Notthejello
Trådstartare
Sv: Matbudget - Hur gör ni?
Det är precis samma för mig. Vi dricker vatten till maten och gör egna såser osv. Vi äter knappt bröd, pasta, ris och liknande utan kör på quinoa, couscous och bulgur t.ex. Det kanske är dyrare? Vi gör egna matlådor som sagt och jag slänger aldrig mat! Det har jag aldrig förstått mig på.
Visst fuskar vi ibland och köper en pizza eller lite godis och cola men det är knappast så att det skiljer tusenlappar pga det. Är vi bara osmarta? Jag förstår inte hur vi inte klarar av att hålla oss ens under 4000.
Är Coop dyrt kanske? Vi handlar nästan all mat på ett stort Coop Forum för det har vi gångavstånd till. Men det kanske blir billigare i längden att åka en bit (tunnelbana) för att handla på en billigare affär. Samtidigt tycker jag om ett stort utbud och att kunna ha ett ekologiskt alternativ till i princip alla varor, så kan jag välja det så långt jag har råd med.
Jag är väldigt avundsjuk över att ni får det att gå ihop!
Vi äter dessutom vegetariskt 2-3 dagar/vecka. Däremot köper vi enbart svenskt kött, och gärna ekologiskt (både kött och andra produkter) i den utsträckning det är möjligt. Vi äter sällan "rena köttbitar" utan det vi konsumerar är framför allt köttfärs, fisk, kyckling. Vi äter så gott som inga helfabrikat och bara "vanliga" halvfabrikat (som pasta, mjöl o.s.v.). Jag upplever det som att mina klasskamrater (som har betydligt lägre matkostnader än vad jag har) faktiskt äter mycket fler hel- och halvfabrikat, så ibland för jag för mig att det faktiskt är dyrare att laga maten själv.
Vi dricker vatten till maten, varje dag. Vi veckohandlar så i princip alla inköp är planerade sådana. Vi slänger inte heller mat, så nästan allt tas till vara på in i minsta beståndsdel.
Det är precis samma för mig. Vi dricker vatten till maten och gör egna såser osv. Vi äter knappt bröd, pasta, ris och liknande utan kör på quinoa, couscous och bulgur t.ex. Det kanske är dyrare? Vi gör egna matlådor som sagt och jag slänger aldrig mat! Det har jag aldrig förstått mig på.
Visst fuskar vi ibland och köper en pizza eller lite godis och cola men det är knappast så att det skiljer tusenlappar pga det. Är vi bara osmarta? Jag förstår inte hur vi inte klarar av att hålla oss ens under 4000.
Är Coop dyrt kanske? Vi handlar nästan all mat på ett stort Coop Forum för det har vi gångavstånd till. Men det kanske blir billigare i längden att åka en bit (tunnelbana) för att handla på en billigare affär. Samtidigt tycker jag om ett stort utbud och att kunna ha ett ekologiskt alternativ till i princip alla varor, så kan jag välja det så långt jag har råd med.
Jag är väldigt avundsjuk över att ni får det att gå ihop!