Matbudget hur sjutton gör man?

Jag har aldig skrivit att köket är för litet för matlagning. Men alla skåp är knökfulla med husgeråd och torrvaror.
Husgeråd kan verkligen vara skrymmande! Jag hade stor hjälp av att flytta och inte ha tillgång till färdigt kök direkt. ;) Det gjorde att jag till att börja med bara hade det absolut nödvändigaste framme och när köket äntligen blev klart plockade jag bara in det som jag faktiskt saknade/hade nytta av. Lät resten vara kvar i lådor, nu ett år senare har jag tagit fram några saker men det är mycket som jag inte har haft behov av på ett år och nu har en del åkt till sonen när han flyttade hemifrån, en del är nerpackat till dotterns flytt och en hel del är skickat på återvinning.
Det brukar gå att rensa ut mer än vad man tror och det är otroligt skönt att ha skåp med luft i! :)
Ett tips helt enkelt hur du får ner antalet grejer i skåpen. :)
Kolla även igenom torrvarorna, jag behöver gå igenom mitt skafferi lite regelbundet för att grejer inte ska bli stående bortglömda. :)
 
Jag konsumerar mycket ost, men köper aldrig vanlig ost med kilopris högre än 49:90.
Men så har jag just nu [springer och checkar] tio oöppnade ostar som snittar på över kilot ståendes på kö på osthyllan i kylen. Nio är ur serien Arlas 'familjefavoriter', och den tionde en prästost med kort datum som kostade 46 å nånting. Den lagrade osten klarar av att lagras lite till.

Flera ostar kommer ha passerat bäst-föredatum då de öppnas, men sånt är jag måttligt rädd för.
Jag har plats dock, och skulle inte kunna göra så här med endast en delad kyl/frys.
 
Jag konsumerar mycket ost, men köper aldrig vanlig ost med kilopris högre än 49:90.
Men så har jag just nu [springer och checkar] tio oöppnade ostar som snittar på över kilot ståendes på kö på osthyllan i kylen. Nio är ur serien Arlas 'familjefavoriter', och den tionde en prästost med kort datum som kostade 46 å nånting. Den lagrade osten klarar av att lagras lite till.

Flera ostar kommer ha passerat bäst-föredatum då de öppnas, men sånt är jag måttligt rädd för.
Jag har plats dock, och skulle inte kunna göra så här med endast en delad kyl/frys.
Här är en stor pengabov för mig.... Jag har ätit gammal ost när jag bodde hemma. Ost som jag inte trodde var dålig, men när jag tog en tugga insåg att den smakade riktigt jävla äckligt, vissa som jag till och med då hittat mögel på. Här är en av grundstenarna till mina matproblem. Samma har skett med mjölk när jag var barn. Jag tycker inte om mjölk längre och är som tur är laktosintolerant och dricker således inte det av den anledningen heller.

Numera kollar jag datumet NOGA, äter aldrig efter bäst före, och har bara en ost öppnad i max en vecka. Sedan skänker jag den till ett av barnen. Jag har egen ost också pga att jag inte klarar av att andra rör på osten. Så ja, jag är faktiskt skadad när det gäller ostar. Barnen däremot, tackar och tar emot och säger att jag är löjlig, de vet ju att det inte är något fel på osten, JAG vet ju att det inte är något fel på osten, men hjärnan kan inte förmå mig att äta ost äldre än en vecka för då säger den att den är gammal och smakar äckligt. Trots att den inte ÄR det alls egentligen. Psykiskt alltså.
 
Jag köper tex färdigskivad ost ibland, och det är svindyrt. Men det beror på att jag är lakotisintolerant och bara köper det när jag har cravings
Nu kanske någon annan svarat (jag har inte läst alla andra inlägg), men lagrad ost innehåller ingen laktos eftersom laktosen bryts ner av mjölksyrebakterierna. Spelar ingen roll om det är mild eller långlagrad ost, det sker på ett par veckor så även hushållsosten är laktosfri. All hårdost är laktosfri.
 
Här är en stor pengabov för mig.... Jag har ätit gammal ost när jag bodde hemma. Ost som jag inte trodde var dålig, men när jag tog en tugga insåg att den smakade riktigt jävla äckligt, vissa som jag till och med då hittat mögel på. Här är en av grundstenarna till mina matproblem. Samma har skett med mjölk när jag var barn. Jag tycker inte om mjölk längre och är som tur är laktosintolerant och dricker således inte det av den anledningen heller.

Numera kollar jag datumet NOGA, äter aldrig efter bäst före, och har bara en ost öppnad i max en vecka. Sedan skänker jag den till ett av barnen. Jag har egen ost också pga att jag inte klarar av att andra rör på osten. Så ja, jag är faktiskt skadad när det gäller ostar. Barnen däremot, tackar och tar emot och säger att jag är löjlig, de vet ju att det inte är något fel på osten, JAG vet ju att det inte är något fel på osten, men hjärnan kan inte förmå mig att äta ost äldre än en vecka för då säger den att den är gammal och smakar äckligt. Trots att den inte ÄR det alls egentligen. Psykiskt alltså.
Dela upp osten och frys i lagom bitar?
 
Jag har en del hygienartiklar, tvättmedel och städartiklar inbakat i matkostnaden. Ska börja separera den kostnaden också så blir min matkostnad mer rimlig. På Lidl finns det ju inga svindyra produkter utan det är ju basvaror. Schampo och balsam köper jag då och då lite dyrare eftersom håret blir ett skatbo annars.

Ibland finns det vitaminer och kosttillskott (ginseng, magnesium) på Lidl och då brukar jag bunkra upp. Inte billigt det heller men jag tror att jag behöver det. Kanske pengar i sjön. Ska prova att inte äta så mycket tillskott och se hur jag mår.

Slänger sällan mat. Försöker verkligen se till att ta vara på allt i tid.
Om du tror att du har någon form av brist skulle jag rekommendera att du testar dig hos en vårdcentral istället! Vissa grejer går att få på recept, annars kan du se om du överlag ens behöver något. Onödigt att köpa magnesium om du inte har brist liksom :)
 
Om du tror att du har någon form av brist skulle jag rekommendera att du testar dig hos en vårdcentral istället! Vissa grejer går att få på recept, annars kan du se om du överlag ens behöver något. Onödigt att köpa magnesium om du inte har brist liksom :)
Jag har problem med kramp och då säjs magnesium kunna hjälpa.
 
Nu kanske någon annan svarat (jag har inte läst alla andra inlägg), men lagrad ost innehåller ingen laktos eftersom laktosen bryts ner av mjölksyrebakterierna. Spelar ingen roll om det är mild eller långlagrad ost, det sker på ett par veckor så även hushållsosten är laktosfri. All hårdost är laktosfri.
Det sägs att all lagrad hårdost är laktosfri men jag har aldrig sett någon riktig fakta om att det verkligen är så eller om det bara är en skröna. Jag och många laktosintoleranta med mig kan inte äta vanlig ost, varken lagrad eller olagrad utan att få problem.
 
Ost med kort lagringstid kan innehålla laktos, men vällagrade ostar gör det inte.

/laktosintolerant som INTE kan äta hushållsost
 
Det sägs att all lagrad hårdost är laktosfri men jag har aldrig sett någon riktig fakta om att det verkligen är så eller om det bara är en skröna. Jag och många laktosintoleranta med mig kan inte äta vanlig ost, varken lagrad eller olagrad utan att få problem.
Livsmedelsverket säger att hårdost innehåller mindre än 0,1 gram laktos per 100 gr hårdost, vilket är precis lika mycket som laktosfria produkter får innehålla. Dessa värden bygger på analyser som Livsmedelsverket själva gjort, inte vad tillverkaren hävdar.
https://www.livsmedelsverket.se/mat...jolk-och-laktos?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Arla säger: "Hårdost är naturligt laktosfri och det gäller alla sorter, både milda och lagrade sorter. Vid tillverkning av hårdost tillsätts löpe och mjölken delar upp sig i två delar: ostkorn och vassle. Ostkornen pressas samman till ost och vasslen används bland annat för att tillverka messmör och mesost. Det mesta av laktosen stannar kvar i vasslen. Den lilla rest av laktos som finns kvar i osten bryts ned av mjölksyrabakterierna redan under de första dagarna efter ystningen. Det är inte tillåtet att märka naturligt laktosfria livsmedel med "laktosfritt". Därför står det inte på förpackningarna att hårdosten är fri från laktos."
https://www.arla.se/produkter/laktosfritt/vart-laktosfria-sortiment/

Celiakiförbundet säger att "vanlig hårdost är en viktig kalciumkälla för den som är laktosintolerant. I hårdost lagrad mer än tre månader försvinner laktosen".
https://www.celiaki.se/laktosintolerans/att-ata-laktosfritt/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp