Matbudget hur sjutton gör man?

Jag har en del hygienartiklar, tvättmedel och städartiklar inbakat i matkostnaden. Ska börja separera den kostnaden också så blir min matkostnad mer rimlig. På Lidl finns det ju inga svindyra produkter utan det är ju basvaror. Schampo och balsam köper jag då och då lite dyrare eftersom håret blir ett skatbo annars.

Ibland finns det vitaminer och kosttillskott (ginseng, magnesium) på Lidl och då brukar jag bunkra upp. Inte billigt det heller men jag tror att jag behöver det. Kanske pengar i sjön. Ska prova att inte äta så mycket tillskott och se hur jag mår.

Slänger sällan mat. Försöker verkligen se till att ta vara på allt i tid.
Satsa i första hand pengarna på bra mat i stället för kosttillskott, tänker jag.
 
Jag har en del hygienartiklar, tvättmedel och städartiklar inbakat i matkostnaden. Ska börja separera den kostnaden också så blir min matkostnad mer rimlig. På Lidl finns det ju inga svindyra produkter utan det är ju basvaror. Schampo och balsam köper jag då och då lite dyrare eftersom håret blir ett skatbo annars.

Ibland finns det vitaminer och kosttillskott (ginseng, magnesium) på Lidl och då brukar jag bunkra upp. Inte billigt det heller men jag tror att jag behöver det. Kanske pengar i sjön. Ska prova att inte äta så mycket tillskott och se hur jag mår.

Slänger sällan mat. Försöker verkligen se till att ta vara på allt i tid.
När vi åker till tex Kiel så brukar vi handla på oss. Både kött och pålägg från Lidl och Citti men även schampo och andra hygienartiklar. Tyskland har mycket kött och välja på till bra priser tycker jag. Helt klart värt att ta med kylväskan.
 
Den här tråden kom samtidigt som jag insåg att jag har hög matkostnad, ca 4k för en person känns magstarkt (i det priset ingår dock viss hygienartiklar, kattmat, osv). Mina föräldrar som handlar varje dag och bl.a. köper dyrt rött kött rätt ofta ligger bara på 2k över mig. Jag måste handla jättemycket "strunt". Jag har med andra ord inga tips att komma med, men väldigt nyttig tråd att läsa eftersom jag också borde kolla över vad jag egentligen handlar.

Min matkostnad har dock ökat sedan jag flyttade och närmsta butik är en liten Hemköp. Lägre matkostnader får jag om jag handlar i större butiker, och ännu billigare blir det om jag beställer matkasse.

Det gör ju jätteskillnad var man handlar, och typiskt nog verkar många råd för att få ner matkostnad innebära att man kan ta bilen en bra bit till en billigare butik, och att man har plats att förvara maten. Vi har varken bil eller plats (två lådor i frysen och ett överskåp för torrvaror), i en rätt normal trea. Nu har jag ställt en frysbox i garderoben, men det kan ju knappast räknas som en "normallösning" som man ska behöva ta till för att komma ner till konsumentverkets norm? :confused: (Och det är ju möjligt enbart för att jag inte har några barn som behöver ha kläder där. )
Jag tänker att den typen av "extralösningar" är något man gör om det verkligen krisar, inte en standard som ska behövas för att klara sig. Eller så har jag missförstått konsumentverkets norm när jag tolkar det som "en rimlig standardnivå man kan förvänta sig". (Och jag är väldigt tacksam för att numera kunna leva över den nivån, för det är väldigt slitigt att hela tiden behöva räkna kronor och ören.)

3000kr per månad blir cirka 100kr per dag

Igår köpte jag svensk nötkött på Lidl.
1 kg 89kronor
1 spetskål 14kr
1kg lyxpotatis hemköpt 20kr
2 dl grädde kanske 10kr kr
+ torkade självplockade trattisar och kryddor och maizena säg 2-3kronor totalt
Smör 5 kronor

Dvs mindre 150kr (högt räknat) för fyra "lyxiga" portioner
= 37 kronor för ett huvudmål

Det ger 63 kronor över den dagen för frukost, lunch och mellanmål och dricka om man gillar sådant.

Nu hugger jag ditt inlägg som sista i raden av exempel på hur mycket billigare det blir om man själv kan ordna en del dyra ingredienser. Att köpa den där torkade svampen i butik, och tex lite färska "salladsgrönsaker" på det, det höjee ju totalpriset på maten drastiskt. Att kunna plocka eget är helt klart ett privilegium som gör mycket i längden.

Färska grönsaker är tillsammans med "gott bröd" en av de dyrare posterna i min kost. Nu har jag ju bara förlikat mig med att det är så, och jag kan leva med att lägga ca 4000:-/mån på mat utan att räkna in en enda utelunch i det, men man ska ju vara medveten om vad det gör för skillnad. Tyvärr är det också de ingredienserna som gör att maten går från "meh" till "mums". :meh:
 
Det gör ju jätteskillnad var man handlar, och typiskt nog verkar många råd för att få ner matkostnad innebära att man kan ta bilen en bra bit till en billigare butik, och att man har plats att förvara maten. Vi har varken bil eller plats (två lådor i frysen och ett överskåp för torrvaror), i en rätt normal trea. Nu har jag ställt en frysbox i garderoben, men det kan ju knappast räknas som en "normallösning" som man ska behöva ta till för att komma ner till konsumentverkets norm? :confused: (Och det är ju möjligt enbart för att jag inte har några barn som behöver ha kläder där. )
Jag tänker att den typen av "extralösningar" är något man gör om det verkligen krisar, inte en standard som ska behövas för att klara sig. Eller så har jag missförstått konsumentverkets norm när jag tolkar det som "en rimlig standardnivå man kan förvänta sig". (Och jag är väldigt tacksam för att numera kunna leva över den nivån, för det är väldigt slitigt att hela tiden behöva räkna kronor och ören.)



Nu hugger jag ditt inlägg som sista i raden av exempel på hur mycket billigare det blir om man själv kan ordna en del dyra ingredienser. Att köpa den där torkade svampen i butik, och tex lite färska "salladsgrönsaker" på det, det höjee ju totalpriset på maten drastiskt. Att kunna plocka eget är helt klart ett privilegium som gör mycket i längden.

Färska grönsaker är tillsammans med "gott bröd" en av de dyrare posterna i min kost. Nu har jag ju bara förlikat mig med att det är så, och jag kan leva med att lägga ca 4000:-/mån på mat utan att räkna in en enda utelunch i det, men man ska ju vara medveten om vad det gör för skillnad. Tyvärr är det också de ingredienserna som gör att maten går från "meh" till "mums". :meh:
Fast att ha bil är ju verkligen inte gratis det heller, så det du kanske betalar extra för maten hade nog blivit "uppätet" av kostnaderna för en bil annars?
 
Jag har en del hygienartiklar, tvättmedel och städartiklar inbakat i matkostnaden. Ska börja separera den kostnaden också så blir min matkostnad mer rimlig. På Lidl finns det ju inga svindyra produkter utan det är ju basvaror. Schampo och balsam köper jag då och då lite dyrare eftersom håret blir ett skatbo annars.

Ibland finns det vitaminer och kosttillskott (ginseng, magnesium) på Lidl och då brukar jag bunkra upp. Inte billigt det heller men jag tror att jag behöver det. Kanske pengar i sjön. Ska prova att inte äta så mycket tillskott och se hur jag mår.

Slänger sällan mat. Försöker verkligen se till att ta vara på allt i tid.
Jag tycker du ska separera ut även de varor som är känt dyra. De färska bären, vad kostar de i månaden? Vad kostar kvargen som någon sa var dyr? osv
Färska bär är något jag aldrig någonsin köper då det är svindyrt. Tärna ett halvt äpple istället. Det är betydligt billigare.
 
Tips angående ost är att köpa en klump på extrapris, skära upp i lagom stora bitar och frysa in.
Tycker det fungerar jättebra, köpte nyss en 2.1 kg ost som jag delade upp i 4 :)
Många vanliga ostar håller sig ofta i kylen i nästan ett år också, så om man delar upp och förpackar väl behöver man inte ens frysa.

Här går 2.1 kg åt på två-tre veckor….
 
Fast att ha bil är ju verkligen inte gratis det heller, så det du kanske betalar extra för maten hade nog blivit "uppätet" av kostnaderna för en bil annars?

Ja, absolut är det så, och om man kan klara sig utan bil brukar det ju innebära att man för samma peng kan ta en hel del "onödigt dyra" vanor.

Det var tänkt som en kommentar till fokuset på just matkostnader och hur man potentiellt kan få ner dem. Det finns alltid alternativkostnader som måste vara med i bilden, tex bil, utrymme, eller faktiskt tid att odla/plocka/baka osv.
 
Förr om åren när jag bodde inom tullarna och inte hade egen bil brukade jag hyra en gång i månaden och åka till en stormarknad för att storhandla stapelvaror och sedan bara komplettera i nån av matvaruaffärerna som låg nära. Trots bilhyran blev det billigare för mig istället för att köpa allt i närmsta affär. Nu när det går att beställa hem mycket så hade jag nog satsat på det och fått mycket hemkört och bara handlar färskvaror varje vecka. :)
 
Det gör ju jätteskillnad var man handlar, och typiskt nog verkar många råd för att få ner matkostnad innebära att man kan ta bilen en bra bit till en billigare butik, och att man har plats att förvara maten. Vi har varken bil eller plats (två lådor i frysen och ett överskåp för torrvaror), i en rätt normal trea. Nu har jag ställt en frysbox i garderoben, men det kan ju knappast räknas som en "normallösning" som man ska behöva ta till för att komma ner till konsumentverkets norm? :confused: (Och det är ju möjligt enbart för att jag inte har några barn som behöver ha kläder där. )
Jag tänker att den typen av "extralösningar" är något man gör om det verkligen krisar, inte en standard som ska behövas för att klara sig. Eller så har jag missförstått konsumentverkets norm när jag tolkar det som "en rimlig standardnivå man kan förvänta sig". (Och jag är väldigt tacksam för att numera kunna leva över den nivån, för det är väldigt slitigt att hela tiden behöva räkna kronor och ören.)



Nu hugger jag ditt inlägg som sista i raden av exempel på hur mycket billigare det blir om man själv kan ordna en del dyra ingredienser. Att köpa den där torkade svampen i butik, och tex lite färska "salladsgrönsaker" på det, det höjee ju totalpriset på maten drastiskt. Att kunna plocka eget är helt klart ett privilegium som gör mycket i längden.

Färska grönsaker är tillsammans med "gott bröd" en av de dyrare posterna i min kost. Nu har jag ju bara förlikat mig med att det är så, och jag kan leva med att lägga ca 4000:-/mån på mat utan att räkna in en enda utelunch i det, men man ska ju vara medveten om vad det gör för skillnad. Tyvärr är det också de ingredienserna som gör att maten går från "meh" till "mums". :meh:
Närmaste mataffär om jag cyklar eller går är en Willys 2km bort. Kållered centrum hade en Netto fram till inte så längesedan men har nu blivit en Coop nära och då inte så långt till samma Willys som mig. Nya bostäder i Kungsbacka har närmaste affär som ica maxi och Lidl.
Så beror nog mer på slump än något annat.
 
Jag behöver bil för att ta mig till jobbet. Mina arbetstider gör det svårt att åka kommunalt. Och när jag ändå är pä väg svänger jag in till Lidl och handlar. Storhandlar aldrig pga av att jag bor trångt. Liten kyl och liten frys. Minikök och ingen extra plats. Fick göra mig av med massor av saker vid flytten eftersom det absolut inte fick plats.
 
Jag behöver bil för att ta mig till jobbet. Mina arbetstider gör det svårt att åka kommunalt. Och när jag ändå är pä väg svänger jag in till Lidl och handlar. Storhandlar aldrig pga av att jag bor trångt. Liten kyl och liten frys. Minikök och ingen extra plats. Fick göra mig av med massor av saker vid flytten eftersom det absolut inte fick plats.
Fast storhandla stapelvaror är ju mer pasta, konserver, gryner, ris osv. Sånt som du inte behöver kyl och/eller frys till utan som kan stå i rumstemperatur utan att bli dåligt. Sen om du har det i en låda under sängen eller på en hylla i hallen spelar ju ingen roll, då är det bara färskvaror du behöver komplettera med som du förbrukar under veckan tillsammans med stapelvarorna. :)
 
Fast storhandla stapelvaror är ju mer pasta, konserver, gryner, ris osv. Sånt som du inte behöver kyl och/eller frys till utan som kan stå i rumstemperatur utan att bli dåligt. Sen om du har det i en låda under sängen eller på en hylla i hallen spelar ju ingen roll, då är det bara färskvaror du behöver komplettera med som du förbrukar under veckan tillsammans med stapelvarorna. :)
Min hall
 

Bifogade filer

  • 20211003_161920.jpg
    20211003_161920.jpg
    203 KB · Visningar: 116
Som sagt, låda under sängen? Hylla i hallen?
Det är fullt med saker under sängen också. Hallen är för trång tyvärr. Jag har inte ens plats för en klädhängare. Jag behöver bli av med mer prylar för att få plats. Är för mycket hamster av "bra att ha" prylar.
 
Men skalar man frukt och grönsaker behöver man inte hålla emot? ;)

Da haller man gronsaken i ena handen och skalar med osthyveln ... Nastan alla inser att man inte ska ta upp ostblocket och halla det i handen medan man skar :cautious: sa de allra flesta strandar pa att sta och stirra pa osten medan de viftar lite planlost i luften med osthyveln ... innan de fragar hur man gor. Innan jag helt gav upp pa ost och osthyvel fanns det ocksa de som tog upp ostblocket i ena handen och holl hyveln i andra medan de begrundade problemet.
Det hela slutade med att jag ALDRIG lagger fram ost block och hyvel om nagon annan an familjen ar med ... i sa fall skar jag upp en mangd skivor och sager att de maste saga till sa skar jag, eller nagon annan i familjen, fler. Bara en ingift fru, av 3, klarar av att skara ost med hyvel ... men alla har fatt den allra basta hyvel i varlden ... Ikeas runda.:D
 
Det är fullt med saker under sängen också. Hallen är för trång tyvärr. Jag har inte ens plats för en klädhängare. Jag behöver bli av med mer prylar för att få plats. Är för mycket hamster av "bra att ha" prylar.

Mmm, så kan det ju vara. Då är det ju prioriterat att hamstra framför att få ner matkostnaderna. Absolut ett OK och medvetet val.
 
Mmm, så kan det ju vara. Då är det ju prioriterat att hamstra framför att få ner matkostnaderna. Absolut ett OK och medvetet val.

Fast nej. Har man flyttat till mindre boende och maste gora sig av med en massa "bra att ha" eller "oh sa fiiiina" saker man samlat pa sig under ett helt liv ar det inte ett medvetet val. Da har man helt enkelt inte plats att kopa mat i bulk. Att gora sig av med minnen ar inte alltid latt och maste fa ta sin tid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp