Matbudget hur sjutton gör man?

Jag har hittills detta år snittat strax över 3000 per månad, inräknat även uteluncher, fika och -middagar. Som ju varit mer begränsade. Räknar jag in vin och alkohol så ökar det på med 200 till. Och då odlar jag mer än genomsnittet grönsaker, frukt och bär för egen konsumtion. Och har höns som ger ägg till husbehov. Där är ju dock en indirekt kostnad för hönsfoder men den orkar jag inte försöka beräkna. Bakar bröd ibland vid inspiration men långt ifrån allt och äter ofta inte så mkt bröd.

Letar dock inte aktivt efter extrapriser och veckohandlar oftast på Ica maxi, ekologiskt där det går. Allt kött jag gör av med kommer genom prenumerationslådor fyra ggr per år, det är ju också dyrare men enda alternativet om jag alls äter kött. Aldrig kyckling. Unnar mig också god (och dyr) ost. Just nu ligger det nästan trettio lunchlådor i frysen + ett fyllt skafferi och uppbyggt lager av allt möjligt så det väntas några billigare månader framöver. Skulle jag aktivt gå in för det skulle jag säkert kunna pressa en eller två, kanske tre månader runt tusenlappen pga att det är injobbat tidigare.

Allmänt syns det ju ett tydligt mönster att så snart livet är stressigt så sticker matkostnaderna också för det blir mer färdigmat, mindre koll, ingen planering vilket gör mer rester som inte tas om hand ordentligt och lite mer spontan "tröstmat"/godis och liknande. Jag har för övrigt också hämtat inspiration från "Under tian" både när jag aktivt gått in för att hålla ner kostnaderna men också annars - många bra förslag där!
 
Enligt konsumentverket ska en vanlig vuxen klara sig på mellan 2490-2950 kr per månad om man äter alla måltider hemma. Jag köper knappt kött utan det är mycket pasta med veggiesåser. Väljer märkesvaror bara när jag har provat "no name" och inte blivit nöjd. Mat måste ändå vara god...Jag har haft koll på matkostnaderna en tid och så lite som konsumentverkets siffror klarar jag aldrig. Vad lever man på om man har så låg kostnad? Väljer inga lyxvaror och handlar oftast på Lidl. Kollar alltid pris inför köp och väljer därefter.

Så, om man inte vill leva enbart på potatis, linser och kvarg, hur gör man? Som singel med platsbrist kan jag inte köpa storpack om det inte är lång hållbarhet.
Bor du kvar i Tyskland eller har du flyttat hem? Ligger isåfall matpriserna på samma plan eller är mat dyrare i Tyskland? Om du fortfarande bor kvar i Tyskland bör du ju titta på deras motsvarighet till konsumentverket för att få en rättvisare bild.

Kvarg som du nämner kan jag köpa någon enstaka gång som lyx. Jag tycker att det är väldigt dyr mat och det är inget jag köper till vardags.

Jag köper det jag vill ha annars. Jag kanske har snål smak eventuellt men jag snålar inte/köper inte sådant jag egentligen inte tycker om även om jag jämför kilopris på det jag köper.

Någon jämförde anamas färs med köttfärspriset. Det gjorde vi faktiskt också häromdagen. Anamas kostar här 59 kr/kg och (den svenska) köttfärsen kostade 79 kr/kg. Av anamas försvinner inget alls när den steks medans köttfärs vanligtvis minskar i vikt med 1/4-1/3 när den steks. Dvs. man får mer mat av den vegetariska varianten då inget försvinner.

Även om man har lite förvaringsutrymme kan man laga billig mat. Storkok behöver ju inte vara större än man har utrymme för. Torkade sojabönor är t ex svinbilligt och ger väldigt mycket mat färdiglagade.

Min totala mataffärskostnad, dvs. mat, toa och hushållspapper, tvål, tandkräm, tvättmedel osv. brukar ligga runt tusenlappen/månad. Ibland något över de månader jag gör stora storkok men då blir ju följande månaderna i gengäld billigare. Jag är vegetarian och köper endel halvfabrikat. Jag köper också färskost då det är det enda pålägg jag kan äta och må bra av och det är dyrt, kostar ca 35-40 kr/vecka för min del. Jag bakar allt bröd själv då jag inte mår bra av köpt bröd och det är också en post man kan spara mycket pengar på.

Nu på hösten har jag egna tomater, morötter och så men annars köper jag mycket grönsaker och det är också dyrt men något jag vill ha och därför köper. Färska bär köper jag möjligtvis till tårtor så kanske en gång per år eller så. Jag anser inte att priset motsvarar det jag får, dvs. det smakar lite eller inget alls.
 
Här är priset på färska hallon ca 260 kr/kg och frysta ligger på mellan 80 och 50 kr/kr
odlade blåbär färska mellan 180 och 220 kr/kg och vilda frysta mellan 60 och 100kr/kg.

Så på bärfronten kan du mer än halvera utgifterna genom att gå från färsk till fryst.

För tror inte färska bär och dyrare ost är medräknade i kalkylen hos konsumentveket
 
Senast ändrad:
Bor du kvar i Tyskland eller har du flyttat hem? Ligger isåfall matpriserna på samma plan eller är mat dyrare i Tyskland? Om du fortfarande bor kvar i Tyskland bör du ju titta på deras motsvarighet till konsumentverket för att få en rättvisare bild.

Kvarg som du nämner kan jag köpa någon enstaka gång som lyx. Jag tycker att det är väldigt dyr mat och det är inget jag köper till vardags.

Jag köper det jag vill ha annars. Jag kanske har snål smak eventuellt men jag snålar inte/köper inte sådant jag egentligen inte tycker om även om jag jämför kilopris på det jag köper.

Någon jämförde anamas färs med köttfärspriset. Det gjorde vi faktiskt också häromdagen. Anamas kostar här 59 kr/kg och (den svenska) köttfärsen kostade 79 kr/kg. Av anamas försvinner inget alls när den steks medans köttfärs vanligtvis minskar i vikt med 1/4-1/3 när den steks. Dvs. man får mer mat av den vegetariska varianten då inget försvinner.

Även om man har lite förvaringsutrymme kan man laga billig mat. Storkok behöver ju inte vara större än man har utrymme för. Torkade sojabönor är t ex svinbilligt och ger väldigt mycket mat färdiglagade.

Min totala mataffärskostnad, dvs. mat, toa och hushållspapper, tvål, tandkräm, tvättmedel osv. brukar ligga runt tusenlappen/månad. Ibland något över de månader jag gör stora storkok men då blir ju följande månaderna i gengäld billigare. Jag är vegetarian och köper endel halvfabrikat. Jag köper också färskost då det är det enda pålägg jag kan äta och må bra av och det är dyrt, kostar ca 35-40 kr/vecka för min del. Jag bakar allt bröd själv då jag inte mår bra av köpt bröd och det är också en post man kan spara mycket pengar på.

Nu på hösten har jag egna tomater, morötter och så men annars köper jag mycket grönsaker och det är också dyrt men något jag vill ha och därför köper. Färska bär köper jag möjligtvis till tårtor så kanske en gång per år eller så. Jag anser inte att priset motsvarar det jag får, dvs. det smakar lite eller inget alls.
Roade mig att kolla lite priser idag när jag handlade sånt jag brukar köpa, bor i Tyskland som TS och här är maten billigare. Handlade i en helt vanlig stormarknad, inte billigast men inte heller dyrast.

Mjölk Bio 1 Liter 1,5% 1,39 Euro
Joghurt Alpro Soja 500 ml 1,79 Euro
Kycklingbröst Bio 360 gr 4,49 Euro
Bröd 400 gr 1,79 Euro
Skivad Ost 400 gr Maasdamer 1,99 Euro
1 kg äpplen Bio 2,49 Euro
Bananer Bio 1,3 kg 2,11 Euro
Pastaost riven 200 gr 1,89
Gurka små 1kg (dyrare med godare) 2,11 Euro
Plommon 1 kg 1,99 Euro
Köttfärs nöt Bio 400 gr 3,50 Euro
Pasta barilla 500 gr 1,79 Euro
Potatis 1 kg 2,29 Euro

Om jag bara ska räkna den mat jag äter, köper en del grönsaker som bara äts av en del av mina djur tex, så hamnar jag på ca 200 Euro i månaden, upp till 300 Euro om jag måste köpa många basvaror som mjöl, pasta, ris osv. Jag köper då alltid Bio om det alternativet finns i det jag vill ha, vilket är mellan 0,50 - 1 Euro dyrare per vara i snitt.
 
Roade mig att kolla lite priser idag när jag handlade sånt jag brukar köpa, bor i Tyskland som TS och här är maten billigare. Handlade i en helt vanlig stormarknad, inte billigast men inte heller dyrast.

Mjölk Bio 1 Liter 1,5% 1,39 Euro
Joghurt Alpro Soja 500 ml 1,79 Euro
Kycklingbröst Bio 360 gr 4,49 Euro
Bröd 400 gr 1,79 Euro
Skivad Ost 400 gr Maasdamer 1,99 Euro
1 kg äpplen Bio 2,49 Euro
Bananer Bio 1,3 kg 2,11 Euro
Pastaost riven 200 gr 1,89
Gurka små 1kg (dyrare med godare) 2,11 Euro
Plommon 1 kg 1,99 Euro
Köttfärs nöt Bio 400 gr 3,50 Euro
Pasta barilla 500 gr 1,79 Euro
Potatis 1 kg 2,29 Euro

Om jag bara ska räkna den mat jag äter, köper en del grönsaker som bara äts av en del av mina djur tex, så hamnar jag på ca 200 Euro i månaden, upp till 300 Euro om jag måste köpa många basvaror som mjöl, pasta, ris osv. Jag köper då alltid Bio om det alternativet finns i det jag vill ha, vilket är mellan 0,50 - 1 Euro dyrare per vara i snitt.
Är Bio samma som ekologisk?
 
Visst är ost lite dyrt, men om man tar från de billigaste brukar man komma undan med 50-70 kr/kg. Och en ost räcker ju jättelänge till en person, tycker jag? Vad menar du förresten med "färdigpack"? Om du menar färdigskivad ost så, ja, DEN brukar vara dyr. Köp en osthyvel :) !
Jag bor i Tyskland så här finns det knappt annat än färdigskivad ost.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp