Matbudget hur sjutton gör man?

Apropå osten. Nackdelen med skivad ost är att skivorna brukar vara ganska tjocka. Fördelarna är att det inte blir något spill och man hinner äta upp osten innan den börjar smakar sämre. Jag kan tycka att jag tjänar på att köpa färdigskivad ost eller åtminstone att det går jämnt ut.
 
Men nä? Köper alltid 400g förpackningar finns i de flest ostar som tex Gouda, Maasdamer, Butterkäse, Emmentaler, Tillsiter osv. De brukar alla kosta runt 2 Euro.
Köpte en ost som är litelagrad
Men nä? Köper alltid 400g förpackningar finns i de flest ostar som tex Gouda, Maasdamer, Butterkäse, Emmentaler, Tillsiter osv. De brukar alla kosta runt 2 Euro.
Leerdammer caractere kostade så. Finns inte i 400 grams paket på min Lidl.
 
Jag spar 3000kr på kortet vid varje lön som ska räcka till mat och hygien, resten åker in på sparkontot. Jag klarar mig på dessa 3000kr utan problem. Då är jag själv varannan vecka och sonen på snart 9 år varannan vecka. Han är väldigt selektiv i sin mat så blir mycket pasta när han är här. När jag är själv så kan jag med lätthet göra en lasagne/gratäng på måndagen som jag äter mån,tis,ons,tors typ.

När jag har grabben lyxar vi till det lite mer på fre,lör,sön, men då han har selektiv ätstörning så blir det inte mycket att välja på… Kan bli tacos på fredag, hemmagjord pizza/pizzerian på lördag osv. Den köper vi alltid chips på fredagar och godis på lördagar och läsk till det. Veckan jag är själv köper jag inget sånt alls, utan äter mest ur skafferi/kyl/frys det som blev över efter våran vecka, sen blir det ny handling nästa måndag när han kommer igen. Brukar gå runt 800-1000kr på sonens veckor, och kanske 2-300kr på mina veckor. Högt räknat.
 
Ja, det finns osthyvlar bland övriga köksredskap på Target i Californien tex. Norsk uppfinning, finns över stora delar av världen.
Som att @hastflicka redan har svarat, så är det i sådana fall väldigt få som använder sådana osthyvlar som vi har. Jag minns inte att jag såg någon som gjorde det när vi bodde där, men vi flyttade till Sverige 2002 så saker och ting kan ju ha ändrats sedan dess.
 
Vad har de den till istället då?

Jag misstänker att @hastflicka menar att den inte säljer.

Min man skär helst ost med kniv, vilket jag kan störa ihjäl mig på. Osten går åt SÅ snabbt..... :cautious:

Jag har nog sett osthyvlar anvandas till det mesta ... men oftast att skala gronsaker, gurkor, morotter, och liknande. Jag har ocksa undervisat en mangd Amerikaner i HUR man egentligen ska anvanda en osthyvel och de alla stupar pa att man maste halla emot mot osten nar man skar. :cautious:
 
Jag har nog sett osthyvlar anvandas till det mesta ... men oftast att skala gronsaker, gurkor, morotter, och liknande. Jag har ocksa undervisat en mangd Amerikaner i HUR man egentligen ska anvanda en osthyvel och de alla stupar pa att man maste halla emot mot osten nar man skar. :cautious:
Kanske måste man ha lärt sig från barnsben?? Tycker att min man är hopplös med osthyveln. Han lyckas massakrera hela osten.... :arghh: Jag tror att han lägger för hårt tryck på osthyveln.....
 
Ang ostdiskussionen - jag tycker att pålägg som säljs som pålägg är dyrt, för dyrt. Ost som pålägg är vansinnigt lyxigt i min bok! Jag lägger mat på min macka, rester från middagen, grönsaker. Har jag inga rester kan jag ta lite majonäs och citronsvartpeppar på det, eller skära ner några svarta oliver, eller syltlökar eller vad som helst man kan hitta när man botaniserar i burkarna längst in i kylskåpet att ha som pålägg :). Det händer att jag river en morot och lägger på knäckemackan - krispigt och gott! Och - billigt!
 
Fast det låter rätt orimligt att du skulle ha över 3000kr i matbudget och handla på ldle och bara handlat kött en gång?. Dera nötgrytbitar kostar just nu 100kr kilot? Hur dyra kan bär vara? Köp frysta bär istället?
TS bor i Tyskland. Där är maten överlag billigare än här med.
 
Den här tråden kom samtidigt som jag insåg att jag har hög matkostnad, ca 4k för en person känns magstarkt (i det priset ingår dock viss hygienartiklar, kattmat, osv). Mina föräldrar som handlar varje dag och bl.a. köper dyrt rött kött rätt ofta ligger bara på 2k över mig. Jag måste handla jättemycket "strunt". Jag har med andra ord inga tips att komma med, men väldigt nyttig tråd att läsa eftersom jag också borde kolla över vad jag egentligen handlar.

Min matkostnad har dock ökat sedan jag flyttade och närmsta butik är en liten Hemköp. Lägre matkostnader får jag om jag handlar i större butiker, och ännu billigare blir det om jag beställer matkasse.
 
Räknade ut vad jag handlat för under september månad då blev det utemat 6ggr och veckohandlingar: 2240, 23.
Då inte bara mat utan hygienartiklar, tvättmedel osv. Köpte även den månaden lite nya matlådor mm.

Juli var en semestermånad med mycket köp av jordgubbar och annan lyx 😍. Då handlade jag för 2974,92.

Som jämförelse handlade jag för ca 4000-5000 när jag var sambo. Då för 3(4) personer.

Nu som ensamboende märker jag att jag kan styra maten på ett helt annat sätt.

Lagar oftast flera portioner direkt när jag ändå håller på och fryser in matdosor på resten. Hade en vecka (minst) där jag inte handlade alls, utan levde på det som fanns i kyl/frys. Ibland behöver jag bara köpa lite juice för att lyxa till vardagen.
Och choklad. Min akilleshäl. :angel:

Äter och lagar mycket grönsaker/rotfrukter och nästan bara vegetariskt. Kan slinka ned lite köttfärs när jag blir sugen på kålpudding.
Annars blir det en del grytor och ihopkok.
Har gjort en del recept från "Under 10an" också. :up:

Jag brukar inte aktivt leta efter billigaste pris. Tar det jag är sugen på för veckan att äta.

Tror mycket på att veckohandla. Planera ungefärligt vad du ska/vill äta.
Sen kan det bli lite som det blir, för min del. Men basen finns.
 
Inte för att försöka skryta, men jag kommer aldrig upp i konsumentverkets siffror. Köper oftast säsongsvaror dvs rotfrukter på hösten, bladgrönsaker och annat grönt på sommaren. Finns det något erbjudande så köper jag det och hittar på något gott av det.
Imponerande! Vi lägger lätt 8000 eller mer per månad. Då äter jag inte ens mycket.
 
3000kr per månad blir cirka 100kr per dag

Igår köpte jag svensk nötkött på Lidl.
1 kg 89kronor
1 spetskål 14kr
1kg lyxpotatis hemköpt 20kr
2 dl grädde kanske 10kr kr
+ torkade självplockade trattisar och kryddor och maizena säg 2-3kronor totalt
Smör 5 kronor

Dvs mindre 150kr (högt räknat) för fyra "lyxiga" portioner
= 37 kronor för ett huvudmål

Det ger 63 kronor över den dagen för frukost, lunch och mellanmål och dricka om man gillar sådant.
 
Jag har en del hygienartiklar, tvättmedel och städartiklar inbakat i matkostnaden. Ska börja separera den kostnaden också så blir min matkostnad mer rimlig. På Lidl finns det ju inga svindyra produkter utan det är ju basvaror. Schampo och balsam köper jag då och då lite dyrare eftersom håret blir ett skatbo annars.

Ibland finns det vitaminer och kosttillskott (ginseng, magnesium) på Lidl och då brukar jag bunkra upp. Inte billigt det heller men jag tror att jag behöver det. Kanske pengar i sjön. Ska prova att inte äta så mycket tillskott och se hur jag mår.

Slänger sällan mat. Försöker verkligen se till att ta vara på allt i tid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp