushåll också.

Som parantes.. Vår kommun hängdes ut i pressen för något tag sedan för att vi la så lite pengar på skolmaten. Orsaken är att vi fått en ny fantastisk engagerad kostchef som kastat ut pulvermoset, pulversåserna och halvfabrikaten. Allt lagas från grunden och 30% av varorna är ekologiska. Det blev alltså billigare.
Det borde funka lika i ett hushåll också.

En sån skola gick jag också på. Alla andra skolor klagade på att det är så svårt att få matbudgeten att gå ihop och "det är omöjligt att ha råd med en kock" :cautious:

En portion är en kött/fiskbit. T.ex. en kycklingfilé var eller en laxfilé. Vi äter vegetariskt två gånger i veckan men ibland blir det faktist mindre. Min sambo kan också lessna lite på mitt eviga tjat om att bara dricka vatten så det blir en Fun light då och då.

Att blanda ut grädde med mjölk är ju supersmart men vi köper inte mjölk. Det kanske är värt att börja göra det dock. Baka eget bröd gjorde jag ju alltid förr, åh det var hur mysigt som helst. Men jag tyckte nästan att det blev dyrare då jag vill ha nyttigt bröd och det ska ju köpas konstiga mjöler och jäst och smör och allt sånt som jag aldrig köper annars. Men om man köper sådana saker kanske jag kan utveckla min matlagning lite och få användning av även det?

Creme fraiche och liknande är ju inte jättebilligt, så om det går åt en liter i veckan är det rätt mycket. Gör sås på annat än creme fraiche, eller skippa såsen, gör wok eller gryta t ex. Sen skulle jag absolut ha mindre kött i portionerna, en kycklingfilé är rätt lagom att dela på. Ät inte helt kött, utan strimla kycklingen, t ex, då känns det som mer kött. Bacon är också mycket kött för pengarna, ett paket räcker ju lätt till middag för två i t ex en grönsakspanna, i en soppa eller en pastasås, och det är inte särskilt dyrt.

Jäst och mjöl är ju superbilligt, du behöver inte ha konstiga mjöler utan rågmjöl och vetemjöl räcker rätt långt, det är verkligen inte dyrt.

Dessutom planerar jag inte så mycket. Jag gör mat av det som är billigt just då. Häromdagen köpte jag en färsk kyckling för halva priset (kort datum) och lagade en stor kycklinggryta som blev matlådor för många, många dagar. Portionspriset blev oerhört lågt.

Att köpa hel kyckling är verkligen ekonomiskt, man får lätt ut en gryta, en pastamiddag och en kycklingsoppa på en kyckling, så räknar man kostnaden per middag blir det inte mycket.

Vi bakar det mesta från en surdegsgrund, därav inge jäst (surdegen finns alltid där att ta av). dessvärre kräver de ju lite mer planering och jobb...
Ger stort cred till min sambo som sköter den biten :bow:
Det blir så fantastiskt gott bröd utan några speciella ingredienser, bara pga av konsistens och smak från surdegen :)

Mitt knep är att sortera budgeten, för då måste man tänka efter i affären för att få pengarna att räcka. Detta är min magiska låda:

dsc_1013_527013e89606ee203585880b.jpg

Varje glasburk innehåller en rulle sedlar och gäller för en vecka. Glasburkarna står sedan gömda i "träburken". Jag bestämmer i början på varje månad hur mycket jag ska lägga på mat, tar ut pengarna i hundralappar och lägger i burkarna. Sedan använder jag en burk per vecka! As simple as that! :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Enligt konsumentverket ska en vanlig vuxen klara sig på mellan 2490-2950 kr per månad om man äter alla måltider hemma. Jag köper knappt...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 980
Senast: alazzi
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 559
Senast: honung
·
Gravid - 1år Nu har lillan ätit smakisar i 1 ½ månad ungefär och har än så länge bara ätit burkmat. Nu läste jag en artikel om barnmat i burk som...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Senast: Koltinna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV