Jag upplever att maten blivit dyrare på senaste tiden, men håller mig ändå under konsumentverkets riktlinjer och då ingår en del hygienartiklar i den summan. Nu är väl senaste året inte riktigt jämförbart då jag i perioder handlar för två och i perioder knappt handlar alls (särbo). det gör ju att månadskostnaden är väldigt skev månad till månad, men jag äter för ca 2000kr per månad när jag var singel och snittar nog fortfarande kring den kostnaden och då handlar jag inte på någon stormarknad/billig butik. Jag äter mycket vegetariskt (bönor, linser), ytterst sällan rena köttbitar, men fisk, räkor, kyckling och köttfärs slinker ner lite då och då. Mycket färska grönsaker, men väljer i säsong. En del frukt. Har i princip bara köpt köpebröd (mkt billigare att baka själv, men jag har inte orkat de senaste åren), kör matlådor till lunch, men åt sällan frukost hemma tidigare. Numera gör jag det och det blir så klart lite dyrare. Lagar mycket mat själv ”från grunden” och äter i princip inte färdigrätter. Choklad köper jag, men sparsamt med annat godis och snacks och nästan inga drycker - jag dricker till största del kranvatten.